Vooraan staan bij stoplicht

Gerrit F

Rookie
19 mrt 2004
25
0
Alphen a/d Rijn
Vrijwel iedere motorrijder gaat vooraan staan bij het stoplicht, als dit op rood staat en er al een rijtje auto's staat. En je kent ook wel de situatie dat het net op groen springt en je je dus (vanaf een naastliggende voorsorteerstrook) tussen de rijdende auto's voegt.
Mijn vraag: (wellicht ook aan Baksteen) Is dit officieel toegestaan? :?
Bij mijn weten (ervaring van een kennis) wordt je als automobilist bekeurd als je in eerste instantie "verkeerd voorsorteert" om vervolgens toch die ene rij in te duiken.
Moreel vraagje: wat vind men gepast en wat niet?
Mag je je ook wel voorbij de stopstreep opstellen?
 
Ik zou theoretisch niets kunnen bedenken waarom je stilstaande auto's niet
voorbij mag steken, enkel, gaat het stoplicht op groen en jij zit nog halverwege
dan loop je de kans dat je over een doorgetrokken streep heen moet om veilig in te kunnen voegen, en dat mag niet. Dus invoegen van de doorgetrokken streep af.

Mag je je ook wel voorbij de stopstreep opstellen?

Met je voorwiel een half metertje over de streep kan gebeuren, maar pontificaal vóór de streep gaan staan mag denk ik officieël niet. Die streep is er niet voor niets. (Ik doe 't zelf altijd wel, tot nu toe zonder prent. :P )
 
Vrijwel iedere motorrijder gaat vooraan staan bij het stoplicht, als dit op rood staat en er al een rijtje auto's staat. En je kent ook wel de situatie dat het net op groen springt en je je dus (vanaf een naastliggende voorsorteerstrook) tussen de rijdende auto's voegt.
Mijn vraag: (wellicht ook aan Baksteen) Is dit officieel toegestaan? :?
Nee.
Artikel 78 RVV
Bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft.
Bij mijn weten (ervaring van een kennis) wordt je als automobilist bekeurd als je in eerste instantie "verkeerd voorsorteert" om vervolgens toch die ene rij in te duiken.
Moreel vraagje: wat vind men gepast en wat niet?
Eeeeeh.... :? Ik vind het moreel gepast :)
Mag je je ook wel voorbij de stopstreep opstellen?
Nee.
Artikel 79.
Bestuurders moeten voor een voor hen bestemde stopstreep stoppen, indien stoppen op grond van dit besluit is verplicht.

[edit]
kleine aanvulling: Als er sprake is van twee rijstroken in de richting waar jij naartoe wil rijden dan mag je imho tussen de 2 rijen auto's doorrijden (maar niet verder dan de stopstreep dus.)

kleine aanvulling 2: Ook mag je een auto passeren over dezelfde rijstrook, maar je mag dus niet over de blokmarkering met het voorsorteervak rijden.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Je mag niet voordringen bij het stoplicht ;) Dus hoef je je ook nooit tussen te wurmen. Ik heb dat ook wel vaak, voeg me er gewoon tussen. Past altijd wel.

Alleen op de snelweg tot 40-50 km/h en niet meer dan 10 km/h verschil...
 
als mij dat gebeurt (en ik zit naast een van de voorste drie-vier auto's) trek ik gewoon het gas open, zodat ik ruim voor de eerste auto de kruising op kom rijden.

invoegen tussen auto's bij een stoplicht probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen. omdat automobilisten je gewoon niet verwachten en/of geirriteerd zijn door die 'voordringende' motorrijder.

oh. achter in de rij sluit ik ook bijna nooit aan, want ik vind het risico een kop/staart botsing tussen een auto en mijn motor te groot (onoplettende automobilist die nog even een ander cdtje in de radio drukt, zijn sigaret afklopt in de asbak en nog even een nieuwe route kiest op het navigatiesysteem, terwijl hij druk in gesprek is met zijn vriendin)

vanuit de optiek van de automobilist ben ik asociaal en gevaarlijk bezig, maar vanuit mijn eigen optiek vind ik het de veiligste oplossing. wel kijk ik altijd goed uit of het kruispunt vrij is. of er niet nog een automobilist door 'donkeroranje' rijdt. (want als je volgas dat kruispunt op komt blazen wil je niet verrast worden)
 
is er nog een minimum aantal auto's wat jij voor je nodig hebt omin te gaan halen? Haal jij bv 1 of 2 auto's ook in? Of moeten er minimaal 5 auto's staan wil jij in gaan halen?
 
is er nog een minimum aantal auto's wat jij voor je nodig hebt omin te gaan halen? Haal jij bv 1 of 2 auto's ook in? Of moeten er minimaal 5 auto's staan wil jij in gaan halen?

Ligt eraan bij mij, warmrijden sluit ik altijd achteraan. Normaal rijden sluit ik ook achteraan als d`r niet meer als 3 auto`s staan. Touren (dat is als die warm is :+ ) Altijd vooraan ook al staat er 1-tje. anders haal je hem toch na het kruispunt in
 
Ik stop nooit achteraan een file en als er geen autos staan stop ik eveneens tussen twee vakken, geen klootviool die mij langs achter overhoop rijdt B|
 
Een van de zeldzame keren dat ik niet tot van voor ben gereden op de afrit hebben ze mij vanachter aangereden. Dus dat was voor mij ook de laatste keer.
 
Rijen stilstaande auto's voor een stoplicht, beschouw ik als een file: dus daar mag ik als motorrijder gewoon tussendoor rijden. En waar ik dan ga staan als ik eenmaal vooraan sta, hangt van de situatie af. Ik heb op die manier ook al vaker een politiekoekblik gepasseerd of vooraan aangekomen me naast een vooraanstaande motoragent geposteerd en tot dusver nog nooit enig commentaar gekregen van het bevoegde gezag. Het zal dus of mogen of oogluikend worden toegstaan! :]
 
Stond een tijdje geleden als poll op de site van het Openbaar Ministerie:
MAG DUS WEL!...indien je de regels naleeft...

Stemresultaten 2004

De vraag van deze week (12):
Mogen motorrijders ‘voorkruipen’ bij het verkeerslicht?

Het goede antwoord is:
A. Motorrijders mogen een rij stilstaande of langzaam rijdende auto’s passeren, mits het snelheidsverschil niet meer is dan 10 km/uur. Dat geldt in de file, maar ook voor het verkeerslicht.

Totaal aantal antwoorden: 612

A. Ja, dat mag
56.37% (345 maal geantwoord)

B. Nee, ze mogen alleen voorkruipen in de file
18.95% (116 maal geantwoord)

C. Nee, dat mag niet
24.67% (151 maal geantwoord)
 
Wel alles vermelden graag.

Er stond nog wat bij, nl: zij mogen de stopstreep niet passeren.
 
Ik vind het allemaal prima, als het ook maar even past ga ik vooraan staan. Uit veiligheidsoverwegingen en om als eerste lekker weg te trekken (en de blikjes hééél snel klein te zien worden in mijn spiegels) en niet in die volgorde 8-)
 
Ik vind de vraag of iemand er al eens voor bekeurd is een stuk belangerijker dan de vraag of het überhaubt mág :) . Bij deze: Is er al eens iemand bekeurd voor het "voordringen" bij een stoplicht, of het overschrijden van de stopstreep?


[edit]taalfoutje[/edit]
 
als er minder als 2 á 3 autos staat, wacht ik wel. bij meer ga ik wel vooraan staan...
 
Ik vind de vraag of iemand er al eens voor bekeurd is een stuk belangerijker dan de vraag of het überhaubt mág :) . Bij deze: Is er al eens iemand bekeurd voor het "voordringen" bij een stoplicht, of het overschrijden van de stopstreep?


[edit]taalfoutje[/edit]
Voor het stoppen na de stopstreep dat weet ik niet. Iig wel voor het niet volgen van de richting die de voorsorteerstrook aangeeft, het overschrijden van de doorgetrokken streep tussen die twee rijstroken en het door rood licht rijden als je op de verkeerde rijstrook staat (voor links en toch rechtdoor gaat, terwijl het licht voor links nog op rood stond en voor rechtdoor op groen).
 
Voor het stoppen na de stopstreep dat weet ik niet. Iig wel voor het niet volgen van de richting die de voorsorteerstrook aangeeft, het overschrijden van de doorgetrokken streep tussen die twee rijstroken en het door rood licht rijden als je op de verkeerde rijstrook staat (voor links en toch rechtdoor gaat, terwijl het licht voor links nog op rood stond en voor rechtdoor op groen).

Maar spreek type je hier uit persoonlijke ervaring of verkeersquiz-kenner? :)
 
Maar spreek type je hier uit persoonlijke ervaring of verkeersquiz-kenner? :)
Als je met persoonlijke ervaring bedoelt of ik zelf de bekeuring heb gehad: nee.

Als je met persoonlijke ervaring bedoelt of ik motorrijders ken (of heb gesproken) die ervoor zijn opgeschreven: ja.

Als je voor de stopstreep gaat staan dan rijd je feitelijk door rood licht. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand daarvoor opgeschreven is. Dat wil nog niet zeggen dat het nooit is gebeurd.
 
Ik ga juist alleen bij een klein aantal auto's vooraan staan. Waarom? Ik ben nog maar net begonnen met motorrijden en wil (voorlopig nog ff) niet het risicol lopen dat ze optrekken terwijl ik er nog tussenin rijd.
 
Bij mij hangt het er helemaal vanaf of ik haast heb of niet. Als ik snel ergens moet of wil zijn piep ik werkelijk overal voor en een andere keer sluit ik steeds achter aan.
Foei, je moet nooit gaan rijden als je haast hebt! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan