500 Euro challenge 2021 Yamaha YX600 Radian

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo gisteren voorvork uit elkaar getrokken. Gezien de meuk die uit de voorvork kwam geen overbodige luxe. De olie had de bekende geur en bij het verwijderen van de keerringen was de laatste troep die uit de voorvorkpoten kwam een soort van vaste drap.

Het klepstelplaatje is gewisseld, het kleppendeksel zit weer op z'n plek (geen foto van als bewijs).

Wel een foto van de voorvorkpoten die geheel uit elkaar liggen.
BE84BCFC-17EC-41D8-9339-CF74D9AF9EA9.jpg


NB Het is mij bekend dat de werkbank redelijk vol ligt 8-)
 
Zo gisteren voorvork uit elkaar getrokken. Gezien de meuk die uit de voorvork kwam geen overbodige luxe. De olie had de bekende geur en bij het verwijderen van de keerringen was de laatste troep die uit de voorvorkpoten kwam een soort van vaste drap.

Het klepstelplaatje is gewisseld, het kleppendeksel zit weer op z'n plek (geen foto van als bewijs).

Wel een foto van de voorvorkpoten die geheel uit elkaar liggen. Bekijk bijlage 1472007

NB Het is mij bekend dat de werkbank redelijk vol ligt 8-)
Rijd dat nou nog een beetje, lampolie in de voorvork?
 
Gaat allemaal goed zo te lezen / zien:t
Leuk te volgen hoe mijn oude Radian weer tot leven gaat komen.
Volgens mij ben je nog geen rare zaken / tegenvallers tegengekomen.
Zaten er bij mijn weten ook niet in.
Benieuwd of hij straks weer netjes gaat lopen.
 
Vorige week vrijdag was een echte vrijdag de dertiende (voor mij dan ;( ). Ben namelijk getroffen door een ontsteking in mijn rechteroog. Gevolgen nog onbekend, maar grote kans op littekenvorming (met bijkomende vervorming vermoed ik).
Dus de energie om met dit project snel verder te gaan is drastisch gedaald. Maar omdat er nog zaken liepen even deze draadjes afronden. Sowieso wil ik de motor wel rijdend krijgen.

Via de Yamaha dealert 4 lampjes besteld voor in de toerenteller en de km-teller.
Bijgevoegd is een oud bolletjes op een 10 Eurocent munt. Geeft aan dat het klein is, behalve de prijs '( want geloof het of niet 1 bolletje 3.93 Euro. Dit is het gevolg van niet standaard materiaal (volgens de dealert zijn de huidige lampjes wel van een standaardmaat).IMG_0521.JPEG
Deze 4 lampjes drukken dus best wel op het sleutelbudget :/

Verder nog bezig met het spuiten van de behuizing van de km-teller en toerenteller. Wat een k-klus verf reageerde met een onderliggende laag. Hoop dat het nu wel lukt.
 
Via de Yamaha dealert 4 lampjes besteld voor in de toerenteller en de km-teller.
Bijgevoegd is een oud bolletjes op een 10 Eurocent munt. Geeft aan dat het klein is, behalve de prijs '( want geloof het of niet 1 bolletje 3.93 Euro. Dit is het gevolg van niet standaard materiaal (volgens de dealert zijn de huidige lampjes wel van een standaardmaat).
Deze 4 lampjes drukken dus best wel op het sleutelbudget :/
Ik heb die lampjes met overvloed uit oude kabelbomen/tellers van gesloopte motoren. Is dat geen optie om budget te besparen? Ook kun je er 20 ofzo bestellen via ome Ali voor de prijs van 1 in Nederland. :X
 
Niet aan Ali gedacht. Ze zitten nu in de tellers. Oude tellers van deze fiets heb ik niet, want wel gekeken of ik lampjes had.

Budget is waarschijnlijk wel toereikend.
 
Weet niet of je tank al gedaan hebt

Ik heb pas tank gedaan met citroen zuur poeder

Kokend water er in poeder erbij
Schudden en 2 a 3 dagen laten staan

Paar plekje bleven roestig
 
Waar haal je dat poeder? Ik heb wel eens een tank electrolytisch ontroest. Alleen de roest vliegt er daarna door al het pozeuze ijzer weer snel in. En coaten hoor ik ook sterk wisselende ervaringen mee. Ook een gewoon goede benzine kraan zonder vacuümaansluiting zou fijn zijn. Ali kraantjes lekken en dichten niet af. De standaard vacuüm kraan is wachten tot het (goed) fout gaat. Sorry Wim voor het inbreken in je topic.
 
Ik heb ook wel oren naar de challenge

Ik heb gisteren een xj900 gehaald

Gewoon van de foto gekocht

Maar viel erg mee op eerste gezicht

Heb er nog niet lang naar gekeken...

John
 
Welke klepstelplaatjes heb je nodig?

Laat aub via pb weten, ik heb nog drie assortie dozen vol...
 
Over het kleppen stellen. Op de klepstoter zit een plaatje (op de foto te zien op de kop van de telecopische magneet) dit kan je verwijderen, met behulp van een hulpstukje (ook te zien op de foto). Met dat hulpstukje (zit met een inbusboutje vast) hou je de kelpstoter "beneden" en dan verdraai je de krukas (en de ook de nokkenas) zodanig dat de nok en de klepstoter "vrij" komen te staan (feitelijk de situatie op de foto). In de klepstoter zit in de rand een klein vrij stukje, daar kan je dan met een klein schroevedraaiertje de klep losmaken (kleefkracht olie) en met een tangetje of magneetje kan je dan het klepstelplaatje verwijderen.

Op het plaatje staat de dikte vermeld en als het goed gedaan is in het verleden ligt het klepstelplaatje met de dikte-aanduiding naar beneden, anders loop je namelijk de kans dat de olie dit door de druk van de nok langzaam wegslijt en dan weet je niet welke dikte erin zit als de klep gesteld moet worden.

Een heel stuk tekst, samen te vatten is: "het ene klepstelplaatje eruit en een andere er weer in frotten" :+
Helemaal juist, kleine toevoeging wil ik nog wel doen, namelijk: Je moet wel goed opletten als je gaat draaien aan de krukas om de nokkenas te verdraaien.
Als je onvoorzichtig te ver doordraait kan je dus met de zuiger de door het gereedschap naar beneden geduwde klep raken en deze krom duwen!
Dit was gebeurd met een XS750 die ik een paar jaar geleden kocht...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan