Rijbewijs vraagje

Tony Soprano

Rookie
3 mrt 2004
17
0
Grunn
Hallo allemaal,

Als het goed is haal ik zo om en nabij mijn 20e verjaardag mijn motorrijbewijs. Zoals de meesten van jullie weten betekend dit dat ik een zogenaamd ''licht'' rijbewijs in ontvangst mag nemen, waardoor ik 2 jaren lang op een 25kw motor moet rijden. Maar nu was ik benieuwd of ik dan na mijn 21e verjaardag ook examen mag doen voor een ''zwaar'' (25kw+) rijbewijs. De oplettende lezer heeft uiteraard al waargenomen dat dit mij een jaar 25kw rijden zou schelen.

Kortom kan ik mijn ''beperkte'' rijbewijs na een jaar (waarin ik ondertussen 21 ben geworden) uitbreiden naar een ''onbeperkt'' rijbewijs door middel van het succesvol afsluiten van een examen voor zware motor's.

Verder is het misschien nog van belang om te melden dat ik in Nederland woon aangezien er veel Belgen op dit forum actief zijn. Daarnaast heb ik de search functie gebruikt maar kon ik geen duidelijk antwoord vinden.

Bij voorbaat bedankt,
 
Ik denk dat ze dit bij je rijschool wel weten. Zoniet, bel dan effe met het CBR.

Zelf lijkt het me logisch dat het wel zou mogen.
 
ja, dat kan :)
Je kunt gewoon op je 21ste verjaardag opnieuw een examen doen voor een zwaar rbw.
 
ja helaas is mijn instructeur een weekje met vakantie dus ik kan het hem momenteel ff niet vragen. Verder geven die sites van het CBR en dergelijk er ook geen antwoord op. Maar volgens mij hingen hier wel een paar instructeurs op het forum rond. Misschien dat die uitsluitsel kunnen geven. En ik hoop dat er iemand op het forum is die het zelf ook heeft gedaan :)
 
nou volgens mij kan dat gewoon hoor, het kost je wel aardig wat geld helemaal met de nieuwe regeling. En een paar lessen zal je ook wel moeten doen denk ik. Maar als geld geen probleem is......
 
Viccie weet je dit zeker, een verkoper van een niet nader te noemen keten van motorzaken was er van overtuigd dat dit niet kon en je persee je 2 jaar moest uitzitten (het klinkt als een gevangenisstraf en dat is het ook :) ).

Verder kan ik niet langer wachten, daarvoor heb ik er veel te veel zin in :) . De examendatum ligt ook al vast dus het wordt eerst eem 25kw
 
Ach ja het is voor mij eerst even belangrijk om te weten of die mogelijkheid er is. Dan weet ik tenminste dat als ik na een jaar 25kw rijden er helemaal zat van ben dat ik dan altijd nog een examen voor zwaar kan afleggen.
 
Ook zeker dat dat Nederlanders zijn? Ik hoop dat er nog even iemand reageert die het zelf heeft gedaan. Motor-forum toon u kracht, en laat deze nieuwe user zien dat het het waard was om zich hier te registreren :) :P .
 
Ja het is mogelijk, want het zou op hetzelfde neerkomen: Dat je helemaal geen rijbewijs hebt, en dat je 21 bent, dan slaagd, mag je zwaar rijden.

tussen 18 en 21 = licht > voor 2 jaar.

Na 21 is zwaar. (maar als je dus 20 bent en je hebt rijbewijs, dan moet je dus opnieuw examen doen (en aangezien die nieuwe examens komen, met die nieuwe Bijz.Verr) zou ik gewoon de 2 jaar uitzitten


Hoe ik dit weet? Ik had/heb precies hetzelfde probleem :)
Ik ben 2 weken na ik 20 word opgegaan, en geslaagd, en als ik dus net 22 dan loopt mijn lichte rijbewijs af.
 
Examen met een lichte motor:
Als je slaagt voor een examen op een lichte motor, krijg je (ongeacht je leeftijd) een rijbewijs A met een beperkte bevoegdheid. Je mag dan twee jaar lang alleen rijden met een motor met een vermogen van hoogstens 25 kW en hoogstens 0.16 kW ‘per kilo ledig gewicht van de motor’. Pas na twee jaar mag je overstappen op een zwaardere motor; daar hoef je niet opnieuw examen voor te doen.
Natuurlijk is het ook mogelijk om binnen deze 2 jaar wanneer je 21 bent geworden opnieuw examen te doen voor de zware categorie.
En anders dus 2 jaar wachten...
 
wanneer je 21 wordt kan je als je een 25kw rijbewijs hebt gewoon opnieuw examen doen.
tis alleen vrij prijzig
 
Je kan als je 21 bent idd gewoon opnieuw op. Denk er wel aan dat per 1 april de examens veranderen: één examen voertuigbeheersing, waaronder 13 bijzondere verrichtingen, en één examen verkeersdeelneming.

Het gaat je dus wel geld kosten, maar het kan!
 
Volgens mij moet het inderdaad wel kunnen. Bij mij was een voorwaarde van mijn rijschool dat als je af wilt rijden op een zware motor, je ook op deze motor lessen moet hebben gevolgd. Wellicht kun je een paar lesje op een zwaardere motor nemen om even te wennen (over het algemeen rijdt het zelfs fijner!).

Ik denk dat je toch afhankelijk bent van je rijschool, want kunnen alleen zij niet een examen aanvragen bij het CBR...

Succes!
 
Ik denk dat je toch afhankelijk bent van je rijschool, want kunnen alleen zij niet een examen aanvragen bij het CBR...

Succes!

iedereen kan een motor examen aan vragen hiervoor hoef je geen rijschool te zijn
 
iedereen kan een motor examen aan vragen hiervoor hoef je geen rijschool te zijn
[/quote]


Hmm, is dat zo? Tsja waarom eigenlijk ook niet...moet je wel een motor regelen (of al hebben)
 
Niet mee eens!!
Wanneer je dan examen wil doen heb je als eerste een instructeur nodig die mee gaat met het examen.
En voor het aanvragen van een praktijkexamen zal een rijschoolnummer worden gevraagd.

iedereen kan een motor examen aan vragen hiervoor hoef je geen rijschool te zijn
 
Examen met een lichte motor:
Als je slaagt voor een examen op een lichte motor, krijg je (ongeacht je leeftijd) een rijbewijs A met een beperkte bevoegdheid. Je mag dan twee jaar lang alleen rijden met een motor met een vermogen van hoogstens 25 kW en hoogstens 0.16 kW ‘per kilo ledig gewicht van de motor’. Pas na twee jaar mag je overstappen op een zwaardere motor; daar hoef je niet opnieuw examen voor te doen.
Natuurlijk is het ook mogelijk om binnen deze 2 jaar wanneer je 21 bent geworden opnieuw examen te doen voor de zware categorie.
En anders dus 2 jaar wachten...

You're so right.. :]
 
Niet mee eens!!
Wanneer je dan examen wil doen heb je als eerste een instructeur nodig die mee gaat met het examen.
En voor het aanvragen van een praktijkexamen zal een rijschoolnummer worden gevraagd.
een instructeur hoeft niet mee en je hoeft ook niet op rijschoolnummer iedereen mag zelf examen aanvragen lees eerst eens het vadimakum (spelling kan te wensen overlaten hiervoor mijn excuus) *D
 
Viccie weet je dit zeker, een verkoper van een niet nader te noemen keten van motorzaken was er van overtuigd dat dit niet kon en je persee je 2 jaar moest uitzitten (het klinkt als een gevangenisstraf en dat is het ook :) ).

Verder kan ik niet langer wachten, daarvoor heb ik er veel te veel zin in :) . De examendatum ligt ook al vast dus het wordt eerst eem 25kw


yep, weet ik heel zeker, kan het alleen ff niet zo gauw ergens zwart op wit vinden voor je maar het is echt zo. Je kunt gewoon naar een rijschool toe gaan en zeggen dat je opnieuw examen wilt doen maar dan voor een zwaar rbw. Het is wel verstandig om dan eerst een paar lessen te volgen op je examenmotor om een beetje feeling voor de motor te krijgen. :)
 
Cusoon heeft gelijk.
Straks, vanaf 1 april wordt het voor sommige toekomstige motorrijders nog wat eenvoudiger. Kunnen ze op hun eigen motor het eerste examen gaan doen. ( moeten ze natuurlijk wel weten hoe ze de oefeningen goed moeten uitvoeren. Maar dat is toch hun eigen probleem? Ook bij het tweede examen mag je op je eigen motor examen doen, al is dat een R1. Moet je wel verzekerd zijn als lesmotorfiets, mocht er wat fout gaan)
 
Terug
Bovenaan Onderaan