56km op motor die nieuw uit showroom zou komen???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fishhead

MF'er
18 jun 2021
120
107
Ik heb afgelopen november een splinternieuwe Triumph Street Triple 765R gekocht.

Toen de motor bij mij thuis werd afgeleverd viel het mij wel meteen op dat de banden er iets meer bereden uitzagen dan een kort testritje maar ik vertrouwde de verkoper en ik ging er vanuit dat dit het gevolg was van rijklaar maken en controleren van de motor.
Het was erg slecht weer dus de motor de schuur in gerold, korte uitleg gekregen en dat was het voor die dag.

De volgende dag ben ik meteen gaan rijden en na mijn eerste rit op mijn mooie nieuwe motor ging ik pas het dashbord en de menu's verkennen en toen ontdekte ik dat de tripmeter een 56km hogere stand heeft dan de normale teller. De normale kunnen ze eenmalig resetten zodat de klant een motor krijgt met 0 km erop. Ik snap dat er het eea gecontroleerd moet worden maar 56km is wel erg veel.

Ik heb de verkoper er op aangesproken en die zei dat dit normaal is. Ik vertrouwde de verkoper en ben de motor eerst nog blijven gebruiken maar het zat mij toch niet helemaal lekker.

Toen ben ik uiteindelijk maar eens rond gaan bellen, eerste alleen andere Triumph only dealers en daarna andere motorzaken, zeker 15+ bij elkaar en allemaal vertellen zij dat dit eigenlijk een absurde hoge stand is voor een nieuwe motor. Daar komt bij dat er 2 partijen bij waren die aan de hand van mijn verhaal konden raden waar ik de motor gekocht had en blijkbaar houd deze dealer er een vrij ruime definitie op na van wat zij zien als een helemaal nieuwe motor.
Doorgaans stellen andere Triumph dealers dat in uitzonderlijke gevallen de 20km misschien overschreden kan worden voor aflevering. Geen 56km dus.

Opnieuw heb ik de verkoper (een Triumph only dealer) aangesproken en geconfronteerd met mijn bevindingen en die blijft volhouden dat dit normaal is.
Ik heb gevraagd om een accurate verklaring voor de km stand (misschien zat er ergens een stroing weet ik veel) maar ze kunnen mij dus echter niet verklaren waarom de teller stand zo hoog is en de enigste verklaring die ze mij wel gaven is dat de motor misschien 2x is nagekeken door een monteur.

Echter ben ik geen leek op technisch gebied en wanneer een ketting ongesmeerd en gort droog is, een koppelingshevel geen enkele vrije speling heeft en de quickshifter niet werkt wanneer je van 4 naar 5, van 5 naar 6 of omlaag schakeld... dan verklaar ik hun verhaal direct tot totale onzin.

Ik heb Triumph Engeland gemaild, die sturen de mail weer door naar Nederland en die weer naar de motorzaak waar ik de fiets heb gekocht, ook de importeur zegt ik snap je klacht maar ik kan niks voor je doen en zo ga je van hetk spreekwoordelijke kastje naar de muur.

Ik heb het idee dat er meer op de motor is gereden dan enkel door hun monteur ter controle.
Gezien de km stand zou het waarschijnlijk maar om 1 enkel ritje te gaan, dit hoeft niet perse erg te zijn maar, en zeker wanneer je mij eerst een demo model probeert aan te bieden en ik heel duidelijk aangeef dat ik geen motor wil kopen waarop een testrit is gemaakt zonder dat het blok normaal is ingereden, vind ik dit dus wel erg.

Ik voel mij eerlijk gezegt genaait dan wel opgelicht en ik vraag mij af wat ik hiermee kan?

Ik heb de motor voor de normale prijs gekocht, mijn 2023 hornet ingeruild voor een eigenlijk te laag bedrag maar goed ik vertrouwde de verkoper, het kon allemaal lekker snel en ik gunde hun ook dat ze nog wat aan mijn motor konden verdienen maar daar heb ik inmiddels grote spijt van.

Het gaat om erg veel geld, ik heb hier hard voor moeten sparen en de Hornet was een leuke fiets maar die voldeed eigenlijk niet aan mijn verwachtingen en dan met grote twijfel ga je toch over tot het aankopen van een motor die dat wel moet doen en daar heb ik nu een erg vervelende nasmaak aan overgehouden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie advies en tips omtrent deze situatie.
 
Grote vraag: Zijn er gebreken aan de motor of voldoet ie gewoon aan je verwachtingen? Ik snap dat het om veel geld gaat, maar hij is er niet minder om toch? En voor de rest heb je gewoon fabrieksgarantie. Staat het kenteken wel gewoon netjes op de datum dat jij hem gehaald hebt en klopt de eerste afgifte van de motor in NL ook met die datum? M.a.w. ben jij volgens de RDW de eerste eigenaar? Als dat zo is zou ik me er niet zo'n zorgen maken en gewoon lekker genieten. 56km is overigens ook niet het einde van de wereld. De ANWB heeft het over maximaal enkele tientallen km's bij nieuwe voortuigen. Daar voldoet hij aan.
 
Echter ben ik geen leek op technisch gebied en wanneer een ketting ongesmeerd en gort droog is, een koppelingshevel geen enkele vrije speling heeft en de quickshifter niet werkt wanneer je van 4 naar 5, van 5 naar 6 of omlaag schakeld... dan verklaar ik hun verhaal direct tot totale onzin.
De quickshifter zou bij elke opschakeling gewoon goed moeten werken, terugschakelen zonder koppeling wordt niet door een quickshifter geregeld maar door een blipper, zit deze op de motor? Zo niet dat klopt het dat je niet zonder koppeling kan terugschakelen.
 
Ik sluit me aan bij @IJzervreter wat is de oplossing die je hier wil hebben? Een volledig nieuwe motor? Een gedeeltelijke teruggave van de aankoopprijs? Al die dingen zijn voor 56KM niet heel realistisch meen ik.

Als persoon vind ik dit soort dingen ook heel frustrerend en ik snap je gevoel. Maar op deze manier stap je straks niet meer met plezier op je nieuwe motor en dat zou zonde zijn. :]. T zijn er 56 en niet 5600. Mocht gaandeweg blijken dat men er asociaal mee omgesprongen is en het blok niet lekker lopen, dan heb je toch gewoon je garantie? Nooit meer daar iets kopen en verder gaan met je leven denk ik.
 
56 kilometer op een nieuw geleverde motor?
_Fuggedaboutit Roast_ {the forgotten roast}.jpeg

Geniet van je aanschaf!
Veel veilige kilometers gewenst 🏍️
 
Ik was vorige week bij een dealer en die had een nieuwe motor klaar staan voor een klant.
Die wilde hij op eigen initiatief laten zien.
Moest hij even buitenom bij de werkplaats ophalen.
Starten, vijftien meter rijden en weer uitgezet.
Aan de hand lopen was teveel moeite. :?
Zo ook weer terug.
 
Accepteer het en enjoy.
Je hebt de motor geaccepteerd en dus ook de droge ketting en andere zaken die je kunt zien voordat je erop gereden hebt.
Misschien erg jammer voor je gevoel.
 
Ik snap je frustratie, ik kan me voorstellen dat het om transparantie gaat. Als de dealer een goede verklaring voor kilometers heeft heb je dan nog steeds problemen mee? Ikzelf zou het, zoals eerder geopperd is loslaten en gaan genieten van de Triumph . Misschien een andere dealer zoeken voor het geval je niet tot een gewenste oplossing komt.
 
Even over die quickshifter: Ik had er ook problemen mee, na een km of 500. Schakelde niet meer op zonder koppeling. Hij is uiteraard gewoon keurig onder garantie vervangen. Wellicht heb je daar, net als ik, gewoon een maandagochtend model. Kan gebeuren, ook bij triumph
 
Ik zou me er ook niet heel erg druk om maken maar netjes is het niet.

Een nieuwe motor is een nieuwe motor en die heeft geen 56km gereden maar minder dan 10.
 
Mogelijk dat ze iets extern hebben laten doen aan je motor vóór het afleveren, en hebben ze m er gewoon heengereden i.p.v. in een bus.
I.c.m. het resetten van de teller voor de klant zoals je schrijft (maar trip meter vergeten) kan het uitpakken zoals je beschrijft.

Maar verder sluit ik me bij de rest aan: als ze die tripmeter niet vergeten waren, had je hier ook niet van geweten.
Dat een motorzaak het wat minder neemt qua transparantie is natuurlijk vervelend, maar niet t einde van de wereld.
Als t onderhoud maar goed gedaan word...

Dus als de motor verder probleemloos functioneert, en het rijd zoals je verwacht: dan vooral dit laten voor wat het is en gas d'r op!
 
Ik zou er nog geen seconde mij druk over maken, 56 km is nu niet een afstand waarmee je de zooi vol in gort rijdr, denk dat die blokken op de proefstand wel zwaarder zijn mishandeld.
De rest, das gewoon garantie.
Man, geniet van het feit dat je een nieuwe motor voor de deur heb, ik moet het doen met een 20 jaar oude
 
56km is heel weinig. Het kan zijn dat dit een ex demo was, en een eerlijke dealer zou dit dan ook moeten zeggen en eventueel een kleine korting geven. Maar sinds je na een uurtje rijden zelf al 56km hebt zou ik het gewoon laten voor wat het is.. als het 560km was zou ik van andere mening zijn maar 56 is gewoon weinig. Wel zou ik een andere dealer kiezen voor onderhoud.
 
Ex-demo lijkt me sterk met 56 km. Dat is dan 1 of hoogstens 2 proefritjes. Neem bovendien aan dat een dealer niet zomaar de hoofdteller op 0 mag zetten bij een ex-demo?
 
Wijze les ook voor de dealer. Die weet nu dat hij niet moet vergeten de tripmeter op 0 te zetten als hij de teller terugdraait. 0 is sowieso verdacht. Maar ik snap dat je daarop niet let. Ik probeer me bij aanschaf ook nooit te laten afleiden (of juist te laten alarmeren) door wat de verkoper zegt en ga de aankoop in mijn eigen tempo bestuderen, al hebben ze hem met draaiende motor in de entree neergezet (2 alarmbellen). Het motor(- en auto)wereldje blijft hier en daar schimmig en goede dealers zijn schaars. De km-standen die ik op een nieuwe motor (en auto) heb gezien waren 8, 10, 11 en 12, in de wetenschap dat ook dat niets hoeft te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn gloednieuwe auto had 72 km op de klok staan. Die was de boot opgereden, de boot afgereden, van transport af naar de importeur gereden, en had voor aflevering een controle-ronde gehad waarbij motorblok wél warm was gereden. Daar was de ODO-meter ook niet gereset. Dikke prima, kan gebeuren.

Ik kan alleen uit je (emotievolle) verhaal niet precies opmaken of je nu ook problemen hebt met de quickshifter/koppelingshendel/ketting, of dat je dat als voorbeeld gebruikt om aan te geven dat je geen leek bent.
 
Zou mij ook storen. Je koop een nieuwe omdat je een nieuwe wilt. Een verse. Die nog niet is bereden. Zelf de eerste km’s erop zetten, ontmaagden. Dat.

Misschien was er een klant die zo’n zelfde wilde kopen, geen demo voorhanden, dus hop groene plaat erop en rijd maar ff een stukje? Maar niet te ver want het is een verkochte.

Bij B. in L. gekocht toevallig? :r

De andere B. maar dan in Noord Scharwoude ben ik uitermate vriendelijk geholpen door de eigenaar toen ik ik de markt was voor een Tiger 1200. Zou daar gerust de motor in onderhoud durven doen.
 
Quickshifter werkt alleen bij opschakelen, als dat niet werkt = garantie.
Wat ik bij de Quickshifter op mijn Ducati's wel merk is, hoe hoger in toeren, hoe beter ze werken. Als je gewoon op je elfendertigst rijdt en rustig opschakelt kun je beter de koppeling gebruiken. Maar daar is de quickshifter ook voor gemaakt he, het snel schakelen tijdens volle acceleratie....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan