Hoi, wilde even mijn vakantie met jullie delen.
Paar maanden terug werd op mijn uni de mei vakantie verplaatst, toen viel me op dat het precies viel in de week na de GP van Jerez.
M'n koppie begon toen al een beetje te rekenen, Google Maps vind Amsterdam -> Jerez 2300 km, Koninginnedag vrij en de dag er voor kon ik volgens m'n rooster zelf invullen...
Prima dus,
Woensdagmiddag 28 April heb ik na mijn colleges al m'n rotzooi op de motor gebonden en ben ik vertrokken. Hier dan een beetje mijn 'verslag' vooral voor mensen met eventueel dezelfde ideeën ooit (ik kon niemand vinden met een zelfde verhaal voor ik ging...)
Woendag: Rond half 4 thuis, zadeltassen, roltas en tanktas gepakt, motorpak aan en alles op de motor binden, navigatie op de telefoon aangezet en me laten sturen naar Pont de St Maxence, mijn eerste stop bij een camping (stukje voor Parijs).
Het is in heel Nederland 20 + graden, dus heerlijk weer om je vakantie te beginnen!
Spits @: Amsterdam, A10, Utrecht, Breda, Antwerpen en Gent Feest Ik had Woensdag ochtend al willen vertrekken, maar de les die ik dan zou moeten skippen bevatte een presentatie die ik moest geven...
Kwam bij de camping aan waar ik mn eerste nachtje door zou brengen, maar in dit seizoen valt de activiteit daar natuurlijk nogal tegen, en het feit dat ik er pas om half tien aan kwam hielp ook niet. (aka niemand bij de receptie.)
Bordje aan de deur vertelde me dat ik me mocht melden bij het huis aan de straatkant.
De huiskamer in het huis is natuurlijk leeg, maar er staat ergens een TV aan, ik ram nog eens op de bel, klop op muren / trappen. Maar er reageert echt niemand. Langzaam de trap op. TV geluid komt dichterbij, nogmaals kloppen 'Hallo' geroepen, maar geen reactie.
Loop nog een stukje verder de trap op, zie 2 mensen slapend voor een TV hangen, ga ik ze wakker maken ? Dacht het niet, zet mn tentje wel ergens op en meld me morgenochtend wel ff.
Onderweg terug naar de motor komt de grootste traktor (volgens mij had ie 219 wielen) aangereden, met daarin de boer (/campingbaas) Hij leid me terug het huis in en ik betaal 9 euro voor een nachtje camping, als ik hem uitleg dat er niemand wakker is in huis schreeuwt de man in onverstaanbaar frans iets heel aggressiefs naar boven, er word ook gereageerd. Ik versta er niets van
Tentje opgezet terwijl het eigelijk al donker is, (hoe moest het ook al weer precies )
Rotzooi in de tent, ketting nog even gesmeerd (heb een OSCO maar vergeet het vaak )
Camping is typisch een franse camping bij de boer, stuk land, paar bomen en een gebouwtje met toiletten en douches (toiletten van het middeleeuwse franse type...)
Volgende ochtend vroeg wakker, beetje grijze lucht en vochtige dag, alles ingepakt, op de motor geknutseld en de navigatie richting Bordeaux gestuurd, betekend natuurlijk over Parijs, en het is half 10, zal de spits al afgelopen zijn ?
Nee, het is druk rond Parijs, maar de scootertjes en andere motoren geven het goede voorbeeld, lekker overal tussen door knallen, meeste scooters houd ik prima bij, en een kerel op (/in ?) een goldwing word kleiner in mn spiegels ^_^
Parijs achter me gelaten, door richting zuiden.
Ik had van te voren gerekend op de kennis van mijn Navigatie, er staan bijvoorbeeld een hoop campings en dergelijke in, maar blijkbaar valt de hoeveelheid campings die hij kent in dit stuk Frankrijk nogal tegen (precies 0...)
Navigatie richting Mont de Marsin gewezen, lijkt een redelijk toeristisch stuk daar moet ik wel een plekje kunnen vinden.
Na ongeveer een half uur over Route National wegen met een lekker tempo vrachtwagens inhalen kom ik op de route richting Orthez (klinkt spaans maar is nog frans ) een bordje tegen met een camping / sportterrein. Ik volg het bordje en ik kom op een prima camping uit, er staan vooral fransen, (blijkbaar zijn er redelijk wat fransen die buiten de vakanties om op campings in de buurt staan en vanaf daar naar hun werk rijden...Ok.)
Hele lieve campingmensen komen me een tafel en een stoel brengen (omdat ik die vast niet bij me heb op de motor ), vertellen me dat er vooral fietsers en wandelaars komen, maar niet te veel motoren.
Volgende ochtend weer hetzelfde kunstje, rotzooi inpakken en op de motor binden, zit zo goed als aan de voet van de Pyreneeën, heb op de kaart een bergpas gevonden die een kleine 1700 meter hoog is. Klinkt wel als een mooi begin van de dag.
Rijd richting zuiden, kom eerst nog een Hypermarcheé tegen, even gestopt voor wat broodjes en wat drinken, uiteraard kan je er ook een fiets en een surfplank kopen, maar die kan ik niet meenemen, dus ik houd het bij wat eten en drinken.
Verder richting bergen, weer is nog steeds prima, ruim 20 graden en droog. Zodra ik een eerste glimps van de bergen opvang zie ik dat er een grote wolk in de berg hangt. Ik kan de top van de bergen niet zien door de wolken, is het wel een handig idee om naar boven te gaan ? We zien wel, als het sucked kan ik altijd naar beneden...
Begin de bergen in te rijden, opvallend stil, dorpjes zijn leeg en het enige leven wat te spotten valt zijn schapen en een verdwaalde koe. Bordjes waarschuwen me dat de koeien los lopen en ook op de weg kunnen wandelen.
Franse asfalt is hier best prut, beetje gescheurd en met vervelende reparatiepogingen op vervelende plekken. Wel lekker leeg en droog, dus het rijd wel lekker door. Hoe hoger ik richting de bergen kom hoe meer het me opvalt dat er echt een dikke mistwolk hangt in de berg.
De echte klim begint, mooie haarspeldbochten met redelijk asfalt, na een paar kilometer begint het mistig te worden en nog een paar kilometer verder word de mist echt vervelend, het is goed dat er geen tegenliggers zijn (zal het door de mist komen ? )
want je ziet echt niets, op sommige stukken gok ik minder dan 30 meter zicht, dan is 50 al best hard, en zeker een haarspeldbocht zie je dan voor je gevoel erg laat.
De mist word richting de top minder dik en zodra de top echt in de buurt komt is het zi
cht al weer redelijk, er licht nog wat sneeuw op de hellingen en ik kom bij de grens in de buurt.
Ineens is het asfalt nieuw, breder, veel stevige vangrails om de weg heen, het lijkt wel alsof deze weg gisteren officieel geopend is, alles klopt precies. Volgens de GPS ben ik in Spanje, maar het bordje heb ik blijkbaar gemist. De mist is bijna allemaal weg, asfalt is perfect en dankzij de mist is deze kant van de berg ook verlaten.
Mooie wegen, goede temperatuur, zonnetje erbij, geen verkeer en de kans op controles lijkt me ook klein. Heerlijk het gas er op en pas als ik na een kilometer of 15 wat dorpjes tegen kom is er ineens een verdwaalde vrachtwagen, die ben ik snel kwijt, onderweg wat mooie plaatjes gemaakt. Ik ben pas een half uur in Spanje maar nu al overtuigd!
Nog een paar kilometer verder kom ik ineens om de hoek van een heuveltje een gigantisch meer tegen, ik had de kaart van deze regio niet echt goed bekeken (had 'm gisteren op een tankstop pas gekocht) en had dit niet verwacht. Voor m'n gevoel is dit meer net zo breed als de bodensee in Zwitserland, maar minder lang. En mooier blauw
dan ik ooit verwacht had dat water kon zijn.
Na dat ik een paar foto's maak kijk ik even op de kaart, heb voor mn gevoel al een hele dag gereden, maar het zijn nog maar 180 km geweest sinds de vorige camping, moest nog een heel stuk tot Jerez, dus besluit ik met de kaart er naast maar richting Madrid te rijden. Ik stel mn navigatie in op een camping in Toledo. Zo ben ik morgenochtend niet weer door een spits aan het klooien
Rijd zonder drama richting zuiden, grote lege wegen. Weinig wat wij snelweg zouden noemen, maar je mag 100 op de buitenwegen en ze zijn hier ook redelijk leeg.
Eerste wat me na een paar 100 km opvalt is dat de spaanse wegbeheerder heel concequent is met de inhaalverboden, en dat het ook altijd een goeie reden heeft (heuvel / blinde bocht e.d.) niet zoals in Nederland een inhaalverbod zodra je te hard aan het rijden zou kunnen zijn op een kaarsrechte weg van kilometers lang.
Mijn idee voor het rijden in Spanje blijft 'When inRome Spain do as the Spaniards.' en samen met de rest van de mensen die ik tegen kom zit de snelheid op 100 wegen in de richting van de 140, rijd dus lekker door, en mooie bochtige wegen met veel uitzicht. Dit stuk Spanje is in verhouding met veel andere stukken redelijk plat.
Lampje op mijn dashboardje begint te branden met de melding dat de tank op reserve hoeveelheid zit, dus even een tankstation in de gaten houden. Eerste die ik tegen kom is een echte Repsol (één van de vele in het land) en ik gooi de tank vol.
KUT, DIESEL !! of... nee. he ? 1,17 voor een Liter ?! er staat echt euro 95, ruikt ook hetzelfde... Diesel heet ook gewoon Diesel, en is minder dan een euro / liter...
Dus echt benzine voor 1,17 per liter.. ... Nog meer goede kanten aan Spanje ! (NL is 1,59 / FR 1,49 voor een liter het zal de accijns wel zijn.)
Omdat de snelheid er redelijk in zit en de inhaalacties zonder al te veel remmen kunnen aangezien je zoveel overzicht heb blijft die tank Spaanse benzine ook maar volhouden. tot op het punt dat ik er van overtuigt ben dat de indicatie van mn tank er mee gestopt moet zijn. Niet erg, in de verte zie ik weer een Repsol. Gooi em wel vol en moet beter op de kms letten. Slang van de pomp vind het na 11 liter wel genoeg, krijg er ook echt geen ml meer in. (normaal gaat het lampje aan als er 12 liter weg is, dus het zal nog wel functioneren...) Betekend wel dat ik richting de 1:22 haal. En dat met al die bagage en redelijk tempo... Prima deal !
Ik rijd weer verder richting Toledo, rondweg rond Madrid, verkeer viel mee, spits was waarschijnlijk al afgelopen. Nog even op het schermpje van mn GPS (telefoon) kijken, hmm. niets in beeld.. misschien is de muziek niet afgelopen opdat het album afgelopen was... maar even stoppen, ben inmiddels in Toledo maar weet dus niet zo goed waar ik moet zijn. In een zijstraatje de telefoon uit de tanktas, Hij is uit... knop indrukken doet ok niets. Lampje op de oplader in de 12V plug brand nog wel... toch doet hij niets.
Wereld stort een beetje in. Geen navigatie, geen Telefoon (om mn moeder af en toe gerust te stellen dat ik nog leef) en aller kutst nog ! GEEN MUZIEK Heeeel andere dag ineens, en het was zo fijn tot nu toe. Enige wat me nog blij maakt is dat het mn telefoon is die er mee kapt, en niet de motor. na 3 verschillende spanjaarden die me wel wilde helpen vind ik Camping 'El Greco' en de chago dame die mij (met open uitlaat) aan had horen komen bij de receptie en daarom d'r huis uit kwam was niet overdreven behulpzaam . Verzachtte haar irritatie enigzinds toen ik uit kon leggen dat mn navigatie overleden was.
Rondje gereden over de camping, mocht gaan staan waar ik wilde. Druk op zoek naar een stukje gras. Maar alleen maar grind en campers. Zie verderop één tent staan, maar ook op het grind. Zal wel horen, ik vind een plekje, dump mn tent daar en ga heel lang douchen.
Als ik terug kom toch voor de zekerheid nog eens kijken wat de telefoon bedacht heeft, plug alles nog eens extra goed in, houd de knop een paar seconden vast en ... LEVEN :D Hij doet het nog ! niets aan de hand, er was gewoon iets losgetrild in de aanvoer van stroom tot de telefoon. SMSje richting Nederland, en nu eerst BIER !
Na een halve liter San Miguel zoek ik mn bedje op.
Door de irritatie gisteravond heb ik geen foto's gemaakt van Toledo, dus onderweg naar buiten de camera erbij en een paar foto's gemaakt. Erg mooie stad met een hoop hoogteverschil en historie.
Richting zuiden betekend richtging Ciudad Real redelijk klein stipje op de kaart, maar een redelijke stad. Stop midden in even om wat te eten en te drinken. Mensen kijken naar me alsof ik gek ben, maar ik zit gewoon in de zon op de stoep op een bankje te denken aan de mensen in de grijze weersomstandigheden in Nederland Graad of 28 in de zon.
Tocht gaat verder richting zuiden. Doel voor vandaag is Jerez, of in ieder geval in de buurt genoeg om morgen naar het circuit te kunnen. Eerst volgende stad om aan te houden is Cordoba. (nog een Seat toch ?)
De route naar Cordoba leid door een mooi stuk, veel heuvels, bergen zelfs. alle wegen heuvelop zijn dubbelbaans om trage vrachwagens uit de weg te houden, iedereen rijd minstens 130 behalve als er een Guardia Civil autotje voor je op doemt. Dan is het ineens braaf 100 en rechts houden. Autotje neemt een afslag en iedereen trapt het gas in tot de bodem en schiet er vandoor. When in Spain....
Stop even voor een paar foto's bij een parkeerplaats. Gruwelijk mooi uitzicht en weer tijd voor een broodje / slokje.
Verder richting Cordoba, het aantal motoren onderweg groeit. Cordoba is een mooie stad, weer volg ik de scootertjes op een willekeurig pad door de stad, na een uurtje ofzo vraag ik de navi om me richting Sevilla te sturen. In Sevilla doe ik hetzelfde. Weer een erg mooie stad. Volgende stop is 'Arcos de la Frontera' bergdorp in de buurt van Jerez waar ik een camping gevonden had. Navi stuurt me keurig tot het hek. Het dichte hek. de vertaling van 'cerrado' kan ik ook wel gokken. Er komt een beveiligingsman naar me toe gelopen, stuurt me richting 'el Bosque' 'not far' zegt ie.. Prima, maar ik vraag toch de navi voor de dichtstbijzijnde camping. Verder de heuvels in is het advies. Prima, ergens helemaal bovenaan een berg is er een spoorboom. Campertje in de verte, prima. Gevonden dus.
Meisje bij de balie spreekt een beetje (Poco / Pocito) engels. Ik kan wel op de camping terecht, maar na een paar zinnen word duidelijk dat ze een bezoek bedoelt, niet een verblijf, 'not possible' Dus de weg gaat weer verder, dan maar richting Ronda.
Onderweg naar Ronda zie ik een bordje 'el Bosque -->' Ok. Proberen we dat nog een keer. Na een kilometer of 15 een bordje met camping, ik volg het bordje en zowaar, een camping. Bordje buiten meld dat er geen plek meer is voor 'autocaravan' daar val ik vast niet onder.
Vriendelijke man aan de balie helpt me, wijst me een plekje en geeft me een sleuteltje voor de slagboom. Motor richting veldje en tent op gezet. Eindelijk klaar. Morgen is het ongeveer 30 km naar Jerez, prima deal dus. Er staan een hoop tentjes maar geen motoren op de camping, nogal een lege bedoeling.
ver van huis
Om 'n uur of 7 komen er vanuit de verte een hoop motoren aan, een groep van 14 fransen, en een stuk of 12 spanjaarden, 2 engelsen. Lijken een paar groepjes vrienden e.d.
Na wat te eten word ik aangesproken door een Spanjaard 'It's OK ?' vraagt ie ?
Blijkbaar een Docent Marketing in Sevilla die voor de races op een camping komt staan met z'n vriendin. Aardige vent, en spreekt engels omdat hij les geeft aan o.a. Amerikanen.
De volgende ochtend vraagt hij me of ik met ze mee rijd naar het Circuit. Goeie deal.
Parkeren gaat vergelijkbaar als bij Assen, alleen hier staan er ongeveer 50 man met allemaal een fluitje, keihard te fluiten en te wijzen waar je mag (/moet) parkeren.
Ik kan nog een kaartje kopen voor dezelfde Tribune (P-7, 55 euro, beat that Assen !, 45 euro voor een gewone toelating)
en ik zit in de zon naast m'n campinggenoten het staartje van de moto2 warmup te kijken. T shirtje gekocht, Nog een Rossi Vlag, (die ik tussen alle Pedrosa fans maar even in mn tas heb laten zitten).
Races waren spannend, veel spanjaarden op de Podia dus iedereen blij, de Pedrosa fans tot vlak voor het eind van de race ook nog heel blij, daarna werd het bier op de grond gegooid en de weg naar huis ingezet. Stukje Red bull rookies meegepakt en daarna ook terug richting Camping voor wat te eten.
Terugweg was een heel ander verhaal, maar nu geen zin meer om te typen
Paar maanden terug werd op mijn uni de mei vakantie verplaatst, toen viel me op dat het precies viel in de week na de GP van Jerez.
M'n koppie begon toen al een beetje te rekenen, Google Maps vind Amsterdam -> Jerez 2300 km, Koninginnedag vrij en de dag er voor kon ik volgens m'n rooster zelf invullen...
Prima dus,
Woensdagmiddag 28 April heb ik na mijn colleges al m'n rotzooi op de motor gebonden en ben ik vertrokken. Hier dan een beetje mijn 'verslag' vooral voor mensen met eventueel dezelfde ideeën ooit (ik kon niemand vinden met een zelfde verhaal voor ik ging...)
Woendag: Rond half 4 thuis, zadeltassen, roltas en tanktas gepakt, motorpak aan en alles op de motor binden, navigatie op de telefoon aangezet en me laten sturen naar Pont de St Maxence, mijn eerste stop bij een camping (stukje voor Parijs).
Het is in heel Nederland 20 + graden, dus heerlijk weer om je vakantie te beginnen!
Spits @: Amsterdam, A10, Utrecht, Breda, Antwerpen en Gent Feest Ik had Woensdag ochtend al willen vertrekken, maar de les die ik dan zou moeten skippen bevatte een presentatie die ik moest geven...
Kwam bij de camping aan waar ik mn eerste nachtje door zou brengen, maar in dit seizoen valt de activiteit daar natuurlijk nogal tegen, en het feit dat ik er pas om half tien aan kwam hielp ook niet. (aka niemand bij de receptie.)
Bordje aan de deur vertelde me dat ik me mocht melden bij het huis aan de straatkant.
De huiskamer in het huis is natuurlijk leeg, maar er staat ergens een TV aan, ik ram nog eens op de bel, klop op muren / trappen. Maar er reageert echt niemand. Langzaam de trap op. TV geluid komt dichterbij, nogmaals kloppen 'Hallo' geroepen, maar geen reactie.
Loop nog een stukje verder de trap op, zie 2 mensen slapend voor een TV hangen, ga ik ze wakker maken ? Dacht het niet, zet mn tentje wel ergens op en meld me morgenochtend wel ff.
Onderweg terug naar de motor komt de grootste traktor (volgens mij had ie 219 wielen) aangereden, met daarin de boer (/campingbaas) Hij leid me terug het huis in en ik betaal 9 euro voor een nachtje camping, als ik hem uitleg dat er niemand wakker is in huis schreeuwt de man in onverstaanbaar frans iets heel aggressiefs naar boven, er word ook gereageerd. Ik versta er niets van
Tentje opgezet terwijl het eigelijk al donker is, (hoe moest het ook al weer precies )
Rotzooi in de tent, ketting nog even gesmeerd (heb een OSCO maar vergeet het vaak )
Camping is typisch een franse camping bij de boer, stuk land, paar bomen en een gebouwtje met toiletten en douches (toiletten van het middeleeuwse franse type...)
Volgende ochtend vroeg wakker, beetje grijze lucht en vochtige dag, alles ingepakt, op de motor geknutseld en de navigatie richting Bordeaux gestuurd, betekend natuurlijk over Parijs, en het is half 10, zal de spits al afgelopen zijn ?
Nee, het is druk rond Parijs, maar de scootertjes en andere motoren geven het goede voorbeeld, lekker overal tussen door knallen, meeste scooters houd ik prima bij, en een kerel op (/in ?) een goldwing word kleiner in mn spiegels ^_^
Parijs achter me gelaten, door richting zuiden.
Ik had van te voren gerekend op de kennis van mijn Navigatie, er staan bijvoorbeeld een hoop campings en dergelijke in, maar blijkbaar valt de hoeveelheid campings die hij kent in dit stuk Frankrijk nogal tegen (precies 0...)
Navigatie richting Mont de Marsin gewezen, lijkt een redelijk toeristisch stuk daar moet ik wel een plekje kunnen vinden.
Na ongeveer een half uur over Route National wegen met een lekker tempo vrachtwagens inhalen kom ik op de route richting Orthez (klinkt spaans maar is nog frans ) een bordje tegen met een camping / sportterrein. Ik volg het bordje en ik kom op een prima camping uit, er staan vooral fransen, (blijkbaar zijn er redelijk wat fransen die buiten de vakanties om op campings in de buurt staan en vanaf daar naar hun werk rijden...Ok.)
Hele lieve campingmensen komen me een tafel en een stoel brengen (omdat ik die vast niet bij me heb op de motor ), vertellen me dat er vooral fietsers en wandelaars komen, maar niet te veel motoren.
Volgende ochtend weer hetzelfde kunstje, rotzooi inpakken en op de motor binden, zit zo goed als aan de voet van de Pyreneeën, heb op de kaart een bergpas gevonden die een kleine 1700 meter hoog is. Klinkt wel als een mooi begin van de dag.
Rijd richting zuiden, kom eerst nog een Hypermarcheé tegen, even gestopt voor wat broodjes en wat drinken, uiteraard kan je er ook een fiets en een surfplank kopen, maar die kan ik niet meenemen, dus ik houd het bij wat eten en drinken.
Verder richting bergen, weer is nog steeds prima, ruim 20 graden en droog. Zodra ik een eerste glimps van de bergen opvang zie ik dat er een grote wolk in de berg hangt. Ik kan de top van de bergen niet zien door de wolken, is het wel een handig idee om naar boven te gaan ? We zien wel, als het sucked kan ik altijd naar beneden...
Begin de bergen in te rijden, opvallend stil, dorpjes zijn leeg en het enige leven wat te spotten valt zijn schapen en een verdwaalde koe. Bordjes waarschuwen me dat de koeien los lopen en ook op de weg kunnen wandelen.
Franse asfalt is hier best prut, beetje gescheurd en met vervelende reparatiepogingen op vervelende plekken. Wel lekker leeg en droog, dus het rijd wel lekker door. Hoe hoger ik richting de bergen kom hoe meer het me opvalt dat er echt een dikke mistwolk hangt in de berg.
De echte klim begint, mooie haarspeldbochten met redelijk asfalt, na een paar kilometer begint het mistig te worden en nog een paar kilometer verder word de mist echt vervelend, het is goed dat er geen tegenliggers zijn (zal het door de mist komen ? )
want je ziet echt niets, op sommige stukken gok ik minder dan 30 meter zicht, dan is 50 al best hard, en zeker een haarspeldbocht zie je dan voor je gevoel erg laat.
De mist word richting de top minder dik en zodra de top echt in de buurt komt is het zi
cht al weer redelijk, er licht nog wat sneeuw op de hellingen en ik kom bij de grens in de buurt.
Ineens is het asfalt nieuw, breder, veel stevige vangrails om de weg heen, het lijkt wel alsof deze weg gisteren officieel geopend is, alles klopt precies. Volgens de GPS ben ik in Spanje, maar het bordje heb ik blijkbaar gemist. De mist is bijna allemaal weg, asfalt is perfect en dankzij de mist is deze kant van de berg ook verlaten.
Mooie wegen, goede temperatuur, zonnetje erbij, geen verkeer en de kans op controles lijkt me ook klein. Heerlijk het gas er op en pas als ik na een kilometer of 15 wat dorpjes tegen kom is er ineens een verdwaalde vrachtwagen, die ben ik snel kwijt, onderweg wat mooie plaatjes gemaakt. Ik ben pas een half uur in Spanje maar nu al overtuigd!
Nog een paar kilometer verder kom ik ineens om de hoek van een heuveltje een gigantisch meer tegen, ik had de kaart van deze regio niet echt goed bekeken (had 'm gisteren op een tankstop pas gekocht) en had dit niet verwacht. Voor m'n gevoel is dit meer net zo breed als de bodensee in Zwitserland, maar minder lang. En mooier blauw
dan ik ooit verwacht had dat water kon zijn.
Na dat ik een paar foto's maak kijk ik even op de kaart, heb voor mn gevoel al een hele dag gereden, maar het zijn nog maar 180 km geweest sinds de vorige camping, moest nog een heel stuk tot Jerez, dus besluit ik met de kaart er naast maar richting Madrid te rijden. Ik stel mn navigatie in op een camping in Toledo. Zo ben ik morgenochtend niet weer door een spits aan het klooien
Rijd zonder drama richting zuiden, grote lege wegen. Weinig wat wij snelweg zouden noemen, maar je mag 100 op de buitenwegen en ze zijn hier ook redelijk leeg.
Eerste wat me na een paar 100 km opvalt is dat de spaanse wegbeheerder heel concequent is met de inhaalverboden, en dat het ook altijd een goeie reden heeft (heuvel / blinde bocht e.d.) niet zoals in Nederland een inhaalverbod zodra je te hard aan het rijden zou kunnen zijn op een kaarsrechte weg van kilometers lang.
Mijn idee voor het rijden in Spanje blijft 'When in
Lampje op mijn dashboardje begint te branden met de melding dat de tank op reserve hoeveelheid zit, dus even een tankstation in de gaten houden. Eerste die ik tegen kom is een echte Repsol (één van de vele in het land) en ik gooi de tank vol.
KUT, DIESEL !! of... nee. he ? 1,17 voor een Liter ?! er staat echt euro 95, ruikt ook hetzelfde... Diesel heet ook gewoon Diesel, en is minder dan een euro / liter...
Dus echt benzine voor 1,17 per liter.. ... Nog meer goede kanten aan Spanje ! (NL is 1,59 / FR 1,49 voor een liter het zal de accijns wel zijn.)
Omdat de snelheid er redelijk in zit en de inhaalacties zonder al te veel remmen kunnen aangezien je zoveel overzicht heb blijft die tank Spaanse benzine ook maar volhouden. tot op het punt dat ik er van overtuigt ben dat de indicatie van mn tank er mee gestopt moet zijn. Niet erg, in de verte zie ik weer een Repsol. Gooi em wel vol en moet beter op de kms letten. Slang van de pomp vind het na 11 liter wel genoeg, krijg er ook echt geen ml meer in. (normaal gaat het lampje aan als er 12 liter weg is, dus het zal nog wel functioneren...) Betekend wel dat ik richting de 1:22 haal. En dat met al die bagage en redelijk tempo... Prima deal !
Ik rijd weer verder richting Toledo, rondweg rond Madrid, verkeer viel mee, spits was waarschijnlijk al afgelopen. Nog even op het schermpje van mn GPS (telefoon) kijken, hmm. niets in beeld.. misschien is de muziek niet afgelopen opdat het album afgelopen was... maar even stoppen, ben inmiddels in Toledo maar weet dus niet zo goed waar ik moet zijn. In een zijstraatje de telefoon uit de tanktas, Hij is uit... knop indrukken doet ok niets. Lampje op de oplader in de 12V plug brand nog wel... toch doet hij niets.
Wereld stort een beetje in. Geen navigatie, geen Telefoon (om mn moeder af en toe gerust te stellen dat ik nog leef) en aller kutst nog ! GEEN MUZIEK Heeeel andere dag ineens, en het was zo fijn tot nu toe. Enige wat me nog blij maakt is dat het mn telefoon is die er mee kapt, en niet de motor. na 3 verschillende spanjaarden die me wel wilde helpen vind ik Camping 'El Greco' en de chago dame die mij (met open uitlaat) aan had horen komen bij de receptie en daarom d'r huis uit kwam was niet overdreven behulpzaam . Verzachtte haar irritatie enigzinds toen ik uit kon leggen dat mn navigatie overleden was.
Rondje gereden over de camping, mocht gaan staan waar ik wilde. Druk op zoek naar een stukje gras. Maar alleen maar grind en campers. Zie verderop één tent staan, maar ook op het grind. Zal wel horen, ik vind een plekje, dump mn tent daar en ga heel lang douchen.
Als ik terug kom toch voor de zekerheid nog eens kijken wat de telefoon bedacht heeft, plug alles nog eens extra goed in, houd de knop een paar seconden vast en ... LEVEN :D Hij doet het nog ! niets aan de hand, er was gewoon iets losgetrild in de aanvoer van stroom tot de telefoon. SMSje richting Nederland, en nu eerst BIER !
Na een halve liter San Miguel zoek ik mn bedje op.
Door de irritatie gisteravond heb ik geen foto's gemaakt van Toledo, dus onderweg naar buiten de camera erbij en een paar foto's gemaakt. Erg mooie stad met een hoop hoogteverschil en historie.
Richting zuiden betekend richtging Ciudad Real redelijk klein stipje op de kaart, maar een redelijke stad. Stop midden in even om wat te eten en te drinken. Mensen kijken naar me alsof ik gek ben, maar ik zit gewoon in de zon op de stoep op een bankje te denken aan de mensen in de grijze weersomstandigheden in Nederland Graad of 28 in de zon.
Tocht gaat verder richting zuiden. Doel voor vandaag is Jerez, of in ieder geval in de buurt genoeg om morgen naar het circuit te kunnen. Eerst volgende stad om aan te houden is Cordoba. (nog een Seat toch ?)
De route naar Cordoba leid door een mooi stuk, veel heuvels, bergen zelfs. alle wegen heuvelop zijn dubbelbaans om trage vrachwagens uit de weg te houden, iedereen rijd minstens 130 behalve als er een Guardia Civil autotje voor je op doemt. Dan is het ineens braaf 100 en rechts houden. Autotje neemt een afslag en iedereen trapt het gas in tot de bodem en schiet er vandoor. When in Spain....
Stop even voor een paar foto's bij een parkeerplaats. Gruwelijk mooi uitzicht en weer tijd voor een broodje / slokje.
Verder richting Cordoba, het aantal motoren onderweg groeit. Cordoba is een mooie stad, weer volg ik de scootertjes op een willekeurig pad door de stad, na een uurtje ofzo vraag ik de navi om me richting Sevilla te sturen. In Sevilla doe ik hetzelfde. Weer een erg mooie stad. Volgende stop is 'Arcos de la Frontera' bergdorp in de buurt van Jerez waar ik een camping gevonden had. Navi stuurt me keurig tot het hek. Het dichte hek. de vertaling van 'cerrado' kan ik ook wel gokken. Er komt een beveiligingsman naar me toe gelopen, stuurt me richting 'el Bosque' 'not far' zegt ie.. Prima, maar ik vraag toch de navi voor de dichtstbijzijnde camping. Verder de heuvels in is het advies. Prima, ergens helemaal bovenaan een berg is er een spoorboom. Campertje in de verte, prima. Gevonden dus.
Meisje bij de balie spreekt een beetje (Poco / Pocito) engels. Ik kan wel op de camping terecht, maar na een paar zinnen word duidelijk dat ze een bezoek bedoelt, niet een verblijf, 'not possible' Dus de weg gaat weer verder, dan maar richting Ronda.
Onderweg naar Ronda zie ik een bordje 'el Bosque -->' Ok. Proberen we dat nog een keer. Na een kilometer of 15 een bordje met camping, ik volg het bordje en zowaar, een camping. Bordje buiten meld dat er geen plek meer is voor 'autocaravan' daar val ik vast niet onder.
Vriendelijke man aan de balie helpt me, wijst me een plekje en geeft me een sleuteltje voor de slagboom. Motor richting veldje en tent op gezet. Eindelijk klaar. Morgen is het ongeveer 30 km naar Jerez, prima deal dus. Er staan een hoop tentjes maar geen motoren op de camping, nogal een lege bedoeling.
ver van huis
Om 'n uur of 7 komen er vanuit de verte een hoop motoren aan, een groep van 14 fransen, en een stuk of 12 spanjaarden, 2 engelsen. Lijken een paar groepjes vrienden e.d.
Na wat te eten word ik aangesproken door een Spanjaard 'It's OK ?' vraagt ie ?
Blijkbaar een Docent Marketing in Sevilla die voor de races op een camping komt staan met z'n vriendin. Aardige vent, en spreekt engels omdat hij les geeft aan o.a. Amerikanen.
De volgende ochtend vraagt hij me of ik met ze mee rijd naar het Circuit. Goeie deal.
Parkeren gaat vergelijkbaar als bij Assen, alleen hier staan er ongeveer 50 man met allemaal een fluitje, keihard te fluiten en te wijzen waar je mag (/moet) parkeren.
Ik kan nog een kaartje kopen voor dezelfde Tribune (P-7, 55 euro, beat that Assen !, 45 euro voor een gewone toelating)
en ik zit in de zon naast m'n campinggenoten het staartje van de moto2 warmup te kijken. T shirtje gekocht, Nog een Rossi Vlag, (die ik tussen alle Pedrosa fans maar even in mn tas heb laten zitten).
Races waren spannend, veel spanjaarden op de Podia dus iedereen blij, de Pedrosa fans tot vlak voor het eind van de race ook nog heel blij, daarna werd het bier op de grond gegooid en de weg naar huis ingezet. Stukje Red bull rookies meegepakt en daarna ook terug richting Camping voor wat te eten.
Terugweg was een heel ander verhaal, maar nu geen zin meer om te typen