500 Euro Challenge 2021: LV87`s VFR750 RC24

Over oudere banden kan ik het volgende melden (eigen ervaring) onder mijn Radian zat een BT45 van iets van 10 jaar oud. Reed goed zolang het droog was ging het goed, bij de eerste regen ging het achterwiel gelijk glijden.

Verder kan je aan @ErikE vragen wat de gevolgen kunnen zijn van oudere banden, die visueel er goed uitzien maar toch iets hebben waar je eigenlijk niet achter wil komen :X

Mijn advies bezuinig niet op je banden....
Je weet namelijk nooit wanneer je echt behoefte gaat krijgen aan grip (en wat je aan grip kunt hebben bepaal je bij de koop van je banden). En voor het budget maakt het geen bal uit, waarbij ook geldt dat het budget iets is wat op papier belangrijk lijkt, maar als je twee weken gaat rijden is een kleine budget overschrijding waarmee je de betrouwbaarheid sterk verhoogd irrelevant (in mijn ogen).

Kost je misschien een paar koeken :+

En het reglement is in mijn ogen belangrijk om je uit te dagen dingen op te pakken qua sleutelen om die je normaal niet zou beginnen. Leuk aspect van de challenge om de laatste avond met een biertje (of wat anders) in de hand de puntentelling door te worstelen en gezamenlijk lol te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm oke, ja het is zò logisch maar koppig als ik ben denk ik dat’t allemaal wel meevalt. Maar ik overweeg nu toch een vers bandje, als de gebruikte band aan de oude kant is. Want inderdaad, budget technisch maakt het niet uit. Vind het wel ontzettend leuk om op deze manier bezig te zijn met een motor. Aan mijn transalp hoef ik nooit wat te doen ;)
 
De reserve spanningsregelaar is binnen. Via marktplaats, 35 euro plus wat onderdelen waarvan ik 1 weer heb verkocht voor 25. Mag ik dan een tientje van het budget aftrekken?

Tevens een 17inch achterwiel gescoord, maar na vandaag twijfel ik wel of ik daar mee wil klooien. De oude versleten 18inch achterband doet het ook prima en ben ook niet het type die de knieën aan de grond rijdt. Een vers 18inch exemplaar zou toch voldoende moeten zijn om een GL500 of verbobberde Virago bij houden?

tussenstand:
Aanschaf: 500 euro
17inch velg: 45
Spanningsregelaar: 35 of 10.

Resterend sleutelbudget: 150- 80 (dat eerst aanhouden) = 70.
Banden, remmen en kettingsets vallen buiten budget. Want dat is primaire veiligheid. En de challenge is niet bedoeld om een hoog risico te lopen tijdens een 2-weekse motorvakantie. Doel is jouw uitdagen iets te aan te schaffen en zodanig te prepareren om daar twee weken op rond te "hobbelen" door Europa.

Er is geen competitie element, behoudens een papieren (digitale) puntentelling die je zelf niet geheel in de hand hebt :+. Dus om je daar druk over te maken is zinloze energie.
]'54788888834ered

Reserve-onderdelen die je meeneemt, omdat de kans dat ze het tijdens je vakantie opgeven worden niet geteld, tenzij je deze onderweg moet inzetten (en dat wordt dan campingtuning genoemd ;) ).

Anders gezegd, volgens mij heb je nog geen aanslag gepleegd op je budget... Want een remschijf en een kettingset behoren niet tot budget. En een set banden kost iets van 210 Euro voor BT45 of 230 voor Conti Streetsmart (en dan komen er nog montage kosten bij van 30 tot 40 Euro).

Als je daarbij de motorolie ververst, vers oliefiltertje, verse bougies, een vers luchtfilter en verse voorvorkolie (alles WEL binnen budget) dan heb je onderhouden motor waarvan je op korte tijd geen onderhoud hoeft te verwachten. En dat gewoon binnen het budget van de challenge :)
 
Jup, ik wist dat banden e.d. buiten het klusbudget vallen, daar zal ik dus ook niet op besparen als de veiligheid in het geding komt.

Daarom nog een to do lijstje:
Houder voor benzinepomp en ander elektro-ding 3d printen (nu van kapot rubber)
Rekje fabriceren voor een topkoffer
12v usb en ram-mount houder maken
Overspuiten in een fancy kleur?
 
Tsja, overspuiten vaak (meestal) knap een motor daarvan niet op. Tenzij het een Frankenstein is (lees een samengeraapt zooitje). En wat niet geheel onbelangrijk kan zijn het gaat van het sleutelbudget af ;(

En wat voor mij ook telt, ziet er de motor er fatsoenlijk uit. En volgens mij is jouw exemplaar zoals ik op de foto's kan zien is ziet de motor er gewoon goed uit. Dat het niet de meest fancy kleur is doet daar niets aan af. Lelijk origineel is altijd nog beter dan geheel matzwart :X:r
 
Nieuwe ontwikkelings! Nouja... heel veel is het nou ook weer niet, maar ik kwam er tijdens het carburateur-avontuur achter dat vele ophangrubbertjes hun beste tijd hadden gehad. Ja het zit nog wel vast, maar als engineer jeukt me dat wat. En ik wil wel eens wat experimenteren met 3D printen, dus heb even een modelletje gemaakt van een vermoeid electro-ding-houdertje:
vfrlv87.jpg


vfrlv87_2.jpg


3dprint.JPG
 
Dat weet ik nog niet, moet nog een afspraak maken. Moet zeggen dat dit bandje (20 jaar oud) het nog prima doet.
Ja dat fysieke was ik al eerder bezorgd over, had deze zomer wel echt even wat langere ritten willen maken om daar achter te komen, maar dat is er niet van gekomen. Hopen op nog wat mooie dagen..
Ik ben vandaag jouw topic nog eens gaan lezen na ons bagagedraagbeugelcontact van vanmiddag".

Ik lees nu pas over de fysieke klachten; ik ben ook regelmatig aan het sukkelen met rug en schouder, en dan ben ik ook nog een old-timer (‘66)... Misschien moeten we toch minimaal één zijspan meenemen tijdens de Challenge!
 
Laatst bewerkt:
Weet niet wat je verwacht van de challenge, maar er zijn meer “old-timers” onder de deelnemers.

Het gaat mij bijvoorbeeld echt niet lukken om een motor uit “mijn bouwjaar” te vinden voor een fatsoenlijk bedrag. Want wat is er te koop uit 1965....

En zithouding op een motor bepaal je zelf, want een buikschuiver zit echt anders dan een tourmodel uit zeg 1982. En er zijn kleine hulpmiddelen bijv. stuurverhogers.

En voor het kamperen wordt niet voor niets geadviseerd een stoel mee te nemen, te investeren in goede slaapspullen.

En er zijn nog oudere medereizigers 😉


En je bent zo oud als je je gedraagt (of misdraagt 🤪🤣).


En over banden, het probleem is dat oude banden het ineens opgeven qua grip. En zoals ErikE weet kan dit listig zijn. Alsjeblieft bezuinig niet op banden 😬
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een bridgestone bt46 besteld. Nu ik het achterwiel eruit heb viel me wat heat-wrap op. Oeiii. Vaak geen goed teken op een motor uit1986. Ik kom trouwens ook heel veel niet-originele bouten en moeren tegen dus er is in de loop der jaren flink gesleuteld, wat ik in eerste instantie niet had gedacht.

Anyway: heatwrap dus. Met daaronder plakband en gun gum. De link-pipe tussen beide delen is redelijk ver heen en de aansluiting op de voorbochten is ook krokant. Eens zien of dat te redden is..

C0AB7C16-60E6-40D4-A538-355DF4FE53A3.jpeg
8BE2A226-B0E1-4708-8920-9AB5D8036845.jpeg
A48D63D7-2898-4EDF-91A5-0A4C81523746.jpeg
E4927314-2E92-4254-8506-80CAE62A97C2.jpeg
 
Daar heb je nog best wat werk aan...

Hoop niet dat het al te krokant is😬
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net een rvs uitlaat voor mijn XT af, en hoop vooral niet nog 1 te moeten maken voor een 4 cilinder inderdaad! Maar wellicht komt die ervaring dan weer van pas. We gaan’t zien!
 
Goedemiddag,

Als RC24-rijder en liefhebber volg ik dit topic al een tijdje.
Mocht de collector/dempers echt niet meer te redden zijn, dan heb ik nog een mooie RVS 4 naar 1 collector + demper (beiden Laser) voor dit type VFR liggen.
Probeer de linkpijp tussen beide delen wel te behouden: zonder deze linkpijp levert hij aanmerkelijk in qua trekkracht onderin is mijn ervaring.
Succes!
Mvg

Wubbes
 
Leuk dat je dit volgt Wubbes. Omdat ik nog niet écht op gang ben met deze motor hoop ik binnenkort de berichten ook wat interessanter te maken.

Een laser 4in1 is natuurlijk fantastisch op deze motor! Ik heb sinds aanschaf al een zoekmelding op marktplaats in de hoop er eens 1 te vinden. Maar in de geest van de challenge zal ik eerst dit proberen te repareren. Gewoon om te zien hoe dat lukt en om van te leren.

Dat de link pijp moet blijven had ik inderdaad al snel op internet gevonden, dat was wel de simpelste oplossing :)
 
Goed om te lezen dat je er serieus werk van maakt.
Heb zelf 8 jaar op een blauwe RC24-1 uit 1986 gereden, welke ik naar eigen smaak had aangepast: Andere voor- en achtervering, 17"wielen erin, voorvorkbrace, en behalve het originele uitlaatsysteem had ik ook een 4 in 2 systeem van Sebring (met eigengemaakte linkpijp tussen beide delen), en een 4 in 1 Laser collector met demper.
Rijdt nu al weer 5 jaar een RC24 van de 2e generatie (bouwjaar 88/89), ook weer helemaal naar eigen smaak opgebouwd met andere wielen, andere remmerij, en aangepaste vering. En ook voorzien van een mooie sportuitlaat.
Enige echte probleem wat ik heb ervaren is de spanningsregelaar (SR), die is bij mij bij beide motoren kapot gegaan. Die zit op een ongunstige plek, onder het zadel, en kan zn hitte niet goed kwijt. Sterker nog, hij wordt lekker opgewarmd door de hitte van het blok. Deze kun je het beste verplaatsen naar de buitenkant van het subframe, onder het kontje. De draden zijn daarvoor net lang genoeg. Heb hem zelf op een dikke plaat aluminium vastgezet, met hittebestendige pasta ertussen. Tevens nog twee stuks koelribben erop geplaatst. Hij hangt lekker in de rijwind nu, en wordt niet meer dan handwarm. Tevens is het raadzaam om de stekkerverbinding tussen de dynamo en SR goed te controleren. Als hij slecht contact maakt kan deze heet worden en smelten, en dan doet je SR ook niks meer. Het beste is om deze stekkerverbinding er tussenuit te knippen, en de draden aan elkaar te solderen.
Bijgaand enkele fotootjes van mn vorige RC24 uit 1986 met originele uitlaat en Sebring uitlaat, en nog 2 fotootjes van mn huidige RC24-2).

Wubbes

RC24 1986.jpg


sebring 1.jpg


Sebring 3.jpg


RC24-2 voorzijde.jpg


RC24-2.jpg
 
Aaaand its gone. Een collega “doet in VFR’s” en wou de mijne wel. Ik vind hem te zwaar.. dus verkocht. Toen’ie zo op de kar stond deed het wel pijn. Ik wil al zo lang een rc24, nu heb ik een goeie en dan doe ik hem weg.. maargoed, nu de challenge een jaar is uitgesteld (en ik een nieuwe ducati scrambler heb gekocht) zal’ie toch stil blijven staan, dan is dit toch beter. Nogmaals dank aan Martijn die me de o-ringen sponsorden, een mooi gebaar die aangeeft dat men elkaar nog wel wat gunt.
716FCC6A-6A76-4967-A0E5-EBE8353539F0.jpeg
Maar wat nu dan? Er stond een gsx400x te koop in de buurt. Ook een guilty pleasure. Maar ook: 10 jaar stilstand, uit elkaar gehald door een groepje tieners die de motor hadden gekregen,uiteraard weer 1 contactsleutel en roest. Heeel. Veeel. Roest. Hij is echt slecht, maar ook uniek en goedkoop. 150 euro. Als hij makkelijk aan de praat te krijgen is waag ik het erop om er de challenge bike voor volgend jaar van te maken.
2E7DEE17-50E3-4989-86DA-2587F81CE4AF.jpeg
 
Ik denk: Hij mist de hele kuip. Kijk ik op google, is dit gewoon het ontwerp van deze motor _O- :$:t
 
Heb je de zijkapjes ook ?

En ik denk een forse wasbeurt voorafgaand aan het sleutelen je veel profijt/lol zal hebben. Tevens zie je wat je echt gekocht hebt 😉
 
Wouw een echte Impulse!!! Mocht je deze te licht vinden of zo....dan hou ik me aanbevolen! :+
Maar ff serieus, dit is echt een heel leuk ding. Volgens mij nooit door Suzuki in Nederland geïmporteerd.
Twee jaar geleden stond er één bij Hans van Wijk te koop. Ik zal zo eens zoeken naar een foto.
Veel succes en veel plezier met het opknappen van deze unieke motor!
 
ja hij is compleet! Op het rubben tussen airbox en carbs na. Dat wordt ebay afstruinen..

@Tomcat, ja cool he? Hoewel het echt veel werk is, wat financieel niet uit kan, is dit wel een bijzondere motor die op z’n minst een opknap-poging verdient. Ik moet nog even een andere motor & brommer af maken, en dan begin ik eraan. Ik zal dan ook een nieuw topic maken.
 
Mooi dat hij verder compleet is. Dat zal een boel schelen. Veel onderdelen zijn wellicht hetzelfde als op andere typen. De remklauwen lijken heel erg op die van een GSX 750 F, oude type. Airbox zal inderdaad zoeken worden.
Bijgaand nog een foto van een dergelijke motor:
20200612_123403.jpg


Er bestaat overigens ook een variant met kuip. Vind ik persoonlijk wat minder mooi:
20200612_123456.jpg


Ik zal nu stoppen met spammen. Ik zie tzt graag je vorderingen in je nieuwe topic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan