Zeer hoog verbruik Olie XR650

Sharky_Capas

MF veteraan
13 mrt 2003
2.229
1
Noord Holland
Geachte Sm liefhebbers
Mag ik een diagnose vragen betreffende mijn mooie xr650
Ik ben nogal blij met mijn XR650. Van iedereen gehoord dat die lekker betrouwbaar zijn en ideaal voor mijn woon werk verkeer.
Heb nog geen 800 km op dat ding gereden blijkt het toch niet helemaal in orde te zijn met mijn XRtje.

Nu heb ik afgelopen weekend eens lekker zitten touren en blijkt hij 0.4 liter olie te verbruiken op 150 km :? :X
Een maat die achter mij reed zag constant zwart/blauwe wolken uit mijn uitlaat komen.
Ik vermoed de klepsealen.
Wat vermoeden jullie??
vast bedankt.
 
Eerst en vooral,het oliepeil checken op de juiste manier(met koude motor 6/7 min stationair laten draaien,rechtop dus NIET op de zijsteun)en steeds op dezelfde manier.
Zwarte rook wijst op een te rijk mengsel (vuile luchtfilter/te rijke sproeiers ),blauw op olieverbruik.Heb je niet overvult(olie)?Dan heb je ook olie in je airbox,achter je filter... via de karterontluchting.

De kans is groot dat je zuigerringen aan vervanging toe zijn ,hopelijk zit je niet door de nicasil cilinderwand.Heeft die motor enduro gereden? 1 maal water en/of vuil binnenkrijgen is genoeg.Een compressietest kan veel duidelijk maken...

Sucses!
 
Ik heb de motor tweedehands gekocht, hij was redelijk jong en niet veel km.
Echter heeft de vorige eigenaar inderdaad een aantal enduro's gereden.
Het zou dus goed kunnen dat er zand binnen gekomen is.
Mijn motor gaat binnenkort richting Bon, kan die een diagnose geven.
Hopelijk blijkt de schade mee te vallen.
 
Als je Olie niet te hoog is , kan je ook het volgende doen

gaan rijden met iemand (op z'n eigen motor) bij warme motor (bedrijfs temperatuur) die moet kijken op het moment dat je schakeld , en je gas los koppeling in laten kijken wat er dan (blauwe rook) gebeurt,, tot het moment dat je weer gas geeft,,,, trek dan wat verder door dan normaal,,,, door het hogere vacum word er harder aan de klepshield(s) gezogen mochten ze slecht zijn dan braken ze olie uit.

lekke klepshield is nog wel te doen,,, weet niet wat ze kosten v.v je alle 4 kan aan de buitenkant slecht zien welke echt rot is.

kijk naar je uitlaat ,,, is de uitstroom opening zwart, (koolafzetting) dik of dun,, of nat , bij dat heb je een echt probleem (kostbaar) bij dikke laag maar droog , is niet leuk maar je kan rijden.
je kan de afzetting weg vegen en dan kijken hoe snel die weer aangroeid.....

Maar ik weet niet hoeveel km je er heb opzitten ?? ik denk dat een compressie test beperkt is , kan je allen zeggen of je zuiger, kleppen , of koppakking lekken, met een cilindervul test , neem een oude bougie sloop de eletrode uit , sloop het porseleine gedeelte eruit,,, las er een buisje op, zet er goede slangklemmen een slang met aansluit stuk voor perslucht,,

zet de cilinder in de bovenste stand met de kleppen dicht, haal je luchtfiler los , als je er druk op zet hoor je het sissen waar het hardste lekt dat is stuk,,,, in de luchtfilter inlaat klep , uitlaat is uitlaat klep,,, carter ontluchting is zuiger,, overgang kop- cylinder koppaking....

met compressie test kun je kijken of er iets stuk is,,, het mooiste is dat je er een manometer heb en een tabel met druk verliesen maar dat hebben ze voor motoren niet of weinig , nooit gezien......
 
Laatst bewerkt:
moet haast zeker toch wel je olie peil zijn.
kan ook zijn dat je carterontluchtingsslang klem heeft gezeten waardoor je seal achter je voortandwiel kapot gaat (650 kwaaltje).
deze is gemakkelijk zelf te vervangen.
zou wel heel shit zijn als het een echt motorisch probleem is.
als het nou echt mis blijkt te zijn dan wil ik je als mede xrman met alle plezier het orginelen honda sleutelboek (200 pag a4 dubbelzijdig!) opsturen (voor een colatje op emmen)
dan zou je hem zelf tot de laatst schroef uit elkaar kunnen halen maar ik hoop voor je dat dat niet nodig zal zijn.
sterkte
 
Hey SM-Maten bedankt voor alle tips,

Toen ik mijn sm kocht had ik na 3 maanden dit probleem ookal. Ik heb toen mijn XR gebracht naar mijn motor dealer deze heeft hem een week gehad en vertelde mij dat er niet aan de hand was. Ze hadden er nieuwe olie in gedaan etc. Echter nu blijkt dus dat ze niet eens de moeite genomen hebben om in het blok te kijken, want het probleem is niet verholpen.
Andere olie had ik dus reeds zelf ookal geprobeerd. Er zijn geen lekkages, geen slang die bekneld zat etc.
Ik ben het nu dus echt goed zat en laat eerst een Expert (BON) mijn motor maar eens bekijken.
Dit kan enkele weken duren, maar jullie krijgen de uitslag.
Tja dit is dus het risico van een tweede hands enduro kopen (zelfs een Honda kan niet in orde zijn)

Enne king okkie sleutelboek is altijd welkom ;)
 
Weet je dat zeker ???

Dat zou betekenen dat die per 1000km 2,66l verstookt '( ,,,, is een tweetakt diesel goedkoper :+

Dat een 650 meer nodig heeft is wel bekend maar dit is extreem,,,,

Sharky_Capas

Heb je al gekeken naar je carter , olii peil , uitlaat aanslag ???
 
Ondanks dat mijn XR niet geheel lekker loopt heb ik er toch wat nieuwe kapjes opgezet.
Nieuw voorspatboard
Nieuw koplampunit met gele glazen
Handkappen
Nummerplaathouder met Lets
;)

full
 
full


Eerst zat mijn kentekenplaat achterop mijn achterspatboard.
Doordat de KLPD zo vriendelijk was om me daarvoor aan de kan te zetten heb ik een kentekenplaathouder gekocht. Op deze houder zitten tevens ook letjes (verlichting en remlicht)

Als je goed kijkt tussen het achterspatboard en de kentekenplaat kan je ze zien zitten.
Ik zal eens een foto maken met mijn verlichting aan.
:)
 
Eerst zat mijn kentekenplaat achterop mijn achterspatboard.
Doordat de KLPD zo vriendelijk was om me daarvoor aan de kan te zetten heb ik een kentekenplaathouder gekocht. Op deze houder zitten tevens ook letjes (verlichting en remlicht)

been there, heeft mij 57euro gekost.. :(
heb nu een werkend achterlicht/remlicht in de achterspatbord-lenskap gemaakt en de kentekenplaat aan een aluminium beugel er onder. Bevestigt met verlichtte boutkoppen= kentekenplaatverlichting.
Minimaler dan dit kan legaal niet :P

full
 
En dan nog eentje van de voorzijde, omdat ik hem zo mooi vind.
:9~

full


Trouwens vandaag wederom gereden. Verbruik van olie lijkt wel toe te nemen. Op 60 km 0,4 liter. :(
 
probeer eens een andere soort olie,anders zit er niks anders op om de zuiger/zuigerringen/cilinder te bekijken op slijtage,minstens nieuwe ringen + cilinder honen,de dichtingen vervangen op de klepstelen is ook een must bij olie verbruik.Je kan ,indien de zuiger moet vervangen worden,een hoge compressie zuiger monteren ,HRC of Wiseco (+ - 185 euro/zuigerset).Xr's reageren daar goed op :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan