xt550 die zijn hoge toeren niet haalt

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
5
ik heb een xt550 (kop ligt reeds uit elkaar) en er was iets mee:
bij lang doortrekken kapte hij bij +- 5500 toeren, bleef ie zeg maar hangen, best klote want dan zit ie nog niet in het rood...
iemand ervaring met dit model/probleem? waar zal het aan liggen?
voor de rest issie perfect en start/trekt op als een tiet. hij rijd ook gewoon 145 zoals ie zou moeten.
greetz xt550 outlaw })
 
het gaat niet om het racen in hoge toeren, hij moet het gewoon kunnen! ik race er niet mee..dat ken niet eens.
en hij heeft een geregelde electronische ontsteking (geenxt500 dus) die het starten vergemakkelijk.
is er misschien wel iemand die dit probleem kan verklaren ipv dat slappe geou**h**r?
greetz xt550 outlaw 8-)
 
...
is er misschien wel iemand die dit probleem kan verklaren ipv dat slappe geou**h**r?
greetz xt550 outlaw 8-)

- Benzinetoevoer naar de carbs die het laat afweten
- Verkeerde hoofdsproeier
- Valse lucht
- Luchtfilter hopeloos verstopt
- Bougie's gaar
- Bougiedoppen gaar
- Bougiekabels gaar
- Ontstekingsunit gaar
- enz.

Kortom verklaringen zat, zoek de leukste er maar uit :+ .
 
Ik zit niet te ouwehoeren. ;)
Ik bedoelde er mee te zeggen dat je met zo'n motor vlot moet overschakelen omdat het maximale koppel onderin ligt.
En als ik je verhaal zo lees, trekt die dus als een tiet en kun je de max. snelheid ook nog gewoon halen. En als dat allemaal zonder horten en stoten gaat zou ik me niet al teveel zorgen maken.
Ik heb zelf een Honda XR500R gehad en als ik die hoog in de toeren joeg begon die ook te stotteren en soms te knallen in de uitlaat, hoeveel toeren hij maakte weet ik niet, er zat geen toerenteller op. Maar op topsnelheid was er niks aan de hand.

Zit er een cdi-unit op. Zoja even na laten kijken.
 
dus jij kent de koppel kromme van een xt550? blijkbaar niet, als je eens flink wil doortrekken is 5000/5500 gewoon te weinig...
dus de cdi unit zou dus het mankement kunnen zijn.....thx!
&greetz xt550 outlaw :(
 
LVT,ik heb net een postje geplaatst in je ander topicje (meningsverschil).
Nu ik deze topic lees,en ook hoe je reageert op (goedbedoelde) adviezen,mag ik je dan iets aanraden?:
probeer wat minder heftig te reageren,je schrikt mensen af zo (echt!) en je bereikt er alleen mee dat niemand meer op je posts durft te reageren.
Ook deze opmerking is niet lullig bedoeld (anders krijgen we dat weer... :( ),het is slechts een advies....
Zie dus maar wat je ermee doet... ;)
We zijn allemaal hier om hopelijk wat van elkaar te leren, en niet elke post is op het scherpst van de snede.
Laten we het vriendelijk houden OK?
 
hee mr.triple, hoe luidt de exacte type aanduiding van die xs fiets? ik zie er geeneen te koop staan op marktplaats....alleen die 2-pitters.
 
zo heftig was het toch niet? :?

Nou...

Voor deze reactie:

het gaat niet om het racen in hoge toeren, hij moet het gewoon kunnen! ik race er niet mee..dat ken niet eens.
en hij heeft een geregelde electronische ontsteking (geenxt500 dus) die het starten vergemakkelijk.
is er misschien wel iemand die dit probleem kan verklaren ipv dat slappe geou**h**r?
greetz xt550 outlaw 8-)

Staan 3 goedbedoelde adviezen (4 eigenlijk) waar je praktisch niet op ingaat. Mensen hebben dan makkelijk zo iets van: 'nou dan niet, volgende topic' en kijken vervolgens niet meer.
En onzinposts kun je beter negeren, tenzij die het topic echt dreigen te vervuilen of het onderwerp de andere kant op sturen.


Werken met feiten is het makkelijkste, heeft er iemand toevallig een koppeluitdraai van een xt550?
 
wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen, jkoehorst, is dat voor geen een fiets goed is om hem over de rooie te jagen, ook niet voor een racer, snap je? verder heb ik de indruk dat sommige mensen gewoon reageren om het reageren, alsof ze niets te doen hebben...ik vind dat jammer. reageer alleen als je het echt weet denk ik dan. natuurlijk heeft iedereen het volste recht!
groetjes van een herrieschopper? valt wel mee..
 
is er misschien wel iemand die dit probleem kan verklaren ipv dat slappe geou**h**r?
greetz xt550 outlaw 8-)

:}

Het kan aan veel dingen liggen
afstelling injectie /carb´s (verstopte sproeiernaalden)
vocht in de electronica
verstopping uitlaat / luchtfilter
luchtfilter of uitlaat verstopt
bougies + kabels
brandstoffiltertje
 
wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen, jkoehorst, is dat voor geen een fiets goed is om hem over de rooie te jagen, ook niet voor een racer, snap je?


Eigenlijk wilde ik niet reageren, stront eigenwijs jong, als je niet luisteren wil, hoef ik ook niet te gaan reageren, maar okee, hand over me hart...

Maar er zijn wel degelijk motoren met verschillende eigenschappen, een motor die gebouwd is om hoge toeren te draaien, bijv een SS, lekker door trekken tot het rood is niets verkeerd mee.
Maar met me 1 cilinder KTM ben ik sneller als ik zo vroeg moegelijk overschakelen, onderin heeft die echte bottom-power, alles daarboven resulteert weliswaar in meer toeren, maar absoluut minder acceleratie, dus heeft door trekken nul komma nul zin, is slecht, gaat die idd slecht lopen en is nog echt slecht voor me blok ook.
 
lees eens goed. je zegt zelf dat doortrekken TOT het rood wel oke is...ik heb het over doortrekken tot ver in het rooie gebied. waarom denkt je dat het rood is aangegeven? en nogmaals; het gaat mij NIET om het doortrekken maar punt is dat hij wel over 5500tpm moet kunnen komen (rooie gebied begint bij z'on 7000)
goed begrijpend lezen dus!
 
Dit goedbedoelde advies heb ik nog voor je kunnen vinden. Mits je twee carburateurs hebt. Zoja, kijk dan de 2e carb. eens goed na.


De carburatie was destijds revolutionair en ook tegenwoordig zijn er niet veel motoren die dit principe gebruiken. Verrassend eigenlijk omdat het een vrij laag verbruik oplevert.
De motor heeft op beide inlaat kleppen een aparte carburateur. De ene is een direct bediende gasschuif-carburateur die net zo werkt als op elke andere motor. Daar naast zit echter een constant-vacuüm-carburateur die pas gaat werken als het gas flink wordt opengetrokken of als er een flinke onderdruk ontstaat in het inlaatspruitstuk (= hard rijden). Klinkt misschien ingewikkeld maar in de praktijk werkt het perfect want zolang je rustig rijdt wordt er eigenlijk maar 1 carburateur gebruikt en loopt de motor heel zuinig. Trek je hard op of rijdt je harder komt de andere carburateur erbij en komt het extra vermogen er ook traploos in. Nadrukkelijk minder traploos gaat het verbruik daarbij van een ruime 1:20 naar 1:16.

Ik hoop dat je hier wel wat aan hebt. :)
 
Laatst bewerkt:
hee mr.triple, hoe luidt de exacte type aanduiding van die xs fiets? ik zie er geeneen te koop staan op marktplaats....alleen die 2-pitters.

Sorry;ik las eroverheen.
De triple-modellen waar ik aan refereer zijn de Yamma XS 750 en 850 series.
Alles eronder zijn twinnetjes en dat ding erboven een viercylinder ;)
En dat je er geen tekoop ziet staan bevestigd de groter wordende zeldzaamheid...
 
Terug
Bovenaan Onderaan