500 Euro challenge 2021 Yamaha YX600 Radian

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oh, en is de klopvastheid van Euro95 wel 95 octaan? Of ligt die zelfs hoger door het gebruik van ethanol? Daar zal tegenwoordig het belangrijkste verschil in zitten, 95 = E10 = 5-10% ethanol, 98 = E5 = 0-5% ethanol.
 
Dat ik vast hou aan de Euro98 heeft te maken met het alcoholpercentage van 10% in Euro95 (die wij hier in Nederland hebben). Weet namelijk niet wat de alcohol gaat doen met de carbs uit deze fiets uit 1986 (en de gereviseerde vacuumbenzinekraan, die nu goed werkt).

Ik heb de ringetjes in de carbs wel vervangen door Vitonringen. Dat was trouwens een flinke kostenpost in het budget, zeker als je kijkt hoeveel (of hoe weinig :X) materiaal je dan hebt liggen voordat aan dat werk begint.

De motor wordt nu gebruikt als daily-driver en dan is het formaat van de tank best wel klein. Moest even heen en weer naar Ruchpen en dat dan moet je onderweg gewoon tanken. Dat ben ik niet gewend :N mijn FZS600 uit 1999 rijdt namelijk op snelweg 1 op 22 en dan gaat het lampje "je moet weer gaan tanken" pas branden na ± 330 tot 340 km. Met de Radian heb je dan al twee keer getankt :/ (en de Radian heeft nu nog geen reserve, aangezien de pijpjes op de brandstofkraan ontbreken 8)7dat gaat nog aangepast worden, wil namelijk niet stil komen te staan met een lege tank).
 
Dat ik vast hou aan de Euro98 heeft te maken met het alcoholpercentage van 10% in Euro95 (die wij hier in Nederland hebben). Weet namelijk niet wat de alcohol gaat doen met de carbs uit deze fiets uit 1986 (en de gereviseerde vacuumbenzinekraan, die nu goed werkt).

Ik heb de ringetjes in de carbs wel vervangen door Vitonringen. Dat was trouwens een flinke kostenpost in het budget, zeker als je kijkt hoeveel (of hoe weinig :X) materiaal je dan hebt liggen voordat aan dat werk begint.

De motor wordt nu gebruikt als daily-driver en dan is het formaat van de tank best wel klein. Moest even heen en weer naar Ruchpen en dat dan moet je onderweg gewoon tanken. Dat ben ik niet gewend :N mijn FZS600 uit 1999 rijdt namelijk op snelweg 1 op 22 en dan gaat het lampje "je moet weer gaan tanken" pas branden na ± 330 tot 340 km. Met de Radian heb je dan al twee keer getankt :/ (en de Radian heeft nu nog geen reserve, aangezien de pijpjes op de brandstofkraan ontbreken 8)7dat gaat nog aangepast worden, wil namelijk niet stil komen te staan met een lege tank).
Ah ok, helder :)

Omwille van ethanol dus.

Ikke snap.
 
Even een voortgangsbericht. Motor rijdt sinds juni. Er is nu ongeveer 1800 km meegereden. Recent ongeveer 100 km geleden toch de remblokken (voorzijde) vervangen. Moet zeggen dat dit een duidelijke verbetering in remvertraging geeft.

Motor bevalt redelijk goed. Enige wat echt lastig is, is dat de brandstoftank klein is, hetgeen de actieradius beperkt. Ben gewend aan een Fazer600 die zonder problemen 300 km rijdt voordat het benzinelampje gaat branden (en dan kan je nog zeker 50 km rijden). Echter de Radian moet met ongeveer 130 km al een benzinepomp zien (zeker omdat hier Euro98 in gaat, Fazer rijdt gewoon op Euro95). Dus als ik bij zeg 120 km een tankstation met Euro98 zie dan is het tanken.

Motor wordt nu gebruikt voor werkverkeer. Werk vanuit huis en moet in her en der in de regio zijn, hierdoor is het gebrek aan actieradius wel te overzien. Motor gebruikt geen olie (tenminste niet zichtbaar aan het peilglaasje).

Wel zal er tijdens de "ophokplichtperiode" nog wel gesleuteld moeten worden. Denk aan opnieuw afstellen, want bij een koud blok loopt hij niet regelmatig. Regelen dat er iets van een reserve in de tank komt (lees pijpje op de benzinekraan monteren) zodat ik niet alleen via de dagteller in de gaten heb dat er getankt moet worden, maar ook via "stotteren" door gebrek aan benzine (waarna ik de benzinekraan op reserve moet zetten). Dit omdat de motor niet gelijkmatig in verbruik is, bij lekker doorrijden in de regio heeft hij duidelijk meer dorst, dan netjes gelijkmatig op de snelweg rijden.
Achterrem beter afstellen (moet namelijk het rempedaal nogal diep intrappen voordat er remwerking komt).
Ook zal dan het originele achterspatbord teruggeplaatst worden (waarbij de elektra van knipperlichten aangepast moet worden).

Motor start overigens zeer soepel (ongeacht of het blok koud of warm is).
 
Laatst bewerkt:
Hallo Wim ik heb mijn 'vacuum' benzinekraan vervangen door een ouderwetse 'open-reserve-dicht' variant. Zo kan ik inderdaad nog zo'n 20km doorrijden wanneer hij begint te stotteren. Bevalt prima, alleen wel goed aan denken dat je hem weer dichtdraait
 
@bartkray dan gelijk de vraag wat verbruikt jouw Radian ? Dit omdat ik dan enige maat krijg of mijn motor een beetje netjes staat afgesteld ?

Tot op heden schommelt het verbruik van 1 op 15 (bij lekker lomp rijden :P of 1 op 18/19 bij langere ritten met snelweg en dan iets van 100/105 km/h).
 
Bij mij is het nog een beetje afhankelijk van de ritjes die ik maak, maar gemiddeld rij ik 120 miles (ongeveer 200km) op een volle tank E5.
Daarna gaat hij richting reserve en dat probeer ik nog een beetje te voorkomen
 
Dan loopt jouw motor dus iets boven de 1 liter op 20 km.

Want de tank kan namelijk net ongeveer 11 liter bevatten. Inhoud van de tank is bij het ontroesten redelijke nauwkeurig bepaald (de tank is geheel gevuld geweest via 5-liter cans azijn).

Wat ik ten alle tijde wil voorkomen is stil komen te staan zonder brandstof.... (tenzij noodhoeveelheid aanwezig om te bepalen hoe ver ik kan komen op een tank benzine ;) ).
 
Als de motor goed warm is na een kilometer of 8 dan gaat hij bij mij pas lekker lopen. Korte ritjes moeten nog met de choke half open en dan verbruikt hij aanzienlijk meer.
Toen ik bij mij de tank had ontroest bleef de oude benzinekraan druppelen en heb ik hem door een 'ouderwetse' vervangen (overigens wel van Ali Express)
 
Als de motor goed warm is loopt hij echt wel lekker. Choke gebruik ik tot op heden niet. Als de motor uit de garage komt, start hij zonder choke en met enige spelen met gas kan ik zo wegrijden. Mogelijk dat als de temperatuur verder omlaag gaat dat choke nodig wordt, daar ik vanzelf achter komen.

Verder heb ik een revisieset in de originele kraan gezet.

En voor de rest vertelt dit topic wel ongeveer wat de motor sinds de aanschaf aan onderhoud/werk gehad heeft om weer aan het wegverkeer te kunnen deelnemen.

Leuke aan deze fiets is het middengebied waarin de motor pittig reageert.
 
Vanavond geprobeerd een grotere claxon te monteren.


Niet gelukt te weinig ruimte 🤬 nog wel voor elkaar gekregen dat de bestaande iets meer herrie maakt (nu een minder zielig geluid zeg maar 🤪).

Verder gelijk de achterrem iets versteld, zodanig dat het pedaal eerder remkracht gaat leveren.
 
Ondertussen al de nodige kilometers met de verse remblokjes gereden en dus geremd. Moet zeggen dat de rem gewoon beter werkt :Y en dat is
:t
 
;(

Er moet budget besteed worden. Net geconstateerd dat er een voorvorkpoot lekt......
 
Dan de reparatie zo goedkoop mogelijk houden;

€ 4,58 30%OFF | 36 48 Motorfiets Deel Voorvork Demper Oliekeerringen En Dust Seal Voor Yamaha XV920M Mid-Virago 1983 YX600 radiaal 1986-1990
https://a.aliexpress.com/_BSCVhs
Misschien kan t nog goedkoper.. als je zoekt op 36 48 8 (lijkt de maat te zijn?) kom je veel meer tegen..
 
Ach, veel werk relatief weinig kosten. En voor deze motor geldt een ophokplicht van 1 december tot en met 28 februari. Driemaal raden wat in die periode sowieso aan deze fiets gedaan gaat worden.

Ga overigens uitzoeken of deze maat keerringen ook te krijgen zijn in "low friction" of hoe die keerringen ook heten die weinig weerstand hebben bij het begin van de beweging. Ook ga ik achter nieuwe glijlagers aan die in deze voorvork zitten. En zo blijf je bezig met brikken :+
 
Voortgang de nieuwe keerringen zitten erin en de nieuwe glijlagers. Kost geld, toch gekozen om deze te vervangen. Er was er 1 aan de binnenkant beschadigd.
image.jpg


Verder bleek de olie al een flinke aluminiumkleur te hebben. Had ik niet verwacht na nog geen 2000 km en terwijl ik de poten toch echt schoon had gemaakt. 74BAE199-6664-4F78-8CD0-C8C221D23FD3.jpeg

Kosten 2 x 14,60 glijlager. Keerringen slechts 7.85
Olie gratis via een mede forum lid 👍
 
Motor heeft vanavond weer de eerste kilometers gemaakt. Achterspatbord is weer het originele. Wel is de kentekenverlichting in LED uitgevoerd (was gratis via MF 😉 en was best wat werk om gemonteerd te krijgen).

Morgen de motor wassen/poetsen en dan een paar foto’s maken en alhier “dumpen”.
 
Zo het is gelukt, de Radian heeft weer een werkende claxon. Er kwam geluid uit de vorige maar daar was alles ook mee gezegd. Gisteren bij de sloop een tweedehands opgevist (werd van een BMW-Mini afgeknipt). Gisteren wat AMZ aangebracht en de draadjes verlengd.

Hedenavond aangesloten.AD442FFC-7D0C-4FC0-AA50-89E44BFD0B61.jpeg
 
Motor staat nu in Midden Duitsland. Morgen weer verder richting de Alpen. En zoals een bekend voetballer ooit zei elk nadeel hep z’n voordeel. Zo is het ook met deze motor. Je moet vaak tanken, maar dan kan je gelijk even de benen strekken 😁

Zeker in vergelijking met de Fazer is het extreem. Binnendoor haalt de Radian ongeveer 1 op 20 maar op de autobahn is het eerder 1op 16/17. Dus na ongeveer 130/140 km is het tanken. Zeker op de autobahn waar de tankstations best ver uit elkaar kunnen liggen.

22C22427-C5B4-4F05-B776-1803DF0A42B9.jpeg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan