500 Euro Challenge: Glenda!

Ondertussen een kleine Glenda update, wederom zonder foto's. Inmiddels een dure motobatt accu gekocht voor lieve Glenda. Ik kijk er al naar uit om de eerste meters te rollen op eigen motorvermogen. Daarvoor moet ik nog een hele luchtfilter assemblage bemachtigen. (Hopelijk heeft @CoenoX die in de opslag liggen. :Y ) Om weer wat budget terug te verdienen heb ik ook wat onderdelen verkocht. Kortweg 100 euro extra budget. *O*
 
Ik heb nog niks kunnen vinden, maar inmiddels mijn netwerk ingeschakeld. Op basis van de foto's heb ik geconcludeerd dat je alleen dit zoekt:



Klopt?
 
Ik heb nog niks kunnen vinden, maar inmiddels mijn netwerk ingeschakeld. Op basis van de foto's heb ik geconcludeerd dat je alleen dit zoekt:



Klopt?


Als het alleen dit is dan heb ik denk ik ook nog wel wat liggen, maar ik meende dat hij de complete airbox zocht?
 
@grrtjuhh: Een vraag van heel andere orde: weet je al welk brik tijdens de challenge gebruikt zal zal worden ? Glenda of de Cesar de Fezar ?
 
Als het alleen dit is dan heb ik denk ik ook nog wel wat liggen, maar ik meende dat hij de complete airbox zocht?

De luchtfilterdoos zit er wel in. Ik mis enkel 2, 3 en 5. Dus de schade valt nog mee.

@Wimvlis Ik zou het nog niet weten. Glenda is punten eerste klas, maar momenteel nog een wrak. Cesar is ook een wrak, maar wel functioneel en betrouwbaar. Grootste stress met Cesar is hoeveel clickjes compressie vind ik het lekkerste rijden. _O-
 
De luchtfilterdoos zit er wel in. Ik mis enkel 2, 3 en 5. Dus de schade valt nog mee.

@Wimvlis Ik zou het nog niet weten. Glenda is punten eerste klas, maar momenteel nog een wrak. Cesar is ook een wrak, maar wel functioneel en betrouwbaar. Grootste stress met Cesar is hoeveel clickjes compressie vind ik het lekkerste rijden. _O-
Ik zal morgen eens in mijn magazijn duiken
 
Dit is even lang geleden. Lijkt wel alsof ik met de kou Glenda in de kou heb laten staan. Min of meer het geval dus.

Ik heb niet helemaal stil gezeten. In tussen heb ik lekker warm de remmen uit elkaar getrokken, (wat een pain in de b...) netjes schoongemaakt en weer gereviseerd in elkaar gezet. Heerlijk! De grootste #&* klus van heel de motor afgehandeld. Foto's komen vanavond in de volgende post.

Aangezien het mij maar niet lukt om motoren origineel te houden ben ik van plan een GL650 voorkant te monteren. Deze heb ik toevallig bij de motor gekregen. Het Chrome van de originele vorken is werkelijk waar niet meer te redden zo kapot. Waar bij de GL650 voorkant best netjes is. Er zelfs 1 vork niet lek is na 20 jaar opslag.

Het schijnt dat bij de GL650 de as, wiel, remmen, spatbord enzovoort hetzelfde zijn. Ik ben benieuwd. Misschien toch maar een dagje in de kou klussen om hier achter te komen.
 
Dit is even lang geleden. Lijkt wel alsof ik met de kou Glenda in de kou heb laten staan. Min of meer het geval dus.

Ik heb niet helemaal stil gezeten. In tussen heb ik lekker warm de remmen uit elkaar getrokken, (wat een pain in de b...) netjes schoongemaakt en weer gereviseerd in elkaar gezet. Heerlijk! De grootste #&* klus van heel de motor afgehandeld. Foto's komen vanavond in de volgende post.

Aangezien het mij maar niet lukt om motoren origineel te houden ben ik van plan een GL650 voorkant te monteren. Deze heb ik toevallig bij de motor gekregen. Het Chrome van de originele vorken is werkelijk waar niet meer te redden zo kapot. Waar bij de GL650 voorkant best netjes is. Er zelfs 1 vork niet lek is na 20 jaar opslag.

Het schijnt dat bij de GL650 de as, wiel, remmen, spatbord enzovoort hetzelfde zijn. Ik ben benieuwd. Misschien toch maar een dagje in de kou klussen om hier achter te komen.
Zit er wel olie in die ene vorkpoot?
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat de Challenge dit jaar niet door gaat dit jaar, gaat Glenda wel door! Mogelijk ga ik samen met mijn vriendin nog op barrelrit deze zomer. :Y

Gezien het mooie weer ben ik maar weer eens een kijkje gaan nemen bij Glenda. Er moet nog een hoop gebeuren. De voorvorken van de GL500 zijn niet meer te redden zo zwaar gepit. Nou heb ik een setje GL650 vorken en kroonplaat. Na wat passen en meten; de kroonplaat past! *O* Opzich niet zo verwonderlijk. Het 2e echter... past het voorwiel/ de as ook tussen de GL650 vorken. Nee helaas, dat paste niet! -O-

Nu is de vraag of met een GL650 voorwielas het GL500 wiel ertussen past. Deze kan ik voor 20 euro bestellen bij Marco Becker. Anders moet ik ook een GL650 wiel met remschijven zien te scharrellen. Of het andere alternatief is een plek vinden die vorken opnieuw kan verchromen. Stiekem wil ik die dikkere vorken met de vorkbrace erin hebben. O-)

Mocht iemand nog onderdelen hebben liggen, stuur me een berichtje!
 

Bijlagen

  • IMG_20210224_145321435.jpg
    IMG_20210224_145321435.jpg
    399,8 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Na het fantastische pakketje te hebben ontvangen uit Italië is het tijd voor de voorvorken van Glenda. De poten zijn zwaar gepit en echt niet meer te redden. Hopelijk is het binnenwerk dat wel. Tot verbazing kwam er nog 'verse' olie uit de poten zetten. Alleen het onderste beetje stonk een hoop naar riool. Met het eruit halen van de onderste bout zag ik al een slecht teken. Een hoop derrie.

IMG_20210507_195019209.jpg

IMG_20210507_203907961.jpg

Die derrie bestaat helaas ondermeer uit de teflon laag van het glijlager. Natuurlijk ben ik vergeten deze mee te bestellen. Er zit dus helaas weer een paar dagen vertraging in. Het is niet anders. Zie het glijlager hieronder.

IMG_20210507_203835478.jpg
IMG_20210507_203928900.jpg


Om met een positieve kant te eindigen lijkt het wel alsof er al een progressieve veer in Glenda zit. Dat zou tof zijn!
 
Heb je ook hardverchromen overwogen? Heb ik jaren geleden eens gedaan met de voorvorkpoten van mijn Diversion. Daar vlogen door putting de keerringen om mijn oren. Na het verchromen nooit meer last gehad.
Tweedehands zonder pitten zijn er haast niet.
 
Heb je ook hardverchromen overwogen? Heb ik jaren geleden eens gedaan met de voorvorkpoten van mijn Diversion. Daar vlogen door putting de keerringen om mijn oren. Na het verchromen nooit meer last gehad.
Tweedehands zonder pitten zijn er haast niet.
Ja, ik heb een offerte laten opvragen voor Hardverchromen en voor nieuwe binnenpoten. Het Hardverchromen zou 40 euro duurder zijn dan splinter nieuwe poten. Dussss heb ik ze maar besteld in Italië.
 
Het vervolg. Met een nieuwe glijbus in bestelling ben ik gestart met de 2e vork. Met angst om weer verwoeste glijbussen en een hoop derrie tegen te komen was ik verbaasd. De 2e poot had ze nog als nieuw. Geen spekje op te zien. Mooi! Nieuwe binnenpoot erin. Glijbussen overgezet en de nieuwe kering erop. Uiteraard met een flinke hoeveelheid vorkolie.

Het werkplaats handboek schrijft voor dat er 210ml olie per vork in gaat. Mijn maatbeker is niet denderend nauwkeurig dus heb ik er iets meer olie ingedaan en afgemeten op 16,5mm luchtkamer. Denk dat dit ongeveer overeenkomt met 220-ish ml. Ik weet in elk geval zeker dat beide poten dezelfde hoeveelheid bevatten. :Y

IMG_20210509_114610235.jpg


Nog even een vergelijking tussen de nieuwe en de oude binnenpoten:

IMG_20210509_185043539.jpg
IMG_20210512_182137600.jpg


Beide poten zijn inmiddels gedaan en staan in de slaapkamer klaar om weer gemonteerd te worden.
 
Inmiddels achter de schermen alweer een stuk verder. Afgelopen weekend heeft GLenda zelfs al de eerste miles gemaakt. Het leek me verstandig om gelijk maar offroad mee te pakken voor een leuke foto. :Y
IMG_20210626_160618943_HDR.jpg


Om hier te komen. Heb ik eerst die fantastische nieuwe voorvorken eronder gestoken. En toen... Toen kwam net de grootste mazzel een setje inlaatrubbers te koop bij Boonstra. Uiteraard gelijk naar Friesland gereden. Is bijna te mooi om waar te zijn, maar het was echt! Zie hieronder.

IMG-20210628-WA0004.jpg

IMG_20210607_214955602.jpg
IMG_20210607_215036260.jpg


Prachtig al dat nieuwe spul op deze oude dame. Wil ik haar starten, loopt ze enkel op choke. Blijft even stationair lopen met de mengsel schroef op 3,5 uit en valt weer uit. Met gas geven valt ze gelijk uit. Dat was balen. Is het blok kapot? Mis ik compressie? Hé shit. Eerst even op internet scrollen. Lees ik ergens in een hoekje dat de benzinekraan vacuumslang verkeerd kan staan. Vast niet, er zit benzine in m'n doorzichtige slang. Agh niet geprobeerd altijd mis en jahoor de vacuüm slang verplaatst en GLenda doet het spontaan. Vrolijk pruttelend het mengsel op 2 slagen gezet en stationair op 1100 rpm. Die carburateurs heb ik bijna een jaar geleden gereviseerd volgens mij. Super enthousiast opstappen en gelijk een rondje rijden. De tank volgegooid en geen misse slag. Een groot succes.

Grote kans dat als ik de berekening doe ik boven budget kom. Dat zien we later wel weer!
 
Afgelopen weekend de eerste echte toerrit gemaakt met Glenda. Op de één of andere manier had ik nog niet echt vertrouwen in haar. Ten minste 22 jaar stilstand. Dat is niet niks. Na 130 kilometers voelt wel een stuk beter. Al heb ik deze kilometers altijd geschakeld voor de 6k rpm, om haar toch soort van in te rijden. :]

IMG_20210702_215821958.jpg

IMG_20210702_220318887.jpg
IMG_20210702_222133050.jpg


Enige schade tot noch toe... Een onbekende water lekkage die bij de radiateur vandaan lijkt te komen. Hopelijk is dit slechts een slang klemmetje.

IMG_20210703_174400927_HDR.jpg
 
Die hele koelwaterpijp ziet er slecht uit. Kans dat er ook roest zit op de aansluiting pijp-slang en daar de koelvloeistof uit komt.
Valt mee, is oppervlakkig patina. De oorzaak van de lekkage is het fantastisch plastic aftaplugje van de radiateur. Valt me alles mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan