500cc V4 tweetakten

#28
EPA (USA) data 2010

Personal watercraft 2010
HC + NOxa: 30 g/KWh
Co (g/KW-hr): 300 (max engine power > 4.3 kW)

Snowmobiles
HC: 75 g/kWh
Co emissions: 275 g/kWh

Motorcycles
HC + Nox: 0.8 g/km
Co: 12 g/km

Dit zijn de waarden als iemand daar iets mee kan, geen idee hoe je kWh naar g/km zou kunnen omrekenen.. Als dat al mogelijk is. :+
Het gemene is dat een tweetakt alleen op de uitlaat afgeserveerd wordt.
Als je ziet wat een viertakt in zijn levensduur aan olie vervangingen(met filters) en verbruik verstookt wordt het ineens een heel ander verhaal. Dan is een tweetakt ineens heel milieuvriendelijk. Zelfs milieuneutraal (tov 4takt) als je hem op biologische tweetakt olie laat rijden.
 

AadmanZ

MF veteraan
29 dec 2003
9.134
1
42
Haarlem
#30
Het gemene is dat een tweetakt alleen op de uitlaat afgeserveerd wordt.
Als je ziet wat een viertakt in zijn levensduur aan olie vervangingen(met filters) en verbruik verstookt wordt het ineens een heel ander verhaal. Dan is een tweetakt ineens heel milieuvriendelijk. Zelfs milieuneutraal (tov 4takt) als je hem op biologische tweetakt olie laat rijden.
Dat snap ik niet?
Als je een 4takt motor op biologische olie zou laten rijden dan kun je die olie zelfs kunnen hergebruiken, nu verbrand je het en krijg je rook (roetdeeltjes)

De focus op uitlaatgassen (of ik het er mee eens ben of niet) heeft momenteel vooral te maken met luchtkwaliteit in stedelijke gebieden en broeikaseffecten.

Maar goed, nogmaals: ik zou graag weer tweetakten op de weg zien, dus als iemand iets bedacht heeft om dat voor elkaar te krijgen juich ik dat toe.
 
4 jun 2012
2.882
0
24
-
#49
Die milieu-eisen verpesten ook alles.. maargoed, de 2takt is in principe al jaaaren ongewijzigd.. wanneer ze de 2takt eens verder gaan ontwikkelen lukt het echt wel om de 2takt aan de milieu-eisen te voldoen!

Ik weet ook niet het fijne van het smeersysteem van een 2takt, maar een 2takt moet toch wel met hetzelfde principe te smeren zijn als een 4takt?? Als dat al veranderd scheeld dat een hoop in die uitstoot en bovendien gaat het 2takt principe om die arbeidsslag die iedere neergaande beweging plaatsvind
 

Red Force

Tuono V60°
Donateur
19 nov 2011
7.129
47
#50
Die milieu-eisen verpesten ook alles.. maargoed, de 2takt is in principe al jaaaren ongewijzigd.. wanneer ze de 2takt eens verder gaan ontwikkelen lukt het echt wel om de 2takt aan de milieu-eisen te voldoen!

Ik weet ook niet het fijne van het smeersysteem van een 2takt, maar een 2takt moet toch wel met hetzelfde principe te smeren zijn als een 4takt?? Als dat al veranderd scheeld dat een hoop in die uitstoot en bovendien gaat het 2takt principe om die arbeidsslag die iedere neergaande beweging plaatsvind


Er wordt wel degelijk ontwikkeld op tweetaktgebied, bekijk deze maar eens ;)