500 Euro Challenge 2024: Let’s go with the Virago!

Lv87

MF veteraan
Donateur
1 sep 2013
1.413
1.325
Groningen
“Ik wil misschien wel meedoen, maar alleen op een chopper”

LV87 op het motorforum, datum onbekend

Je moet goed opletten wat je op internet zet, want voor je het weet heb je een chopper in de schuur. De 500 euro challenge is afgelopen jaren een goed excuus geweest voor mij om guilty pleasures te kopen (VFR750 RC24, GSX400X impulse). De eerste was me te lomp, de 2e bleek een te groot project. Ook kwam het door verandering van werk niet uit met vrije dagen om echt mee te kunnen rijden. Ik ga voor een herkansing in 2024.

@jeeron postte in het 500euro challenge topic een bericht dat er ergens in Oost Groningen een Virago 750 stond te verstoffen. Mijn interesse was gewekt en in de praktijk bleek hij aan alle eisen te voldoen:

- lang stilgestaan (14 jaar)
- op het moment van kijken niet helemaal compleet (maar wel een doosje onderdelen erbij)
- niet origineel
- lopend weggezet
- papieren kentekenbewijs met deel 3
- een leuke verkoper die ook van oude motoren houdt en hier de lol van in ziet

Oftewel: alles om een veel te optimistisch plaatje in mijn hoofd te krijgen van het eindresultaat. De verlengde voorvork helpt daar ook bij, net als het custom chopperzitje en de sissybar die ik meekreeg. Dit is geen comfortabele bochtentijger, maar scoort wel punten op “uitstraling”. En dat is wat telt op lange ritten.

Bij het postkantoor in Oost Groningen moesten we even assisteren in het ontcijferen van de kentekenpapieren, maar na zo’n 30 jaar is deze XV750 uit 1981 van eigenaar verwisseld. Toen ik goed en wel van de oprit was weggereden hoorde ik de tekst “Dont bite off what you can’t chew” op de radio. Ha!

De toon is wat sarcastisch, als het tegen zit is project groter dan wat ik misschien aan kan maar ik vind’m gewoon erg cool, dus moest dit hem worden!

Het plan is om hem aan de praat te krijgen, betrouwbaar en veilig te maken. Als er tijd over is wordt er met een schuin oog gekeken naar “japan-style bobbers”. Ik ben zelf erg nieuwsgierig naar hoe zoiets rijdt, maar het zal nog even duren voordat ik zover ben. Fingers crossed!

FC379D2A-9593-4089-9DF9-EBD25F379E86.jpeg



77E8EA63-2889-4FDC-888E-6B768C5E1972.jpeg



D3B41DB7-AD15-4BC4-8F41-9478458755D0.jpeg



Kosten:
Aanschaf: 350 euro
carb revisieset 2x: 11 euro
Inlaatrubbers: 8 euro
Accu: 70 euro
Reserveset carburateurs: 25 euro

Totaal: 475 euro
 
Laatst bewerkt:
Zoals je zegt eerst zorgen dat het gaat rijden (blok werkend krijgen) dan verder aan het wegverkeersveilig maken.

Veel plezier met je chopper !!
En hopen dat er geen echt gekke dingen naar voren komen
 
Inderdaad. Alles wat ooit vloeibaar was en/of is gaat eruit en wordt verfrist.

Vol goede moed begon ik aan de carburateurs, deze waren verwijderd om ultrasoon te reinigen maar nooit weer gemonteerd. Alles zat keurig in zakjes, maar helaas mistten de vlotternaalden. Na wat appcontact daarover heeft de verkoper van alles gevonden, maar niet de naalden. Gelukkig lijkt china ze nog te hebben en hoop ik dat ze dit jaar nog bezorgd worden.

CE43F74B-B6E6-43B8-A53F-87C1F9E0F275.jpeg
27380CEB-951F-4346-AF23-4E5532F1EE04.png
 
ah, dat is essentiele informatie. Ik voeg het toe aan de openingspost. De aanschaf was 350 euro, dus nog 300 te besteden!
 
Weet niet hoe je je kosten gaat registreren. Ik hou van mijn brikken Excelletjes erop na 8)7

Verder worden verzendkosten niet meegenomen in het budget. Wel reken ik kosten als ik "zooi" van de plank pak die als voorraad aanwezig is (voorvorkolie en cardanolie, natuurlijk maar net wat je hebt staan en kan 'misbruiken').

Maar sowieso een topdeal (tenminste dat lijkt mij). Mijn brik blijkt meer "gein" te bevatten dat ik vooraf had voorzien '(
 
Ik probeer het in de OP bij te houden. Ik kan ook putten uit een werkplaats vol onderdelen die over zijn van eerdere projecten en dat kan wel schelen. Maar modelspecifieke delen en vloeistoffen moet ik toch echt gaan kopen deze keer.

Balen dat het dan tegenzit, ik zou graag dit jaar de eerste kilometers willen maken om erachter te komen hoe “goed” hij is.
 
Ohja, inlaatrubbers. Die had ik ook gekocht en waren vandaag bezorgt. Komt goed uit, want vanavond is sleutelavond.
66FD96FF-74C5-4AD9-8B0E-77EF9A5671E3.jpeg


Afgelopen tijd heb ik me wat verdiept in de carburateurs, ik wist dat er zaken misten en heb daarvoor een revisiekit besteld. Echter zitten daar de vlotter-pinnen niet bij en die missen ook. Nu komt het geneuzel: Door middel van een oude gasnaald kon ik de diameter van het gat opmeten. Ca 2.4 - 2.5mm.

C2902909-62D2-4282-9A28-8847B8D014BD.jpeg

CED424D7-99CB-4A7D-8469-84AA819E61B3.jpeg

Nu had ik nog wat freesjes liggen met een diameter van 2.35mm, dat voldoet eerst wel. En anders kan er nog een 2.4mm tig-electrode in.


CF77ACF6-5B66-40BE-AF91-A35A221A18BD.jpeg

52B93036-ABEC-4FD8-984B-0DE720C4E03C.jpeg

81E8AC61-FB94-4C34-A3F9-3CFF332EFF00.jpeg

Bij gebrek aan de revisieset kan ik eerst niet verder. De voorrem sleet aan, dus de klauw even losgehaald. De slijtage van de remblokjes verraad dat er iets niet goed gaat:

4A1E76F5-E276-499D-AED1-0DAD7BF8B327.jpeg


Er zat ook geen remvloeiatof meer in, sowieso is dit een beetje een vage hendel/stuurschakelaar. Het stukje plastic in het remvloeistofreservoir, waarvan ik altijd de functie vergeet, is niet zo best meer. Maakt dat uit?

ABB07043-82DA-45EC-8CF1-F8243DD92FC6.jpeg


En ik heb een accu aangesloten. Het goede nieuws: de toeter en startmotor doen het!

 
De pen om de vlotter vast te zetten, geheel in stijl van de 500 Euro challenge :t

Voor de rempomp, zou ik gewoon bij een sloperij (of je eigen voorraad) kijken of je iets passends hebt. Gewoon niet te moeilijk (toch buiten budget en remmen zijn geen details die je wil aanrommelen).

Voor die schuingesleten blokken, succes met zoeken naar de oorzaak (we lezen graag wat het was :Y ).
 
Kan me nog iets herinneren dat remblokken voor een XS van origine afgeschuind waren..
 

Bijlagen

  • XS brakepads.jpg
    XS brakepads.jpg
    30,2 KB · Weergaven: 55
Dat is bijzonder! Voor zover ik het kan vinden, hoort dat voor een Virago niet te zijn.
 
Dat is bijzonder! Voor zover ik het kan vinden, hoort dat voor een Virago niet te zijn.
Ik werd er door getriggerd daar ik zelf een 1978 XS1100 in het bezit heb.. De onderpoten van een XS1100 zien er hetzelfde uit als jouw Virago.. En ja, mijn eerste onderhoud aan de remklauwen aan de XS had ik ook het idee: "Tering wat slijten die blokken raar schuin weg"..

Is dus normaal dat de blokken schuin er in staan..

Edit: Foto van de onderpoot van mijn XS1100 ter vergelijking..
 

Bijlagen

  • DSCF2567 (2).JPG
    DSCF2567 (2).JPG
    118,6 KB · Weergaven: 36
Wat fijn om dat te horen! De onderdeelnummers lijken ook uitwisselbaar tussen de motoren dus het moet dan wel kloppen. Vreemd hoor, heb al heel wat remklauwen in mijn handen gehad maar dit gaat dan toch tegen je gevoel in als je het voor het eerst ziet. Desalniettemin haal ik de klauw even uit elkaar, alles schoon en fris geeft een veilig idee.
 
Wat raar, ik kan me zo niet bedenken waarom je remblokken zo zou maken🤔

Dat geluid van een startende en niet aanslaande Virago wekt herinneringen bij me op, heb vaak moeten helpen aandrukken😂
 
Nou dat lijkt me geen pretje, het is best een forse motor.

Vandaag binnengekomen, morgen monteren. Oeeeh zou’ie dit weekend zn weerste plofjes al geven?

27446B7F-C35A-4AC1-B6F4-8485B9106000.jpeg
 
Whoehoeeee! Er is leven! Op het allerlaatste beetje stroom sloeg hij heel even aan. Een paar plofjes. De benzine blijft ook in de carburateurs zitten dus de nieuwe naalden dichten goed af. Momenteel zijn het de schoonste onderdelen op de motor.

De startmotor ratelt echter wel. 1 op de 5 keren “pakt” hij goed en draait de krukas. Een bekend probleem geloof ik.


D4716801-C7AF-4AA8-B724-140BFEC4133A.jpeg


E9E8B68D-0762-4479-B177-49B0F551FAE1.jpeg
 
Jeeej, nieuwe motobatt! Vol vertrouwen druk ik de startknop in. Immers: de eerste plofjes waren eerder al eens hoorbaar.

Plof plof kkkkrrrgggghhhkrrrrrghhhhhhh

Awh, dus tòch dat verrekte Virago starterprobleem. De motor slaat niet aan, het geknars gaat door merg en been. Dan het carterdeksel er maar af. Jahoor.. “starter gear #2” heeft mooie ronde tandjes. Internet staat vol “fixes”, variërend van opvulringen, ingekorte veren tot nieuwe tanden frezen aan tand- en vliegwiel.

D2856C68-43D7-47F1-B65C-92411BC0C3E1.jpeg
9EAD4675-494A-46F1-8F20-9BCE4A9FACF4.jpeg
C4B032A2-29DB-4667-BF8D-786F9741E2EC.jpeg


Vanochtend was er trouwens een rommelmarkt in het ouderlijk dorp, georganiseerd vanuit de kerk voor het goede doel. Mensen brengen spullen in, en de opbrengst gaat naar Oekraine. Doorgaans kan je hier leuke dingen scoren, maar het wordt wel elk jaar “minder”, zoals we in Groningen zeggen. Veel Action/Xenos zooi. Maar… er lag ook een compact Coleman tentje. Even tillen: pfoeh, best licht. Voor een tientje mocht’ie mee. Het was een gokje, maar eenmaal thuis kwamen mooie geanodiseerde stokken tevoorschijn. Leuk tentje, muf maar het kon erger. Deze gaat mee met de challenge! Ja ik kan hier dus zò mee in m’n nopjes zijn he..
2FD05CAA-A396-4B2A-9211-EB2381F9C296.jpeg
B7C715F7-6261-481E-A561-15C8F4F67B5A.jpeg
127C9D37-2A70-4F3F-913D-99C0D4A1DA52.jpeg
DA43FF72-CB37-4F7A-B99F-D9CC37CB5F7F.jpeg
 
Geheel in lijn met de challenge z’n tentje 👍🏻

En als je de tent een dag buiten opzet is de mufheid wel vertrokken.

Ervaringstip, kijk of de aluminium haringen al vervangen zijn door iets beters. Zeker in de bergen zijn stalen pinnen te prefereren boven zeer kromme niet de bodem in te krijgen aluminium exemplaren 🙈
 
Haha, de Chrysler. Good ol’ times. Het ding startte soms net zo slecht als deze motor.

Maar, het internet staat vol met “guaranteed fixes”, zoals meer wrijving creëren met de sleepring, het omdraaien van het start-tandwiel, het omdraaien van een ander tandwiel om speling te verkleinen, etc. Want wat is nou het probleem? De startmotor drijft een as met “bendix” aan, waardoor de “starter gear” naar buiten schiet en het vliegwiel aandrijft. Dat gaat nogal eens mis, met als gevolg een slijtend tandwiel die op den duur niet meer lekker “grijpt”. Ook lijken op slow-mo filmpjes de tandwielen sowieso nooit lekker uit te lijnen. Het verkleinen van de speling zou helpen, door middel van een ring. Het starttandwiel blijft dichter bij het vliegwiel met meer kans op succes. Die ring kan je kopen, maar in mijn geval ook zelf maken.

2E8090BE-C920-4AB6-97E8-C8BDA865F10F.jpeg

1032C0FB-A60B-41CA-AADC-C58DF63CD512.jpeg

Helaas is het starttandwiel flink hard, deze kon ik niet afdraaien zodat hij weer scherpe tandjes zou hebben. Ik heb een kunstof as gedraaid waar hij op klemt, daarmee wil ik hem opspannen in de kolomboor en met een contra-roterende slijpschijf (lees: haakse slijper) wat bijwerken. It aint stupid if it works. Laten we zien… als backup loopt er een lijntje vai marktplaats naar een onderdelenblok en als het allemaal echt niet wil dan moet er maar een nieuw tandwiel in a 85 piek. Wat een dramatische klap is voor het sleutelbudget.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan