500 Euro Challenge 2021: Timmy de CB400T

Timmytijd:)!!!!

Daar zijn we weer. Het heeft even geduurd maar ik kan weer een verhaaltje typen.

Na de tip van @leluk2000 en oplettendheid van @grrtjuhh hebben we het ringetje op het oliefilter gevonden. Wat was ik blij dat ik die bewaard heb. Toch een flinke zoektocht bespaard.
Op een mooie zonnige dag zijn we weer naar Timmy gegaan en hebben we hem even uit z'n hoekje gehaald.

Even een schone bak bij de Action gehaald en hup, het olie eruit.
Gelukkig kwam niet de hele olie hoeveelheid eruit en bleef het bij 300 ml. Even snel het oliefilter eruit, ringetje erop en weer snel het beetje olie terug.
20200621_145733.jpg


Nu Timmy toch buiten was hebben we besloten om nog even verder op onderzoek te gaan.
Ons plan was al om de carburatuurs eruit te halen.
Beetje priegelen met wat kabels. Ruimte creëren en na 15 minuten waren de carburatuurs eruit.
15931211096586859701898084812201.jpg

Met de carburatuurs hebben we verder nog niets gedaan. We hebben 2 carburatuur kitjes meegekregen van de vorige eigenaar maar of ze erin zitten is een tweede. De kitjes zijn namelijk niet helemaal compleet. Maar wie weet :Y .
Zoals op de foto te zien kan hij ook wel een poetsbeurt gebruiken dus ik hoop hem helemaal mooi op te kunnen poetsen *D.
@grrtjuhh heeft voor mij ook al even alle schroefjes los gekraakt met de slagschoevendraaier, lief he:P:P!

Daarna hebben we het kleppendeksel los gehad. Hiervoor heb ik een hele pakkingset gekocht, er is hier en daar namelijk wel wat lek.
Waar we toen ook achter kwamen is dat de kleppendeksel pakking met een giga hoeveelheid vloeibare pakking vast zat.

20200621_155446.jpg

Je zou zeggen dat die dus al een tijdje niet helemaal snor was.

In een van mijn vorige post heb ik ook een foto geplaatst dat ik de remklauw (voor) van Timmy heb gehaald.
Helaas was deze niet helemaal mooi meer hier en daar.
Met dank aan @Dindo heb ik 2 klauwen van hem kunnen overnemen waar ik wat onderdelen uit heb kunnen gebruiken (vooral zuigers)8-).
Na vanavond kan ik eindelijk zeggen dat ik mn eerste eigen remklauw (bijna) zelf heb gereviseerd.
20200625_231736.jpg

Het resultaat mag er zijn vind ik.
Ook heb ik een stalen remleiding via Ome Alie gefixt.
Zodra we weer even tijd hebben gaat de remleiding erop en word de remklauw ook weer terug geplaatst.

Voor nu heb ik alles wel weer uitgetypt denk ik.
Ik hoop dat ik snel weer een bericht kan plaatsten.
:]
 
Vordering Timmy.

Daar zijn we weer. Het heeft even geduurd maar ik schrijf weer even een leuk verhaaltje met wat we allemaal weer hebben meegemaakt:].

In de vorige post was er te zien dat we de carburatuurs uit Timmy hebben gehaald.
Wat was deze vies zeg.
Even een paar uur in een afwassopje laten zitten en poetsen maar. Met Dasty, remmenreiniger en scotchbright hebben hem weer mooi kunnen laten glimmen, of nouja glimmen? Het ziet er in ieder geval weer een stuk mooier uit.
15967073033174878596907079202990.jpg

De carburatuurs kitjes die ik er van de vorige eigenaar heb gekregen waren verre van compleet:?.
De ene carburatuur had nog niets vervangen gekregen en in de andere zijn dingen vervangen wat ze zelf hebben kunnen vervangen omdat de rest muur en muur vast zat.

Dus besloten om maar een nieuw kitje te bestellen voor de carb die nog compleet oud was.
We dachten bij Roukema een goeie kit gevonden te hebben maar toen hij geleverd werd was dat helaas niet het geval.
Na een avond het internet af te hebben gespeurd is het @grrtjuhh gelukt om een kit te vinden die in Timmy zou passen.
Het kitje moest er wel helemaal voor uit Canada komen maar hij zit er vanaf vorige week in:Y.
De andere carb hebben we even helemaal leeg gehaald en gevuld met de nieuwste dingen die we van de vorige eigenaar hebben gekregen, gelukkig was daar nog iets van te maken.

Nu is het alleen nog een kwestie om de carburatuurs er weer terug in te plaatsen.

Maarrrrr. Als je Timmy nu ziet_O- zou dat niet heel makkelijk gaan.
20200727_164116.jpg

Vorige week hebben we de cilinderkop eraf gehaald.
De uitlaatpijpen maakte het ons iets moeilijker dan gedacht, Maar na meerdere tips te hebben gezien van grof geweld gebruiken hebben we dat maar toegepast.
Toen hebben we netjes alles los kunnen maken en hebben we het mee naar huis genomen.
20200727_155909.jpg

Het deel wat helemaal onderaan ligt op de foto is nu bij een motorfietsmonteur omdat er klepseals in gemaakt moeten worden.
Ik heb voor het gehele blok een pakking set gekocht om alles even te vervangen. Hij lekte namelijk als een mandje|(:/.
Verder ga ik deze delen die nu thuis liggen ook netjes oppoetsen zodat we straks alles weer netjes kunnen terug plaatsen.

Dit was hem wel weer voor vandaag.
Weer wat leesvoer voor jullie. En ik beloof dat er gauw weer een update komt.

Toedels :):)
 
Ik heb nog een hoop onderdelen liggen voor een CB 400, als je interesse hebt?
 
Het is weer tijd voor een verhaaltje over Timmy;).

De cilinderkop was na een weekje klaar bij de monteur, 80 euro lichter ;( maar het was niet anders. We hadden zelf het gereedschap er nou eenmaal niet voor.
Deze maar weer opgehaald en thuis nog even flink op lopen poetsen.

20200802_201347.jpg

Toen kwam de rest van het blok aan het licht, het cilinderdeksel en de kop waren er al af, nu alleen de zuigers nog en alles wat bij het topstuk hoort.
Voorzichtig de ketting spanner los gehaald, ketting opgehangen zodat die niet in het blok zou vallen en verder ontleden.

Wat waren die delen vies zeg :N
20200727_155321.jpg

20200727_155531.jpg

De zuigers zaten helemaal onder de koolaanslag want de vorige eigenaar heeft de motor alleen met constant choke gereden.
Dit ook maar lopen poetsen en een paar dagen bezig geweest met oude pakking van deze 2 delen af te krijgen |(. En alle oneffenheden af te vlakken, want we willen nou juist alle olie lekkages oplossen.

Terwijl we de boel aan het schoonmaken waren hebben we ook de rempomp, remleiding en de klauw terug geplaatst. Dit duurde wat langer dan gedacht omdat we bijna 2 maanden hebben moeten wachten op een rubbertje van CMSNL.
IMG-20201008-WA0081.jpg
IMG-20201008-WA0089.jpg

Daarna heb ik tot hoever het lukte mee kunnen helpen met het ontluchten van de voorrem, daarna had Timmy weer een werkende voorrem.
 
Laatst bewerkt:
Nadat we alle blokdelen losgehaald hebben en schoongemaakt zijn begint de volgende klus.
Het blok moet weer op de juiste manier in elkaar :).
IMG-20201008-WA0083.jpg
IMG-20201008-WA0085.jpg

Eerst zijn we alle pakking na wezen lopen met behulp van het werkplaatshandboek. Zelf waren we al een heel eind gekomen maar een beetje zekerheid is altijd fijn.
We zijn begonnen met het opnieuw inslateren van de zuigers, dit hebben we ongeveer 3 keer gecheckt via de onderstaande afbeelding. Met een flinke lik olie en een hoop gepriegel hebben we de zuigers ook weer netjes in de cilinder gekregen.
Hierbij nog even m'n vingers tussen de cilinder en het blok gekregen "autsjj" 8)7
IMG-20201008-WA0084.jpg

IMG-20201008-WA0086.jpg

Op deze afbeelding hierboven is te zien dat de cilinder er weer op ligt met een nieuwe pakking.
Op de afbeelding hier onder is dan weer te zien dat we ook de cilinderkop er weer op hebben kunnen krijgen. Hier zit natuurlijk een nieuwe koppakking tussen zodat deze straks ook niet meer zo lekt;).
Hierna hebben we met een beste scheut olie en wat vet de nokkenas er weer tussen geschoven. Eindelijk van die ketting af. Uiteindelijk het blok op timing gezet, nokkenas geleiders erop gezet en ik heb ze op moment mogen zetten in 3 etappes
IMG-20201008-WA0087.jpg

IMG-20201008-WA0090.jpg
IMG-20201008-WA0091.jpg

Op het moment dat dat klaar was en het blok vast zat hebben we de kleppen gesteld. Hierna mocht eindelijk het blok dicht met de deksel waar ook weer een nieuwe pakking onder ligt. Dit keer zonder vloeibare pakking.
IMG-20200831-WA0012.jpg


Hierna hebben we Timmy weer verder opgebouwd. Hier hebben we helaas niet heel veel foto's van :N. De carburateur was me wel een klusje om in te bouwen, we hebben ook niet echt de tijd gehad om hier ondertussen foto's van te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed en mooi schoon uit allemaal. Netjes. Enige aandachtspuntje wat ik zou willen melden is dat het onder het kleppendeksel misschien wel te droog is. Weet niet of je nadat de foto genomen is de nokkenas en klepmechanisme nog hebt ingeolied, maar ik giet altijd ruimschoots schone olie eroverheen voor ik het kleppendeksel dicht maak. Het duurt even voor de oliepomp de olie naar boven heeft gepompt en normaal gesproken blijft er altijd een oliefilm en oliebadje aanwezig, na jouw grondige schoonmaakbeurt is dit niet meer het geval. Maar nogmaals, misschien had je dit al lang gedaan, alleen geen foto ervan gepost, in welk geval ik niets heb gezegd.:X
 
@theWarrior Au3 moet er nog een stukje tekst bij typen. We gingen net aan het avondeten. :+ Niet alles staat op de foto. Ook niet het gedeelte waarbij de nokkenassen worden geïnstalleerd met extra vet en de camlobes worden voorzien van een loop verse smeervloeistof, zoals per werkplaatshandboek vereist is. ;)
 
Wat een supermooi ding! Al zou je oordelend op z'n uiterlijk, niet verwachten dat er zoveel werk nodig is hihi.
Ik hoop ooit zo'n heerlijk 80s ding te kunnen kopen (en stallen, dingetje is iets te mooi om in de regen te laten staan...)
 
Hey hallo:W.
Motor forum vroeg of ik nog wou reageren op mijn topic!?
Na nader inzien heb ik al 90 dagen niets geplaatst.
Hier moet toch even verandering in komen.
Ik heb geen superlang en spannend verhaal maar ik kan wel een verhaaltje typen.

In de vorige 2 post is te zien dat we Timmy zijn blok helemaal uitelkaar hebben gehaald en na nieuw pakkingwerk ook weer in elkaar hebben gezet.
Olie er in en klaar.
Het was even een klus maar het resultaat mag er zijn.
Na ook de carburateurs weer terug geplaatst te hebben hebben we Timmy gestart. Na wat gepruttel kwam alles weer op gang en liep hij*O*.
Ondertussen heeft Timmy al 120 kilometer om d eopenbare weg gereden.
Geert heeft voor mij nogmaals de carburateur er uit gehaald aangezien de acceleration pump verstopt of niet goed was/zat.
Gelukkig hadden we hier alle dingen voor in huis en kon de carburateur weer vrij snel terug.

Vorige week hebben we nieuwe bandjes voor Timmy gekocht. Even op internet zoeken wat er standaard op gaat en bestellen die handel.
Bandjes na een week al geleverd dus tijd om de velgen er onder weg te halen.
Omdat de SV van Geert ook nieuwe banden kreeg hebben we dit direct in 1 dag gedaan zodat er 4 velgen in een keer naar de monteur kunnen.
IMG_20210307_152911.jpg


IMG_20210307_152824.jpg

Eenmaal bij de monteur aangekomen kwamen we erachter dat de bestelde banden helemaal niet passen 😒.
Na nader inzien heeft Timmy niet de originele velgen|(.
Beter kijken dan je neus lang is zou je zeggen🙄🤡
Inmiddels druk bezig om de goeie banden in huis te krijgen zodat Timmy ook weer nieuwe schoenen heeft en weer de weg op kan💪.
IMG_20210307_154226.jpg
 
Hier nog even een stukje tekst als gevolg op de vorige reactie.

Een tijdje terug zijn we erachter gekomen dat de schokbrekers van Timmy ook lek zijn.
Na wat speurwerk op internet hebben we een soort van binnen budget goedkope schokbrekers weten te vinden.
Deze moesten we wel helemaal vanuit Engeland laten komen maar prijs gerelateerd was dat het beste!
Zodra we de velgen weer terug hebben, worden de nieuwe schokbrekers, en nieuwe ketting ook direct mee terug geplaatst😊.
IMG_20210310_155632.jpg
 
Eenmaal bij de monteur aangekomen kwamen we erachter dat de bestelde banden helemaal niet passen 😒.
Na nader inzien heeft Timmy niet de originele velgen|(
Nu weet ik weer waarom ik altijd op even op de banden kijk voordat ik wat ga bestellen als het rond en zwart is :+

Hoop wel voor jullie dat er nog wat te regelen is met terugsturen en zo. Wat voor banden laten om de velgen draaien ?
 
Maxxis Promaxx! Voorband heeft dezelfde maat als de GL 100/90/19, dus deze koop ik over. De achterband 110/90/18 kan retour naar een Nederlands adres. Agh dan valt de schade wel mee.
 
Ik heb nog een cb400 staan, met nieuwe banden en originele velgen, moet weg........
 
Hallo Timmy volgers,

Na het banden avontuur met de verkeerde banden is alles gelukkig goedgekomen en had ik binnen een week mijn velgen weer terug met 2 gloednieuwe rubbers.

In de cush drive zat het een en ander aan speling. Na wat tips te hebben ontvangen hebben we dit opgelost met stukjes binnenband van een fiets 🚲.




Screenshot_20210507_205959.jpg

Hierna hebben we de c-clip terug geplaatst en daarna het tandwiel.
Screenshot_20210507_210024.jpg

Vervolgens hebben we de remschoen aan de andere kant geplaatst en daarna het wiel netjes teruggeplaatst op de motor.
Op de onderstaande foto zijn de nieuwe schokbrekers ook te zien 😍.
Zijn het geen mooierds😁?
Screenshot_20210507_210046.jpg

Ondertussen zijn we er ook achtergekomen dat Timmy olie lekt bij de schakel as.
Hiervoor hebben we al een pakkingset in huis.
Dit is een van de volgende dingen die we aan gaan pakken😁.
#nogmeerpakkingenvoortimmy

Groetjes 🙃
 
Oh @Au3 moet weer een update plaatsen. Er is in de tussentijd weer een hoop gebeurd in Timmy-land.

Anyways, de vraag van vandaag: Heeft iemand een 16 inch ComStar achterwiel liggen voor een CM400. De velg van Timmy is zo krom als een hoepel. Niet best. :X

(Hier toch een beetje Timmy voor de fans).
IMG_20210622_203444662.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan