500 Euro challenge GSX600F (universele Japanse motor 4 in lijn)

Wimvlis

MF veteraan
Donateur
28 apr 2009
6.158
2.304
Naaldwijk
Ik kan het niet laten. Nadat de challenge in 2020 en 2021 niet doorging, heb ik met mijn challengebrik een YX600 Radian in juli 2021 een tochtje van iets meer dan een week gemaakt door Duitsland en Oostenrijk (waarbij tijdens dagtochten ook nog Italië is aangedaan). Daarna is het brik verkocht. Maar omdat dit jaar er zeer waarschijnlijk wel een challenge gereden wordt :Y, maar eens op zoek gegaan naar een passend exemplaar. Ik weet dat ik de eerste dagen van de challenge niet mee kan (verplichtingen waar ik niet onderuit kan en wil komen). Reden om te zoeken maar een iets wat in 1 of 2 dagen een flink eind kan rijden (dus graag iets met toch wel wat power).

In die zoektocht gestuit op een Marktplaats advertentie waar een GSX600F aangeboden wordt in onderdelen. Bij het lezen van de advertentie ontstond het vermoeden dat dit wel eens een "hele" motor kon zijn. Een net berichtje gestuurd en verder contact gekregen met de verkoper. Gevolg afgelopen zaterdag de A12 afgereden (zowat letterlijk 8-), want de A12 bij het Prins Clausplein op en even voor de Duitse grens er weer af). Aldaar stond de motor reeds onder de carport te wachten. De motor loopt maar niet lekker, maar ja dat is voor mij in dit prijssegement al heel wat. Verder wordt verteld dat de motor vorig jaar een grote beurt heeft gekregen.
Het meeste werk ter plaatse was het vinden van een adres waar ik de motor kon overschrijven. Op Internet was aangegeven dat in Westervoort bij de Jumbo kentekens overgeschreven kon worden, echt niet |(
Bleek gelukkig wel mogelijk bij een garagebedrijf in de buurt. Dus met vrijwaring weer naar de motor en de aanhanger. Vrijwaring overhandigd, aanhanger weer achter de auto en de motor op de aanhanger geduwd (ging redelijk zwaar omdat de voorband leeg was, gebroken ventiel), spanbandjes eraan en na een bak koffie huiswaarts.

Motor van de aanhanger en de aanhanger terug naar de verhuurder (deze kosten waren beperkt tot 24,75). En voor ik het vergeet de motor zelf kostte het bedrag van 25 Eurocent per cc. Voor de challenge betekent dit veel budget om te sleutelen (wat gezien het verhaal waarschijnlijk niet zwaar aangesproken hoeft te worden).

Hierbij is dit stuk tekst nog niet klaar. Want aan het eind van de middag de motor even gewassen (geen foto's van). Bij het wassen zijn beide ventielen afgebroken ;( gevolg de motor is zwaar om te verplaatsen. Niet dat het echt jammer is van de ventielen, want de banden en ventielen worden toch vervangen voordat er gereden gaat worden. Zal maar denken goed voor de fysieke inspanning.
Ook nog even in de tank gekeken en daarbij vermoedelijk ook de oorzaak gevonden van het slecht lopen (ondanks diverse malen carbs reinigen). Er zit namelijk "lak" en roest in de tank (voor mij weer een bewijs dat stilstand soms dodelijker is voor motoren dan gebruiken).

Technische info, motor heeft iets van 33 dkm gelopen. Vorige eigenaar heeft de motor in 1999 gekocht en heeft er ongeveer 24 dkm meegereden. Vorig jaar verse olie (en filter), nieuwe bougies, vers luchtfilter, verse remblokjes en accu. Verder zijn er nieuwe pakkingen in de carbs gegaan. Motor heeft overigens wel een keer op zijn kant gelegen (gezien de beperkte schade aan de kuip en de uitlaat). Motor is compleet. Heeft weinig corrosie, maar kan zeker wat tlc gebruiken.

Verder praatjes en plaatjes volgen.

En bedenk dat motor tijdsorigineel is !
Image.jpeg
Dat wij tegenwoordig een andere smaak hebben doet dat niets aan af dat dit ooit mooi gevonden werd :+

PS Het doel is de motor weer wegverkeerswaardig te maken en te gaan gebruiken voor woonwerk. Zodat voordat de challenge begint er nodige proefkilometers mee gereden zijn (en mogelijke storingen naar voren en opgelost zijn).
 
Laatst bewerkt:
Zo vandaag een verdere inspectie kunnen uitvoeren. Eerst met een industriële lijm de ventielen erop gelijmd (in de trant niet geschoten altijd mis). En verdomd ze blijven zitten met 2 bar druk (wel zo handig met het verplaatsen van de motor :Y

Ook geconstateerd dat het verhaal over verse remblokken klopt :}
Zowel voor als achter verse remblokken !
IMG_6843.JPG


Zo te zien moet het nog wel even uitelkaar om het roest te verwijderen en te zorgen voor wat corrosiebescherming. Er is nog een soort zelfde soort foto van de voorzijde.

Ook geprobeerd om een foto te maken van de binnenzijde van de tank.
IMG_6841.JPG

Dat is zichtbaar een flinke hoeveelheid werk, maar ja dat is het risico van deze prijsklasse (en gelukkig al enige ervaring mee).

De buitenzijde verwijderd en geconstateerd dat Suzuki iets de corrosiebescherming minder is dan bij de Yamaha's die ik tot nog toe in de garage heb gehad. Denk dat het gewoon een blikje zwarte verf wordt met een penseel om de corrosie weg te werken :)

IMG_6850.JPG


Mijn conclusie, de motor heeft zeker aandacht nodig. Technisch is het redelijk op orde. Er missen wel wat boutjes, doch de Hornbach is niet ver hier vandaan (zodat er voor aanvulling gezorgd kan voor beperkte kosten).
Geen foto's maar wel ontdekt:
- remleidingen zijn uit 1995 (dus Melvin.de in de gaten houden voor een aanbieding)
- benzineslang heeft een gaatje (dus vervangen)
- stationairtoertalverstelling van de carbs zit vast
- banden, daar durf ik niet op te rijden:X
- uitlaat is roestig, gelukkig heeft de Action hittebestendige verf voor weinig. Afplakken met kranten en gaan :9
- alle lampen werkte op de kentekenverlichting na (ondertussen werkt wel)

Conclusie er is nog zat werk te verrichten (en dit is niet de laatste update)
 
Zo vandaag een verdere inspectie kunnen uitvoeren. Eerst met een industriële lijm de ventielen erop gelijmd (in de trant niet geschoten altijd mis). En verdomd ze blijven zitten met 2 bar druk (wel zo handig met het verplaatsen van de motor :Y

Ook geconstateerd dat het verhaal over verse remblokken klopt :}
Zowel voor als achter verse remblokken !Bekijk bijlage 1730581

Zo te zien moet het nog wel even uitelkaar om het roest te verwijderen en te zorgen voor wat corrosiebescherming. Er is nog een soort zelfde soort foto van de voorzijde.

Ook geprobeerd om een foto te maken van de binnenzijde van de tank. Bekijk bijlage 1730582
Dat is zichtbaar een flinke hoeveelheid werk, maar ja dat is het risico van deze prijsklasse (en gelukkig al enige ervaring mee).

De buitenzijde verwijderd en geconstateerd dat Suzuki iets de corrosiebescherming minder is dan bij de Yamaha's die ik tot nog toe in de garage heb gehad. Denk dat het gewoon een blikje zwarte verf wordt met een penseel om de corrosie weg te werken :)

Bekijk bijlage 1730583

Mijn conclusie, de motor heeft zeker aandacht nodig. Technisch is het redelijk op orde. Er missen wel wat boutjes, doch de Hornbach is niet ver hier vandaan (zodat er voor aanvulling gezorgd kan voor beperkte kosten).
Geen foto's maar wel ontdekt:
- remleidingen zijn uit 1995 (dus Melvin.de in de gaten houden voor een aanbieding)
- benzineslang heeft een gaatje (dus vervangen)
- stationairtoertalverstelling van de carbs zit vast
- banden, daar durf ik niet op te rijden:X
- uitlaat is roestig, gelukkig heeft de Action hittebestendige verf voor weinig. Afplakken met kranten en gaan :9
- alle lampen werkte op de kentekenverlichting na (ondertussen werkt wel)

Conclusie er is nog zat werk te verrichten (en dit is niet de laatste update)
Melvin.de geeft NU 50% korting op alle standaard kits :t
 
Top vanavond even bestellen 😉

Drukt toch de kosten (al tellen remmen niet mee voor de challenge).
 
Er missen wel wat boutjes, doch de Hornbach is niet ver hier vandaan (zodat er voor aanvulling gezorgd kan voor beperkte kosten).
Hou er rekening mee dat een boutje niet gewoon een boutje is. Hornbach verkoopt 8.8 of nog beroerder. Voor kuipwerk enzo niet zo boeiend, maar als je iets hebt waar er kracht op komt te staan wil je misschien toch even het juiste boutje ergens vandaan halen.
 
@Clank De boutjes en moertjes die ik bij de Horny vandaan haal zijn bedoeld om "simpele" zooi aan de motor te monteren (lees losse beugeltjes, kuipdeel etc.). Aan het motorblok en de wielophanging wordt bij dit project niet gesleuteld (hoogstens wordt er eea losgehaald, schoongemaakt, gesmeerd, corrosiebescherming aangebracht en dan weer gemonteerd).
Motor is technisch namelijk in orde (dat het kuipwerk de diverse boutjes mist, er her en der roest zit aan het frame is meer cosmetisch dan dat er structurele problemen zijn).
Zelfs de oliekoeler heeft maar heel weinig platte lamellen (en een dikke hommel levert al visuele schade bij deze 'dikte' aluminium).

Daarbij geldt overigens dat er eerst in de "verzamelbak" oud Japans ijzer gekeken wordt voordat ik iets nieuws koop.

Dus dank voor je opmerking (al ziet er naar uit dat het bij dit project theoretisch blijft) ;)

Wel moet ik nog even uitzoeken waar een Suzuki dealer hier in de buurt zit (dit ivm speciale bevestigingsclipjes voor de kuip). Weet namelijk zeker dat mijn bak oude Yamaha zooi dit niet zal bevatten *D
 
Laatst bewerkt:
@DKP
Niet stressen om MF te blijven volgen. Er komt vast een tijd dat weer wat tijd hebt om bij te lezen.

En voor deze GSX geldt dat ertechnisch niet heel veel aan de hand is. Wel zal het nodige nagelopen wordt voordat ik het eerste ritje kan/ga maken. Ook zullen er verse banden op moeten voordat dat ritje uitgevoerd kan worden. Grootste uitdaging is de tank vanbinnen goed schoon te krijgen.
 
@bikerfreak zelf goede ervaringen met azijn en citroenzuur. Maar voordat daaraan beginnen kan worden eerst alle onderdelen uit de tank, gaten dicht maken een de “lak” (van de verdampte/ingedikte benzine eruit zien te krijgen).
 
Ventielen die afbreken bij het wassen van je motor. Moest er om lachen 👍. Leuk geschreven en volg modus aan
 
Elektrolytisch ontroesten, zijn al meerdere topics over geweest. Met een accu of lader water en wat bakzout kom je een heel eind.
@bikerfreak zelf goede ervaringen met azijn en citroenzuur. Maar voordat daaraan beginnen kan worden eerst alle onderdelen uit de tank, gaten dicht maken een de “lak” (van de verdampte/ingedikte benzine eruit zien te krijgen).
Ik heb dit soort dingen ook geprobeerd, maar het grote probleem is niet de roest eruit krijgen, maar zorgen dat het niet meer terug komt. Anders kun je na 5 minuten weer opnieuw beginnen. Ik was het beu en heb er van die tankcure troep in gegooid. En toen was het goed.
 
@Clank. ontroesten met zuur, dan spoelen met water en direct daarna er achteraan met spiritus. Spiritus neemt het water op, dan even doorblazen en er achteraan met een olie-achtig product (lampolie bijvoorbeeld). Dat is dan ook de procedure die ik ga toepassen op de tank van de GSX (en ja als het echt niet lukt wordt het tankcure).

Of een andere tank als deze goedkoop (en schoon) te scoren valt ;) (blijft een 500 euro challenge).
 
@Clank. ontroesten met zuur, dan spoelen met water en direct daarna er achteraan met spiritus. Spiritus neemt het water op, dan even doorblazen en er achteraan met een olie-achtig product (lampolie bijvoorbeeld). Dat is dan ook de procedure die ik ga toepassen op de tank van de GSX (en ja als het echt niet lukt wordt het tankcure).

Of een andere tank als deze goedkoop (en schoon) te scoren valt ;) (blijft een 500 euro challenge).
Blikkies tankcure is denk ik goedkoper dan een andere tank: Tankcure Set Tankreparatie 450gr | mPartz.nl

En de actie met spiritus, lampenolie en doorblazen heb ik bij de Zephyr geprobeerd dus. Kan zijn dat ik iets vakkundig verkloot heb, maar er stond binnen 5 minuten weer roest op.
 
Zo probeer de gang erin te houden. De kuipdelen gewassen met Dasty. Goed afgespoeld met water, dan kijken of er nog visueel aan te verbeteren valt zonder “echte” kosten.

Knikkerbus Ac-tion 😎, klein beetje zwart hoogglans en wat blanke lak. Denk dat hiermee net wat van de grootste ellende weg te krijgen is. Dat een professional hier pijn in zijn buik krijgt weet ik, maar bedenk hoe hoog de aanschafprijs was en hoe niet zeldzaam deze fietsen zijn 😉
23E7F96D-BA07-4121-96A4-67A3A9D6387C.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan