500cc of 600cc?

Eriky

Die hard MF'er
7 okt 2001
714
0
Ik zoek nog steeds een motor.. nu is het een beetje de vraag bij mij of ik een 500cc (bijv. gs500, cb500 er-5) zal kopen, of een 600+ cc zoals een SV of een honda cb600f hornet. De pro's van de 500's zijn bij mij de lagere prijzen en de bekendheid ervan (i.v.m. onderdelen en info)

De 600's zijn weer een stuk mooier (vind ik) maar ook duurder. Ook hebben ze wat meer te bieden, volgens m'n rijleraar zou ik snel uitgekeken zijn op een gs500e.

Van de 500cc's weet ik hoe het rijd met 25kw. Maar hoe rijden de sv of hornet als ze geknepen zijn?(vergeleken met de 500cc motoren)
 

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
Ik zoek nog steeds een motor.. nu is het een beetje de vraag bij mij of ik een 500cc (bijv. gs500, cb500 er-5) zal kopen, of een 600+ cc zoals een SV of een honda cb600f hornet. De pro's van de 500's zijn bij mij de lagere prijzen en de bekendheid ervan (i.v.m. onderdelen en info)

De 600's zijn weer een stuk mooier (vind ik) maar ook duurder. Ook hebben ze wat meer te bieden, volgens m'n rijleraar zou ik snel uitgekeken zijn op een gs500e.

Van de 500cc's weet ik hoe het rijd met 25kw. Maar hoe rijden de sv of hornet als ze geknepen zijn?(vergeleken met de 500cc motoren)
Ik heb twee jaar gereden met een 25 kW SV. Dat ging redelijk. In het begin was het best leuk, sneller dan m'n lesmotor.

Maar de laatste paar maanden ging het wel heel erg vervelen. Altijd maar volgas. Ik heb em met vakantie ooit op 180 gehad, wind mee, berg af en zo. Normaal liep tie 140. Met winterkleding en belading (tas met kleding, wat ander spul en notebook). De Cagiva Mito voelde net iets sneller, maar scheelde niet echt veel. Zeker niet van onderuit, want die kracht was bij de SV veel beter.

Kortom er is mee te rijden. In het begin is het leuk, wordt wat minder. En het is een gigantisch verschil als je van 25 kW gaat naar vol. Ikzelf vond de SV (25 kW) één van de betere, heb ook wat andere geprobeerd. Die kwamen onderin erg veel te kort, maar hadden wel vaak net iets hogere top.

En die verhalen die er zijn die dik 200 rijden met een 25 kW geloof ik niet. Tja bergaf, windmee achter een auto. Maar echt niet altijd!
 

Cranky Shaft

MF'er
15 feb 2002
95
0
40
Leeuwarden
Ik heb tijdens rijlessen op 4 "verschillende" motoren gereden. De geknepen en ongeknepen ER-5, de geknepen en ongeknepen CB500.

Van de 500's is de CB500 naar mijn mening de beste. Hij heeft net iets meer power bovenin, klinkt mooier en zit een heel kleinbeetje sportiever dan de ER-5.

De ER-5 is opzich een erg leuke beginnersmotor. Maar hij is mij iets te tam. Daar komt bij dat de ER-5 achter een trommelrem heeft en als ik ergens een schurfthekel aan heb....

De schakelbak van de ER-5 vond ik ook minder goed dan die van de CB500. Soms wilde hij vanuit de vrij niet in de versnelling en ik heb een keer gehad dat ie niet uit zijn vijf wou. Daar sta je dan voor het stoplicht... :( Dit heb ik alleen op de ER gehad, maar het was hoogst irritant.

Zowel bij de CB500 als bij de ER-5 is het verschil tussen de geknepen en ongeknepen versie duidelijk te merken. Tot de 120 gaat het redelijk vlot en is de accelleratie ook nog wel redelijk. Ik heb de teller van de geknepen CB500 op de 150 zien staan, dus je kan er nog wel redelijk mee doorrijden. Als er echter tegenwind staat of je maakt jezelf wat breder, dan merk je dit wel erg duidelijk. Tijdens een rijles was hjet zelfs zo erg dat ik bijna plat op de motor moest gaan liggen om de naald boven de 120 te houden, maar toen stond er ook een behoorlijke tegenwind.

Sinds ik mijn rijbewijs heb, heb ik een keer een stukje op een Fazer gereden. Het was een kort stukje door de stad, dus veel kan ik je er niet over vertellen, maar het voelde wel lekker aan. + er zit een mooi geluid in.
 

Mich

MF veteraan
23 nov 2001
2.027
1
37
Huizen
Ik heb dat probleem ook gehad. Heb toen gekozen voor een GS 500. Ben er blij mee. Op de motor raak je niet snel uitgekeken, je kan altijd sneller en platter gaan dus daar gaat het niet aan liggen, wel op de 25 KW, maar daar doe je nix aan. Ik heb er nog steeds veel lol ermee en mede uit budgetaire overweging vond ik het een goede keuze.
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.067
414
Nederland
www.startersmotor.nl
Beetje onzinnige uitspraak van je rij-instructeur. ELKE 25kw motor ben je snel zat. Met een GS500e met vol vermogen heb je veel meer lol dan met een geknepen GS500e. Heb zelf schik gehad van de GS500e tot het moment dat ik op iets heel veel zwaarders ging rijden. Toen was inderdaad de lol er vanaf.

Mijn XR ben ik nog niet zat, daar heb ik echt heel veel lol van. Denk dat het per persoon verschillend is wanneer iemand een fiets zat is...
 

Eriky

Die hard MF'er
7 okt 2001
714
0
Een kawa zx-6r 25 Kw moet je kopen :)
Die zijn echt geweldig :) :P
Jah, maar ja ik heb je val-verhaal ook gelezen en dat maak ik liever niet mee dat ik dan zoveel kosten heb |( Dus dat wordt een gs'je.. tenzij ik natuurlijk voor een zeer goede prijs iets 'beters' tegenkom.
 

Harley

MF veteraan
6 jun 2001
6.442
97
38
Helmond
Bezoek site
ikzelf heb een geknepen gs500 etje uit 91
maar hij is vergeleken met andere gs500etjes vrij fel van het begin af aan. tot de 130 is ie gewoon lekker rap en daarna tot de 150 lekker en dan met moeite naar de 160 ( indien geen tegenwind ) 165 heb ik gezien op het tellertje met wat wind mee maar wel met passagiertje )
maar eerlijk gezegd heb ik hem nu wel gezien en ben al hard op zoek naar de opvolger. Maar ik mag pas 15 december dit jaar op niet geknepen motortje rijden en heb geen zin en geld om nou nog een andere 25kw-er te kopen....
met geknepen 600 ers heb ik geen enkele ervaring maar wel met de er-5 geknepen en ongeknepen, ik moet zeggen tot de 120 merk je er vrij weinig van daarna weet ik niet... :(
 

Eriky

Die hard MF'er
7 okt 2001
714
0
Om maar even op die zx-6r terug te komen..
Ik heb dat altijd een beetje afgedaan als een slechte beginnersmotor.Maar het is wel een motor om overheen te :9~ natuurlijk en de prijs valt ook erg mee.
Dan maar wat voorzichtiger zijn.. maar dan heb je wel wat zeg. Ik vond de 25 kw honda cb500 van de rijlessen al redelijk tam eigenlijk dus tja.. het wordt er niet makkelijker op :? :)
 

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.227
0
42
Veghel
www.earracing.nl
Om maar even op die zx-6r terug te komen..
Ik heb dat altijd een beetje afgedaan als een slechte beginnersmotor.Maar het is wel een motor om overheen te :9~ natuurlijk en de prijs valt ook erg mee.
Dan maar wat voorzichtiger zijn.. maar dan heb je wel wat zeg. Ik vond de 25 kw honda cb500 van de rijlessen al redelijk tam eigenlijk dus tja.. het wordt er niet makkelijker op :? :)
Denk wel dat je op een cb of gs gemakkelijker leert sturen (rechtere zitpositie) en grenzen aanvoelen (minder strak rijwielgedeelte).

Sorry Daniel, maar ik vind een tot 25 kW geknepen supersport altijd een beetje schaap in wolfskleren. De fiets is tot veel meer in staat, maar wordt ernstig beperkt door het vermogen.
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.067
414
Nederland
www.startersmotor.nl
Kan ik kort maar krachtig over zijn. De ER-5 gaat leuk door tot 120 daarna houdt het heeel snel op.
Mwah valt mee. Op een geknepen ER-5 gereden, die reed zo naar de 160 hoor. Een geknepen Fazer 600 waar ik op reed reed zelfs langzamer dan de ER qua topsnelheid. Nadeel van de ER-5 is dat je bij 140-150-160km/u wel je stoer goed moet vasthouden ;)

Maar een geknepen 600 rijd verder wel lekker. 600cc is vaak 4 cilinders dus dat glijd over de weg... anders dan 2 cilinder. Maar neem als eerste motor lekker een GS500e, leer daar op rijden, als je op je bek gaat heb je niet al te veel schade... heb met de auto een ragbak gekocht die zo om een lantaarnpaal mocht krullen als het moest en als motor dan wel een GS500e met racekuip, maar nu een XR. GA ik op m'n bek dan zal ik niet zo balen als dat ik met een motor met kuip op m'n bek ga. En je kan ook als je ervaren bent op je bek gaan, maar als beginner heb je net iets meer kans om te vallen...
Dus ga lekker voor de 500tjes.. lekker goedkoop.. GS500e en Kawa GPZ500. Zoek er maar eens naar op internet.
 

EdwinO

MF veteraan
6 feb 2002
4.092
0
Als het vermogen beperkt ik en dus voor alle motoren hetzelfde, dan zou ik voor een lichte motor gaan. Minder gewicht, dus sneller accelereren.
 

Eriky

Die hard MF'er
7 okt 2001
714
0
Ik heb een manneke die een vrij mooie zx-6r 25kw te koop heeft. Hij heeft deze echter pas uit duitsland gehaald en hij zegt eerlijk dat hij dit regelmatig zo doet. Dit is dus gewoon een handelaartje en voor zover ik weet is dat illegaal, toch?
 

gromm

MF'er
27 feb 2002
139
0
Utrecht
Ik heb een manneke die een vrij mooie zx-6r 25kw te koop heeft. Hij heeft deze echter pas uit duitsland gehaald en hij zegt eerlijk dat hij dit regelmatig zo doet. Dit is dus gewoon een handelaartje en voor zover ik weet is dat illegaal, toch?
Waarom denk je dat het illegaal is om een motor uit Duitsland te halen :?
Als ik mijn rijbewijs heb ga ik zeker een motor uit Duitsland importeren. Het scheelt je een zooi euro's, zelfs met de RDW keuring en BPM, die je hier voor het invoeren nog moet betalen.

Kijk zelf is in Duitsland naar zo'n motor ben je vast goedkoper uit dan bij dat "handelaartje".
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.067
414
Nederland
www.startersmotor.nl
Waarom denk je dat het illegaal is om een motor uit Duitsland te halen :?
Als ik mijn rijbewijs heb ga ik zeker een motor uit Duitsland importeren. Het scheelt je een zooi euro's, zelfs met de RDW keuring en BPM, die je hier voor het invoeren nog moet betalen.

Kijk zelf is in Duitsland naar zo'n motor ben je vast goedkoper uit dan bij dat "handelaartje".
Ja bij www.mobile.de heb je ze redelijk goedkoop.
Weet zelf nog niet wat ik doe, of gewoon hier in NL wat kopen, of richting Duitsland. Zit alleen met het vervoer van de motor zelf. Dan moet ik ff auto met trekhaak zien te vinden.

Maar ik denk dat ik van de zomer eens een beetje ga shoppen in het grensgebied. Kijken wat er allemaal staat.