Uitlaat zwart spuiten

Roberto Jacketti

Die hard MF'er
12 nov 2003
776
0
Maasbracht
Ik heb een Suzuki GS500E van 1992, ik heb hem afgelopen zomer opgeknapt en overgespoten. Toen heb ik de uitlaat er onderuit gehaald helemaal opgeschuurd en zwart gespoten met van die 800 graden lak. Ik heb ooit eens gehoord dat je een goede laag lak op de uitlaat moet zetten en het daarna in moet branden, dan zou de lak niet meer van de uitlaat afspringen.
Nou goed, ik heb 2 laklagen op de uitlaat gezet en een uur later heb ik de gasbrander erop gezet om de lak op de uitlaat te branden. Zag er werkelijk waar schitterend uit. :9~
Ik had de motor geimporteerd en moest nog een dikke maand wachten op de keuring dus de uitlaat heeft een redelijke tijd kunnen drogen.
Op de dag van de keuring ging ik voor het eerst rijden :] en na een uurtje sprongen de eerste stukken lak al van de uitlaat af. Inmiddels zit alleen nog achteraan de uitlaat zwarte lak, de rest is kaal. :( ;(

Toch wil ik de hele uitlaat mooi zwart hebben dus ik ga het komende zomer nog maar eens proberen. Heeft iemand tips voor mij hoe ik de uitlaat moet spuiten zodat de lak er nu echt op blijft zitten. *D

Sorry als dit topic al bestaat maar ik heb al een tijdje gezocht met de zoekfunctie maar kan niet echt iets duidelijks vinden, daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen. |(

Alvast bedankt voor de tips
Robert
 
weet et antwoord niet, maar vindt dit topic wel interessant, mijn bochten moeten ook terug een kleurtje krijgen namelijk...

heb al gehoord van kachelverf, dat kan tegen 1000 graden, maar vindt het nergens '(
 
Geen kachelverf gebruik maar kachel poets. Zit in een tube en is bestand tegen hoge temperaturen.
 
Ik heb de uitlaat grondig ontvet en de stof zo goed mogelijk verwijdert.
Ik heb een dik kwartier gebrand toen was de fles leeg, was niet helemaal vol.
 
Op mijn spuitbus stond een half uur tot 40 minuten verwarmen, vandaar. Heb geen bladderende verf meegemaakt. Zou dus kunnen dat je te kort hebt verwarmd. Lijkt mezelf sterk, maar zou kunnen . Misschien kan iemand daar nog wat over vertellen.
 
Op mijn spuitbus stond een half uur tot 40 minuten verwarmen, vandaar. Heb geen bladderende verf meegemaakt. Zou dus kunnen dat je te kort hebt verwarmd. Lijkt mezelf sterk, maar zou kunnen . Misschien kan iemand daar nog wat over vertellen.

Hoe moet je dat voor elkaar krijgen :? half uur in de oven ofzo (moet grote oven zijn) of gewoon gaan rijden als de lak een beetje gedroogd is?
 

Dus niet gaan ryden.

Brander en butaangastankje bij een bouwmarkt kopen. handschoenen aan en een plekje vinden waar je je uitlaat tegenaan kan zetten als je stop met branden. (Uitlaat niet liggend leggen maar rechtop latenstaan) Na 20 minutenheb je het wel bijna gezien. Maar dan ga je door want de volhouder wint. Uitlaat af laten koelen en monteren. Heb hem zelf een dag later gemonteerd. Dan uurtje rijden , das alleen maar voor het idee dat dat nog zou helpen. Het werkt is met de brander al gedaan.
 
Dus niet gaan ryden.

Brander en butaangastankje bij een bouwmarkt kopen. handschoenen aan en een plekje vinden waar je je uitlaat tegenaan kan zetten als je stop met branden. (Uitlaat niet liggend leggen maar rechtop latenstaan) Na 20 minutenheb je het wel bijna gezien. Maar dan ga je door want de volhouder wint. Uitlaat af laten koelen en monteren. Heb hem zelf een dag later gemonteerd. Dan uurtje rijden , das alleen maar voor het idee dat dat nog zou helpen. Het werkt is met de brander al gedaan.
En waarom niet rijden dan? Heeft dat niet hetzelfde verwarmende effect als een brander?
 
zoals desmodroom hier al postte : kachelpasta geeft een zeer mooi resultaat
heb de uitlaat van mijn fazer zo spiksplinternieuw gekregen

-)alle roest verwijderen met fijn schuurpapier , stalen borsteltje
-)schuurstof verwijderen
-)pasta opbrengen met een vod en goed openwrijven
-)laten drogen +/- 10 minuutjes
-)opblinken met propere vod

ik heb het zaakje zo dan een aantal dagen laten staan voor ik het eerst terug gaan rijden ben

mooie metaalachtige zwart/grijze satijnglans ,rare is dat dit niet vettig aanvoelt ttz je mag eraan komen ,geeft niet meer af

ça va seul had dit produkt vroeger in haar gamma , ik heb iets gelijkaardigs van een andere producent gebruikt(naam ontsnapt me nu),te verkrijgen bij verkopers kachels (logisch hé :-) of drogisterij

ps voordeel is dat je die uitlaat er niet af hoeft te halen wat je natuurlijk wel moet doen mocht je met spuitbussen beginnen werken
 
Volgens mij staat op die bussen verwarmen, niet verhitten.

Met mijn vorige fiets heb ik de uitlaat eraf gehaald, gesopt, ontvet, roest verwijderd, licht geschuurt (yep, NA het schoonmaken en ontvetten, anders schuur je al je vuiligheid er gewoon in) en nog even het stof verwijderd. Voor de zekerheid nog een keer afgenomen met wat wasbenzine om te voorkomen dat vingervlekken eventueel problemen zouden veroorzaken, waarschijnlijk niet nodig.

Daarna met Hamerite BBQ verf bespoten. Die zou eventueel verwarmd moeten worden, maar ik heb geen over groot genoeg om de uitlaat te verwarmen. Anyway, een nacht laten drogen, er weer op gezet en klaar. Na de eerste twee keer rijden stonk ie trouwens een uur in de wind, dus eerst laten afkoelen voordat ie de garage in mocht. De verf is er nergens afgesprongen.

Mijn huidige uitlaat moet ik binnenkort onderhanden gaan nemen, ik denk dat ik deze met de kachelpoets ga proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan