500 Euro Challenge 2024: Dikke Suzy (aka Fat Suzy)

Diirk

Die hard MF'er
13 mrt 2008
918
785
Verenigd Limburg
In 2020 had ik een CB500 gekocht om deel te nemen aan de challenge van 2022...
... maar al snel werd ik, helaas pindakaas, genoodzaakt de fiets te verkopen en de plannen op te bergen '(
Honger is de beste saus zeggen ze en bij het openen van het topic voor de editie van 2024 begon ik alweer te likkebaarden :YY
Deze keer zou ik erbij zijn want tenslotte: 🌸Alles kump goed!🌺

Het zoeken naar een geschikte moto is de helft van het plezier en ik had dan ook enkele voorwaarden waar 'ie voor mij aan moest voldoen:
  • Niet uit het land van de rijzende zon🇯🇵
  • Iets anders dan een 4 in lijn:X
  • Lucht- of oliegekoeld ✔️
  • Ouder dan mezelf ✔️
  • Geschikt voor lange ritten ✔️
  • Geschikt voor ritjes met passagier (beter dan mijn CB-1) ✔️
  • Kickstart want dat vind ik stoer ✔️
  • Een andere rijervaring dan mijn huidige moto ✔️
  • In vrij originele staat (zodat ik me niet achterover moet buigen om door de Vlaamse keuring te komen) ✔️
    • doch met nog steeds voldoende werk om het een project te noemen ✔️

Toen ik ze zag op MF Marktplaats dacht ik meteen "OOOH BRUTE FIETS" en op zaterdag 10 juni werd ik voor €200,- & 2 goedgevulde manden met Belgische trots 🍻 de eigenaar van een Suzuki GS850G "79 :]

Ik noem haar

Dikke Suzy aka Fat Suzy:

IMG_1949.png





Status​

10 juni 2023:
Ze start op een volle batterij; niest en hoest uit de carburateurs tot ze warm loopt; rijdt, maar ploft; slurpt de batterij weer snel leeg bij stilstand.

17 juni 2023:
Als het blok koud is zweet ze olie (uit het kleppendeksel?). Rijden kan heel even tot ze onstekingsfouten maakt (ploffen) en dan stopt alles ermee.

20 juni 2023:
Bevestigd dat de stator en r/r niet meer (naar behoren) werken. Enkele elektrische circuits ook niet meer oké.

16 maart 2023
Een kabel van de bobine gevonden die open ligt. Deze kabel loopt vlak tegen het frame af en zorgde ongetwijfeld voor een hoop problemen.

Kostenplaatje:​

Nog beschikbaar budget: €371.5
Aankoop vanKwanta kosta?Wanneer?
Suzy20010 juni 2023
m.unit11514 juni 2023
mosfet r/r3528 juli 2023
connectors r/r3.531 juli 2023
oem stator4015 januari 2024
11 kabels van 0.75mmGratis (Dank je @KwaSuz)12 februari 2024


To do lijstje:​

  1. Elektrisch​

    1. Nieuwe kabelboom maken:
      1. met de m.unit
      2. extra aansluitingen voorzien op een aparte zekeringkast (USB-lader, handvatverwarming, ...)
    2. Stator & r/r herstellen en/of vervangen
    3. Alle connecties herstellen en/of vervangen (incl massa kader)
  2. Motorisch​

    1. Carbs ultrasoon badje in
    2. Afstellen en syncen
    3. Oorzaak niezende carb(s) opsporen (vacuumleidingen?) indien nog nodig
  3. Optisch​

    1. Poetsen
      1. Met zeepsopje & APC
      2. Met schuurpapier/borstel
      3. Met polish tools 🇵🇱
  4. Remmen & wegligging​

    1. Stalen remleidingen
    2. Eerst de wegligging testen ivm veren vervangen
    3. Nieuwe bandjes natuurlijk!
  5. Allerhande​

    1. Zadel zit niet goed vast

Verlanglijstje:​

  • Volledige of gedeeltelijke stickerset (zo duur en precies enkel in de US te vinden '()
  • Misschien misschien een ander stuur misschien?
 
Laatst bewerkt:
Mooie fiets !

Zeker het poetsen waard :Y

Zo te zien nog de originele remleidingen (dus tip vervang ze gelijk door iets nieuwers, staalommanteld heeft de voorkeur).

En dat detail ouder dan jezelf :}

dat gaat bij mij echt niet lukken (iets met fietsen van voor 1965 zijn niet voor 500 Euro te vinden :+)
 
Koopje!! Mooie bike (op zo'n klein schermpje dan he). Gevalletje good from far but far from good of nog redelijk degelijke fiets?
 
Op mijn grote beeldscherm zag het er beter uit dan op mijn telefoon.

Maar er kan gepoetst worden en vaak is dat zeer dankbaar.
 
Ik vind het er nog best uitzien naargelang gezien de leeftijd. Al het chroom/ glanzend metaal heeft wel spikkels: enkel de uitlaatbochten zijn behoorlijk geoxideerd. Die moeten er echt af wil ik er volgend jaar nog zonder gaten mee rijden.
Voor zo ver ik kan zien staat het kader nog netjes in de lak, het blok is niet vies en dingen zoals de velgen zien er nog verrassend goed uit.

Het wekt dus wel de indruk dat het er behoorlijk mooi zal uitzien na een grondige poets-, schuur- en polijstbeurt, zonder dat daar een bus verf aan te pas moet komen.
Behalve voor die uitlaatbochten, maar daar heb ik nog een spuitbus hittebestendige vernis voor liggen die ik vorig jaar voor de CB-1 had gekocht.

@Wimvlis stalen remleidingen staan absoluut op het lijstje van dingen om aan te pakken :Y
 
Laatst bewerkt:
Dat! Bedankt Mr.Taalnazi 😁
Ik was gisteren, na het werk, tot 23u mijn buurman gaan helpen in zijn huisje dus laten we het maar steken op de vermoeidheid O-)

EDIT: Ik heb de foto in de opening post vervangen door eentje die minder gecomprimeerd is.
 
Laatst bewerkt:
Zo, even de OP aangepast! Probeer ik die up to date te houden met de huidige status.

En dan wat spannender nieuws: de eerste kosten werden gemaakt in het sleutelbudget en ik ben er behoorlijk enthousiast over *O*
Om het elektrische probleem aan te pakken heb ik een m.unit V2 gekocht.

IMG_9312.png
1686830488798.png


Ik twijfel er aan of:
  1. ik deze eerst aansluit op de huidige kabelboom & gebruik als een soort diagnostisch apparaat
    OF
  2. om meteen een nieuwe kabelboom te leggen
Redenering voor #1 is dat ik dan in elk geval weet waar de fout(en) nu zit(ten) want de m.unit knippert bij "Horn" als er bv een kortsluiting zit op het circuit van de hoorn. Als ik dan later de nieuwe kabelboom leg en er schort weer wat aan dat circuit, weet ik dat dit reeds een probleem was en ik allicht de hoorn zelf moet vervangen.
Terwijl ik dit schrijf bedenk ik mij echter dat als ik meteen een nieuwe kabelboom leg en hetzelfde probleem opduikt, ik nog steeds dezelfde actie zou ondernemen. Dus stap 1 lijkt me overbodig en misschien zelfs gevaarlijk indien de kabelboom zodanig slecht zou zijn dat de m.unit teveel voltage zou krijgen.


EDIT:
Het houdt eigenlijk helemaal geen steek om de oude kabelboom te gebruiken. Gewoon asap aan de nieuwe kabelboom beginnen :Y
 
Laatst bewerkt:
Kleine update: gisteren de opgeladen batterij aangekoppeld en de motor gestart. En hoewel ik een testritjehad gemaakt op de dijk bij Tijmen, is het toch geruststellend te weten dat ze hier nog steeds start 😅

Koud loopt ze rommelig, schiet af en toe omhoog in toeren en dan helpt het om een beetje met de choke te spelen.
Er kwam ook snel rook tevoorschijn dus was ik even gaan kijken of er wat lekte.
Ik heb de indruk dat het blok een beetje zweet als ze koud is want eens het blok opwarmde verdween het weer. Dan loopt het blokje ook beter.
In elk geval niets wat me zorgen baart dus ik heb er nog niet veel aandacht aan besteed, maar toch iets om in het achterhoofd te houden.

Mijn eerste vermoeden is (de pakking van?) het kleppendeksel.
IMG_9330.jpeg


Dat druppelt dan weer verder naar de uitlaatcollector en begint daar te roken.
IMG_9328.jpeg


Het goede nieuws is dat ze loopt!
Het minder goede nieuws is dat ze er even later ook weer mee ophoudt 😂
Puff puff pats uit de uitlaat, de verlichting stopt ermee en momenten later het blok ook.
Maar goed, ik ben blij dit filmpje met jullie te kunnen delen want dit klinkt voor mij als muziek in de oren:

Ik heb ook nog enkele foto’s gemaakt van de Krokante Krab 🦀 Het zijn de uitlaat en het zadel die extra liefde nodig hebben.
IMG_9341.jpeg
IMG_9342.jpeg
IMG_9347.jpeg
 
Bij een XS750 die ik ooit had, lekte de aansluiting van de toerenteller, net als bij jouw motor in de cilinderkop op een nokkenas, een piepklein beetje olie.
Als je rustig in de stad rondreed waaide die olie niet tegen het blok aan maar viel kaarsrecht naar beneden precies op een gloeiend hete uitlaatbocht.
Het effect daarvan was spectaculair !
 
Kleine update: gisteren de opgeladen batterij aangekoppeld en de motor gestart. En hoewel ik een testritjehad gemaakt op de dijk bij Tijmen, is het toch geruststellend te weten dat ze hier nog steeds start 😅

Koud loopt ze rommelig, schiet af en toe omhoog in toeren en dan helpt het om een beetje met de choke te spelen.
Er kwam ook snel rook tevoorschijn dus was ik even gaan kijken of er wat lekte.
Ik heb de indruk dat het blok een beetje zweet als ze koud is want eens het blok opwarmde verdween het weer. Dan loopt het blokje ook beter.
In elk geval niets wat me zorgen baart dus ik heb er nog niet veel aandacht aan besteed, maar toch iets om in het achterhoofd te houden.

Mijn eerste vermoeden is (de pakking van?) het kleppendeksel.
Bekijk bijlage 1893177

Dat druppelt dan weer verder naar de uitlaatcollector en begint daar te roken.
Bekijk bijlage 1893179

Het goede nieuws is dat ze loopt!
Het minder goede nieuws is dat ze er even later ook weer mee ophoudt 😂
Puff puff pats uit de uitlaat, de verlichting stopt ermee en momenten later het blok ook.
Maar goed, ik ben blij dit filmpje met jullie te kunnen delen want dit klinkt voor mij als muziek in de oren:

Ik heb ook nog enkele foto’s gemaakt van de Krokante Krab 🦀 Het zijn de uitlaat en het zadel die extra liefde nodig hebben.
Bekijk bijlage 1893182Bekijk bijlage 1893184Bekijk bijlage 1893186
gaaf, nog met kick 8-)
 
Bij een XS750 die ik ooit had, lekte de aansluiting van de toerenteller, net als bij jouw motor in de cilinderkop op een nokkenas, een piepklein beetje olie.
Als je rustig in de stad rondreed waaide die olie niet tegen het blok aan maar viel kaarsrecht naar beneden precies op een gloeiend hete uitlaatbocht.
Het effect daarvan was spectaculair !
Ik kan bevestigen dat dit ook bij mij het geval is, thanks voor de tip! Als je ook een oplossing weet trakteer ik je een pint *D


Helaas nog niet veel tijd gehad om aan de moto te werken wegens een nieuwe opdracht als consultant waarin ik 0 flexibiliteit heb in mijn werkuren en elke dag +-1u15 woon-werkverkeer doe. Maar gisteren dan toch nog een uurtje kunnen vinden om naar mijn ouders te rijden (waar ze gestald staat) & snel de stator te testen.

De oude stator werd reeds vervangen door een nieuwe Electro Sport dus ik verwachtte geen problemen. Het was meer een formaliteit omdat ik alles onder eigen ondervinding moet kunnen uitsluiten/ bevestigen.
Niet omdat ik de vorige eigenaar niet vertrouw als hij zegt een onderdeel reeds te hebben vervangen, maar in mijn ervaring is het altijd beter om van nul te beginnen en alles met eigen ogen te zien. Anders heb je er nog steeds het raden naar als er wat mis gaat.

En helaas pindakaas, want hij blijkt niet goed te werken '(
Deze zou op 4000rpm een wisselspanning van minimum 60V moeten maken... en ik kreeg waardes tussen de 20-70V.
Ik heb wel een aantal ideeën over wat er zou kunnen gebeurd zijn met de stator, maar om die te bevestigen moet ik nog wat meer tests doen.


Handen had ik niet vrij dus een slappe nietszeggende foto is het beste dat ik kon maken :+
 

Bijlagen

  • IMG_9380.png
    IMG_9380.png
    603,1 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
De oude stator werd reeds vervangen door een nieuwe Electro Sport dus ik verwachtte geen problemen. Het was meer een formaliteit omdat ik alles onder eigen ondervinding moet kunnen uitsluiten/ bevestigen.
Niet omdat ik de vorige eigenaar niet vertrouw als hij zegt een onderdeel reeds te hebben vervangen, maar in mijn ervaring is het altijd beter om van nul te beginnen en alles met eigen ogen te zien. Anders heb je er nog steeds het raden naar als er wat mis gaat.

En helaas pindakaas, want die hij blijkt niet goed te werken '(
Deze zou op 4000rpm een wisselspanning van minimum 60V moeten maken... en ik kreeg waardes tussen de 20-70V.
Ik heb wel een aantal ideeën over wat er zou kunnen gebeurd zijn met de stator, maar om die te bevestigen moet ik nog wat meer tests doen.
Ik vertrouw mezelf van 3 jaar terug ook niet hoor! Het zou wel dikke pech zijn, hopelijk heb ik niet iets stoms gedaan. Volgens mij heb ik het aankoopbewijs nog ergens liggen, mocht het binnen de fabrieksgarantie zijn :)

Ben benieuwd naar je vondsten!
 
@Tijmen22 Ik zie dat Electro Sport een fabrieksgarantie van 1 jaar hanteert op hun stators dus daar moeten we niet meer op rekenen :')

Gisteren nog enkele metingen gedaan met een leuk begin: de elektrische start werkt(e) niet meer. Gelukkig had ik de kickstart nog!
Ik vermoed dat 'ie over enkele dagen opnieuw zal werken... om er dan op een willekeurig moment weer de brui aan te geven.
EDIT: hij werkte, zoals voorspeld, enkele dagen later gewoon weer alsof ‘ie nooit stuk was.

Voor de goede orde de stator opnieuw doorgemeten en zowel de metingen voor de weerstand als de spanning geven sterk afwijkende waardes. Volgende stap is de stator uit het carter halen, kan ik zo zien of er ook echt schade valt op te merken (gesmolten spoelen oid). Ik kan het me maar moeilijk inbeelden dat dat op zo een korte tijd gebeurd zou zijn, maar we gaan het meemaken.

Ook andere circuits doorgemeten zoals knipperlicht, voor- en achterlicht, etc en daar kwamen ook enkele interessante bevindingen uit. Ik kan daaruit niet 100% vaststellen dat bv het knipperlichtrelais stuk is, want het kan ook de bekabeling zijn die ertussen zit, maar het ligt in elk geval in lmijn met wat ik reeds vermoedde.


Mijn theorie gaat dus als volgt:​

Tijmen kocht deze fiets met een deels verbrande kabelboom/ slechte stator/ oude gelijkrichter-spanningsregelaar/ ... en heeft deze onderdelen vervangen. We krijgen dus een fiets met:
  • een "nieuwe" kabelboom die niet errr volgens de regels van de kunst werd gemaakt.
  • een nieuwe stator.
  • een nieuwe gelijkrichter-spanningsregelaar (die ik vanaf nu r/r zal noemen)
    MAAR: wel nog steeds eentje van het oude type = geen MOSFET.
Echter vermoed ik dat andere onderliggende problemen, zoals bv een knipperlicht relais dat voor kortsluitingen zorgt, niet werden aangepakt. Een half vernieuwd systeem maw dat voor enige tijd kan werken tot de stator en r/r het opnieuw begeven.
Werd alles ineens aangepakt had dit volgens mij enkele jaren kunnen werken, tot die r/r het uieindelijk terug begeven.
Had de r/r een type MOSFET geweest, had de stator het wellicht ook langer uitgehouden... maar uieindelijk zat je dan nog steeds met kortsluitingen in het systeem dus dat kwam ook niet goed.
Kort samengevat is dit volgens mij een gevalletje van "half werk is dubbel werk".



Wat staat er mij te doen?

  1. De stator vervangen of zelf wikkelen.
    Moet ik even zien wat het verschil in prijs is, maar zelf wikkelen lijkt me in de spirit of the challenge nog wel leuk om te doen.
  2. De r/r vervangen door een MOSFET type.
    Dit is een kostelijk grapje indien nieuw (+-€140), maar de Kawa Ninja's van pakweg 2008 hebben ook zo een regelaar/richter en die zijn 2dehands voor zo een €30 te vinden. Moet ik even nagaan of dit zomaar compatibel is, maar ik denk het wel.
  3. Alle "randapparatuur" zoals relais, aansluitingen, knopjes etc, die niet vervangen worden door de m.unit, nagaan op corrosie en herstellen/ vervangen.
  4. Hetzelfde geldt voor de aardingen. Zorgen dat daar geen corrosie te vinden is.
  5. Tenslotte alles aansluiten met een nieuwe kabelboom en liefst op een professionele manier zodat het over 25 jaar gewoon nog steeds werkt.
Moet ik daarvoor de fiets demonteren? Ik denk het niet, maar we doen het toch _O- want dat maakt de hele zaak ongetwijfeld meer toegankelijk en dan wordt alles poetsen ed ook ineens een stuk makkelijker.

Ik heb er dus een hele kluif aan :YY
 
Laatst bewerkt:
Succes met de kleurige spaghetti :+

Blij dat bij mijn motor dat deel in orde blijkt (ben niet z'n ster met elektra)
 
Inmiddels alweer een maandje gepasseerd sinds de laatste update.
De huidige werksituatie (nieuwe opdracht als consultant ipv work in the field) blijkt zo hopeloos qua tijdsmanagement dat ik inmiddels naar een nieuwe job ben beginnen zoeken. Had ik gehoopt om wat gedaan te krijgen tijdens mijn verlof, maar na 4 dagen dansen in de regen zit ik nu thuis met koorts uit te zieken 😷

Wat kan ik dan wel melden?
Nou, niet onbelangrijk, dat mijn motorspecifieke kennis van elek-elec er enorm op vooruit is gegaan.
En dat ik een vervangende r/r heb gehaald bij motoparts.eu voor de luttele prijs van €35. Een Shindengen FH012, voor de kenners.
Straks de juiste connectors bestellen: dan kan ik ze in de loop van volgende week solderen aan een amp superseal, zodat ik ze later maar gewoon hoef in te pluggen.

Ohja, ook eens gekeken wat het me zou kosten om de alternator zelf te wikkelen en via mijn maatje kan ik zga alle elek benodigdheden aankopen aan groothandelsprijzen & zonder btw: voor een kleine €40 zou ik ze zelf kunnen reviseren… als ik het meteen goed doe van de eerste keer 😅

Nota aan de jury van de challenge: tel ik de btw tóch gewoon mee in de kosten, ongeacht of ik ze betaal?
 

Bijlagen

  • IMG_9600.jpeg
    IMG_9600.jpeg
    161 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Houdt uiteraard steek. Dan maak ik een extra tabelletje aan in mijn sheet om het overzicht voor mezelf te bewaren.
Als ik de echte centen maar in mijn portefeuille kan houden vind ik ‘t prima*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan