500 Euro challenge 2021 Yamaha YX600 Radian

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
4.232
479
Naaldwijk
Zo deze keer wel een foto in de update.

Bij het demonteren vastgesteld dat de vermoedelijke oorzaak ook de werkelijke oorzaak is/was van het niet goed lopen van het motorblok.
0E53A6A0-FBEB-4561-9813-948A5250F2AB.jpg

Deze zooi (roest :( ) zat in de bovenzijde van de benzinekraan (nb de originele filters die op de kraan horen zijn niet meer aanwezig). Wel duidelijk is dat de tank inwendig nog niet schoon is.
Opmerken dat een benzinefilter handig is, is overbodig (en ongewenst B|). Dit omdat er al een los benzinefilter was opgenomen in de benzineslang. Echter dat heeft geen effect als er nog dergelijke zooi in de tank aanwezig is.

De tank staat nu gevuld met 11 liter (meer gaat er niet in dit tankje) azijnzuur. Kijken of deze keer de zooi wel helemaal wil oplossen. Ondertussen ook een dure uitgave gedaan. Heb namelijk een revisie-set in de originele benzinekraan geplaatst (35,21 Euri). Hoop dat de kraan nu wel echt dicht is (als de blok niet draait).

Voor de ontbrekende benzinefilters op de kraan ga ik nog puzzelen (mogelijk kijken of er andere oude filters van een XS opgefrot krijg). Andere optie is bij Ali een benzinekraan kopen en de filtertjes ervan overzetten (dank aan ErikE voor het idee en link).

En nu het zuur zijn werk laten doen 8-) dan ik straks aan het 🍺
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
4.232
479
Naaldwijk
Het azijnzuur vanmiddag uit de tank verwijderd.
D55A6897-3CDF-4368-BA26-5A83DE0648C0.jpeg

Echt schoon is het niet meer. Met het legen (en schudden voor het legen) is dit het bezinksel wat in de teil achterbleef.
BA510C43-6F63-458A-A229-FD4BA1B4AB08.jpeg

Daarna de tank gespoeld/geschud met water en wat scherpe schroeven. Nu staat de tank in citroenzuur (heeft volgens de gegevens een passiverende werking op staal). Dus morgen citroenzuur eruit. Zoveel mogelijk drogen mbv een doek en daarna spiritus in de tank. Spiritus is sterk water aantrekkend dus met enig “walsen” van de tank “vangt” dit al het water. Daarna spiritus uit de tank laten lopen en doorlazen met de compressor (niet met de hete verffohn 😇). Daarna spoel in de tank met lampolie (tegen corrosie).

Daarna rustig tankdop en benzinekraan monteren (en dat wordt waarschijnlijk maandag).

En met enig geluk morgen twee verse rubbers 😎
BT45 voor en BT46 achter. (In de originele maat).
 

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.787
230
43
Tilburg
Jeetje wat een bagger komt daar uit!
Hopelijk helpt dit de motor beter te laten lopen/rijden. Zitten er 1 of 2 kranen op deze tank?
 

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.787
230
43
Tilburg
Gisteren een haperende motor. Nog net tijdens thuis gekomen. Vandaag ontdekt dat dit ligt aan de benzinetoevoer.

En de oorzaak ligt in het gegeven dat de tank nog niet voldoende schoon is aan de binnenzijde.

Gevolg nog een keer ontroesten 😕

Wel blij dat de oorzaak duidelijk is en letterlijk en figuurlijk oplosbaar is 🤪
die bagger die uit je tank komt is niet allemaal oplosbaar hoor :P wel verwijderbaar!!
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
4.232
479
Naaldwijk
Vandaag het citroenzuur verwijderd. Het zuur kwam er schoon uit.
63DD1530-6D0A-4A0D-8166-7B793E2FC640.jpeg

Het resterende zuur eruit gehaald met een doek. Daarna met spiritus de tank nagespoeld. De rest er met keukenrolpapier eruit gekregen. Daarna de tank doorgeblazen met de compressor.

Tank is nu helemaal grijs 17810722-2E43-4D85-AFAC-ABDEB4B8F96F.jpeg

En als toetje de afdichting op het gat de benzinekraan afgedicht en de tank voorzien van lampolie. Daarna lekker schudden zodat de lampolie overal in de tank geweest is.Maandag verder met tankverhaal.
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
4.232
479
Naaldwijk
Banden zijn afgeleverd, dus de volgende fase. Schoonmaken wielen.

Achtertandwiel is nog in zeer goede staat. Geen reden om de ketting en tandwielen te vervangen.

En een plaatje erbij 5A6951DD-7B0D-4505-80DA-38675C420F54.jpeg

En van het voorwiel de band verwijderd (band was zeer taai, werkte niet mee, dus achterband laat ik doen 😉).

Er gaan haakse ventielen gemonteerd worden. In deze 16 inch wielen heb je nauwelijks ruimte om een slang van een bandenpomp kwijt te raken. En omdat het om banden gaat (en er toch nieuwe ventielen op moeten) is dit buiten budget en erg handig voor mij en de volgende eigenaar 😇.
 
  • Like
Waarderingen: Tomcat_

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
4.232
479
Naaldwijk
Sorry voor het omdraaien van de foto (dit is geplaatst via de telefoon). Ben linkshandig dus fotografeer niet altijd op de voorbedachte wijze zoals de fabrikant van mijn telefoon bedacht had 🤣
 

Jottum!

for president
27 jan 2010
1.448
157
58
Nieuwe Niedorp
Bezoek site
En van het voorwiel de band verwijderd (band was zeer taai, werkte niet mee, dus achterband laat ik doen 😉).
Ik las ergens op dit forum dat iemand bij het demonteren de band en velgrand inspuit met WD40. Na dit gelezen te hebben heb ik het zelf geprobeerd en inderdaad gleed de band er (bijna) zomaar af. Zowel achter- als voorband.
Nadeel is dat je minder scheldwoorden verzint.
 
  • Like
Waarderingen: Wimvlis

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
4.232
479
Naaldwijk
Is dat inspuiten tussen band en velg ?

Ik zaag (met een decoupeerzaag) namelijk het loopvlak van de band eraf zodat ik de zijwanden overhou die van de velg afgedrukt moeten worden.
 

Jottum!

for president
27 jan 2010
1.448
157
58
Nieuwe Niedorp
Bezoek site
Is dat inspuiten tussen band en velg ?
Ja, je zult het een paar keer moeten doen tijdens het demonteren maar ik kon toen met maar twee lepels de band eraf halen ipv vier. En dat is met velgbeschermers.

Ik zaag (met een decoupeerzaag) namelijk het loopvlak van de band eraf zodat ik de zijwanden overhou die van de velg afgedrukt moeten worden.
Pfff dat is wel heel veel werk en omslachtig.
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
4.232
479
Naaldwijk
Zo even een update. De Radian heeft verse banden (en haakse ventielen zodat er niet gekloot hoeft te worden bij het controleren van de bandenspanning). Voor een BT45 en achter een BT46 (in de bandenmaat van "voor" zijn geen BT46-banden).

De motor is gebruiksklaar, maar om te voorkomen dat de ANWB er aan te pas moet komen, eerst in de regio rijden om eventuele kinderziektes te ontdekken voordat er grotere ritten gereden gaan worden.

Verder een update rond het 500 Euro budget. Er is net geen 150 euro over.

Foto bijgevoegd van de huidige staat van het lijdende voorwerp 8-)
(en bedenk dat een foto het vaak mooier weergeeft dan het brik in werkelijkheid is, maar ik ben niet ontevreden :+ )

4E8A0139-0444-4C4D-B90E-416FE704E428.jpg
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
4.232
479
Naaldwijk
Om bagage mee te nemen hangen er in de garage een set softe zadeltassen. En daar bovenop komt een roltas. En op de tank een kleine tanktas voor wat losse spulletjes (fototoestel, flesje water en dat soort zaken).

Voor de zadeltassen en roltas moet ik nog wel uitzoeken waar deze aan vastgebonden gaan worden. Misschien nog ergens haken aan fabrieken.
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
4.232
479
Naaldwijk
Vanavond een rondje Westland gereden. Net geen 65 km gereden. Ook een stukje snelweg (A20) gereden. Motor rijdt goed, moet nog iets beter afgesteld worden. Al gemerkt dat de motor weer beter gaat lopen (heeft ongeveer 5 jaar stil gestaan).

Motor loopt zonder problemen 160 op de teller (en dat was nog niet het eind). Toerental bij 120 ongeveer 6 duizend.
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
4.232
479
Naaldwijk
Zo weer een update zonder foto B|

Gisteren iets meer dan 200 km met de Radian gereden. Motor rijdt goed, afstelling moet nog keer overgedaan worden.
Omdat de motor een oliedrukmeter heeft valt het op dat als de motor op temperatuur is, de gemeten druk lager wordt (vermoedelijk omdat de olie dan echt dun wordt). Maar ja, de motor blijft goed lopen dus zal het wel voldoende zijn (zonder oliedruk zal het gauw over zijn O-) ).
Omdat de ritjes een soort combi waren tussen plezierritjes en boodschappen doen op afstand, is de "vakantie Garminsteun" op de motor gemeubeld. Is namelijk handig als je boodschappen moet doen op afstand en in plaatsen moet zijn waar je niet thuis bent om eenvoudig bij het adres aan te komen :Y.

Het neveneffect van een Garmin is ook dat je dan gelijk de snelheidsmeter kan controleren. De conclusie is dat deze optimistisch uitgevallen is _O- Ondanks dat de voorband de originele maat heeft, is de afwijking flink. Als je 120 wil rijden op GPS dan moet je echt wel 130 km op de teller aanhouden. Zelfs bij 80 op GPS zit je zowat aan de 90 op teller.
Wat van te voren al bekend was is dat de tank klein is en in de praktijk nog kleiner is dan ik had verwacht '(. De veilige actieradius zit op ongeveer 130/140 km. En als je na 120 km een tankstation met Euro98 tegenkomt moet je die kans zeker niet laten lopen. Want lang niet alle tankstations hebben Euro98 '( (moest in Gouda op zoek naar een tankstation met Euro98 met op de dagteller iets van 150 km ).
Bedenk dat het verbruik van deze fiets ergens rond de 1 op 17,5 tot 1 op 18 uitkomt en de tank maximaal 11 liter kan hebben. Er zal dus regelmatig getankt moeten worden :/
Grote kans dat tijdens de challenge er een kleine jerrycan meegaat

Wat zit er nog in voorbereiding voor de Radian ? Gisteren een gratis kentekenplaatverlichtingsunit opgehaald (uitgevoerd met LED's). Ga kijken of het originele chromen achterspatbord weer gemonteerd kan worden (met de opgehaalde LED-verlichting). Ook wordt er gewerkt aan een beugel om om deze fiets te voorzien van een tweedehands OSCO (beugel wordt gemaakt uit een dikke strip RVS).

Verder gaat de motor gebruikt worden als primaire motor voor het werk (Coronatijd, gevolg je moet werken vanuit huis en aangezien mijn werk regionaal is, is het frequent tanken niet z'n probleem). Hierdoor zal de motor wel wat kilometers gaan maken, zodat ontdekt kan worden of deze er niet nog andere problemen opduiken ;)
 

grrtjuhh

Die hard MF'er
1 feb 2015
819
385
Hoogezand
Leuk om te horen dat je bike er nu eigenlijk al klaar voor is. :Y

Zo te zien is het tankprobleem ook zo opgelost met een jerrycan of 2. Kan je dat dan niet maken met een brandstofpomp? Kun je onderweg met 1 druk op de knop benzine overhevelen! *O*
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
4.232
479
Naaldwijk
Zo te zien is het tankprobleem ook zo opgelost met een jerrycan of 2. Kan je dat dan niet maken met een brandstofpomp? Kun je onderweg met 1 druk op de knop benzine overhevelen!
Denk dat een jerrycan een iets praktischere oplossing is (zeker gezien de veiligheidsproblemen met benzine in relatie tot brand 8-) )
En een cannetje van een liter of 2 is misschien nog wel aan de motor bevestigd te krijgen.
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
4.232
479
Naaldwijk
64D9D356-51C8-4C9E-ABEF-77DEC8634154.jpeg

En nu bedenken hoe de zooi op de foto samengevoegd kan worden tot een werkende kentenplaatverlichting. Het origineel is uiteengevallen in twee delen (kunststof bevestigingdingen zijn inwendig afgebroken, zodat het kapje los zit van het deel waar de originele lamphouders in zitten). Ook ontbreekt het doorzichtige deel van de lamp. Vandaar de led-verlichting waarop water geen invloed heeft.

Een leuke puzzel dus😎