Ja het is zover !!!!!!!!

Duncan

MF veteraan
Donateur
19 mei 2001
16.360
12.935
Het is gelukt , ik ben de trotse eigenaar van een XJ 550 uit 84 (in '92 in nl op de weg gekomen)
Om de vragen maar voor te zijn een aantal plaatjes van de huidige staat

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

9.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG

13.JPG

14.JPG

15.JPG


Zoals jullie zien, veel roest aan de buitenkant maar ook in de tank en da's wat minder. Iemand enig idee om dit aan te pakken ?
Punten tot nu toe zijn :
* km teller kabel, gaskabel,koppelingskabel
* remmen voor zitten vast
* geen accu
* rem achter werkt slecht
* de ketting is roodbruin :)
* roest in de tank en benzineslangen zijn verdroogt
* buddy gescheurt

En veel roest aan frame en boutjes maar dat is wel op te lossen met een goede schuurbeurt met wat primer en lak.

Ga morgen eers beginnen aan het schoonmaken van het ding en dan de carbs en de bougies eruit proberen te halen. Heb alles alvast met wd40 ingespoten om alvast de boel in te laten weken
 
Dat ziet er uit als een hoop werk, succes met de opknapbeurt.
Ik heb wel gehoord dat benzine in combinatie met grind en uiteraard goed schudden, wel een goede remedie kan zijn tegen roest in de tank.
 
Het is gelukt , ik ben de trotse eigenaar van een XJ 550 uit 84Zoals jullie zien, veel roest aan de buitenkant maar ook in de tank en da's wat minder. Iemand enig idee om dit aan te pakken ?
knutselbrik :)

ooit gelezen, nooit geprobeerd... (weet niet of we hier uberhaubt wel een radiator repair shop hebben)

Cleaning a Rusty Gas Tank

Awhile back there was some discussion about what was the best method of cleaning a rusty gas tank and coating the inside with a sealer. I read an article in a motorcycle rag that suggested taking the tank to a radiator repair shop and let them clean and seal the tank, since it is basicaly the same process as a radiator.

I told a friend of mine about this, who is rebuilding a 78E, and he said that he was going to try this. To make a long story short, he is very pleased with the results and after 48 hrs. to cure, it will be ready to use.

It cost him $50, not a bad deal since the kit to do it yourself for runs about $25 and the results are not as good, according to the article.

p.s. Their motto is "The best place in town to take a leak" ;-)

Jeff Hall
 
Sjongejonge, daar zit een hoop roest aan!
Heeft hij lang in weer en wind staan aftakelen? Zonde!

Je zal er een hoop werk aan hebben, schat ik zo.....

Veel succes bij het opknappen en straks lekker :]
 
Hee Duncan, ik zou zeggen, gebruik de zoekfunctie van het motor-forum es en dan krijg je genoeg tips erover! Ik had zelf vorig jaar het zelfde probleem met de tank van mijn Yamaha XS400; het zag er zo mogelijk nog erger uit dan de foto die je hebt gepost als je door de tankdop keek. Ik heb zelf de tank goed ontroest door hem ongeveer een uur te schudden met kogellagers (tel hoeveel je erin gooit!). (Dat maakt overigens een ongelofelijke t*ringherrie) Maar ja, schoonschudden helpt op de lange termijn niet ben ik bang, want door hem schoon te schudden maak je allemaal kleine krasjes op de binnenkant van je tank die zeer goed kunnen gaan roesten. Ik heb hem daarom gesealed met tanksealer van Yesterdays, prima spul. Het vormt een dikke laag aan de binnenkant van je tank die uithardt zodat de tank hopelijk jaren niet meer roest. En het is ook handig voor eventuele zwakke plekken in het staal van je tank, Yesterdays geeft aan dat je er zelfs kleine gaten mee kunt afdichten ... }) (http://www.yesterdays.nl/nl/specificaties/accessoires/tanksealer.htm)
 
Sjongejonge, daar zit een hoop roest aan!
Heeft hij lang in weer en wind staan aftakelen? Zonde!

Je zal er een hoop werk aan hebben, schat ik zo.....

Veel succes bij het opknappen en straks lekker :]
Volgens de eigenaar een jaar of 6. Voorlopig ga ik voor de basis dingen, kabels , accu en tank. De rest komt wel
 
Alvast veel sukses met je aanwinst.
Vergeet niet regelmatig een paar fotokes van het herleven te posten.

[Volgens de eigenaar een jaar of 6. Voorlopig ga ik voor de basis dingen, kabels , accu en tank. De rest komt wel]
Was geen eigenaar, eerder een moordenaar :(
 
Leuk fietsie om een rat van te maken })

tank schoonmaken met kogellagers gaat goed (grind gaat beter, maar dat teld weer lastiger dan kogels) en dan sealen.

Nog een puntje, Carbs :? denk dat daar ook 6 jaar lang bezine in heeft staan bezinken, dus zal ook wel niet echt lekker open meer zijn allemaal
 
Goeidagzeg! Jij bent nog wel effe bezig!

Tank vullen met een handvol moertjes van verschillend formaat,beetje diesel erbij in en flink schudden.
Aftappen en herhalen tot er geen roestschilfers meer meekomen met de diesel.(leuke lamme-armen-klus) ;)
Als de tank slecht is/lek kun je hem sealen zoals al eerder geopperd.
Je kunt ook een (lompig) autobenzinefilter tussen je brandstofleiding smurfen,dat houdt genoeg tegen....
Die kabels krijg je waarschijnlijk niet meer goed lopend -> vervangen
Remklauwen willen met een tik van de rubberhamer nog wel eens loskomen ,reviseren/loshalen en schoonmaken is beter.
Stuur en ander chroomwerk met Scotch Brite en Commadant 4,anders verven of vervangen.
Blok met schuursponsje en dieselolie (dagje boenen,dááág vingertopjes...).
Na 6 jaar stilstand zullen banden ook wel niet meer fantastisch zijn,mmm?!...
Heel veel succes alvast,en hou ons op de hoogte (piccies dus..) ;)
 
Vandaag druk bezig geweest met het strippen van de motor

1a.JPG

2a.JPG

3a.JPG


Toen de tank en de rest eraf waren zag hij er zo uit van dichterbij

4a.JPG

5a.JPG


Schade tot nu toe : erg roestig frame,electra die op sommige punten zwaar gecorrodeerd is, vooral bij de zekeringkast,remklauwen met roest op de zuigers (zitten muurvast), heb de 2 schroefjes op het remvloeistof reservoir moeten weghakken, zuigertje op de remhandle zat muurvast (kostte me de rubber beschermkap die er overheen zat) en lijkt niet open te maken ? achterrem zit vast. Carbs erg smerig van buiten maar mijn broertje gooit ze in de ontvetter in de garage (heb nog geen WPHB, de binnenkant komt dus nog) en de 4e carb zat vast. Mis nog een koppelingskabel en de koppeling lijkt vastgekleeft te zitten.
Oh ja en de kmteller kabel is gebroken, maar die is het minst belangrijk op dit moment :)

Goed nieuws is dat het knippericht relais en de achterlamp werken, heb ik getest met de acculader direct op de + en - kabels :) de rest lijkt dood. De Choke en gaskabel zijn prima.

Hopelijk morgen beginnen aan de remklauwen en de achterrem. Kan pas echt aan de technische slag als ik een WPHB heb.

Zo moet hij de nacht doorbrengen '(
6a.JPG

7a.JPG
 
Na lang wachten op de diverse onderdelen die gespoten en besteld moesten worden is de grote wederopbouw begonnen !

Zo kreeg ik het frame terug van de poedercoater

o1.jpg

o2.jpg


na een paar uurtjes zag hij er al zo uit
o3.jpg


Nadat ik gistermiddag erg lekker ging is hij nu al zover gevorderd
o4.jpg

o5.jpg

o6.jpg


zoek de 10 verschillen :)

heb nu alleen een paar kleine problemen, omdat de middenbok verrot was , is de veer die eraan zat tever uitgelubbert, hij hangt dus ietsjes slap. En de zijstandaart wil telkens uitzichzelf opklappen, is dus ook iets niet goed aan, al zou ik niet weten wat want alles zit net zo als in het boekje :? .
En ik heb van Roukama de verkeerde accu gekregen, deze is veel te groot :( aangezien ik hem al gevuld heb en opgeladen zal terugsturen wat lastig worden.
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk!!

Dat wordt gegarandeerd een hele mooie fiets :)
(Hoeveel personen moeten trouwens gebruik maken van dat terras }) )
 
Mooi werk!

Dat van die zijstandaard hoort zo bij een brik, doet de mijne ook ;) .
 
Mooi werk hoor! 't Opbouwen is nog leuker dan het afbreken ;) Heb je nog wat aan het blok gedaan, behalve poetsen? Oh, enne...ontroest je achterveren ff... met een beetje geluk gaat dat met staalwol nog heel aardig lukken. Hoe heb je het laten coaten, trouwens? Enkel-/dubbellaags? Blanke lak?
 
Hallo allemaal,

Het terras word tegenwoordig door maar 2 mensen gebruikt, ik en mijn vader. Zolang er nog geen olie in het spel is mag ik daar opbouwen, daarna word ik naar achteren verbannen.

Ik heb nog niet veel aan het blok gedaan behalve een inspectie van wat delen, hij heeft tenslotte nog maar 45k gedraait. De veren en nog wat dingen zoals stuur en ander klein chroom spul doe ik niet zo veel aangezien deze in de komende maanden toch vervangen gaan worden. Nu wil ik hem zo snel mogelijk rijdende hebben. Dat zijn allemaal dingen waar je gemakkelijk later bij kan. ik had geen zin om hem 2x te slopen. De coating is trouwens gewoon enkellaags zwarte poedercoat.

Trouwens, die JM TECHNIC accu's zijn waardeloos of de site van roukama klopt niets van. Het type dat voor de XJ en de FZR gebruikt zouden worden zijn gelijk volgens roukama. Hij past niet in de XJ en niet in de FZR, de oude uit de fzr past echter wel in de XJ (moest trouwens wel wat bijgevuld worden :+ )
 
Laatst bewerkt:
Wees nu verstandig: voordat je het blok lopend probeert te krijgen eerst de bougies eruit en een goeie sqwuirt WD-40 in elke cylinder spuiten.
Dan het blok eerst rustig met een grote ringsleutel ronddraaien (op die dikke moer van de ontsteking, links achter het kappie),dan met de startmotor.
Na 6 jaar stilstand zit er nergens olie meer, bij de eerste startpoging kun je dan schade oplopen.
Eigenlijk geldt hetzelfde voor de nokkenstok, effe kleppendeksel lichten en spuiten met WD-40 op de glijlagerschalen.
Waarom doe je niet wat poetswerk op het stuur en vering??
Nu is dit een beetje een afbraak op dat mooie versgespoten frame?!

ik schop je zaterdag wel voor je fl*kker! ;)
 
Heb je het voorspatbord nog niet gezien :) dus schop maar raak, ik vind de tegenstelling wel aardig. Als mijn salaris weer gestort word de 15e komen er nieuwe veren, stuur en spiegels. Dan ga ik toch nu niet me rot lopen poetsen op schroot? De WD 40 gaat erg hard, ben volgens mij al aan mijn 2e bus bezig. Ik heb al overal in en opgespoten :) .
 
:} gaat een moeie fiets worden volgens mij!
wat heb je uiteindelijk met de tank gedaan, of ben je daar nog niet mee bezig geweest?
 
Ik had een mazzeltje, bij de sloop was er net die week een XJ gebracht voor demontage. Daar waren de tank en zadel nog goed van dus die heb ik maar meegenomen, hij zat zelfs nog half vol benzine . Meestal zijn dat soort dingen lastig te vinden
 
Daar waren de tank en zadel nog goed van dus die heb ik maar meegenomen, hij zat zelfs nog half vol benzine . Meestal zijn dat soort dingen lastig te vinden
Mijn tank is altijd voorzien van benzine ;)

PS Welke sloop? Ivm 750 voorpoten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan