500 euro challenge 2021: Yamaha XJ 900 F 1990

Waarom voor die 12 ? Euro het luchtfilter ook niet doen, die vettigheid blaas je er niet uit he.
 
Waarom voor die 12 ? Euro het luchtfilter ook niet doen, die vettigheid blaas je er niet uit he.
12 euro bezuinigen op een luchtfilter, dan kun je die 12 euro binnenkort aan een hoger verbruik weer uitgeven. _O-
Ff rekenen, 1:16 of 1:20 = 1, 4onthouden, 0 toevoegen, is 40/20 x 1,70 is ehhh.....
 
elke 200 km bespaar je krijg je 40 km gratis , dubbeltje per 10 km is altijd aardig om aan te houden en rekent makkelijkerderderdur.
daarnaast krijg je (eerder) punten bij de challenga alstie zuiniger loopt.

ik snap dat hele luchtfilter uitblazen ook niet, zijn er mensen die hun sigarettefilters recyclen ? , beetje dat idee.
 
Goedenavond, dit weekend maar weer eens verder met de motor.
De oude choke kabel eraf geknipt, deze was niet meer aan gesloten en ik vind het schuifje op het blok prima werken.

Verder met de vorken:
De vorige eigenaar heeft in beide voorvorken boven op de veren 2 aluminium buisjes gedrukt om meer spanning er op te zetten, deze heb ik nu eerst weg gelaten om te kijken hoe het is. Ook waren er 2 metalen ringen uit fatsoen gedrukt.

Even met de mokker en een aambeeld en ze zijn beide weer redelijk in vorm.
AIh9N51m.jpg

Verder was er door de roest en het water boven in de vork erg veel oxidatie aanwezig waar de nieuwe ringen in geplaatst moesten worden. En waarschijnlijk niet de beste manier, maar de oxidatie is wel weg en de boel is met voorvork vet goed ingesmeerd.
jXoyCKym.jpg


De veren zitten weer in elkaar met nieuwe rubbers en stof afdichting etc.
yUQv5Yjm.jpg


Remerij na gekeken, de blokjes zijn nog meer dan genoeg, er misten alleen 2 clipjes om de 2 pennen waar de remblokjes aan hangen op de plek te houden. Hiervoor heb ik 2 rc body clips op maat gemaakt die ik nog had liggen:
mNTLH9Rt.jpg


Voor de volgende keer: voor je de remklauwen terug monteert eerste het voorwiel plaatsen |(
QkdqkPCm.jpg


Carburateurs zijn gereinigd binnen/buiten en zitten weer netjes in elkaar:
QnubfBFm.jpg


Het motorblok maakt een tikkend geluid, dus kijken of dit de ketting, klepspeling of de ketting spanner is.
Bougies eruit, en toch maar even nieuwe bestellen.
l3S4pSom.jpg


Voor het losdraaien van het deksel ook maar de olie eraf en alvast nieuw oliefilter geplaatst.
1rTCLbjm.jpg


Deksel eraf, ketting lijkt niet ergens een heel erg slappe plek te hebben, staat over het algemeen redelijk strak.
blLIJum.jpg


Kleppen speling gemeten:
QdJq2Bzm.jpg

7G1kTAv.jpg

De uitlaat marge is 0.16-0.20mm en is allemaal goed, 0.18mm past ertussen en 0.20mm niet, dus dit is prima.
De inlaat is echter allemaal net te strak, 10 past, 11 niet. (voelermaat die ik heb zijn 5,6,7,8,9,10,13,15,18,20 dus met de 5 en 6 samen is het 11 en deze past niet. Deze behoren 0.11 tot 0.15mm te zijn, kan dit het tikken/klapperen veroorzaken?

De shims heb ik nog even laten zitten, eerst even googlen naar tips hoe ik deze eruit krijg en er weer in.

Huidige budget:
was €105,30
Oliefilter en bougies € 20,71
NitnELA.jpg


Nog over € 84.59
 
Laatst bewerkt:
elke 200 km bespaar je krijg je 40 km gratis , dubbeltje per 10 km is altijd aardig om aan te houden en rekent makkelijkerderderdur.
daarnaast krijg je (eerder) punten bij de challenga alstie zuiniger loopt.

ik snap dat hele luchtfilter uitblazen ook niet, zijn er mensen die hun sigarettefilters recyclen ? , beetje dat idee.
Omdat ik nog niet weet wat ik nog meer tegen kom, of wat ik nog nodig ben. Als ik de ketting spanner er af haal grote kans dat er een nieuwe pakking op moet, mocht deze spanner kapot of vast zitten dan moet ik kijken naar een 2de handse, indien de ketting zelf echt versleten was dan was ik hiervoor ook minstens een 5 tientjes kwijt. Ik zie aan het einde wel wat ik over hou en dan kan die luchtfilter voor die 15 altijd nog.
 
Omdat ik nog niet weet wat ik nog meer tegen kom, of wat ik nog nodig ben. Als ik de ketting spanner er af haal grote kans dat er een nieuwe pakking op moet, mocht deze spanner kapot of vast zitten dan moet ik kijken naar een 2de handse, indien de ketting zelf echt versleten was dan was ik hiervoor ook minstens een 5 tientjes kwijt. Ik zie aan het einde wel wat ik over hou en dan kan die luchtfilter voor die 15 altijd nog.
een populaire optie is ook om gewoon te gaan, ergens in een camping in Frankrijk stranden met een bijna verzuipende motor en dan 3 andere challengers die puntengeil graag verzamelen en jouw carburateurs uit elkaar trekken en aanpassen en je zonder luchtfilter verder laten rijden.

Of dit bij andere modellen dan een RF600 werkt weet ik niet zeker, misschien dan @Jottum! dat kan vertellen ;)

Ik zal het nooit vergeten dat ik sogus vroegh naar de toiletten liep en ik het gek vond zo vroeg al benzine te ruiken en 3 lui al aan de gang te zien met een set carburateurs, toch apart wakker worden.
 
een populaire optie is ook om gewoon te gaan, ergens in een camping in Frankrijk stranden met een bijna verzuipende motor en dan 3 andere challengers die puntengeil graag verzamelen en jouw carburateurs uit elkaar trekken en aanpassen en je zonder luchtfilter verder laten rijden.

Of dit bij andere modellen dan een RF600 werkt weet ik niet zeker, misschien dan @Jottum! dat kan vertellen ;)

Ik zal het nooit vergeten dat ik sogus vroegh naar de toiletten liep en ik het gek vond zo vroeg al benzine te ruiken en 3 lui al aan de gang te zien met een set carburateurs, toch apart wakker worden.
Ja dat was wel een dingetje. De RF900 van NLT had er ook last van. Het afstellen van de carburateurs van die RF-en luistert nogal nauw. Later op de dag is het luchtfilter er uitgehaald om wat meer lucht aan de mengverhouding toe te voegen. Recordverbruik is toen een keer 1:6 geweest.
 
Zo te zien flink bezig geweest. En ik zou gewoon een vers luchtfilter plaatsen, tenzij het filter nog heel erg schoon zou zijn. En als het je oude filter hergebruikt tenminste vanuit de "schone" kant uitblazen met een compressor ;) (geen kosten wel een iets schoner filter).

Enige wat ik niet begrijp is wat je bedoeld met "de voorvork goed vet ingesmeerd"...
 
Ik heb het vet restant wat bij de nieuwe rubbers zat gebruikt om de binnenste ring van het alluminium in te smeren waar de sluitring in klikt.

Maar iemand kennis over de kleppen?
De uitlaat marge is 0.16-0.20mm en is goed, 0.18mm past ertussen en 0.20mm niet, dus dit is prima.

De inlaat is allemaal net te strak, 0.10 past, 0.11 niet. Deze hoort echter 0.11 tot 0.15mm te zijn, kan dit verschil het tikken veroorzaken?
Echter gezien hoe alle maten mooi gelijk zijn lijkt het wel of de vorige eigenaar dit nog heeft gedaan.
 
Die bussen horen waarschijnlijk op de veren. Ik gok dat er nieuwe stuggere veren in zitten en die waren altijd 2cm korter dan de originele. Simpel te checken door de windingen van de veren te tellen. Ik heb nog wel ergens een lijstje met lengtes en aantal windingen van de verschillende veren die van de XJ900 in omloop geweest zijn.

Luchtfilter sowieso vervangen.

Kettingspanner van je nokkenasketting ook lekker laten zitten. Die ketting rammelt ook zelden.

Die klepspeling veroorzaakt dat tikken in ieder geval niet. De klepspeling van die te strakke klep zou ik wel aanpassen, dat kan beter 0,15 zijn dan 0,10. Naar verloop van tijd wordt de klepspeling vanzelf weer kleiner, die wordt in principe nooit groter!.
Waarschijnlijk hoor je de dynamoketting tikken tegen de oliesproeier waar de ketting mee gesmeerd wordt. Het ding zit middenin je blok en het kan pas kwaad als je kilometerstand over de 250000 gaat. (meestal).
Ik leg wel even de nadruk op "waarschijnlijk", ik kan het vanaf hier natuurlijk niet met zekerheid zeggen.
 
Die bussen horen waarschijnlijk op de veren. Ik gok dat er nieuwe stuggere veren in zitten en die waren altijd 2cm korter dan de originele. Simpel te checken door de windingen van de veren te tellen. Ik heb nog wel ergens een lijstje met lengtes en aantal windingen van de verschillende veren die van de XJ900 in omloop geweest zijn.

Luchtfilter sowieso vervangen.

Kettingspanner van je nokkenasketting ook lekker laten zitten. Die ketting rammelt ook zelden.

Die klepspeling veroorzaakt dat tikken in ieder geval niet. De klepspeling van die te strakke klep zou ik wel aanpassen, dat kan beter 0,15 zijn dan 0,10. Naar verloop van tijd wordt de klepspeling vanzelf weer kleiner, die wordt in principe nooit groter!.
Waarschijnlijk hoor je de dynamoketting tikken tegen de oliesproeier waar de ketting mee gesmeerd wordt. Het ding zit middenin je blok en het kan pas kwaad als je kilometerstand over de 250000 gaat. (meestal).
Ik leg wel even de nadruk op "waarschijnlijk", ik kan het vanaf hier natuurlijk niet met zekerheid zeggen.
Bedankt voor de tips, ik zal morgen avond even proberen de shims eruit te krijgen, en uitzoek welke 4 ik erbij nodig ben. alle inlaten zijn nu 0,10mm. En ik zal dan ook maar de busjes weer in de voorveren plaatsen, hij is inderdaad erg slap op dit moment.
 
Ik kon het niet wachten, ben net toch maar weer even de schuur ingegaan.
Volgens een video op youtube uitgezocht hoe ik de shims kon verwijderen om te zien welke maten dit waren.
Deze legt het top uit stap voor stap:

In 5 keer proberen alle 4 inlaat shims eruit gekregen.
kWywjZQ.jpg

v8hwJXU.jpg

Gebruikte gereedschap en notities.
YZLH62l.jpg


Cilinder 1 moet worden Y280
Cilinder 2 moet worden Y275
Cilinder 3 moet worden Y270
Cilinder 4 moet worden Y270

Dus ik hoef alleen de Y270 2x bij te bestellen, ervan uitgaan dat de andere 2 niet geheel versleten zijn en dat ik deze kan doorschuiven.

Budget was € 84.59
Shims bestelt bij roukema, 2x Y270 €9.90
Over € 74.69
 
Laatst bewerkt:
Even een update:
De shims zijn vervangen, alles is weer dicht. Nieuwe bougies erin.
Oliefilter en olie vervangen, hiervoor moest dus ook het uitlaat gedeeltelijke los |(

cBv07zo.jpg


De oude accu was stuk, dus nieuwe accu klaargemaakt en opgeladen.


Ook maar de olie van de cardanas af laten lopen, deze olie was goor en meurde verschrikkelijk deze was wel aan vervanging toe.
Op de aftap plug zat een magneet en hier was alleen een wat metallic achtige gloed op te zien, verder geen grote stukken of korrels.
Dus niks bijzonders.

Carburateurs weer terug geplaatst, het verwijderen was ruk, en het terugplaatsen was erger.


Verder weer alles aangesloten, accu erin, tank er even los op gezet om zo te kijken of de motor start.
Na meerdere malen starten, dikke knal en vlam uit de uitlaat, 2 seconden draaien en daarna niks.
Daarna ook niet weer te starten, er bleek een grote plas benzine onder de motor te ontstaan.
De overloop van carb 3 en 4 piste de benzine eruit (rechterkant motor).
Volgens een kameraad waarschijnlijk een vlotter die vast zit. Googlen en wat dingen geprobeerd zoals er een paar flinke tikken opgegeven, met de compressor erin blazen etc. Weer proberen maar helaas dus de carb moest er weer af, weer een avondje sleutelen weg.

Inmiddels zit de carb er weer op, het was even doorstarten maar nu draait de motor stationair.
Voor de volgende keer weer verder met de carb stellen, en dan alles weer opbouwen, einddemper van de uitlaat nog weer in elkaar laten lassen.
En als het meezit volgend weekend proefrijden met een groepje.
 
De motor zit sinds vanmiddag weer in elkaar, en het is starten en lopen, er tikt nog iets, maar hij loopt prima.
Nog wat kleine dingen gedaan, één van de vorige eigenaren moet er eens mee onderuit gegaan zijn:

Niet teveel werk van maken, gewoon afborstelen en hammerite direct over roest erop strijkken.




Waarom voor die 12 ? Euro het luchtfilter ook niet doen, die vettigheid blaas je er niet uit he.
12 euro bezuinigen op een luchtfilter, dan kun je die 12 euro binnenkort aan een hoger verbruik weer uitgeven. _O-
Ff rekenen, 1:16 of 1:20 = 1, 4onthouden, 0 toevoegen, is 40/20 x 1,70 is ehhh.....
En ik luister wel eens heren, soms.
Maar omdat ik toch nog een € 74.69 over had ;):



Verder de motor weer helemaal in elkaar gezet, en dus een stuk gereden voor de 2de keer sinds de aanschaf.

Als ik 80+ rijd en het stuur loslaat dan begint het stuur hevig te zwabberen :?
Hij heeft een 7 maanden stil gestaan en er zat bijna geen druk meer in de banden (1.2bar), misschien een vlak stuk in de voorband? al is dat zo niet te zien na het oppompen. Het is mij niet eerder opgemerkt toen ik de motor heb opgehaald, al weet nik niet meer of ik het toen ook getest heb. Als ik 1 hand op het stuur leg is het ook direct weer over. Misschien toch even een motormonteur na laten kijken.

Ohja de uitlaat moet nog wel worden gelapt, is een beetje luid.
En hij is nodig toe aan een poetsbeurt.
 
Als ik 80+ rijd en het stuur loslaat dan begint het stuur hevig te zwabberen :?
Hij heeft een 7 maanden stil gestaan en er zat bijna geen druk meer in de banden (1.2bar), misschien een vlak stuk in de voorband? al is dat zo niet te zien na het oppompen. Het is mij niet eerder opgemerkt toen ik de motor heb opgehaald, al weet nik niet meer of ik het toen ook getest heb. Als ik 1 hand op het stuur leg is het ook direct weer over. Misschien toch even een motormonteur na laten kijken.
Controleer even hoe het balhoofdlager gaat. Ook evne of dat nog soepel gaat zoals het hoort. Het kan best zijn dat oud vet er voor zorgt dat het niet meer soepel loopt, gaat de hele handel ook van zwabberen.
 
Beetje laat wellicht, maar CMSNL heeft die borgclipjes nog wel voor de XJ900F voorvorkpoten seals.
 
Als je weer aan de carbs wat moet doen zet er dan voor t terug monteren even benzine op om er zeker van te zijn dat ze niet lekken.
Of hou ze op de kop en blaas in de benzinetoevoer, dan moeten de vlotters sluiten.
Scheelt een bende werk..😉
 
En ook niet onbelangrijk : carburateurs er in en er uit halen is een redelijk risico voor je inlaatrubbers. Na 30 - 35 jaar zijn die dingen aardig uitgehard en is de kans dat ze scheuren best groot.
 
Heren, omdat de challenge naar 2022 is verplaatst, is de Yamaha verpatst en ga ik voor deze winter maar eens ander projectje zoeken om dan mee te gaan rijden in 2022, allemaal bedankt voor het meedenken en de adviezen. Ik heb er veel van opgestoken en als ik een andere motor vind, dan ga ik met dit topic verder. Alvast allemaal een fijne Zomer
 
Terug
Bovenaan Onderaan