500 Euro challenge 2021 Yamaha YX600 Radian

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beetje een gemengd resultaat dus. -O-

Voorrem ontluchten wil altijd (en super snel) door een vacuüm op de ontluchtingnippel te zetten tot er remvloeistof uit komt. :Y

Edit: Lees net in de appgroep dat je dat ook al hebt geprobeerd.

Wellicht wat Erik zei, verstopte ontluchting nippel.
 
Laatst bewerkt:
Beetje een gemengd resultaat dus. -O-

Voorrem ontluchten wil altijd (en super snel) door een vacuüm op de ontluchtingnippel te zetten tot er remvloeistof uit komt. :Y
Idd.

Of bij apotheek grote injectie spuit kopen, en zo van onderaf vullen.

Maar toch zijn er plekken waar belletje kan blijven plakken.

Nachtje wegzetten op jiffy, met hevel onder spanning dmv tie wrap helpt soms ook
 
Ga vandaag gewoon weer proberen. Het is namelijk niet de eerste motor waar alles los is geweest qua remmen die weer gevuld dient te worden met remvloeistof.

Dus uiteindelijk moet het lukken.

Heb wel vloeistof bij de remklauwen, alleen er blijft lucht komen. Waardoor de remhendel geen druk opbouwt (en dus geen remwerking).
 
Vervelende is dat de ontluchtingsnippels niet bepaald op het hoogste punt zitten. Als het niet wil, remklauwen eraf en hoger dan de rempomp bv in de bankschoef vastzetten. Plankje tussen de remblokken. Bij mijn GSX 750 ES lukte het daarmee snel terwijl ik daarvoor een hele poos aan het tobben was geweest......
Succes.
PS is het met de lagers van je XS al opgelost?
 
Lagers XS nog niet aan begonnen.

Probleem met ontluchtingsnippel is dat het dubbele klauwen zijn en het hele remsysteem niet zomaar van de motor is af te halen.
 
Geen foto, maar wel info 😀

Voorrem heeft remwerking (eindelijk). Nu bezig om de motor weer op te bouwen voor een proefrit (richting tankstation voor Euro 98). Tank is wel ontroest, maar toch een benzinefilter geplaatst.

Montage van de spiegels gaat niet soepel (iets met roest in schroefdraad). Rechts zit de moet om de spiegel vast te zetten “vast”. Nu even kruipolie en hopen dat het loskomt.

Accu gevuld en staat nu even aan de lader om volledig opgeladen te raken.

Of de proefrit vandaag of morgen gaat plaatsvinden is nog onbekend 😉. Maar dan sowieso een foto van de motor.
 
Zo de eerste 15 km zijn gemaakt. Motor loopt lekker. Banden zijn oud dus niet geschikt om nu veel te rijden.

Remblokken moeten nog inslijten op de schijven. Ook de eerste tankbeurt gedaan, motorvgong onderweg al slecht lopen, moest over op reserve. En er ging nog geen 11 liter in.

Aan het eind van de rit gaf de oliedrukmeter geen druk meer aan. Hoop dat het alleen de meter is... (en dan nog uitzoeken wat de oorzaak is).

Motor heeft een zeer bruikbaar koppel in de lagere toeren (positief verrast dus 👍).
En een bewijs toegevoegd 😜

2E7110E6-D413-48CD-8A94-22C7FC90EB57.jpeg
 
Aanvullende informatie, ondanks dat de benzinekraan dicht was in het voortraject en zeer schoon bleek, lekt hij als de tank vol zit.

Dit vastgesteld aan de kleine uitstroom aan de overlopen. Dus nu zit een deel in de Honda (Accord, 4 wielig). Motor staat ook niet in garage ivm woningen boven de garage.

En krijgt nu dus een wasbeurt van moeder natuur 🤪 met daarbij enige feestverlichting. Zal lang geleden zijn dat de motor is natgeregend 😇
 
Grotere tank, stuurkuipje en een verhoogde buddy. En daarbij een kofferset. Gezien mijn (beperkte) lengte ga ik geen veranderingen aanbrengen qua buddy.

Enige wat ik nog niet weet is of de originele achterzijde nog terugkomt (chromen spatbord is er nog wel).

Verder is het de truc om met zo min mogelijk uitgaven de motor goed rijdend te krijgen (is en blijft de 500 Euro challenge).

En de tijd voor de feitelijk challenge probeer ik te gebruiken om de motor betrouwbaar te krijgen (lees kans op ellende onderweg reduceren).

Maar ik moet zeggen dat de motor mij positief verraste bij het eerste ritje 👍👌
 
Zo vandaag een tijdelijke oplossing aangebracht voor de niet geheel afsluitende benzinekraan. Idee is niet nieuw (ook gebruikt in Duitsland op XSandra). Nu alleen een rechte kraan ( beter te zien of de open of dicht staat 🤪).

591B558B-CC6D-44F0-B0D3-0277E4CB7515.jpeg


Verder een revisieset voor de benzinekraan besteld.
 
Ik zie geen slangklemmen op je benzineleiding? Is dat bewust of vanwege het testen nog niet aangebracht? Kleine moeite, veel veiliger!

 
Zit strak en daarbij geen kleine slangenklemmen in het basisassortiment. Zal deze eens bestellen bij oom Ali 😉

Verder is de huidige situatie tijdelijk en als de revisieset voor de kraan goed werkt (wordt ter degen gecontroleerd) dan gaat de “benzine-zooi” onder de tank.
 
Net een bestelling voor slangeklemmen (soort clips) gedaan in China. 60 rvs clips voor afgerond 10 dollar.

Ga morgen nog een stuk rijden op dit brik. Gezien het mooie weer durf ik wel met de huidige (oude) banden te rijden. De bandenkeuze met 16 inch wielen is heel beperkt, kom eigenlijk uit op BT45 voor en BT46 achter (is duidelijk goedkoper dan Dunlop Streetsmart).


Omdat de motor nu weer aan het wegverkeer deelneemt een kleine toevoeging qua kosten.
De kosten binnen budget zijn tot op heden 472.02 euro (aanschaf brik + kosten onderdelen) en 58.54 euro buiten budget (feitelijk nu nog alleen de kosten van de revisie van de remmen). De enige grote kosten die nog gaan komen (buiten budget) is een verse set banden.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, zelfs de site van Bridgestone geeft aan dat het voor een BT45 moet zijn (gok dat deze 16 inch band nog niet in de BT46 versie bestaat).

Heb de weinig keus, enige andere keus is Dunlop Streetsmart. Deze is daarbij nog eens duurder (op een set ongeveer 25 Euro en dat zijn best een paar biertjes 😇).

Gevolg er zal Bridgestone besteld gaan worden.

Komende tijd met mooi weer rijden met het brik. Met regen laat ik hem staan (te veel risico met deze oude banden 😬).
Rijden met regen komt pas als er nieuwe banden op zitten 😜

Mitas of Maxxis banden zijn in de benodigde maten niet leverbaar (dus hoef ik ook geen afweging te maken of die keus moet maken 😂 ).
 
Zo de eerste 15 km zijn gemaakt. Motor loopt lekker. Banden zijn oud dus niet geschikt om nu veel te rijden.

Remblokken moeten nog inslijten op de schijven. Ook de eerste tankbeurt gedaan, motorvgong onderweg al slecht lopen, moest over op reserve. En er ging nog geen 11 liter in.

Aan het eind van de rit gaf de oliedrukmeter geen druk meer aan. Hoop dat het alleen de meter is... (en dan nog uitzoeken wat de oorzaak is).

Motor heeft een zeer bruikbaar koppel in de lagere toeren (positief verrast dus 👍).
En een bewijs toegevoegd 😜

Bekijk bijlage 1511769

Hier een meelesert. Veel yamaha's hebben een olieniveau meter, ipv oliedruk. Weet alleen niet of deze dat heeft. Maar bij mijn fz ging die vrij snel branden.
 
De Radian is aangepast. Op de plek waar normaal de sensor voor het oliepeil zit, zit bij deze een aansluiting voor een oliedrukmeter (en die zit tussen de toerenteller en de km-teller). Deze drukmeter werkt. Echter bij stationair lopen werkt deze meter nauwelijks. Rij je, of speel je met het gas dan zie je de meter direct reageren.

Motor is door de vorige eigenaar al aangepakt qua olieverbruik ( klepstelrubbers vervangen). Hoop dat door de stilstand deze niet zijn verhard, bij het proefdraaien geen blauwe walm gezien (goede hoop dat het goed zit 😎).
 
Gisteren een haperende motor. Nog net tijdens thuis gekomen. Vandaag ontdekt dat dit ligt aan de benzinetoevoer.

En de oorzaak ligt in het gegeven dat de tank nog niet voldoende schoon is aan de binnenzijde.

Gevolg nog een keer ontroesten 😕

Wel blij dat de oorzaak duidelijk is en letterlijk en figuurlijk oplosbaar is 🤪
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan