Ratel in het blok van een xj 600 1991

xj 600

Rookie
14 apr 2004
3
0
Ommen
Ik heb een xj 600 van 1991 met zo'n 55000 km op de klok. Ik heb alleeen een ratel in het blok. Deze hoor niet meer bij hele hoge toeren. Kan het zijn dat de nokkenas ketting gespannen moet worden?
Is dit zelf te doen of aan de dealer overlaten?
 
Ik heb een xj 600 van 1991 met zo'n 55000 km op de klok. Ik heb alleeen een ratel in het blok. Deze hoor niet meer bij hele hoge toeren. Kan het zijn dat de nokkenas ketting gespannen moet worden?
Is dit zelf te doen of aan de dealer overlaten?


Lijkt inderdaad op de nokkenasketting. Bij koude motor is het geluid dan ook erger als bij een warme motor.

Je kan dit zelf doen, maar ook aan een dealer overlaten, wat jij wil...

(Spanner is makkelijk te bereiken bij een XJ600, stellen is ook eenvoudig)
 
De nokkenas wordt natuurlijk vanzelf gespannen door de spanner, tenzij de spanner niet goed is, of dat die op zijn eind zit en de ketting vervangen dient te worden.

Het kan ook zijn dat de spanner net voor het punt staat te verspringen, dan kan het ook zijn dat hij tikt, omdat hij dan vrij los staat. Maar dan is het over zodra hij verspringt, dat komt vanzelf. Je kan er beter even naar kijken, de spanner is er vrij makkelijk uit te halen. Dan kan je zien of hij op het eind staat of niet.. (zo ja moet je aan't sleutelen, ketting vervangen) bij twijfel effe laten doen...
 
De Diversion van mijn vrouw heeft dezelfde ratel
De nokkenasketting is gesteld,maar het ratelen blijft
Zodra je iets wegrijdt dan is het geratel weg.
De motor heeft 20k gelopen.
De diversion schijnt hiervoor wel gevoelig te zijn.
Je kan de spanner ook loshalen om te kijken of de veer niet blijft
hangen.
ron.
 
Bedankt voor de reakties. Het zal dus wel de nokkenas ketting zijn die het ratelend geluid veroorzaakt.

Is er ook iemand die me kan vertellen hoe ik deze ketting moet stellen? Moet ik hierbij ook letten op de onstekingtijd van de motor of heeft dit er niks mee te maken?
 
Bedankt voor de reakties. Het zal dus wel de nokkenas ketting zijn die het ratelend geluid veroorzaakt.

Is er ook iemand die me kan vertellen hoe ik deze ketting moet stellen? Moet ik hierbij ook letten op de onstekingtijd van de motor of heeft dit er niks mee te maken?

Heb je als het goed is niets mee te maken.
Spanner zit aan de buitenkant van het blok. Kan je zo bij.
(tegen de cilinders, ik meen te herinneren dat ie onder de carburatie zit)
 
Terug
Bovenaan Onderaan