500 Euro Challenge 2022: Borisz en de Honda CX650E

borisz

"In de moele"
18 dec 2009
4.319
708
Leeuwarden
Nadat ik mijn Burgman 400 voor een mooie prijs heb kunnen verkopen moest ik toch een andere brommer hebben voor de Challenge. Een paar maanden geleden had ik een mooi stukje motorgeschiedenis overgenomen van Coenox (een Honda GL1000 uit '76) maar ik had de laatste tijd niet de mogelijkheid om er serieus tijd in te steken. Gelukkig had ik nog een rijdende motor achter de hand, een Honda CX650E. Ik had de motor in 2020 aangeschaft om mijn verzameling CX'en te op te leuken met een eurosport exemplaar. Gelukkig valt ze ook nog binnen de regels van de Challenge.

1653315632059.jpeg

Een Deal was snel gesloten. Ik ben met de verkoper overeengekomen om€500 voor de motor te geven. De bijpassende kofferset die hij nog had liggen heb ik er voor €150 bij overgenomen.
Eindelijk had ik een CX650E! en best een mooi exemplaar ook nog. Een beetje TLC zou haar niet misstaan, maar in de basis is het een aardige motor. Na de winter begaf de accu het en heb ik er een nieuw exemplaar ingedrukt, een Motobatt. Niet de goedkoopste, maar dan heb je ook wat!

in de afgelopen paar jaar heb ik er ongeveer 3000km mee gereden en ze voelt goed aan. Wat er nog moet gebeuren voor de Challenge?
een beurtje
stahlflexremleidingen
nieuwe remblokken

Op zich niet heel veel spannends
 
Laatst bewerkt:
Kostenplaatje

Aanschaf motor €500,-

sleutelbudget €150,-
Accu € 64,20
bougies € 35,90
Olie € 31,-
oliefilter € 3,95
cardanolie € 2,-
Voorvorkkeerring € 4,-
Voorvorkolie € 3,-
_______________-
Restant € 5,95


Buiten budget
Remvloeistof € 8.95
Remblokken € 57,-
Remleidingen € 81,63
_______________+
totaal €147.58
 
Laatst bewerkt:
Pakketje van Melvin is binnen. Nu nog 1 nacht werken en het is weer knutselweekend!
 

Bijlagen

  • 20220531_065933.jpg
    20220531_065933.jpg
    196,3 KB · Weergaven: 42
Vandaag de remmerij aan de voorkant aangepakt. Oude leidingen (39 jaar oud) eruit en nieuwe er weer in. Dat geeft vast een iets beter gevoel straks in de Alpen.
20220602_161810.jpg




20220602_165613.jpg

En thuis even gauw met de tuinslang eventueel gemorste remvloeistof verwijderen. En in stijl naast z'n oudere zus geparkeerd.





20220602_161903.jpg


En in het frontkuipje zit een handige gadget, een kuipvanger. Mocht het ooit los gaan tijdens het rijden dan blijft het kuipje aan je brommer hangen.
 
Laatst bewerkt:
Nee. Maar dat zal ik pas merken als ik echt hard moet remmen. Doorgaans voel ik bij normaal gebruik het verschil niet
 
Vandaag weer verder met mijn kluslijst. Allereerst de remleiding aan de achterkant vervangen. Van de oude leidingen de geschermhulzen afgehaald. Schoongemaakt en 5 minuten in heet water gelegd. Ze zijn nu korte tijd zo soepel dat je ze over de nieuwe leidingen kan schuiven
20220604_104932.jpg

20220604_104925.jpg


Daarna door met de cardanolie....
20220604_145639.jpg


En uiteraard komen er nieuwe vonkpluggen in. Meteen de weerstanden uit de bougiedoppen gehaald. Het zag er allemaal nog zo goed als nieuw uit.
20220604_151011.jpg


Toch voor de zekerheid maar de balpenveer erin ipv de weerstand
20220604_151041.jpg



Nu nog een plek zoeken voor de navi. Op het stuur is niet echt ruimte meer voor een RAM mount. Paar jaar geleden zag ik echter deze constructie voorbij komen en ik heb er toen meteen een paar gekocht. Het ziet er wat vreemd uit maar ik kan de navi nu wel op een goede plek monteren.
20220604_154546.jpg


Het ziet er vanaf de rijpositie best goed uit.
20220604_154524.jpg


Volgende keer nog de stroomvoorziening voor navi maken. En een usb plug. Ow ja, m'n toeter doet het niet meer. En nog een voorbandje ziet te ritselen (of omzetten van een andere motor)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag was het tijd om het voorwile van vers rubber te voorzien. De oude band had een DOT-code van 2007. Hoog tijd voor wat nieuws. Wiel gedemonteerd en samen met de nieuwe band in de kofferbak gemikt om die door een goede vriend te laten wisselen.

1655157364575.png


Bij het terugplaatsen van het wiel zag ik dat de linker vorkpoot aan het zweten was.......
Gelukkig had ik nog een paar keerringen op voorraad liggen en kon ik meteen aan de slag

Het lijkt wel alsof er nog een 39 jaar oud stuk schuimrubber in zit....
1655157765507.png


Even frotten met de circlip en een beetje zachte dwang en de keerring laat los.
1655157842760.png



En uiteraard een foto zodat alles weer op de juiste manier teruggemonteerd gaat worden.
1655157910254.png



En klaar. Nu alleen nog een beetje poetsen op plekken waar ik normaal gesproken niet bij kan komen
1655157972957.png


De toeter is ook weer gerepareerd. Dat was een easyfix. Er zat nogal wat oxidatie op de aansluitpunten. Even opschuren en een beetje kopervet erop en we toeteren er weer vrolijk op los!!
 
Laatst bewerkt:
We zijn weer terug van de Challenge en de CX heeft het goed gedaan. We hebben zelfs gewonnen! En ofschoon alles goed verlopen is zijn er uiteraard altijd nog dingetjes die het vermelden waard zijn. Zoals ik eigenlijk op vrijdag zou vertrekken maar donderdagmiddag constateerde dat de door mij gerepareerde voorvorkkeerring toch flink gelekt had. Er lag donderdagmiddag zelfs een plas olie onder de motor.

Toen de keerring gerepareerd was en alles weer gemonteerd was bleek de rem aan te lopen. Dus nogmaals de remklauwen gedemonteerd en bij inspectie bleek dat van de linkerklauw een stofring niet helemaal lekker op z'n plek zat. Dus nogmaals de zuigers uit de remklauw en opnieuw gemonteerd. Probleem opgelost. Ondertussen was het al vrijdagochtend en ik besloot om het vertrek dan toch maar op zaterdag te gaan doen. Iets met uitgerust en zonder stress vertrekken. Dat leek me belangrijker dan een dag eerder weg.

Op de tweede dag begon mijn toerenteller te gillen. Nou doen oude toerentellers dat vaker. Meestal is demonteren en wat WD40 erin en een nachtje omgekeerd laten liggen wel afdoende om het probleem een tijdje tegen te gaan. Helaas was het een heel gesleutel om dit op de camping te doen. De laatste paar dagen deed de toerenteller het niet meer. Bijkomend voordeel: het gehuil is ook weg!

Op een bepaald moment maakte mijn motor wat meer geluid. Ik heb de kleppen nog gesteld, maar dat bracht geen soelaas, Zal er deze winter eens dieper induiken.

Banden!
Het onderwerp banden geeft altijd veel stof tot discussie. Zo ook bij mij. Ik had een nieuwe voorband op mijn CX gelegd. Het was een Maxxis. Vorige challenge waren er best wat voorstanders van Maxxis banden en ondanks dat ik de Maxxis banden in 2014 ook al eens gemonteerd had (tot ontevredenheid) besloot ik om het toch maar weer eens een kans te geven. Waarom? Omdat het ondertussen 8 jaar verder is en er een nieuw model op de markt was. Fout besluit. Normaal gesproken rijd ik met mijn oude barrels allemaal op BT45's. De Maxxis band deed het op droog wegdek best goed. Het gaf niet echt een goed gevoel met hard aanremmen voor een bocht, maar daar zijn ook andere zaken debet aan: Vering is na 39 jaar best op. Een set progressieve veren was best een goede keus geweest
De remmerij van een 39 jaar oude fiets is niet helemaal geweldig. Drukpunt bij hard remmen is niet helemaal duidelijk.
De band hoorde ik bij hard remmen op droog wegdek piepen als het wegdek niet echt vlak was. Bij nat wegdek was het soms net alsof ik in het luchtledige stuurde en remde.
Conclusie: progressieve veren erin, een betere band erom en een andere rempomp proberen. Dindo adviseerde mij om een rempomp van een VFR750 te proberen. Hij had er ook goede ervaringen mee met zijn GL500

Er zijn al een aantal mensen geweest die vragen wat
ik nu met deze motor ga doen. Er zijn ook al een paar biedingen geweest, maar ik hou de motor. Ze wordt het komende winterseizoen gedemonteerd en gereedgemaakt voor het tweede deel van haar leven. Ze komt in mijn collectie CX'en. Ze zal niet misstaan naast de CX500A, de CX500C en de GL650 Silverwing Interstate. Collectie redelijk compleet!

Tot zover de overpeinzingen, nu nog wat plaatjes!!!
20220627_102020.jpg

Op de Stelvio

20220703_151825.jpg

Thuis


20220624_121004.jpg

Grossglockner


20220624_125306.jpg

Grossglockner


20220627_094600.jpg

Stelvio
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan