nice!Kleine update: de zuigers zitten op hun plek, inclusief cilinders. En natuurlijk de tip van TripleXS opgevolgd, er zit verse krimpkous om de draadeinden (plaatjes volgen).
Verder zijn er nieuwe balhoofdmoeren en het bijbehorende gereedschap binnengekomen. De originele zagen er sinds ik de fiets heb al niet meer uit. En de bussen voor de achterveren zijn binnen. Komend weekend dus weer wat klussen te doen.
Oja, ik heb ook een nieuwe regulator besteld. Van de oude zag de bedrading groen en hoe kort ik ze ook afknipte, ze bleven groen. Daarna nog geprobeerd onder röntgendoorlichting te kijken hoe het vanbinnen zat (secundaire arbeidsvoorwaarden noem ik dat), maar daar werd ik niet veel wijzer van. Daarom een nieuwe.
Deze plaatjes wil ik jullie ook niet onthouden (klik voor vergroting):
[afbeelding]
en een zij-aanzicht:
[afbeelding]
Tot de volgende keer!
Ik heb VHT remklauwlak gebruikt, zijdeglans. Is hitte- en benzinebestendig.Haha, cool!
Wat voor verf heb je gebruikt voor het motorblok? Zo op de foto's lijkt het de perfecte mix (voor een motorblok) tussen glans en mat.
Met moed en beleid, haha. Gewoon stukje bij beetje, veer induwen (met de platte kant van een schroevendraaier) en cilinders eroverheen laten zakken/zuiger er in duwen. Oh ja, geduld is ook wel handig. Wel opletten dat het recht in elkaar schuift en de veren in de groefjes blijven.nice!
volgens welke "techniek" heb je de zuigers in de cilinder laten glijden... ook met PVC pijp erom heen of..??
nice!
volgens welke "techniek" heb je de zuigers in de cilinder laten glijden... ook met PVC pijp erom heen of..??
Dat ontwerp spanner komt me bekend voorMooi werk!
Nak inmiddels er op?"Nu de linker zijkant nog dichtmaken en de bovenkant en dan kan ie in het frame! Maar daarvoor moet ik eerst o.a. de nokkenasketting aan elkaar gaan knijpen en de klepspeling controleren. Tot de volgende update!"
Haha, even de bovenkant dichtmaken. De linker zijkant is inmiddels gelukt en dan lees je verder in de handleiding en beginnen ze ineens over TDC. Wat?? Dat is hogere motorblokkunde wat mij betreft. Eerst studeren dus, voordat ik verder kan.
Dat was afgelopen zaterdag. Inmiddels denk ik dat ik het wel aankan.
Ik heb het stuur en de zijstandaard alvast gemonteerd. Kon alleen de veer niet meer vinden, wel de kapotte... Daarna heb ik de XS eens even naar buiten gerold. Stond toch wel mooi, in het zonnetje.De bouten voor de schokbrekers staken te ver uit (het vaste deel aan het frame), dus hier heb ik een stukje vanaf geslepen. De schokbrekers zitten nu, inclusief stalen bussen op hun plek.
En ik heb het busje waar de kabel van de toerenteller in gaat voorzien van een nieuwe olie seal en o-ring.
Dat is de referentieHai, ja daar ben ik inmiddels achter. De ontsteking ligt eraf, omdat het blok open is geweest, die referentie ben ik dus kwijt. Dus voordat ik de nokkenassen vast kan zetten moet de 1e (linker) zuiger op TDC gezet worden. Dan kan ik weer verder. Komt goed!
Zo, dat klinkt eenvoudig. NotTdc vinden is trouwens redelijk gemakkelijk. Ofwel met een meetklok, maar die hebben de meeste mensen niet liggen, ofwel met een cd waar je een gradenverdeling op plakt en een stopbout gemaakt van een oude bougie.
Zie bv.:
The Machinery Cleanery Universal Timing Disc, Degree Wheel, Downloadable - Goniometro per Messa in Fase dei Motori a 4 Tempi -
Voor de stopbout: bougie nemen en het porselein er afbreken. Dan leeg tikken. Als je een lasapparaat hebt, moer er op lassen van M6 ofzo en dan een bout erin. Of anders een grotere bout er door en een moer langs de onderkant ofzo.
Ligt er maar net aan hoe "precies" je het TDC wil hebbenZo, dat klinkt eenvoudig. Not
Bougies er uit.
Schroevendraaier in gat. Draaien aan krukas tot aan hoogste punt.
Schroevendraaier ff losjes vasthouden, zodat die niet wegglijdt en de boel schuin en klem komt te zitten.
Daarnaast zijn er vaak wel ergens streepjes te vinden, want je moet ook nog tdc in de juiste slag hebben
Dat is een ander verhaal! Dacht dat je je referentie (als in het beugeltje met de verf er op) kwijt was / verkeerd had staan. Maar dat was dus niet het gevalEn dan de TDC, het leven kan zo makkelijk zijn. Op de basisplaat van de ontsteking staat een T (3x, maar in dit geval gaat het om de eerste cilinder). En deze basisplaat kan maar op één manier geplaatst worden. De indicator in het blok, die met de klodder verf, zit er vanaf de fabriek op en wordt gebruikt om o.a. de TDC aan te geven.
1 + 1 is 2, jippie.
Dat is een ander verhaal! Dacht dat je je referentie (als in het beugeltje met de verf er op) kwijt was / verkeerd had staan. Maar dat was dus niet het gevalDie pin en uitsparing is inderdaad gemakkelijk, wel heb ik nog een tip:
Check even of je de bus met nok voor de ontsteking goed hebt zitten. Bij mij kon hij op 2 manieren er op (180 graden gedraaid van elkaar) en dan staat je ontsteking uiteraard verkeerd en doet hij nietsVan mijn fouten kunnen anderen alleen maar leren
"Beknopt stappenplan":Hmm, kan geen toeval zijn, die vraag kreeg ik laatst ook al.Ik heb me er nog niet in verdiept, moet er veel aangepast worden? Ennuh, wat kost dat?
Oh, nokkenasketting is inmiddels vastgeklinkt. Volgende stap is kleppen stellen.