500 Euro Challenge 2021: Timmy de CB400T

Au3

Rookie
11 mei 2020
12
62
Hoogezand
Timmy de CB400T.

Hierbij mijn eerste topic op het Motor Forum.
Na vele mooie verhalen en foto's gezien te hebben van mijn vriend heb ik dit jaar besloten om mee te gaan op de 500 Euro Challenge 2021.

Dus dan maar op zoek naar een barreltje! Via via kwamen we op een mooie advertentie op het Motor Forum van een CB400T.

Na wat heen en weer geapp en onderhandelen toch maar besloten om te gaan kijken.
Op 09-05-2020 een aanhanger achter de auto geslingerd en op naar Putten.
IMG-20200509-WA0000.jpg


Eenmaal aangekomen in Putten stond de motor al buiten te wachten. Wat een karakter en nog leuker dan op de foto.
IMG-20200509-WA0008.jpg


Een kleine dip midden in het toerental werd gemeld, die hebben we terplekke gelukkig al op weten te lossen.
Daarna hebben we de motor gestart en hebben we allebei even een proefritje gemaakt.

Na de proefrit, een kop koffie en wat gepraat te hebben, hebben we een betaalverzoekje gefixt en zijn we naar de Bruna gegaan om de motor op mijn naam te zetten.

Daarna opgeladen en maar meegenomen.
IMG-20200509-WA0009.jpg

En dan weer op de terugreis richting het mooie hoogezand.
Onderweg nog even een stop gemaakt in Almere om een blok voor Henk op te halen (mijn eigenwijze GS500).

Eenmaal aangekomen in Hoogezand hebben we Timmy in de garagebox gezet.
IMG-20200509-WA0022.jpg

Verder hebben we nog niets gedaan met de motor.
Wat we nog willen doen staat hieronder:
• nieuwe banden.
• kettingkit vervangen (Heb ik erbij gekregen)
• carburateurs schoonmaken.
• remsysteem volledig aanpakken.
• zadel opnieuw bekleden.
• olie + filter.
• kleppen stellen.
En verder de motor even flink opfrissen en natuurlijk lekker poetsen.

Budget:
Aanschaf motor: €450,-
Motorolie: €16,25
Een hoop blokpakkingen: €49,95

Overgebleven sleutel budget: €133,80

Buiten budget:
Remrevisiespul: €84,18

Word vervolgd!
 

Bijlagen

  • IMG-20200511-WA0004.jpg
    IMG-20200511-WA0004.jpg
    130,7 KB · Weergaven: 87
  • IMG-20200511-WA0005.jpg
    IMG-20200511-WA0005.jpg
    123,8 KB · Weergaven: 87
Laatst bewerkt:
Ha @Au3 en welkom in dit rondreizende rariteitencabinet. Wees gewaarschuwd want na de rit wordt je leven nooit meer hetzelfde als daarvoor. Je hebt in ieder geval een leuke motor voor de bergen te pakken. Ga je veel plezier aan beleven!
 
  • Leuk
Waarderingen: Au3
Mooie fiets. En als je remmen gaat, koop ook dan een nieuwe staalommantelde remleiding. Scheelt echt (en valt natuurlijk buiten budget 😉).

Voor de rest is dit weer iets om te volgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Au3
Weer even een vervolg van Timmy.

Omdat we toch met de GS500 bezig waren hebben we Timmy ook maar even warm laten draaien om vervolgens de olie er uit te laten lopen.
Dit ging nog vrij soepel. Tot dat we bij het oliefilter kwamen. Daar was een bout 12 die in jaren niet los is geweest.
Na wat wrikken en sjorren had die niet meer zn originele vorm:/.
IMG-20200513-WA0013.jpg

Helaas... dolgedraaid. En nu? Dremel en een dop 11 van maken dan maar.
Helaas hebben we in de garagebox geen stroom dus waren we met Timmy al lopend onderweg naar huis.

Onderweg kwamen we onze redding tegen (na zelf gevraagd te hebben;)). We zijn maar even naar binnen gelopen bij een metaalbewerkings bedrijf. Na het hele verhaal uitgelegd te hebben mocht Timmy naar de werkplaats
IMG-20200513-WA0012.jpg

Deze beste mensen wilden wel een poging wagen om deze bout los te krijgen. Na eerst een moer erop gelast te hebben die uiteindelijk keihard afbrak hebben ze er een bout overdwars overheen gemaakt.
IMG-20200513-WA0010.jpg

Na een paar minuten gewacht te hebben in verband met de temperatuur is er behoorlijk wat mankracht plus een loodgieterstang aan te pas gekomen, maar daar was de knak die we wilde horen. De bout was los.
Nog maar even gevraagd wat ze er voor wilde hebben. 20 tompoucen werd er eerst gezegd. Maar ik heb toch even mn eigen kunsten als banketbakker laten zien en heb ze een heerlijke slagroomtaart gebracht.
IMG_20200514_133606_333.jpg

Eerlijk is eerlijk maar scheelt toch weer kosten:Y.

We hebben Timmy daarna eerst maar even naar de garagebox gebracht om een andere dag alles even flink te onderzoeken. En vervolgens alles lekker verversen.

Die avond hebben we nog wel even de voorrem van Timmy eraf gehaald.
IMG-20200513-WA0018.jpg

Deze ligt nu thuis en gaan we schoonmaken, reviseren en een stalen remleiding voor kopen.
IMG-20200514-WA0001.jpg

(De remklauw bij ons op tafel)


Dit was hem wel weer voor vandaag.
Bedankt voor jullie leuke reacties!
Tot de volgende*D
 
Och och och, als ik zo die taart zie dan belooft het heel wat goeds aankomende challenge. Iemand toevallig een mini-oventje als topkoffer?

goed bezig
 
  • Leuk
Waarderingen: Au3
Ik zal proberen om voor iedereen iets lekkers mee te nemen. Natuurlijk wel zelfgemaakt :Y . Maar ik denk dat een taart een beetje raar aankomt in een rugtas dus zullen we het moeten doen met wat anders lekkers:YY. Voorkeur mag altijd gegeven worden!
 
Ik zal proberen om voor iedereen iets lekkers mee te nemen. Natuurlijk wel zelfgemaakt :Y . Maar ik denk dat een taart een beetje raar aankomt in een rugtas dus zullen we het moeten doen met wat anders lekkers:YY. Voorkeur mag altijd gegeven worden!
Long live Au3!
 
Timmy update;),

20200513_122729.jpg


Het kapje waar het oliefilter achter zit is dus eindelijk los (zie vorige post).
Omdat daar een beetje beun een bout op was gelast wou ik daar wel een nieuwe bout voor.
@Dindo had nog wel een voor mij van z'n oude Nighthawk*O*. Donderdag avond opgehaald waardoor eindelijk het oliefilterhuis los kon.
Natuurlijk hebben we ook nog even een stukje taart mee genomen.

Zaterdag hebben we het oliefilter eruit gehaald en kwamen we al gauw tot de ontdekking dat de bout van @Dindo te lang was-O-.

Na het oliefilterhuis schoon gemaakt te hebben, hebben we Timmy voorzien van een nieuw oliefilter.
20200517_114523.jpg

20200517_114745.jpg

In 500 euro challenge style hebben we de oude (beun) bout maar weer terug gedraaid met een nieuwe o-ring erom heen.

Daarna hebben we Timmy voorzien van lekkere verse Castrol volsyntheet.

Oja. We zijn er toen ook maar even achter gekomen dat Timmy zijn schokbreker lek is. Dat word een goeie hap uit het budget|(.
 
Wel een mooie klassieker hoor.

Hoe zit het met de zoektocht naar schokbreker?

Want ook op Ali.... O-)


En YSS is niet duur, ev Morren Import
 
Ivm het ontwikkelen van Motor-Forum, is er een nieuwe rubriek toegevoegd.

Daarom is dit topic naar deze nieuwe plek verplaatst.
 
Ik houd wel van deze '80-'85 design fietsen. Mooi klassiek.

En ben je van plan om de hele fiets op te knappen met gebak? Terug naar middeleeuwse ruilhandel? :P Wel tof voor die jongens bij de metaalbewerker, die hebben het ongetwijfeld kunnen waarderen. Genoeg mensen die met een lach snel weggerend waren nadat ze zo uitgebreid geholpen waren.

Ik ben niet zo'n sleutelaar maar was het niet mogelijk om een gleuf in de bout te maken zodat je het met een min-bitje kon proberen? Dan had je het met een lange sleutel kunnen proberen. Aan de andere kant, als de kop dan af zou breken ben je verder van huis...
 
heb zelf een paar CB400's gehad (nu nog maar 1) en in alle gevallen was bij de olie filter de "oil spring" verdwenen. (nummer 5 in het plaatje beneden)
Blijven vaak plakken aan het oude filter en worden dan weggegooid.
zag deze niet op de foto vandaar.
is mij verteld dat deze belangrijk is voor goede afsluiting en kosten niet zo veel (dacht 1 of 1,5 euro)
 
heb zelf een paar CB400's gehad (nu nog maar 1) en in alle gevallen was bij de olie filter de "oil spring" verdwenen. (nummer 5 in het plaatje beneden)
Blijven vaak plakken aan het oude filter en worden dan weggegooid.
zag deze niet op de foto vandaar.
is mij verteld dat deze belangrijk is voor goede afsluiting en kosten niet zo veel (dacht 1 of 1,5 euro)

Heel tof dat je het zegt. We hadden het oude filter nog niet weggegooid. 3x raden wat ik er zojuist op heb gevonden... :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan