Na al een tijdje op het forum rond te hebben gehangen, had ik al een aantal keer het onderwerp zien voorbij komen betreffende de brik en brak Challenge.
Ik had dit al een aantal keer doorgelezen en dit leek mij dan ook een geniale en gezellige uitdaging om eens te doen op de motor. Dus toen er vorige week tijdens een bqq met kameraden en teveel bier het weer eens ging over de Garbagerun (vergelijkbaar maar dan met auto's) stelde ik voor om gewoon deze Challenge te gaan doen.
En dus heb ik mij hiervoor nu ook opgegeven, en is er dus nog een kans dat er zich misschien (onder voorbehoud) nog een aantal mensen zich gaan opgeven.
Dus nu eenmaal de knoop is doorgehakt voor mij om echt mee te doen, moet er ook een motor voor komen.
Nu heb ik een voorkeur voor Japanners, mijn eerste motor was een XJ600 (ombouw verslagje: My first bike XJ600S a fixer upper. - XJRider.com ) en ook ik rij voornamelijk nu op een Yamaha XT600e. En nu had ik dit jaar al een Honda CBR600F2 aangeschaft als knutselmotor, deze loopt niet lekker, lekke voor veringen, moeilijk starten en stationair lopen en rondom val schade, maar wel ruim binnen het vast gestelde budget van 500 voor deze Challenge. Echter heb ik niet veel zin om een meerdaagse rit te gaan doen op een Honda CBR600 dit i.v.m. de zithouding. Dus gister avond toch maar even op mp kijken naar mogelijke opties voor een motor, het liefst eentje die meer toer dan sport georiënteerd is maar wel wat vermogen heeft.
Ik kwam al snel een nieuwe advertentie tegen voor een Yamaha XJ900F met 42k op de teller uit 1990. Deze heeft ook al bagage rekken en koffers erop. Maar de vraagprijs was 600, volgens de advertentie is het starten en lopen, enige minpuntje zou zijn dat de voorvering lekt en verder geen info. Na wat berichtjes en een poging hem voor 400 te krijgen i.v.m. deze challenge kon ik de volgende ochtend al komen kijken maar voor minimaal €500.
Dus vanochtend op pad naar Hengelo, de huidige eigenaar wist verder niks af van de motor of de geschiedenis ervan, had hem een jaar geleden gekocht, en er verder niks aan gedaan en er ongeveer 4000km op gereden. Ook is er niks bekend over eventueel uitgevoerd onderhoud voor dat hij de motor had gekocht etc, dus nul geschiedenis.
Volgens de eigenaar deed deze verder zelf ook niks aan onderhoud etc. omdat hij daar geen kennis van had, hij had al tijden niet gereden en deze aangeschaft om er weer in te komen, nu moest deze weg omdat hij liever een chopper wilde zoals hij eerder had. Een Honda rebel..... maar hij kon toch niet sleutelen.....
Verder komt de motor met een handleiding om te starten, de originele choke kabel en schuif op het stuur zitten er wel op maar deze doen niks.
Er zit op het blok zelf een schuifje gemonteerd die als choke functioneert. En dan wel eerst starten en dan direct geleidelijk de choke uittrekken, eerst de choke uit en dan pas starten verzuipt ie.
Zo op het eerste oog lijkt het een redelijke motor, heeft wel wat schade aan de rechter kant: achterste kapje, spiegeltje stuk, onderste kap beide zijden gebarsten t.p.v. de schroeven maar verder niks bijzonders voor een motor van 30 jaar oud eigenlijk. Alle verlichting werkt goed, toerenteller, snelheid en benzine meter werkt, verlichting van het dashboard werk ook.
Het was inderdaad (koud)starten en direct lopen. Met het starten en warmlopen klikte en klapperde er wel het een en ander in het blok, maar goed de motor is 30 jaar oud. Dit geluid verdwijnt bij licht gas geven en hiervan voel of hoor je niks tijdens het rijden, (kettingspanner? Kleppen?ik laat iemand met meer kennis er wel ff naar luisten)
Tijdens het rijden vielen er wel wat andere dingen op, er rammelde duidelijk iets aan de voorband, wat tijden het in knijpen van de voorrem in eens weg was.
Het lijkt/klinkt of de remblokjes los hangen in de remklauwen, en deze klapperen tegen de remschijven aan? ook remt de voorrem niet al te best.
Schakelen ging ook niet helemaal top, het lijkt of de koppeling niet goed ontkoppeld als deze in geknepen word, dit is voornamelijk vervelend bij even stil staan.
Maar na de proefrit hebben we toch de deal gesloten, er werd tijdens mijn bezoek ook al x maal gebeld door anderen die interesse hadden in de motor.
Iemand van jullie misschien? Ondanks de bijgeluiden en de remmen etc. bleef de uiterste prijs toch echt €500.
Dus vanmorgen vanuit Hengelo voor de zekerheid maar achterlangs terug gereden naar Coevorden, i.v.m. het klapperen van de voorrem durfde ik het niet aan om over de snelweg terug te kachelen, stel je voor dat een remblokje het voorwiel grijpt met 120, nee dank. Na een uurtje rijden thuis gekomen, verder valt het me reuze mee hoe de motor rijd en stuurt. Echter zijn de lekkende voorveringen niet overdreven, het lijkt wel of deze de olie er uit zeikt, echt alles zit onder de olie. Ook zit het handvat van de linkerzijde los, deze draait rond als deze warm wordt.
Maar dit word dus mijn uitdaging om gereed te maken voor ergens in juni 2021:
Een XJ900F, met motor type 58L, een luchtgekoelde 891cc motorblok met vanuit de fabriek de meeste pk's (98) van deze modellen van 1983 tot 2004.
Omdat we nog wel wat tijd hebben voor de start begin ik rustig bij het begin, en dat is voor mij de werkplaatshandleiding aanschaffen van een XJ900F.
Wat er nagezien moet worden:
Rubberen ringen vervangen van de voorvork.
Nazien wat er mis is met de remmen aan de voorzijde.
Koppeling afstellen, indien nodig verder kijken.
Uitzoeken of er een ketting spanner op zit en nazien of deze niet klemt, vastzit.
Carburateurs reinigen, nazien.
Kabel en hendel van de choke verwijderen (deze zijn nu overbodig)
Nazien wat ik nog meer tegen kom na het plegen van wat onderhoud en het demonteren van de motor.
Sleutel budget is nog maar € 150,00
Bestelt:
-Werkplaats handboek € 24.38 (ebay) Valt onder gereedschap had ik gehoord.
- Rubberen ringen voor de voorvork € 9.07 (ebay)
- Resterend bedrag € 140,93
Ik had dit al een aantal keer doorgelezen en dit leek mij dan ook een geniale en gezellige uitdaging om eens te doen op de motor. Dus toen er vorige week tijdens een bqq met kameraden en teveel bier het weer eens ging over de Garbagerun (vergelijkbaar maar dan met auto's) stelde ik voor om gewoon deze Challenge te gaan doen.
En dus heb ik mij hiervoor nu ook opgegeven, en is er dus nog een kans dat er zich misschien (onder voorbehoud) nog een aantal mensen zich gaan opgeven.
Dus nu eenmaal de knoop is doorgehakt voor mij om echt mee te doen, moet er ook een motor voor komen.
Nu heb ik een voorkeur voor Japanners, mijn eerste motor was een XJ600 (ombouw verslagje: My first bike XJ600S a fixer upper. - XJRider.com ) en ook ik rij voornamelijk nu op een Yamaha XT600e. En nu had ik dit jaar al een Honda CBR600F2 aangeschaft als knutselmotor, deze loopt niet lekker, lekke voor veringen, moeilijk starten en stationair lopen en rondom val schade, maar wel ruim binnen het vast gestelde budget van 500 voor deze Challenge. Echter heb ik niet veel zin om een meerdaagse rit te gaan doen op een Honda CBR600 dit i.v.m. de zithouding. Dus gister avond toch maar even op mp kijken naar mogelijke opties voor een motor, het liefst eentje die meer toer dan sport georiënteerd is maar wel wat vermogen heeft.
Ik kwam al snel een nieuwe advertentie tegen voor een Yamaha XJ900F met 42k op de teller uit 1990. Deze heeft ook al bagage rekken en koffers erop. Maar de vraagprijs was 600, volgens de advertentie is het starten en lopen, enige minpuntje zou zijn dat de voorvering lekt en verder geen info. Na wat berichtjes en een poging hem voor 400 te krijgen i.v.m. deze challenge kon ik de volgende ochtend al komen kijken maar voor minimaal €500.
Dus vanochtend op pad naar Hengelo, de huidige eigenaar wist verder niks af van de motor of de geschiedenis ervan, had hem een jaar geleden gekocht, en er verder niks aan gedaan en er ongeveer 4000km op gereden. Ook is er niks bekend over eventueel uitgevoerd onderhoud voor dat hij de motor had gekocht etc, dus nul geschiedenis.
Volgens de eigenaar deed deze verder zelf ook niks aan onderhoud etc. omdat hij daar geen kennis van had, hij had al tijden niet gereden en deze aangeschaft om er weer in te komen, nu moest deze weg omdat hij liever een chopper wilde zoals hij eerder had. Een Honda rebel..... maar hij kon toch niet sleutelen.....
Verder komt de motor met een handleiding om te starten, de originele choke kabel en schuif op het stuur zitten er wel op maar deze doen niks.
Er zit op het blok zelf een schuifje gemonteerd die als choke functioneert. En dan wel eerst starten en dan direct geleidelijk de choke uittrekken, eerst de choke uit en dan pas starten verzuipt ie.
Zo op het eerste oog lijkt het een redelijke motor, heeft wel wat schade aan de rechter kant: achterste kapje, spiegeltje stuk, onderste kap beide zijden gebarsten t.p.v. de schroeven maar verder niks bijzonders voor een motor van 30 jaar oud eigenlijk. Alle verlichting werkt goed, toerenteller, snelheid en benzine meter werkt, verlichting van het dashboard werk ook.
Het was inderdaad (koud)starten en direct lopen. Met het starten en warmlopen klikte en klapperde er wel het een en ander in het blok, maar goed de motor is 30 jaar oud. Dit geluid verdwijnt bij licht gas geven en hiervan voel of hoor je niks tijdens het rijden, (kettingspanner? Kleppen?ik laat iemand met meer kennis er wel ff naar luisten)
Tijdens het rijden vielen er wel wat andere dingen op, er rammelde duidelijk iets aan de voorband, wat tijden het in knijpen van de voorrem in eens weg was.
Het lijkt/klinkt of de remblokjes los hangen in de remklauwen, en deze klapperen tegen de remschijven aan? ook remt de voorrem niet al te best.
Schakelen ging ook niet helemaal top, het lijkt of de koppeling niet goed ontkoppeld als deze in geknepen word, dit is voornamelijk vervelend bij even stil staan.
Maar na de proefrit hebben we toch de deal gesloten, er werd tijdens mijn bezoek ook al x maal gebeld door anderen die interesse hadden in de motor.
Iemand van jullie misschien? Ondanks de bijgeluiden en de remmen etc. bleef de uiterste prijs toch echt €500.
Dus vanmorgen vanuit Hengelo voor de zekerheid maar achterlangs terug gereden naar Coevorden, i.v.m. het klapperen van de voorrem durfde ik het niet aan om over de snelweg terug te kachelen, stel je voor dat een remblokje het voorwiel grijpt met 120, nee dank. Na een uurtje rijden thuis gekomen, verder valt het me reuze mee hoe de motor rijd en stuurt. Echter zijn de lekkende voorveringen niet overdreven, het lijkt wel of deze de olie er uit zeikt, echt alles zit onder de olie. Ook zit het handvat van de linkerzijde los, deze draait rond als deze warm wordt.
Maar dit word dus mijn uitdaging om gereed te maken voor ergens in juni 2021:
Een XJ900F, met motor type 58L, een luchtgekoelde 891cc motorblok met vanuit de fabriek de meeste pk's (98) van deze modellen van 1983 tot 2004.
Omdat we nog wel wat tijd hebben voor de start begin ik rustig bij het begin, en dat is voor mij de werkplaatshandleiding aanschaffen van een XJ900F.
Wat er nagezien moet worden:
Rubberen ringen vervangen van de voorvork.
Nazien wat er mis is met de remmen aan de voorzijde.
Koppeling afstellen, indien nodig verder kijken.
Uitzoeken of er een ketting spanner op zit en nazien of deze niet klemt, vastzit.
Carburateurs reinigen, nazien.
Kabel en hendel van de choke verwijderen (deze zijn nu overbodig)
Nazien wat ik nog meer tegen kom na het plegen van wat onderhoud en het demonteren van de motor.
Sleutel budget is nog maar € 150,00
Bestelt:
-
- Rubberen ringen voor de voorvork € 9.07 (ebay)
- Resterend bedrag € 140,93
Laatst bewerkt: