Ik kan het niet laten. Nadat de challenge in 2020 en 2021 niet doorging, heb ik met mijn challengebrik een YX600 Radian in juli 2021 een tochtje van iets meer dan een week gemaakt door Duitsland en Oostenrijk (waarbij tijdens dagtochten ook nog Italië is aangedaan). Daarna is het brik verkocht. Maar omdat dit jaar er zeer waarschijnlijk wel een challenge gereden wordt , maar eens op zoek gegaan naar een passend exemplaar. Ik weet dat ik de eerste dagen van de challenge niet mee kan (verplichtingen waar ik niet onderuit kan en wil komen). Reden om te zoeken maar een iets wat in 1 of 2 dagen een flink eind kan rijden (dus graag iets met toch wel wat power).
In die zoektocht gestuit op een Marktplaats advertentie waar een GSX600F aangeboden wordt in onderdelen. Bij het lezen van de advertentie ontstond het vermoeden dat dit wel eens een "hele" motor kon zijn. Een net berichtje gestuurd en verder contact gekregen met de verkoper. Gevolg afgelopen zaterdag de A12 afgereden (zowat letterlijk , want de A12 bij het Prins Clausplein op en even voor de Duitse grens er weer af). Aldaar stond de motor reeds onder de carport te wachten. De motor loopt maar niet lekker, maar ja dat is voor mij in dit prijssegement al heel wat. Verder wordt verteld dat de motor vorig jaar een grote beurt heeft gekregen.
Het meeste werk ter plaatse was het vinden van een adres waar ik de motor kon overschrijven. Op Internet was aangegeven dat in Westervoort bij de Jumbo kentekens overgeschreven kon worden, echt niet
Bleek gelukkig wel mogelijk bij een garagebedrijf in de buurt. Dus met vrijwaring weer naar de motor en de aanhanger. Vrijwaring overhandigd, aanhanger weer achter de auto en de motor op de aanhanger geduwd (ging redelijk zwaar omdat de voorband leeg was, gebroken ventiel), spanbandjes eraan en na een bak koffie huiswaarts.
Motor van de aanhanger en de aanhanger terug naar de verhuurder (deze kosten waren beperkt tot 24,75). En voor ik het vergeet de motor zelf kostte het bedrag van 25 Eurocent per cc. Voor de challenge betekent dit veel budget om te sleutelen (wat gezien het verhaal waarschijnlijk niet zwaar aangesproken hoeft te worden).
Hierbij is dit stuk tekst nog niet klaar. Want aan het eind van de middag de motor even gewassen (geen foto's van). Bij het wassen zijn beide ventielen afgebroken gevolg de motor is zwaar om te verplaatsen. Niet dat het echt jammer is van de ventielen, want de banden en ventielen worden toch vervangen voordat er gereden gaat worden. Zal maar denken goed voor de fysieke inspanning.
Ook nog even in de tank gekeken en daarbij vermoedelijk ook de oorzaak gevonden van het slecht lopen (ondanks diverse malen carbs reinigen). Er zit namelijk "lak" en roest in de tank (voor mij weer een bewijs dat stilstand soms dodelijker is voor motoren dan gebruiken).
Technische info, motor heeft iets van 33 dkm gelopen. Vorige eigenaar heeft de motor in 1999 gekocht en heeft er ongeveer 24 dkm meegereden. Vorig jaar verse olie (en filter), nieuwe bougies, vers luchtfilter, verse remblokjes en accu. Verder zijn er nieuwe pakkingen in de carbs gegaan. Motor heeft overigens wel een keer op zijn kant gelegen (gezien de beperkte schade aan de kuip en de uitlaat). Motor is compleet. Heeft weinig corrosie, maar kan zeker wat tlc gebruiken.
Verder praatjes en plaatjes volgen.
En bedenk dat motor tijdsorigineel is !
Dat wij tegenwoordig een andere smaak hebben doet dat niets aan af dat dit ooit mooi gevonden werd
PS Het doel is de motor weer wegverkeerswaardig te maken en te gaan gebruiken voor woonwerk. Zodat voordat de challenge begint er nodige proefkilometers mee gereden zijn (en mogelijke storingen naar voren en opgelost zijn).
In die zoektocht gestuit op een Marktplaats advertentie waar een GSX600F aangeboden wordt in onderdelen. Bij het lezen van de advertentie ontstond het vermoeden dat dit wel eens een "hele" motor kon zijn. Een net berichtje gestuurd en verder contact gekregen met de verkoper. Gevolg afgelopen zaterdag de A12 afgereden (zowat letterlijk , want de A12 bij het Prins Clausplein op en even voor de Duitse grens er weer af). Aldaar stond de motor reeds onder de carport te wachten. De motor loopt maar niet lekker, maar ja dat is voor mij in dit prijssegement al heel wat. Verder wordt verteld dat de motor vorig jaar een grote beurt heeft gekregen.
Het meeste werk ter plaatse was het vinden van een adres waar ik de motor kon overschrijven. Op Internet was aangegeven dat in Westervoort bij de Jumbo kentekens overgeschreven kon worden, echt niet
Bleek gelukkig wel mogelijk bij een garagebedrijf in de buurt. Dus met vrijwaring weer naar de motor en de aanhanger. Vrijwaring overhandigd, aanhanger weer achter de auto en de motor op de aanhanger geduwd (ging redelijk zwaar omdat de voorband leeg was, gebroken ventiel), spanbandjes eraan en na een bak koffie huiswaarts.
Motor van de aanhanger en de aanhanger terug naar de verhuurder (deze kosten waren beperkt tot 24,75). En voor ik het vergeet de motor zelf kostte het bedrag van 25 Eurocent per cc. Voor de challenge betekent dit veel budget om te sleutelen (wat gezien het verhaal waarschijnlijk niet zwaar aangesproken hoeft te worden).
Hierbij is dit stuk tekst nog niet klaar. Want aan het eind van de middag de motor even gewassen (geen foto's van). Bij het wassen zijn beide ventielen afgebroken gevolg de motor is zwaar om te verplaatsen. Niet dat het echt jammer is van de ventielen, want de banden en ventielen worden toch vervangen voordat er gereden gaat worden. Zal maar denken goed voor de fysieke inspanning.
Ook nog even in de tank gekeken en daarbij vermoedelijk ook de oorzaak gevonden van het slecht lopen (ondanks diverse malen carbs reinigen). Er zit namelijk "lak" en roest in de tank (voor mij weer een bewijs dat stilstand soms dodelijker is voor motoren dan gebruiken).
Technische info, motor heeft iets van 33 dkm gelopen. Vorige eigenaar heeft de motor in 1999 gekocht en heeft er ongeveer 24 dkm meegereden. Vorig jaar verse olie (en filter), nieuwe bougies, vers luchtfilter, verse remblokjes en accu. Verder zijn er nieuwe pakkingen in de carbs gegaan. Motor heeft overigens wel een keer op zijn kant gelegen (gezien de beperkte schade aan de kuip en de uitlaat). Motor is compleet. Heeft weinig corrosie, maar kan zeker wat tlc gebruiken.
Verder praatjes en plaatjes volgen.
En bedenk dat motor tijdsorigineel is !
PS Het doel is de motor weer wegverkeerswaardig te maken en te gaan gebruiken voor woonwerk. Zodat voordat de challenge begint er nodige proefkilometers mee gereden zijn (en mogelijke storingen naar voren en opgelost zijn).
Laatst bewerkt: