kietelen van een Aprilia Falco

Yuk Foo

MF veteraan
10 mrt 2004
1.181
0
Tilburg
Ik heb een ander speeltje aangeschaft. Ik heb mijn gixxer ingeruild tegen een Aprilia Falco uit 2000.

Het blok onder een Falco is voor zover ik weet nagenoeg gelijk aan dat van een RSV mille. Maar niet helemaal.

Niet dat ik denk dat de Falco niet snel genoeg zal zijn, maar ik was nieuwsgierig naar de verschillen in het motorblok en wat daar omheen hangt en wat het rijgedrag van de Falco anders maakt dan dat van de Mille.

Weet iemand wat de mogelijkheden zijn om een Falco op verantwoorde wijze te kietelen?

Het speeltje dat ik nu heb is nog helemaal origineel.
newtoy.jpg
 
hee yuk,
ik heb zelf ook een aprilia falco,
en in principe is het motorblok inderdaad hetzelfde als een RSV mille
ze hebben alleen om een duidelijker onderscheid te maken tussen de falco en de mille het blok van de falco iets geknepen

dit is echter vrij simpel op te lossen
-in het luchtfilterhuis zit een restrictor, als je het schroefje loshaalt kun je
die er gewoon uithalen (zit niet verlijmd of zo
-bij de stekker van het motormanagement zit een draadje dat je moet doorknippen
(weet zo niet meteen welke dat was,zou ik even moeten nakijken)

vervolgens heeft je motor weer volledig vermogen, hetzelfde als een mille

het rijgedrag zit verder gewoon tussen een mille en een echte tourmotor,
maar neigt toch wat meer naar sportief toe,

hopelijk heb je er iets aan

groeten marc
 
Kijk daar heb ik allemaal wat aan. Nu even terug naar de dealer om een electrisch probleempje op te lossen. Krijg seeds EFI op mijn display. Ik ben er al achter dat dat aangeeft dat er een probleem is met je Electronic Fuel Injection. Ik vermoed agv het inbouwen van mijn alarm.
Hopelijk is het snel opgelost.

Makkie. Zo zie je. Die foto's van jouw RSV die ik van je voor www.moto-mania.nl heb ontvangen en verwerkt (toen ik nog een gixxer reed en mijn nick 013gixxer was) hebben toch indruk gemaakt.
 
Kijk daar heb ik allemaal wat aan. Nu even terug naar de dealer om een electrisch probleempje op te lossen. Krijg seeds EFI op mijn display. Ik ben er al achter dat dat aangeeft dat er een probleem is met je Electronic Fuel Injection. Ik vermoed agv het inbouwen van mijn alarm.
Hopelijk is het snel opgelost.

Makkie. Zo zie je. Die foto's van jouw RSV die ik van je voor www.moto-mania.nl heb ontvangen en verwerkt (toen ik nog een gixxer reed en mijn nick 013gixxer was) hebben toch indruk gemaakt.


Hey was jij dat :}
Nog bedankt die werden inderdaad erg gewaardeerd her en der :9

Ik ben benieuwd wat je van de falco vind, misschien dat ik er ook nog wel op overstap als ik erg veel kilometers naar mijn werk heen en weer ga rijden.
Hou ons op de hoogte !!!
 
Hey was jij dat :}
Nog bedankt die werden inderdaad erg gewaardeerd her en der :9

Ik ben benieuwd wat je van de falco vind, misschien dat ik er ook nog wel op overstap als ik erg veel kilometers naar mijn werk heen en weer ga rijden.
Hou ons op de hoogte !!!
heee mark , dan koop je er toch gewoon een falco......bij :) :) :) :)
 
Het EFI probleem is opgelost. Het was foutmelding 33, de bobine van de voorste cylinder deed het niet goed. Het bleek een stekkertje te zijn , wat niet helemaal lekker zat.
De restricties van de Falco t.o.v. de RSV zijn er erg makkelijk af te halen...schroefje uitdraaien in de airbox en een draadje doorknippen. Die zijn er nu dus ook af.

Sleurt goed zo'n ding. Een vriend van me heeft gelijktijdig een RSV Mille gekocht en het gaat bij het optrekken aardig gelijk op. Totdat de bochten komen...ben nog geen V-twin gewend, waardoor ik nog braver de bocht door ga dan ik toch al deed.

Maar...ik denk dat ik hier best aan kan wennen })
 
Uitstekende keuze een falco. Ik heb net een paar titanium Leovince Evolution II dempers onder de mijne gezet. Dit lijkt erg mooi, maar het klinkt nog veel beter. Ik hab geen digi-cam dus ik kan geen foto posten. De restrictie heb ik ook reeds verwijderd. Tevens is er een BMC luchtfilter gemonteerd.

Wat is het verbuik van de mede Falco rijders eigenlijk? Vandaag haalde ik maar 1:11.5 Nu heb ik wel aardig aan het gas gehangen.
 
Super strakke fiets :} , vooral vanwege dat dikke V-twin blok: grote klappen snel thuis *D . Wat betreft het kietelen van jouw Falco: het verwijderen van de begrenzingen maakt het blok helaas nog niet gelijk aan een RSV mille of Tuono(modeljaar 2000). De RSV mille en de Tuono hebben af fabriek nl. dezelfde airbox restrictie en de beruchte blauw-groene draad aan de ECU van het motormanagement systeem (ze hebben zelfs ook nog een uitlaatrestrictie die de Falco niet heeft). Deze begrenzingen mogen na de inrijperiode worden verwijderd. Het verschil tussen deze blokken en jouw blok zit 'm in een andere mapping voor het motormanagementsysteem (EPROM)en een aangepaste compressieverhouding: 11,4:1 voor Mille en Tuono en 10,8:1 voor de Falco (of het blok op nog meer punten is aangepast weet ik niet). Aprilia levert net als voor de Mille en de Tuono ook voor de Falco vervangingsdempers inclusief 'n andere EPROM met aangepaste mapping (kostte in 2000 al 1120,27 pleuro's :( ). Er zullen op internet ook vast wel andere aftermarket EPROM's te vinden zijn. Het feit dat jouw Falco een iets soepeler motorkarakter heeft dan een RSV mille is bij gebruik als gooi & smijt fiets op de openbare weg touwens eerder een voordeel dan een nadeel }) .
Véél plezier toegewenst met je nieuwe bike :] !!
 
Ik ben nieuw op het forum en lees een oud bericht:

Door Yuk Foo op 13-03-2004 18:03

“….De restricties van de Falco t.o.v. de RSV zijn er erg makkelijk af te halen...schroefje uitdraaien in de airbox en een draadje doorknippen.”

Over welk draadje gaat dit ???

Grtz, Fishbowl.
 
Ik ben nieuw op het forum en lees een oud bericht:

Door Yuk Foo op 13-03-2004 18:03

“….De restricties van de Falco t.o.v. de RSV zijn er erg makkelijk af te halen...schroefje uitdraaien in de airbox en een draadje doorknippen.”

Over welk draadje gaat dit ???

Grtz, Fishbowl.

Lees het verhaaltje direct boven je nog eens?

hint: daar staat het in :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan