500 Euro challenge 2021 Yamaha YX600 Radian

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo deze keer wel een foto in de update.

Bij het demonteren vastgesteld dat de vermoedelijke oorzaak ook de werkelijke oorzaak is/was van het niet goed lopen van het motorblok.
0E53A6A0-FBEB-4561-9813-948A5250F2AB.jpg


Deze zooi (roest :( ) zat in de bovenzijde van de benzinekraan (nb de originele filters die op de kraan horen zijn niet meer aanwezig). Wel duidelijk is dat de tank inwendig nog niet schoon is.
Opmerken dat een benzinefilter handig is, is overbodig (en ongewenst B|). Dit omdat er al een los benzinefilter was opgenomen in de benzineslang. Echter dat heeft geen effect als er nog dergelijke zooi in de tank aanwezig is.

De tank staat nu gevuld met 11 liter (meer gaat er niet in dit tankje) azijnzuur. Kijken of deze keer de zooi wel helemaal wil oplossen. Ondertussen ook een dure uitgave gedaan. Heb namelijk een revisie-set in de originele benzinekraan geplaatst (35,21 Euri). Hoop dat de kraan nu wel echt dicht is (als de blok niet draait).

Voor de ontbrekende benzinefilters op de kraan ga ik nog puzzelen (mogelijk kijken of er andere oude filters van een XS opgefrot krijg). Andere optie is bij Ali een benzinekraan kopen en de filtertjes ervan overzetten (dank aan ErikE voor het idee en link).

En nu het zuur zijn werk laten doen 8-) dan ik straks aan het 🍺
 
Het azijnzuur vanmiddag uit de tank verwijderd.
D55A6897-3CDF-4368-BA26-5A83DE0648C0.jpeg

Echt schoon is het niet meer. Met het legen (en schudden voor het legen) is dit het bezinksel wat in de teil achterbleef.
BA510C43-6F63-458A-A229-FD4BA1B4AB08.jpeg

Daarna de tank gespoeld/geschud met water en wat scherpe schroeven. Nu staat de tank in citroenzuur (heeft volgens de gegevens een passiverende werking op staal). Dus morgen citroenzuur eruit. Zoveel mogelijk drogen mbv een doek en daarna spiritus in de tank. Spiritus is sterk water aantrekkend dus met enig “walsen” van de tank “vangt” dit al het water. Daarna spiritus uit de tank laten lopen en doorlazen met de compressor (niet met de hete verffohn 😇). Daarna spoel in de tank met lampolie (tegen corrosie).

Daarna rustig tankdop en benzinekraan monteren (en dat wordt waarschijnlijk maandag).

En met enig geluk morgen twee verse rubbers 😎
BT45 voor en BT46 achter. (In de originele maat).
 
Jeetje wat een bagger komt daar uit!
Hopelijk helpt dit de motor beter te laten lopen/rijden. Zitten er 1 of 2 kranen op deze tank?
 
Gisteren een haperende motor. Nog net tijdens thuis gekomen. Vandaag ontdekt dat dit ligt aan de benzinetoevoer.

En de oorzaak ligt in het gegeven dat de tank nog niet voldoende schoon is aan de binnenzijde.

Gevolg nog een keer ontroesten 😕

Wel blij dat de oorzaak duidelijk is en letterlijk en figuurlijk oplosbaar is 🤪
die bagger die uit je tank komt is niet allemaal oplosbaar hoor :P wel verwijderbaar!!
 
Vandaag het citroenzuur verwijderd. Het zuur kwam er schoon uit.
63DD1530-6D0A-4A0D-8166-7B793E2FC640.jpeg

Het resterende zuur eruit gehaald met een doek. Daarna met spiritus de tank nagespoeld. De rest er met keukenrolpapier eruit gekregen. Daarna de tank doorgeblazen met de compressor.

Tank is nu helemaal grijs 17810722-2E43-4D85-AFAC-ABDEB4B8F96F.jpeg

En als toetje de afdichting op het gat de benzinekraan afgedicht en de tank voorzien van lampolie. Daarna lekker schudden zodat de lampolie overal in de tank geweest is.Maandag verder met tankverhaal.
 
Banden zijn afgeleverd, dus de volgende fase. Schoonmaken wielen.

Achtertandwiel is nog in zeer goede staat. Geen reden om de ketting en tandwielen te vervangen.

En een plaatje erbij
5A6951DD-7B0D-4505-80DA-38675C420F54.jpeg


En van het voorwiel de band verwijderd (band was zeer taai, werkte niet mee, dus achterband laat ik doen 😉).

Er gaan haakse ventielen gemonteerd worden. In deze 16 inch wielen heb je nauwelijks ruimte om een slang van een bandenpomp kwijt te raken. En omdat het om banden gaat (en er toch nieuwe ventielen op moeten) is dit buiten budget en erg handig voor mij en de volgende eigenaar 😇.
 
Sorry voor het omdraaien van de foto (dit is geplaatst via de telefoon). Ben linkshandig dus fotografeer niet altijd op de voorbedachte wijze zoals de fabrikant van mijn telefoon bedacht had 🤣
 
En van het voorwiel de band verwijderd (band was zeer taai, werkte niet mee, dus achterband laat ik doen 😉).
Ik las ergens op dit forum dat iemand bij het demonteren de band en velgrand inspuit met WD40. Na dit gelezen te hebben heb ik het zelf geprobeerd en inderdaad gleed de band er (bijna) zomaar af. Zowel achter- als voorband.
Nadeel is dat je minder scheldwoorden verzint.
 
Is dat inspuiten tussen band en velg ?

Ik zaag (met een decoupeerzaag) namelijk het loopvlak van de band eraf zodat ik de zijwanden overhou die van de velg afgedrukt moeten worden.
 
Is dat inspuiten tussen band en velg ?
Ja, je zult het een paar keer moeten doen tijdens het demonteren maar ik kon toen met maar twee lepels de band eraf halen ipv vier. En dat is met velgbeschermers.

Ik zaag (met een decoupeerzaag) namelijk het loopvlak van de band eraf zodat ik de zijwanden overhou die van de velg afgedrukt moeten worden.
Pfff dat is wel heel veel werk en omslachtig.
 
Zo even een update. De Radian heeft verse banden (en haakse ventielen zodat er niet gekloot hoeft te worden bij het controleren van de bandenspanning). Voor een BT45 en achter een BT46 (in de bandenmaat van "voor" zijn geen BT46-banden).

De motor is gebruiksklaar, maar om te voorkomen dat de ANWB er aan te pas moet komen, eerst in de regio rijden om eventuele kinderziektes te ontdekken voordat er grotere ritten gereden gaan worden.

Verder een update rond het 500 Euro budget. Er is net geen 150 euro over.

Foto bijgevoegd van de huidige staat van het lijdende voorwerp 8-)
(en bedenk dat een foto het vaak mooier weergeeft dan het brik in werkelijkheid is, maar ik ben niet ontevreden :+ )

4E8A0139-0444-4C4D-B90E-416FE704E428.jpg
 
Om bagage mee te nemen hangen er in de garage een set softe zadeltassen. En daar bovenop komt een roltas. En op de tank een kleine tanktas voor wat losse spulletjes (fototoestel, flesje water en dat soort zaken).

Voor de zadeltassen en roltas moet ik nog wel uitzoeken waar deze aan vastgebonden gaan worden. Misschien nog ergens haken aan fabrieken.
 
Vanavond een rondje Westland gereden. Net geen 65 km gereden. Ook een stukje snelweg (A20) gereden. Motor rijdt goed, moet nog iets beter afgesteld worden. Al gemerkt dat de motor weer beter gaat lopen (heeft ongeveer 5 jaar stil gestaan).

Motor loopt zonder problemen 160 op de teller (en dat was nog niet het eind). Toerental bij 120 ongeveer 6 duizend.
 
Zo weer een update zonder foto B|

Gisteren iets meer dan 200 km met de Radian gereden. Motor rijdt goed, afstelling moet nog keer overgedaan worden.
Omdat de motor een oliedrukmeter heeft valt het op dat als de motor op temperatuur is, de gemeten druk lager wordt (vermoedelijk omdat de olie dan echt dun wordt). Maar ja, de motor blijft goed lopen dus zal het wel voldoende zijn (zonder oliedruk zal het gauw over zijn O-) ).
Omdat de ritjes een soort combi waren tussen plezierritjes en boodschappen doen op afstand, is de "vakantie Garminsteun" op de motor gemeubeld. Is namelijk handig als je boodschappen moet doen op afstand en in plaatsen moet zijn waar je niet thuis bent om eenvoudig bij het adres aan te komen :Y.

Het neveneffect van een Garmin is ook dat je dan gelijk de snelheidsmeter kan controleren. De conclusie is dat deze optimistisch uitgevallen is _O- Ondanks dat de voorband de originele maat heeft, is de afwijking flink. Als je 120 wil rijden op GPS dan moet je echt wel 130 km op de teller aanhouden. Zelfs bij 80 op GPS zit je zowat aan de 90 op teller.
Wat van te voren al bekend was is dat de tank klein is en in de praktijk nog kleiner is dan ik had verwacht '(. De veilige actieradius zit op ongeveer 130/140 km. En als je na 120 km een tankstation met Euro98 tegenkomt moet je die kans zeker niet laten lopen. Want lang niet alle tankstations hebben Euro98 '( (moest in Gouda op zoek naar een tankstation met Euro98 met op de dagteller iets van 150 km ).
Bedenk dat het verbruik van deze fiets ergens rond de 1 op 17,5 tot 1 op 18 uitkomt en de tank maximaal 11 liter kan hebben. Er zal dus regelmatig getankt moeten worden :/
Grote kans dat tijdens de challenge er een kleine jerrycan meegaat

Wat zit er nog in voorbereiding voor de Radian ? Gisteren een gratis kentekenplaatverlichtingsunit opgehaald (uitgevoerd met LED's). Ga kijken of het originele chromen achterspatbord weer gemonteerd kan worden (met de opgehaalde LED-verlichting). Ook wordt er gewerkt aan een beugel om om deze fiets te voorzien van een tweedehands OSCO (beugel wordt gemaakt uit een dikke strip RVS).

Verder gaat de motor gebruikt worden als primaire motor voor het werk (Coronatijd, gevolg je moet werken vanuit huis en aangezien mijn werk regionaal is, is het frequent tanken niet z'n probleem). Hierdoor zal de motor wel wat kilometers gaan maken, zodat ontdekt kan worden of deze er niet nog andere problemen opduiken ;)
 
Leuk om te horen dat je bike er nu eigenlijk al klaar voor is. :Y

Zo te zien is het tankprobleem ook zo opgelost met een jerrycan of 2. Kan je dat dan niet maken met een brandstofpomp? Kun je onderweg met 1 druk op de knop benzine overhevelen! *O*
 
Zo te zien is het tankprobleem ook zo opgelost met een jerrycan of 2. Kan je dat dan niet maken met een brandstofpomp? Kun je onderweg met 1 druk op de knop benzine overhevelen!

Denk dat een jerrycan een iets praktischere oplossing is (zeker gezien de veiligheidsproblemen met benzine in relatie tot brand 8-) )
En een cannetje van een liter of 2 is misschien nog wel aan de motor bevestigd te krijgen.
 
64D9D356-51C8-4C9E-ABEF-77DEC8634154.jpeg


En nu bedenken hoe de zooi op de foto samengevoegd kan worden tot een werkende kentenplaatverlichting. Het origineel is uiteengevallen in twee delen (kunststof bevestigingdingen zijn inwendig afgebroken, zodat het kapje los zit van het deel waar de originele lamphouders in zitten). Ook ontbreekt het doorzichtige deel van de lamp. Vandaar de led-verlichting waarop water geen invloed heeft.

Een leuke puzzel dus😎
 
2B79124C-3FF0-4490-A79B-E67A146B44A3.jpeg


Een klein onderdeel veel prutswerk 😇

Om een kentenverlichting die kapot is weer bruikbaar te maken is best wat werk geweest. Bevestigingsboutjes waren intern afgebroken en die zijn nodig om het visueel netjes (lees onzichtbaar) te bevestigen aan het spatbord. De led-verlichtingsmiddel paste natuurlijk niet direct, dus rubber zodanig gesneden dat het wel past en de metalen plaat voorzien van 2 gaatjes en de unit wasgeschroeft. Maar niet nadat de boutjes afgezaagd waren, want te lang 😐

Met behulp van bisonkit de bevestigingsdraadeinden in de unit gefrot en daarbij ook het rubber vastgeplakt. De led-unit erin gedaan en deze vastgeplakt aan de buitenzijde van het kunststofdeel.

En nu ligt er een weer bruikbare “oude” kentekenverlichting die voorzien is van “led”.

En om de link weer naar de challenge te leggen, het heeft niets gekost 🤣 tenminste in relatie tot het sleutelbudget. Want de kapotte originele verlichting zat bij aankoop bij de motor. De led-unit was gratis (dank aan het weggeeftopic op dit forum). Het restje bisonkit is uit de koker geschraapt die ondertussen is weggegooid. En de tijd, die wordt nooit geteld voor een oud brik 😎

89F3882C-FE2C-491E-BDEB-B61E167530D2.jpeg


Nu nog op het spatbord monteren het het geheel op de motor.
 
Ik ben de vorige eigenaar van de Radian.
Leuk te lezen dat er weer leven in zit!
Ik had destijds last van buitensporig hoog olieverbruik. Dat uitte zich niet door blauwe walmen met bijbehorende geuren.
Olie peilen was lastig doordat er geen stokje is maar alleen een peilglaasje met een soort afdekplaatje ervoor.
Na vervangen klepseals was het hoge olieverbruik over. Voor de zekerheid en de lol van het erop maken een oliedrukmeterje gemonteerd.
De Radian heeft een klein tankje, iets dat vaak als nadeel van deze motor genoemd wordt.
Bij een van mijn eerste ritjes stond ik dus met een lege tank.....
Ik reed in het vervolg max.130km en dan op zoek naar een pomp.
 
Over het brandstofverbruik, ik kom nu ongeveer 17 km op 1 liter. De motor rijdt weer goed, wel is het nodig om de carbs nog een keer te synchroniseren, want gevoelsmatig kan een 4 cilinder iets rustiger stationair lopen.

En mooi om te lezen dat de kans op olieverbruik sterk gereduceerd is.

Voor de lezers het oliedrukmetertje geeft kort na de start hogere waarde dan na zeg 15 minuten rijden. Je ziet duidelijk aan de gemeten druk of de motor warm is of niet (warm olie dun, oliedruk lager dan bij de start). Na een langere rit heb je bij stationair lopen van het blok nauwelijks oliedruk. Als je daarna weer rijdt zie je druk afhankelijk van het toerental weer verder oplopen.
 
Over het brandstofverbruik, ik kom nu ongeveer 17 km op 1 liter. De motor rijdt weer goed, wel is het nodig om de carbs nog een keer te synchroniseren, want gevoelsmatig kan een 4 cilinder iets rustiger stationair lopen.

En mooi om te lezen dat de kans op olieverbruik sterk gereduceerd is.

Voor de lezers het oliedrukmetertje geeft kort na de start hogere waarde dan na zeg 15 minuten rijden. Je ziet duidelijk aan de gemeten druk of de motor warm is of niet (warm olie dun, oliedruk lager dan bij de start). Na een langere rit heb je bij stationair lopen van het blok nauwelijks oliedruk. Als je daarna weer rijdt zie je druk afhankelijk van het toerental weer verder oplopen.
Waarom houd je zo vast aan ron98, eigenlijk?

Dit beestje zou wss ook gewoon op 95, 93 en zelfs 91 lopen. gok ik zo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan