500 euro challenge 2021: Yamaha XJ 900 F 1990

Monstras

MF'er
6 feb 2020
37
24
Coevorden
Na al een tijdje op het forum rond te hebben gehangen, had ik al een aantal keer het onderwerp zien voorbij komen betreffende de brik en brak Challenge.
Ik had dit al een aantal keer doorgelezen en dit leek mij dan ook een geniale en gezellige uitdaging om eens te doen op de motor. Dus toen er vorige week tijdens een bqq met kameraden en teveel bier het weer eens ging over de Garbagerun (vergelijkbaar maar dan met auto's) stelde ik voor om gewoon deze Challenge te gaan doen.
En dus heb ik mij hiervoor nu ook opgegeven, en is er dus nog een kans dat er zich misschien (onder voorbehoud) nog een aantal mensen zich gaan opgeven.

Dus nu eenmaal de knoop is doorgehakt voor mij om echt mee te doen, moet er ook een motor voor komen.
Nu heb ik een voorkeur voor Japanners, mijn eerste motor was een XJ600 (ombouw verslagje: My first bike XJ600S a fixer upper. - XJRider.com ) en ook ik rij voornamelijk nu op een Yamaha XT600e. En nu had ik dit jaar al een Honda CBR600F2 aangeschaft als knutselmotor, deze loopt niet lekker, lekke voor veringen, moeilijk starten en stationair lopen en rondom val schade, maar wel ruim binnen het vast gestelde budget van 500 voor deze Challenge. Echter heb ik niet veel zin om een meerdaagse rit te gaan doen op een Honda CBR600 dit i.v.m. de zithouding. Dus gister avond toch maar even op mp kijken naar mogelijke opties voor een motor, het liefst eentje die meer toer dan sport georiënteerd is maar wel wat vermogen heeft.

Ik kwam al snel een nieuwe advertentie tegen voor een Yamaha XJ900F met 42k op de teller uit 1990. Deze heeft ook al bagage rekken en koffers erop. Maar de vraagprijs was 600, volgens de advertentie is het starten en lopen, enige minpuntje zou zijn dat de voorvering lekt en verder geen info. Na wat berichtjes en een poging hem voor 400 te krijgen i.v.m. deze challenge kon ik de volgende ochtend al komen kijken maar voor minimaal €500.

Y75FJ2T.jpg


Dus vanochtend op pad naar Hengelo, de huidige eigenaar wist verder niks af van de motor of de geschiedenis ervan, had hem een jaar geleden gekocht, en er verder niks aan gedaan en er ongeveer 4000km op gereden. Ook is er niks bekend over eventueel uitgevoerd onderhoud voor dat hij de motor had gekocht etc, dus nul geschiedenis.
Volgens de eigenaar deed deze verder zelf ook niks aan onderhoud etc. omdat hij daar geen kennis van had, hij had al tijden niet gereden en deze aangeschaft om er weer in te komen, nu moest deze weg omdat hij liever een chopper wilde zoals hij eerder had. Een Honda rebel..... maar hij kon toch niet sleutelen.....

Verder komt de motor met een handleiding om te starten, de originele choke kabel en schuif op het stuur zitten er wel op maar deze doen niks.
Er zit op het blok zelf een schuifje gemonteerd die als choke functioneert. En dan wel eerst starten en dan direct geleidelijk de choke uittrekken, eerst de choke uit en dan pas starten verzuipt ie.

Zo op het eerste oog lijkt het een redelijke motor, heeft wel wat schade aan de rechter kant: achterste kapje, spiegeltje stuk, onderste kap beide zijden gebarsten t.p.v. de schroeven maar verder niks bijzonders voor een motor van 30 jaar oud eigenlijk. Alle verlichting werkt goed, toerenteller, snelheid en benzine meter werkt, verlichting van het dashboard werk ook.

JHRuGB7.jpg


Het was inderdaad (koud)starten en direct lopen. Met het starten en warmlopen klikte en klapperde er wel het een en ander in het blok, maar goed de motor is 30 jaar oud. Dit geluid verdwijnt bij licht gas geven en hiervan voel of hoor je niks tijdens het rijden, (kettingspanner? Kleppen?ik laat iemand met meer kennis er wel ff naar luisten)
Tijdens het rijden vielen er wel wat andere dingen op, er rammelde duidelijk iets aan de voorband, wat tijden het in knijpen van de voorrem in eens weg was.
Het lijkt/klinkt of de remblokjes los hangen in de remklauwen, en deze klapperen tegen de remschijven aan? ook remt de voorrem niet al te best.
Schakelen ging ook niet helemaal top, het lijkt of de koppeling niet goed ontkoppeld als deze in geknepen word, dit is voornamelijk vervelend bij even stil staan.
Maar na de proefrit hebben we toch de deal gesloten, er werd tijdens mijn bezoek ook al x maal gebeld door anderen die interesse hadden in de motor.
Iemand van jullie misschien? Ondanks de bijgeluiden en de remmen etc. bleef de uiterste prijs toch echt €500.

Dus vanmorgen vanuit Hengelo voor de zekerheid maar achterlangs terug gereden naar Coevorden, i.v.m. het klapperen van de voorrem durfde ik het niet aan om over de snelweg terug te kachelen, stel je voor dat een remblokje het voorwiel grijpt met 120, nee dank. Na een uurtje rijden thuis gekomen, verder valt het me reuze mee hoe de motor rijd en stuurt. Echter zijn de lekkende voorveringen niet overdreven, het lijkt wel of deze de olie er uit zeikt, echt alles zit onder de olie. Ook zit het handvat van de linkerzijde los, deze draait rond als deze warm wordt.

Maar dit word dus mijn uitdaging om gereed te maken voor ergens in juni 2021:
f0pV4Wz.jpg

iR2hbCV.jpg


Een XJ900F, met motor type 58L, een luchtgekoelde 891cc motorblok met vanuit de fabriek de meeste pk's (98) van deze modellen van 1983 tot 2004.

Omdat we nog wel wat tijd hebben voor de start begin ik rustig bij het begin, en dat is voor mij de werkplaatshandleiding aanschaffen van een XJ900F.
Wat er nagezien moet worden:
Rubberen ringen vervangen van de voorvork.
Nazien wat er mis is met de remmen aan de voorzijde.
Koppeling afstellen, indien nodig verder kijken.
Uitzoeken of er een ketting spanner op zit en nazien of deze niet klemt, vastzit.
Carburateurs reinigen, nazien.
Kabel en hendel van de choke verwijderen (deze zijn nu overbodig)
Nazien wat ik nog meer tegen kom na het plegen van wat onderhoud en het demonteren van de motor.

Sleutel budget is nog maar € 150,00
Bestelt:
- Werkplaats handboek € 24.38 (ebay) Valt onder gereedschap had ik gehoord.
- Rubberen ringen voor de voorvork € 9.07 (ebay)
- Resterend bedrag € 140,93
 
Laatst bewerkt:
Werkplaatshandboek reken ik niet tot budget. Is net als gereedschap. Dat staat ook niet op het lijstje wat bij de motor hoort.

Verder ziet het er goed uit.

Succes
 
Voor de choke kijk als je carbs demonteert om te reinigen hoe het origineel zou moeten zitten. Mogelijk kan je gewoon weer van het kabeltje en handel gebruik maken met een heel beperkte reparatie. Eerst kijken voordat je gaat demonteren.

Tenminste dat is zoals de meeste Brikkers het zouden doen.
 
Laatst bewerkt:
Mooie motor, met de spreekwoordelijke twee-vingers-in-de-neus de challenge rijden.

Heerlijke fietsen, doen alles wat je wilt. Heb zelf al jaren een diversion 900.
 
Bagage-mogelijkheden horen ook niet tot het challenge-budget. Ik zou het dus niet gek vinden als je redeneert dat je €400,- voor de motor hebt betaald, en €100,- voor de kofferset. Maar ik weet niet hoe hier in het verleden mee is omgegaan, en hoe "de organisatie" daar tegenaan kijkt, misschien kan @borisz daar een uitspraak over doen?
 
Als je dat nu in de eerste post of in het gesprek met de verkoper geregeld had, had er geen haan naar gekraaid. Maar nu })

Ach, die krauser set is echt wel geld waard, dus gooi €75 bij je sleutelbudget op indien nodig. Maar probeer gewoon de boel binnen budget op te knappen. T is niet dat je gediskwalificeerd wordt ofzo ;)

Bij mijn K75 van vorig jaar terug zat een volledige kofferset en op de XJ900 van @borisz ook, die hebben we toen niet gerekend.
 
Met betrekking tot de kofferset en het budget, ik ga eerst ff kijken of het zo lukt. Maar bedankt voor de tips misschien ben ik ze nodig voor een de volgende keer.
 
Zo te zien is dit een 4BB en die hadden de choke niet op het stuur, maar rechtstreeks op de carbs. Als ie verzuipt als je de choke eerst uittrekt en dan start klopt er iets niet, waarschijnlijk accu, bougies of bougiekabels.
Op de uitlaat staat een typenr, zo uit mijn hoofd moet dat 32F zijn. (voor een 4BB).
De voorvorkpoten zou ik mnimaal glad schuren, anders sloopt ie je nieuwe keerringen direct weer.
Een paar progressieve veren heb ik denk ik nog wel liggen, goede voorpoten niet. (die zijn onderhand echt schaars aan het worden).
 
Even een update het is al een tijdje geleden.
Aangezien ik nu tussen kerst en oud en nieuw even 2 weken vrij was toch maar eens begonnen met de motor.
Deze heeft verder niet gelopen sinds ik hem opgehaald hem in augustus. Een kameraad heeft een garage en daar mag ik deze winter in sleutelen. Er ligt inmiddels een beste plas met olie onder de voorvork, deze was blijkbaar nog niet leeg.

De accu was wel geheel leeg, dus hij heeft dagje aan de oplader gestaan, bij het starten sprong de motor niet aan, choke uit gas bij geven helemaal niks. Op het moment dat ik er klaar mee was en van plan was hem naar de garage te drukken werd de buurt opgeschrikt door een lichtflits en een beste knal waarna er nog een knal volgde tegen de gevel van mijn woning aan 20meter verder op.
De rechteruitlaat:
fUA3Z1A.jpg

En wat er tegen mijn huis vloog:
9khlXW1.jpg


Daarna wel direct starten en lopen, dus alsnog met een open uitlaat naar de garage kunnen rijden.
9tOpQdZ.jpg

De uitlaat gaan we weer herstellen/dichtlassen.

De motor verder gedemonteerd om te starten met het vervangen van de rubbers in de voorvorken.
d2GMY5P.jpg

IeWEMQP.jpg


De onderste bolten zitten in beide voorvorken dus danig vast dat deze met de hand/slagmoermachine etc. niet eruit zijn te krijgen.
Na wat googlen kwam iemand met de tip om de bolt te verhitten, misschien was deze terug gezet met locktight of iets dergelijks of gewoon jaren oxidatie. Een brander geregeld en aan de slag, 1 kregen we naar wat hitte goed mee los, de ander draaid nu wel maar komt er niet uit.
Ik vermoed dat er iets aan de binnenzijde meedraait, en als er al schroefdraaid in de voorvork zat is deze nu rond.

Volgend poging word dit:

Om de veren etc eruit te krijgen ben ik wel een 18mm inbus sleutel nodig, deze is met een setje bestelt. hier is het wachten nu op.
En indien nodig boren we de bolt eruit en draai ik er een helicoil ofzoiets in.

De motor wilde de volgende dag trouwens niet eens op contact oplichten. dus de accu was geheel leeg.
Deze van de motor gehaald, en ligt nu aan de lader om te zien of de motor deze leeg trekt of dat deze vanzelf leeg loopt.

Verder heeft de motor wel een tik gehad, hij is namelijk krom wat te zien is als je er overheen kijkt en deze is verstevigd:
a6yExUh.jpg

Dit heb ik verder niet gemerkt op de 80km die ik erop gereden heb.

Omdat hij niet helemaal lekker loopt en tikt gaan we voor nu verder met het reinigen van de carberaterus, nakijken van de kleppenspeling en de ketting spanner nazien.
 
Lekker bezig.

En om de voorvorkpoten los te krijgen kan de truc zijn om een houten bezemsteel in de bovenzijde te steken en deze flink aan te stampen (dan vormt de houten kop zich naar de het stuk metaal dat aan de onderzijde meedraait (betreft een deel van het inwendige van de voorvork). Deze truc heeft bij mij wel gewerkt. Maar denk dat deze actie pas gaat werken als je de doppen van de voorvorkpoten verwijderd hebt.

Verder zal je accu naar de eeuwige jachtvelden zijn. Want een gewone loodzuur accu enige maanden zonder lading laten staan, is dodelijk. Gok dan ook hij geen lading meer zal vasthouden. Je verhaal lezende verbaasde het mij dat je de motor nog gestart kreeg met deze accu.

En gezien hoe je motor er nu bijstaat, controleer ook je balhoofdlager (grootste deel van de demontagewerkzaamheden zijn al gedaan).

Alvast succes met de werkzaamheden.
 
18mm inbus kun je ook maken met de buitenzijde van een pijpsleutel, welke je met een dop en lange verlengstuk tegen houdt.
Of een grote moer op een draadeind/pijp/staf lassen kan ook.
Bedankt voor de tips, met de moer op een draadeinde had ik ook aangedacht, maar ik heb gewoon het bit setje bestelt. Aan de motor sleutelen is een leuke hobby en dan mag er indien nodig wel eens gereedschap aangeschaft worden.
 
Vanochtend maar even weer bezig geweest.
Ik kan op dit moment niet verder met de voorvork omdat ik zit te wachten op een inbus 18mm

Dus maar even verder met de carburateurs verwijderen.
De accu is inderdaad overleden.
YyEpGe7.jpg

Ik heb een nieuwe bestelt: Accu YB14L-A2 Yuasa | mPartz.nl{13}143{_Yamaha_XJ900_1990} incl. zuur € 37.90

Bougies ga ik proberen gewoon even schoon te maken, mocht er budget overblijven kan dit aan het einde als nog vervangen worden.
RirjKTJ.jpg

https://www.wikihow.com/Clean-Spark-Plugs
Het was best even martelen om de carburateurs er af te krijgen.
De luchtfilter box zit in de weg, deze is niet te verwijderen zonder de motor te verwijderen (volgens google)
Uiteindelijk zoveel mogelijk erom weg gehaald. Accu houder en de electronica houder er bovenop verwijderd en zo kon ik de luchtfilterbak een stukje naar achteren kantelen, links en recht de rubbers nog uit de luchtfilterbak getrokken om zo de carburateur naar voren te halen en er toch uit te krijgen.
n0PAvN2.jpg

YUwLgEr.jpg

aP0eZug.jpg



Luchtfilter lijkt nog goed genoeg, even met de compressor uitblazen en die gaat er weer in
pH0TgrU.jpg

NsPEO8V.jpg


Voor mijn verjaardag heb ik een bon gekregen voor gereedschap van de vriendengroep.
Heren bedankt! het is goed besteed en aangevuld
m0TrYqK.jpg

nvT3y7k.jpg

MvSebuT.jpg

Zolang het gereedschap goedkoper is dan het laten doen bij een motorzaak probeer ik het graag zelf.
 
Goed bezig, kleine tip : draai wel eerst die doppen uit de poot als je poten nog in de motor zitten. Draai de bouten van de bovenste kroonplaat los, zodat er geen zijwaartse druk meer op de doppen staat. Dan draai je ze met inbus 17 los. Als je de doppen laat zitten moet je de poten ergens anders in vast zetten wat precies rond 37 is, en dat valt meestal niet mee.

Zet je voorpoot daarna horizontaal in de bankschroef. Schijn met een lampje in de vork terwijl je de onderste inbus draait, dan zie je precies dat de demperstang meedraait. Die kun je weer met inbus 22 tegenhouden. Of een moer op een draadeind lassen. Dat werkt ook prima. Als ie maar 22mm zeskant is.

Je hebt de inlaatrubbers op het blok laten zitten, dat is verstandig. Die dingen zitten met inbusboutjes op de kop gemonteerd en die inbus boutjes breken meestal af als je los wil draaien. En dat wil je niet.
De rubbers met een föhn verwarmen maakt ze wat soepeler. Als je de carbs weer monteert smeer dan wat vaseline aan de carbs of de rubbers, dan glijden ze er weer wat makkelijker op.
 
Goed bezig, kleine tip : draai wel eerst die doppen uit de poot als je poten nog in de motor zitten. Draai de bouten van de bovenste kroonplaat los, zodat er geen zijwaartse druk meer op de doppen staat. Dan draai je ze met inbus 17 los. Als je de doppen laat zitten moet je de poten ergens anders in vast zetten wat precies rond 37 is, en dat valt meestal niet mee.

Zet je voorpoot daarna horizontaal in de bankschroef. Schijn met een lampje in de vork terwijl je de onderste inbus draait, dan zie je precies dat de demperstang meedraait. Die kun je weer met inbus 22 tegenhouden. Of een moer op een draadeind lassen. Dat werkt ook prima. Als ie maar 22mm zeskant is.

Je hebt de inlaatrubbers op het blok laten zitten, dat is verstandig. Die dingen zitten met inbusboutjes op de kop gemonteerd en die inbus boutjes breken meestal af als je los wil draaien. En dat wil je niet.
De rubbers met een föhn verwarmen maakt ze wat soepeler. Als je de carbs weer monteert smeer dan wat vaseline aan de carbs of de rubbers, dan glijden ze er weer wat makkelijker op.
Ik heb de poten er al uit, maar deze kan ik tijdelijk wel even weer terug zetten als ik de inbus sleutels ervoor heb.
Van 1 veerpoot heb ik de onderste bout eruit gekregen, van die andere zal dan inderdaad de demperstang meedraaien.
Ik wilde inderdaad de inlaatrubbers verwijderen om meer ruimte te krijgen. Maar deze laat ik dan mooi met rust.

Bedankt voor de tips!

Ohja het budget bijhouden:
Was: € 140,93
- accu 37,90 -korting -2,27
over €105,30
 
Laatst bewerkt:
Even een update, gisteren verder gegaan met de forken, Albert bedankt voor de tips, dit werkt inderdaad veel makkelijker.
Poten even terug erin en ze zijn zo los:
Ii8raaG.jpg


Daarna met een stukje verlenging de laatste demper stang ook los gekregen, dit werkt vast beter dan een bezemsteel:
U1NDeS6.jpg

En de laatste bout er dan ook eindelijk uit!
DHkzwgb.jpg


De stalen ringen en klem die de rubbers op de plek houden zien er wel erg brak uit. Deze hebben duidelijk al een tijdje geen onderhoud gehad.
Stond vol met drek en roest:
gCxAzW2.jpg

kzWJBZf.jpg

25YO9JT.jpg

Ik heb de ringen even afgeborsteld en nu in de remreiniger gepleurd, vanavond maar even met een dremel en staalborstel kijken wat er van over blijft. Ook zit er in de voorpoot waar de ring zit aardig wat alluminium oxidatie, hier moet ik ook wat aan doen voor de nieuwe rubbers erin komen.
 
Je hebt de inlaatrubbers op het blok laten zitten, dat is verstandig. Die dingen zitten met inbusboutjes op de kop gemonteerd en die inbus boutjes breken meestal af als je los wil draaien. En dat wil je niet.
De rubbers met een föhn verwarmen maakt ze wat soepeler. Als je de carbs weer monteert smeer dan wat vaseline aan de carbs of de rubbers, dan glijden ze er weer wat makkelijker op.
Ik haal juist altijd de inlaatrubbers eraf.

Carburateurs naar achteren trekken, rubbers tussen het blok en de carburateurs kunnen er dan uit, dan de carburateurs eruit pakken en klaar. Ik heb het idee dat je ze daar veel minder mee verknalt.
 
Je hoeft niet te vragen of enige onderhoud noodzakelijk is :X

Denk dat je nu ook bekend met de "beruchte" putlucht die uit voorvorkpoten kan komen :+

Succes met het weer in elkaar zetten van je voorvork !
 
Ik haal juist altijd de inlaatrubbers eraf.

Carburateurs naar achteren trekken, rubbers tussen het blok en de carburateurs kunnen er dan uit, dan de carburateurs eruit pakken en klaar. Ik heb het idee dat je ze daar veel minder mee verknalt.
Als de boutjes heel blijven is er niets aan de hand, maar als ze afbreken heb je spijt dat je ze los wilde draaien. :)
 
Ik hou wel van een beetje risico. En deze specifieke boutjes heb ik nog nooit zien afbreken eigenlijk.
Dan heb je nog niet genoeg aan die oude dingen gesleuteld. :)

Ik heb afgelopen paar weken nog 5 oude blokken gedemonteerd, en daarbij braken er bij allemaal minimaal 2 boutjes af.
Bij 1 zelfs 6 stuks die afbraken.
En dan heb ik het nog niet over de uitlaat kant want daar is het nog veel erger.
 
Dan heb je nog niet genoeg aan die oude dingen gesleuteld. :)

Ik heb afgelopen paar weken nog 5 oude blokken gedemonteerd, en daarbij braken er bij allemaal minimaal 2 boutjes af.
Bij 1 zelfs 6 stuks die afbraken.
En dan heb ik het nog niet over de uitlaat kant want daar is het nog veel erger.
Ik doe mn best om zoveel mogelijk aan brikken te klooien, maar eigenlijk gewoon nooit problemen mee gehad. Zelfs nog nooit bij de uitlaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan