Zeer nasty geluid uit me blok, wat kan dit zijn??

SpeedYveS

MF veteraan
10 jan 2003
2.328
0
Hallo allemaal, ben weer begonnen met rijden op me XR supermotard, blok heb ik geheel gereviceerd na een vastloper. Alleen de krukas heb ik niet vervangen (wel controle gehad). Maar nu als ik gas geef laag in de toeren (1,2,3) dan komt er een serie tik/klik/ting geluiden uit lijkt wel de linker (alternator) kant van het blok/cylinder.
Ik maar me hier natuurlijk ERRUG zorgen om, en ga daarom ook maar niet door rijden.

Mijn vraag is, wat kan dit zijn. Zal het bigend door die klap van de vastloper toch zo beschadigd zijn geweest dat nu, na revicie en 20 kilometer hij alsnog aan gort is? Of kan ik iets vergeten zijn, of kopbout niet goed vast of zoiets?
Hebben jullie een tip? :}
 
Een versleten bigend maak meer een rokketokketok geluid.
Het eigenlijk vanalles zijn. Heb je misschien iets verkeerd in elkaar gezet?
 
ik heb al aardig wat van die xl/xr blokkies opgelapt ,wist je dat op de zijkant van de krukas nog een derde olie filter zit,van het centrifugaal type,dit kan je nooit even schoonmaken,er hoopt zich slib op wat uiteindelijk het dekseltje eraf perst,dit tikt of schuurt in de krappe ruimte tegen het carter,de bigend en zuiger krijgen vervolgens alleen nog rondspattende oliesmering en de boel loopt opnieuw vast.
maar me dunkt dat je nokkenasketting te ver is uitgerekt,krijg je klep die zuiger raakt.
of bigend naar de maan.
nog maar is goed onderzoeken dan :}
 
Aan welke kant zit de koppeling en is misschien de koppelingsklok ingeslagen, of ben je hier iets vergeten te monteren. Raakt de kop van de ziuger de cilinder kop (even de kop eraf pakken en kijken of je een aftekening ziet op de zuiger). Ik heb dit wel vaker meegemaakt.
 
Hoi, bedankt voor de reacties.

De koppeling zit rechts, hier heb ik alles goed gemonteerd.
De distributie spanner is niet zo sterk opgespannen, dus denk niet dat een klep de zuiger raakt, lijkt me ook dat je dan geluid moet horen bij hogere toeren en bij optrekken met zeer weinig vermogen toch? Dat derde olie filter ben ik niet tegen gekomen, zal me wphb er eens op nazien.

zrx400king, was het maar gewoon me ketting :-)

Ik zit zelf nog te denken dat een kruk lager speling heeft door een achtergebleven alu deeltje ofzo.

Het rare is juist dat het zich alleen voordoet bij een hoog koppel op lage toeren. Maar op pingelen lijkt het ook weer helemaal niet. Het klinkt sterk als iets mechanies.
 
Vandaag de krukas lager aan de linker kant gecontroleerd, geen voelbare speling.
Zal het pingelen kunnen zijn bijvoorbeeld en hoe kan ik hier achter komen? ik wil zoveel mogelijk uitsluiten voor ik de kop er weer af haal, ivm. de koppakking set van 60 euro. Het is dus echt alleen met optrekken vanuit lage toeren, zal het dan evengoed een klep of de kop kunnen zijn welke de zuiger raakt? '(
Plaatje, weten jullie waar ik over praat :)
full
 
als de kop er nu toch afligt kan je es in de tunnel loeren waar de nokkenasketting doorheen loopt. Daar zijn randjes genoeg waar de ketting tegenaan klappert als de ketting wat slapjes staat. Ook onder bij de krukas is zon plekje.
Nokkenasketting klapper gebeurt voornamelijk bij lage rpm.

Als je het rechter carterdeksel erafhaalt kan je ook mooi de ketting zien, en kijken of de spanaktie wel werkt. normaal span je de ketting bij lopende motor, maar of het werkt zie je niet.

Als je de moer en bout van de spanner loshaalt, en de kruk iets in de draairichting spant kan je de spanner van onder wel een zetje geven. Dan gaat het ook.
Heb ik gister nog gedaan. :) alle klappers weg en het loopt weer als een zonnetje.

edit: ow mijn xl is ook een ouwetje....
 
Je geloof het niet, maar dit is ook een oudje :) er is alleen heeeeeel wat aan gebeurd om hem zo er uit te laten zien. de kop licht er niet af, maar ik haal kleppendeksel er anders eerdaags af, helaas weer pakking probleem dan '(
 
als het enkel in lage toeren rammeld, en in hoge toeren niet dan denk ik aan een slecht vastgezet iets, zit dat bigend eropgevezen of geperst of zo?
ev. alternator die op de krukas gevezen is of zo?
t'zal zo wel iets zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan