5848 km in 7 dagen ( Adam -> Jerez de la Frontera -> Adam )

Frant!c

MF veteraan
5 jul 2004
2.503
0
Amsterdam
Hoi, wilde even mijn vakantie met jullie delen.

Paar maanden terug werd op mijn uni de mei vakantie verplaatst, toen viel me op dat het precies viel in de week na de GP van Jerez.

M'n koppie begon toen al een beetje te rekenen, Google Maps vind Amsterdam -> Jerez 2300 km, Koninginnedag vrij en de dag er voor kon ik volgens m'n rooster zelf invullen...

Prima dus,
Woensdagmiddag 28 April heb ik na mijn colleges al m'n rotzooi op de motor gebonden en ben ik vertrokken. Hier dan een beetje mijn 'verslag' vooral voor mensen met eventueel dezelfde ideeën ooit (ik kon niemand vinden met een zelfde verhaal voor ik ging...)

Woendag: Rond half 4 thuis, zadeltassen, roltas en tanktas gepakt, motorpak aan en alles op de motor binden, navigatie op de telefoon aangezet en me laten sturen naar Pont de St Maxence, mijn eerste stop bij een camping (stukje voor Parijs).
DSC02883.jpg

Het is in heel Nederland 20 + graden, dus heerlijk weer om je vakantie te beginnen!
Spits @: Amsterdam, A10, Utrecht, Breda, Antwerpen en Gent :) Feest ;) Ik had Woensdag ochtend al willen vertrekken, maar de les die ik dan zou moeten skippen bevatte een presentatie die ik moest geven...

Kwam bij de camping aan waar ik mn eerste nachtje door zou brengen, maar in dit seizoen valt de activiteit daar natuurlijk nogal tegen, en het feit dat ik er pas om half tien aan kwam hielp ook niet. (aka niemand bij de receptie.)
Bordje aan de deur vertelde me dat ik me mocht melden bij het huis aan de straatkant.
De huiskamer in het huis is natuurlijk leeg, maar er staat ergens een TV aan, ik ram nog eens op de bel, klop op muren / trappen. Maar er reageert echt niemand. Langzaam de trap op. TV geluid komt dichterbij, nogmaals kloppen 'Hallo' geroepen, maar geen reactie.
Loop nog een stukje verder de trap op, zie 2 mensen slapend voor een TV hangen, ga ik ze wakker maken ? Dacht het niet, zet mn tentje wel ergens op en meld me morgenochtend wel ff.
Onderweg terug naar de motor komt de grootste traktor (volgens mij had ie 219 wielen) aangereden, met daarin de boer (/campingbaas) Hij leid me terug het huis in en ik betaal 9 euro voor een nachtje camping, als ik hem uitleg dat er niemand wakker is in huis schreeuwt de man in onverstaanbaar frans iets heel aggressiefs naar boven, er word ook gereageerd. Ik versta er niets van :)

Tentje opgezet terwijl het eigelijk al donker is, (hoe moest het ook al weer precies :9 )
Rotzooi in de tent, ketting nog even gesmeerd (heb een OSCO maar vergeet het vaak ;) )
DSC02885.jpg

Camping is typisch een franse camping bij de boer, stuk land, paar bomen en een gebouwtje met toiletten en douches (toiletten van het middeleeuwse franse type...)

Volgende ochtend vroeg wakker, beetje grijze lucht en vochtige dag, alles ingepakt, op de motor geknutseld en de navigatie richting Bordeaux gestuurd, betekend natuurlijk over Parijs, en het is half 10, zal de spits al afgelopen zijn ?
DSC02898.jpg


Nee, het is druk rond Parijs, maar de scootertjes en andere motoren geven het goede voorbeeld, lekker overal tussen door knallen, meeste scooters houd ik prima bij, en een kerel op (/in ?) een goldwing word kleiner in mn spiegels ^_^

Parijs achter me gelaten, door richting zuiden.

Ik had van te voren gerekend op de kennis van mijn Navigatie, er staan bijvoorbeeld een hoop campings en dergelijke in, maar blijkbaar valt de hoeveelheid campings die hij kent in dit stuk Frankrijk nogal tegen (precies 0...)
Navigatie richting Mont de Marsin gewezen, lijkt een redelijk toeristisch stuk daar moet ik wel een plekje kunnen vinden.

Na ongeveer een half uur over Route National wegen met een lekker tempo vrachtwagens inhalen kom ik op de route richting Orthez (klinkt spaans maar is nog frans :P) een bordje tegen met een camping / sportterrein. Ik volg het bordje en ik kom op een prima camping uit, er staan vooral fransen, (blijkbaar zijn er redelijk wat fransen die buiten de vakanties om op campings in de buurt staan en vanaf daar naar hun werk rijden...Ok.)
Hele lieve campingmensen komen me een tafel en een stoel brengen (omdat ik die vast niet bij me heb op de motor :) ), vertellen me dat er vooral fietsers en wandelaars komen, maar niet te veel motoren.
DSC02890.jpg

Volgende ochtend weer hetzelfde kunstje, rotzooi inpakken en op de motor binden, zit zo goed als aan de voet van de Pyreneeën, heb op de kaart een bergpas gevonden die een kleine 1700 meter hoog is. Klinkt wel als een mooi begin van de dag.
Rijd richting zuiden, kom eerst nog een Hypermarcheé tegen, even gestopt voor wat broodjes en wat drinken, uiteraard kan je er ook een fiets en een surfplank kopen, maar die kan ik niet meenemen, dus ik houd het bij wat eten en drinken.

Verder richting bergen, weer is nog steeds prima, ruim 20 graden en droog. Zodra ik een eerste glimps van de bergen opvang zie ik dat er een grote wolk in de berg hangt. Ik kan de top van de bergen niet zien door de wolken, is het wel een handig idee om naar boven te gaan ? We zien wel, als het sucked kan ik altijd naar beneden...

Begin de bergen in te rijden, opvallend stil, dorpjes zijn leeg en het enige leven wat te spotten valt zijn schapen en een verdwaalde koe. Bordjes waarschuwen me dat de koeien los lopen en ook op de weg kunnen wandelen.

Franse asfalt is hier best prut, beetje gescheurd en met vervelende reparatiepogingen op vervelende plekken. Wel lekker leeg en droog, dus het rijd wel lekker door. Hoe hoger ik richting de bergen kom hoe meer het me opvalt dat er echt een dikke mistwolk hangt in de berg.
DSC02924.jpg


DSC02923.jpg


DSC02919.jpg


De echte klim begint, mooie haarspeldbochten met redelijk asfalt, na een paar kilometer begint het mistig te worden en nog een paar kilometer verder word de mist echt vervelend, het is goed dat er geen tegenliggers zijn (zal het door de mist komen ? ;) )
want je ziet echt niets, op sommige stukken gok ik minder dan 30 meter zicht, dan is 50 al best hard, en zeker een haarspeldbocht zie je dan voor je gevoel erg laat.

DSC02915.jpg


De mist word richting de top minder dik en zodra de top echt in de buurt komt is het zi
cht al weer redelijk, er licht nog wat sneeuw op de hellingen en ik kom bij de grens in de buurt.
DSC02944.jpg


Ineens is het asfalt nieuw, breder, veel stevige vangrails om de weg heen, het lijkt wel alsof deze weg gisteren officieel geopend is, alles klopt precies. Volgens de GPS ben ik in Spanje, maar het bordje heb ik blijkbaar gemist. De mist is bijna allemaal weg, asfalt is perfect en dankzij de mist is deze kant van de berg ook verlaten.

DSC02941.jpg


DSC02936.jpg


DSC02935.jpg


DSC02928.jpg


Mooie wegen, goede temperatuur, zonnetje erbij, geen verkeer en de kans op controles lijkt me ook klein. Heerlijk het gas er op en pas als ik na een kilometer of 15 wat dorpjes tegen kom is er ineens een verdwaalde vrachtwagen, die ben ik snel kwijt, onderweg wat mooie plaatjes gemaakt. Ik ben pas een half uur in Spanje maar nu al overtuigd!

DSC02948.jpg


DSC02949.jpg


DSC02950.jpg


DSC02956.jpg


DSC02957.jpg



Nog een paar kilometer verder kom ik ineens om de hoek van een heuveltje een gigantisch meer tegen, ik had de kaart van deze regio niet echt goed bekeken (had 'm gisteren op een tankstop pas gekocht) en had dit niet verwacht. Voor m'n gevoel is dit meer net zo breed als de bodensee in Zwitserland, maar minder lang. En mooier blauw
dan ik ooit verwacht had dat water kon zijn.

DSC02966.jpg


DSC02965.jpg



Na dat ik een paar foto's maak kijk ik even op de kaart, heb voor mn gevoel al een hele dag gereden, maar het zijn nog maar 180 km geweest sinds de vorige camping, moest nog een heel stuk tot Jerez, dus besluit ik met de kaart er naast maar richting Madrid te rijden. Ik stel mn navigatie in op een camping in Toledo. Zo ben ik morgenochtend niet weer door een spits aan het klooien :)

Rijd zonder drama richting zuiden, grote lege wegen. Weinig wat wij snelweg zouden noemen, maar je mag 100 op de buitenwegen en ze zijn hier ook redelijk leeg.

Eerste wat me na een paar 100 km opvalt is dat de spaanse wegbeheerder heel concequent is met de inhaalverboden, en dat het ook altijd een goeie reden heeft (heuvel / blinde bocht e.d.) niet zoals in Nederland een inhaalverbod zodra je te hard aan het rijden zou kunnen zijn op een kaarsrechte weg van kilometers lang.

Mijn idee voor het rijden in Spanje blijft 'When in Rome Spain do as the Spaniards.' en samen met de rest van de mensen die ik tegen kom zit de snelheid op 100 wegen in de richting van de 140, rijd dus lekker door, en mooie bochtige wegen met veel uitzicht. Dit stuk Spanje is in verhouding met veel andere stukken redelijk plat.

Lampje op mijn dashboardje begint te branden met de melding dat de tank op reserve hoeveelheid zit, dus even een tankstation in de gaten houden. Eerste die ik tegen kom is een echte Repsol (één van de vele in het land) en ik gooi de tank vol.

KUT, DIESEL !! of... nee. he ? 1,17 voor een Liter ?! er staat echt euro 95, ruikt ook hetzelfde... Diesel heet ook gewoon Diesel, en is minder dan een euro / liter...
Dus echt benzine voor 1,17 per liter.. :? ... :9~ *O* :] *D Nog meer goede kanten aan Spanje ! (NL is 1,59 / FR 1,49 voor een liter het zal de accijns wel zijn.)
Omdat de snelheid er redelijk in zit en de inhaalacties zonder al te veel remmen kunnen aangezien je zoveel overzicht heb blijft die tank Spaanse benzine ook maar volhouden. tot op het punt dat ik er van overtuigt ben dat de indicatie van mn tank er mee gestopt moet zijn. Niet erg, in de verte zie ik weer een Repsol. Gooi em wel vol en moet beter op de kms letten. Slang van de pomp vind het na 11 liter wel genoeg, krijg er ook echt geen ml meer in. (normaal gaat het lampje aan als er 12 liter weg is, dus het zal nog wel functioneren...) Betekend wel dat ik richting de 1:22 haal. En dat met al die bagage en redelijk tempo... Prima deal !

Ik rijd weer verder richting Toledo, rondweg rond Madrid, verkeer viel mee, spits was waarschijnlijk al afgelopen. Nog even op het schermpje van mn GPS (telefoon) kijken, hmm. niets in beeld.. misschien is de muziek niet afgelopen opdat het album afgelopen was... maar even stoppen, ben inmiddels in Toledo maar weet dus niet zo goed waar ik moet zijn. In een zijstraatje de telefoon uit de tanktas, Hij is uit... knop indrukken doet ok niets. Lampje op de oplader in de 12V plug brand nog wel... toch doet hij niets.

Wereld stort een beetje in. Geen navigatie, geen Telefoon (om mn moeder af en toe gerust te stellen dat ik nog leef) en aller kutst nog ! GEEN MUZIEK :( -O- |( Heeeel andere dag ineens, en het was zo fijn tot nu toe. Enige wat me nog blij maakt is dat het mn telefoon is die er mee kapt, en niet de motor. na 3 verschillende spanjaarden die me wel wilde helpen vind ik Camping 'El Greco' en de chago dame die mij (met open uitlaat) aan had horen komen bij de receptie en daarom d'r huis uit kwam was niet overdreven behulpzaam :P. Verzachtte haar irritatie enigzinds toen ik uit kon leggen dat mn navigatie overleden was.

Rondje gereden over de camping, mocht gaan staan waar ik wilde. Druk op zoek naar een stukje gras. Maar alleen maar grind en campers. Zie verderop één tent staan, maar ook op het grind. Zal wel horen, ik vind een plekje, dump mn tent daar en ga heel lang douchen.

DSC02972.jpg


Als ik terug kom toch voor de zekerheid nog eens kijken wat de telefoon bedacht heeft, plug alles nog eens extra goed in, houd de knop een paar seconden vast en ... LEVEN :D Hij doet het nog ! niets aan de hand, er was gewoon iets losgetrild in de aanvoer van stroom tot de telefoon. SMSje richting Nederland, en nu eerst BIER !

Na een halve liter San Miguel zoek ik mn bedje op.

Door de irritatie gisteravond heb ik geen foto's gemaakt van Toledo, dus onderweg naar buiten de camera erbij en een paar foto's gemaakt. Erg mooie stad met een hoop hoogteverschil en historie.

DSC02975.jpg


Richting zuiden betekend richtging Ciudad Real redelijk klein stipje op de kaart, maar een redelijke stad. Stop midden in even om wat te eten en te drinken. Mensen kijken naar me alsof ik gek ben, maar ik zit gewoon in de zon op de stoep op een bankje te denken aan de mensen in de grijze weersomstandigheden in Nederland :) Graad of 28 in de zon.

DSC02979.jpg


Tocht gaat verder richting zuiden. Doel voor vandaag is Jerez, of in ieder geval in de buurt genoeg om morgen naar het circuit te kunnen. Eerst volgende stad om aan te houden is Cordoba. (nog een Seat toch ?)

De route naar Cordoba leid door een mooi stuk, veel heuvels, bergen zelfs. alle wegen heuvelop zijn dubbelbaans om trage vrachwagens uit de weg te houden, iedereen rijd minstens 130 behalve als er een Guardia Civil autotje voor je op doemt. Dan is het ineens braaf 100 en rechts houden. Autotje neemt een afslag en iedereen trapt het gas in tot de bodem en schiet er vandoor. When in Spain....

Stop even voor een paar foto's bij een parkeerplaats. Gruwelijk mooi uitzicht en weer tijd voor een broodje / slokje.

DSC02982.jpg


DSC02983.jpg


DSC02985.jpg


Verder richting Cordoba, het aantal motoren onderweg groeit. Cordoba is een mooie stad, weer volg ik de scootertjes op een willekeurig pad door de stad, na een uurtje ofzo vraag ik de navi om me richting Sevilla te sturen. In Sevilla doe ik hetzelfde. Weer een erg mooie stad. Volgende stop is 'Arcos de la Frontera' bergdorp in de buurt van Jerez waar ik een camping gevonden had. Navi stuurt me keurig tot het hek. Het dichte hek. de vertaling van 'cerrado' kan ik ook wel gokken. Er komt een beveiligingsman naar me toe gelopen, stuurt me richting 'el Bosque' 'not far' zegt ie.. Prima, maar ik vraag toch de navi voor de dichtstbijzijnde camping. Verder de heuvels in is het advies. Prima, ergens helemaal bovenaan een berg is er een spoorboom. Campertje in de verte, prima. Gevonden dus.
Meisje bij de balie spreekt een beetje (Poco / Pocito) engels. Ik kan wel op de camping terecht, maar na een paar zinnen word duidelijk dat ze een bezoek bedoelt, niet een verblijf, 'not possible' Dus de weg gaat weer verder, dan maar richting Ronda.
Onderweg naar Ronda zie ik een bordje 'el Bosque -->' Ok. Proberen we dat nog een keer. Na een kilometer of 15 een bordje met camping, ik volg het bordje en zowaar, een camping. Bordje buiten meld dat er geen plek meer is voor 'autocaravan' daar val ik vast niet onder.
Vriendelijke man aan de balie helpt me, wijst me een plekje en geeft me een sleuteltje voor de slagboom. Motor richting veldje en tent op gezet. Eindelijk klaar. Morgen is het ongeveer 30 km naar Jerez, prima deal dus. Er staan een hoop tentjes maar geen motoren op de camping, nogal een lege bedoeling.

DSC02986.jpg


DSC02991.jpg


DSC03061.jpg


DSC02989.jpg

ver van huis :)

Om 'n uur of 7 komen er vanuit de verte een hoop motoren aan, een groep van 14 fransen, en een stuk of 12 spanjaarden, 2 engelsen. Lijken een paar groepjes vrienden e.d.
Na wat te eten word ik aangesproken door een Spanjaard 'It's OK ?' vraagt ie ?
Blijkbaar een Docent Marketing in Sevilla die voor de races op een camping komt staan met z'n vriendin. Aardige vent, en spreekt engels omdat hij les geeft aan o.a. Amerikanen.

De volgende ochtend vraagt hij me of ik met ze mee rijd naar het Circuit. Goeie deal.
Parkeren gaat vergelijkbaar als bij Assen, alleen hier staan er ongeveer 50 man met allemaal een fluitje, keihard te fluiten en te wijzen waar je mag (/moet) parkeren.

DSC02992.jpg


DSC02994.jpg


DSC02995.jpg


DSC02996.jpg


DSC02997.jpg



Ik kan nog een kaartje kopen voor dezelfde Tribune (P-7, 55 euro, beat that Assen !, 45 euro voor een gewone toelating)

DSC02999.jpg


DSC03002.jpg


DSC03028.jpg


en ik zit in de zon naast m'n campinggenoten het staartje van de moto2 warmup te kijken. T shirtje gekocht, Nog een Rossi Vlag, (die ik tussen alle Pedrosa fans maar even in mn tas heb laten zitten).

DSC03031.jpg


Races waren spannend, veel spanjaarden op de Podia dus iedereen blij, de Pedrosa fans tot vlak voor het eind van de race ook nog heel blij, daarna werd het bier op de grond gegooid en de weg naar huis ingezet. Stukje Red bull rookies meegepakt en daarna ook terug richting Camping voor wat te eten.

Terugweg was een heel ander verhaal, maar nu geen zin meer om te typen :9
 
Kijk, dat zijn de betere trips! :] *D *O*
Krijg allerlei beelden binnen van trips die ik zelf heb gemaakt naar GP op Mugello, Bol d'Or (zowel Le Castelet in 't zuiden als het huidige Nevers) 8-)
Het kriebelt.. })
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dat zijn de betere trips! :] *D *O*
Krijg allerlei beelden binnen van trips die ik zelf heb gemaakt naar GP op Mugello, Bol d'Or (zowel Le Castelet in 't zuiden als het huidige Nevers) 8-)
Het kriebelt.. })



Mugello ben ik vorig jaar geweest :D ook erg mooi,

Hongarije stond ook op de planning,, maar die race bestaat niet meer ;) Tsjechië is nog wel een optie, maar beduidend minder moeilijk :P

Misschien maak ik vandaag / morgen mn verhaal af. Terugweg zijn helaas vooral dieptepunten :P maar niet minder leerzaam ;)
 
Zo te lezen heb je een leuke trip gemaakt, enne 26 graden om 8:57 in den ochtend....heerlijk !
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te lezen en mooi om te zien dat er nog mensen zijn die even op de motor een gp gaan bezoeken.
 
Leuk geschreven, en ben benieuwd naar de terugreis. :)
 
Leuk geschreven man.. Leuk om te lezen en het geeft mij zin om ook die kant op te gaan. Wat was je ongeveer kwijt aan tol??
 
Ik zal morgen mn best doen de rest onder woorden te brengen. Paar puntjes:

Tol, ga ik voor je bekijken op het afschrift van mn credit card, de franse wegen zijn ongeveer 45 euro heen en 45 terug. Afhankelijk van je route, in Spanje betaal je als motor hetzelfde tarief als de blikkers, maar daar voor komt dan weer in de plaats dat de Spaanse tolwegen op de meeste plekken nutteloos zijn, vaak ligt er een gewone(niet tol) snelweg naast, waar je even hard mag en die maar een paar minuten langzamer is. Langs de kust in het zuiden loopt de gratis weg langs de kust, en de tolweg verder het binnenland in, zonder uitzichten.

Prijs in Spanje voor tol is ook nogal ziek, waar je dus heel frankrijk (met iets van 1300 km) doorkruist voor een euro of 40, heb ik in op een tolweg van Vera tot Cartagena (107 km volgens de borden) iets van 12 euro betaald. Nogal een verschil. Gelukkig heb ik verder - eigelijk alleen een paar stukken langs de kust tol gebruikt, en dan eigelijk vooral Valencia - Barcelona omdat het op dat stuk rijden (vanuit centrum Valencia tot de Sagrada Familia in Barcelona) op 300-nogwat kilometer 2,5 uur rijden scheelde volgens mijn navigatie. Als je dan al tegen het eind van de dag, met regenachtige pyreneeën in het verschiet 2 uur kan besparen is dat erg welkom !

Al met al in Spanje denkik 30 euro aan tol betaald. Zal (ook voor mezelf :P ) de afschriften van de week ff doorbladeren. Punt is wel dat de besparing op benzinekosten ruim zorgde voor het wegstrepen van de tol ;) )

latm, 26 graden is de koelvloeistof temp. Motor stond nog niet zo lang uit. En m'n soes heeft geen 24 uur klok ;) en het was echt 3 voor 9 's avonds (20:57 ;) ) desalniettemin toch een lekkere temperatuur in bijna heel Spanje. (al met al in Spanje ongeveer 20 minuten mn regenjas aangehad omdat ik in de verte al donkere wolken zag. De bui waar ik door kwam duurde minder dan 10 minuten en voorbij de wolken was het direct weer helder blauw en te warm voor de regenjas.

In Frankrijk op de weg terug viel me pas op hoe veel weerstand een simpele regenjas oplevert in comfort en verbruik, blij als ie uit kan !

Ik kreeg vandaag nog een MSN berichtje van een (ex?) GS500 rijder van het forum:
(als reactie op mijn bericht, gekoppeld aan mijn naam "5848 km !")
E.K. zei:
"5848, km met de bike dit jaar?"
 
Bedankt voor je uitleg, was mij echt nooit duidelijk hoeveel je nou aan tol kwijt bent. Valt, gezien de afstand, nog wel mee. Ik ben van plan om naar Marbella te gaan dus vandaar.
 
Mooie uitleg hoor. Volgens mij heb ik welis met jouw gereden tijdens gs-meetings.
Zit er ook weleens aan te denken om zn lange trip met mn motor te maken.
 
OK ! Terugweg:

Maandagochtend om een uur of 10 weer hetzelfde trucje uitgehaald, alle rotzooi in tassen, tassen op motor. Even naar de campingbaas om te betalen, maar geen teken van leven in de receptie. Deur van de bar is ook nog op slot... Wilde eigelijk wel weg. Kan wel het geld door de bus doen, maar ze hebben m'n paspoort nog. Die is wel handig om terug te krijgen :9 Er komt een franse man aan gewandeld, zelfde probleem... ook klaar om weg te gaan.
Bij de receptie in de buurt vinden we een deurbel, na die te gebruiken komt ineens de eigenaar uit een deur in een hoek aanwandelen en stuurt ons richting bar om zaken af te ronden. De franse man mag van mij eerst, omdat hij op de bel had gedrukt, maar hij is overtuigt dat ik sneller klaar zal zijn omdat ik de taal spreek (? Kerel dacht dat ik een spanjaard was, mijn spaans is beperkt tot wat ik me kan herinneren van amerikaanse films en tekenfilms :P ) Prima, betaald mail adressen uitgewisselt met m'n Spaanse Buurman en de motor richting Ronda gestuurd.

DSC03062.jpg


Mijn plan was vanaf het begin al om op de terugweg de oostkust aan te doen en in ieder geval Valencia en Barcelona te zien, en tot Zondag middag was dat ook nog steeds het plan. Tot ik op het idee kwam om de weersvoorspelling te bekijken, die bleek voor Maandag in die hoek van Spanje (voor het eerst) tegen te vallen. hmm. Dan een andere hoek in.
Zondagmiddag met een kaart op tafel en een biertje erbij kreeg ik de tip van een spanjaard om dan richting Cartagena te rijden en in de buurt van de zuid kust te blijven, daar was de voorspelling ook prima. Ik had op zich geen haast, en het zou maar een paar 100 km om zijn in verhouding met dwars door spanje richting Valencia rijden, dus prima.

Zo reed ik dus 's ochtends richting Ronda, een plaats nog verder de (naar ik dacht) heuvels in. Alleen wat mij op de kaart heuvels leken bleek een redelijke serie bergen te zijn, met bijbehorende wegen en uitzichten !

DSC03065.jpg


DSC03066.jpg


DSC03078.jpg


Ik vervolg de weg richting Ronda en kom richting de hoogste punten van de bergen weer wat mistige lucht tegen, lang niet zoveel als in de pyreneeën, dus ik neem niet de moeite om er een foto van te nemen :P

Na het hoogste punt vervolgd de weg uiteraard weer naar beneden, er staan twee richtingen aangegeven bij een kruispunt, beide doen geen belletje rinkelen. Ik was van plan richting Antequera te rijden en vanaf daar verder naar Cartagena. Maar die richting staat uiteraard niet aangegeven bij mijn kruispunt. Op de gok naar rechts, niet achter de vrachtwagen aan die voor me reed. Na een kilometer of 3 kom ik bij een camping uit, het is nog veel te vroeg om een tentje op te zetten, maar ik kan daar wel even een broodje eten en op de kaart kijken. Ik had de route richting Algeciras gevolgd (omdat dat me het meeste dacht te zeggen), maar dit was de verkeerde kant op, namelijk terug richting Cadiz. Dus terug en richting San Pedro de Alcantara (van de stof ;) ) Ik wist dat ik richting Marbella wilde rijden, en dat in plaats van die plaats S.P. de Alcantara aangegeven staat vind ik maar vreemd. Maar prima, weer onderweg de goeie kant op zodra ik bij de kust in de buurt kom zoek ik even een tankstation op, voor de mensen die Repsol alleen kennen als de letters op de kuip van 2 MotoGP machines:

DSC03083.jpg


Repsol is makkelijk de grootste benzineleverancier in het land, daarna komt Cepsa, daarna nog Galp (/tangerina) en daarna nog een paar kleineren, door heel Spanje ben ik hooguit drie Shell stations tegen gekomen. Ik had al besloten om zoveel mogelijk Repsol stations te gebruiken, als je dan toch geld uitgeeft aan benzine dan steun ik het liefst indirect ook de MotoGP, ook al is Honda niet mijn team.

Tankje vol en wederom wat broodjes gekocht, ook nog een plaatje van de kust voor ik verder door rijd:

DSC03080.jpg


DSC03082.jpg


DSC03085.jpg


Vanaf ongeveer Marbella rijd ik naar Malaga, onderweg hier in de buurt vind je vooral veel Engelsen, lelijke uit de grond gestampte huizen die er allemaal hetzelfde uit zien en hitte, zee en strand. Als ik op de kaart kijk zie ik een stuk vanaf de kust Granada staan, die plaats zegt me wel wat, dus ik besluit niet de hele kust door te rijden maar richting Granada te rijden.

In Granada voer ik hetzelfde spelletje als in Sevilla en Cordoba weer uit, gewoon een willekeurig rondje door de stad ! (doe ik zelfs in Amsterdam wel eens :) )

DSC03088.jpg


Achter de scootertjes aan kom ik op een paar aparte plekjes, op een stuk straat kom ik de viering van een religieus feest tegen, zie niemand anders het doen dus neem geen foto van de ceremonie, geen zin om disrespectvol over te komen oid. Er lopen ook een paar keer dames rond in traditionele kleding, maar op de een of andere manier verdwijnen ze telkens in een steegje als ik het idee in m'n hoofd haal om (te vragen of) een foto te maken.

DSC03089.jpg


Vanaf Granada kom je in de buurt van de Sierra Nevada,

DSC03090.jpg


Nog een mega gebergte waar ik niet op gerekend had, op de kaart staan er echter geen dorpjes / weggetjes die de bergen doorkruisen, alleen op dezelfde weg omhoog en weer terug omlaag, met het zicht op al de sneeuw in de hoogte besluit ik maar door te rijden, mijn doel is Cartagena en ik ben er voorlopig nog niet.

Ik pak de kaart er weer bij en besluit richting Almeria proberen te rijden, maar op een aantal kruispunten staat deze optie er telkens niet bij. Ik heb telkens de keuze tussen Jean (naar het noorden) of Motril (naar het zuiden,)

Ik neem de snelweg richting Motril, die me in ieder geval niet veel verder weg van Cartagena brengt en heb nog een tijdje langer uitzicht op de Sierra Nevada.
Vanaf Motril volg ik de snelweg langs de kust naar Almeria. De Tolweg (AP-7) bestaat hier niet meer maar de gewone snelweg (A-7) gaat rustig door richting oosten.
Vanaf Almeria rijd ik door een heel mooi stuk heuvels langs de kust richting het oosten.
Na iedere inham in de kust komt er weer een baai tevoorschijn die overheerst word door een dorp / stad en een hoop bootjes.

DSC03094.jpg


DSC03098.jpg


Erg mooie kleur die zee.

DSC03099.jpg


Enige nadeel van deze route is dat het redelijk hard waait, op stukken waar je achter de bergen zit komt de wind steeds van andere kanten, op de grote open vlaktes hoger word ik door windvlagen soms echt de andere weghelft / het vluchtstrookje opgeblazen.

Ik rijd verder richting Cartagena, bij Vera splitst de snelweg in tweeën, de A-7 gaat richting Murcia, de AP-7 (P voor Peaje) gaar direct naar Cartagena, prima, proberen we die nog maar is.

Veel Spaanse tolwegen zijn op een rare manier georganiseerd, je komt op sommige stukken gewoon ineens een rijtje tolpoortjes tegen met mensen erin die je mag betalen. Onafhankelijk van je route / hoeveelheid gebruik van de tolweg betaal je dan een vast bedrag, neem je een afslag voor die poortjes dan betaal je (voor zover ik gezien heb) niets... Het is niet zoals in Frankrijk een hermetisch afgesloten prive weg.
De route van Vera naar Cartagena werkt wel zoals in Frankrijk, de oprit bij Vera geeft me een ticket die in Cartagena weer in geleverd word. Bij Vera staat Cartagena aangegeven over 107 km. Dat lijkt me een prima stukje om over tolweg te blazen, voordeel van de tolweg is dat (vooral deze) gruwelijk rustig is. In de 100 KM tot aan Cartagena kom ik (en ja, ik heb ze echt geteld) 84 (vracht)auto's tegen, en daarvan waren er ongeveer 15 op mijn weghelft, de rest waren tegenliggers. 107 km. 84 (vracht)auto's, hoe kunnen ze nou geld verdienen aan deze tolweg ?
Dat antwoord komt redelijk snel, bij Cartagena bij het poortje mat ik €12,35 afrekenen, dat is dus meer dan een euro per 10 km. zou dat in Frankrijk hetzelfde zijn dan betaal je 140 euro om in het zuiden te komen, voor automobilisten is het in Frankrijk ongeveer de helft, voor motoren nog minder, maar in Spanje betaal je als motorrijder hetzelfde bedrag als de auto's. De tip is dus om de tolweg op de meeste plekken te meiden als de pest. duur, saai en weinig tankstations (omdat er geen kip rijd :P ).

Maar anyway, Cartagena: Mooie plek.

DSC03100.jpg


DSC03101.jpg


DSC03102.jpg


DSC03103.jpg


In Cartagena schop ik mn GPS maar weer eens aan om een camping te zoeken. Dichtstbijzijnde is iets van 6 km verderop. Prima. 'Route me!'
Daar aangekomen is het niet echt aantrekkelijk, hek zit dicht zoals bij de camping in Arcos de la Frontera, maar hier is ook nog eens alles kapot, volgespoten met graffiti en overgroeid met planten. Lijkt me dus een slecht plan. Volgende camping uit de navi maar aanhouden 'Mar Menor', prima. die kant op.

Ik word door een woonwijk gestuurd, mensen kijken naar me alsof ze zich afvragen waarom ik op twee wielen niet om val, ik rijd rustig door in de richting die mij aangegeven word. Tot ik bij een zandpad uit kom, dat ga je niet menen... Heb ik geen BMW GS(A) omdat ik die dingen heel suf en zwaar vind(en duur) en dan denkt mijn GPS dat ik er wel één heb. Aan de sporen in het zand is te zien dat er vandaag nog wel iemand over gereden heeft, met redelijk normale autobanden, wat kan ik niet wat een normale auto wel kan ?! Ik probeer het wel. na ongeveer 300 meter kom ik bij een plas die volgens mij op de kaart aangegeven zou moeten worden als meer, ik ga niet kijken hoe diep hij is, maar in de verte zie ik wel een camper / caravan achtige constructie staan, ik rol een stukje naar achter om een aanloop te nemen.... Natuurlijk niet ! Geen zin in een motor tot de luchtinlaat in het water :P Navi, volgende camping maar weer!

Navi stuurt me terug van de woonwijk de hoofdweg op, en richting Torrevieja, dit plekje ken ik via via, geen idee dat ik daar al zo dichtbij was. Dus, hoofdweg op, gas open en richting de volgende stad. Tot ik ineens in de berm een bord zie, 'Camping Mar Menor ---> '
En nu, ga ik verder ? of probeer ik deze eerst nog is ?

Ik draai de motor om, en rijd het straatje (Met Asfalt !!!) in waar het bord naast stond.

Ik volg het straatje, langs een hek, op het hek hangt een bordje. Het enige wat ik er uit op maak is dat achter het hek verboden toegang is, en dat het militair is... hmm. Zal deze camping nog bestaan ? Anders halen ze het bord langs de weg toch wel weg ?
Ik zie een huisje, een Engelsman met een camper en een camping met nog andere mensen, prima. Ik betaal 8 euro. Deel mijn ervaring over het zandweggetje / meer op de GPS route, 'die weg is idd alleen voor tractoren en moedige locals' maar blijkbaar is de weg die ik net gebruikte niet in kaart gebracht omdat het prive terrein is. Over het militaire terrein hoef ik me geen zorgen te maken...

Ik zet mn tentje op in (wederom) grind en maak weer een paar foto's.

DSC03105.jpg


DSC03107.jpg

Meer waar de camping aan ligt / naar vernoemd is. (niet het meer op de zandweg dus :P )

DSC03109.jpg


DSC03110.jpg


Ik spreek een Nederlander die me tegemoet loopt, hij verteld me dat het echt een surfcamping is, hij staat er al een maand en blijft nog tot half Juni staan. Het is van z'n caravan ook echt 50 meter lopen tot het water.

Precies als hij in een verhaal is komt er ineens een vliegtuig gruwelijk laag langsgevlogen, hij praat gewoon verder maar ik versta er niets van, ik vraag me af hoe militair dit terrein is aangezien er toch echt RyanAir op de 737 staat... Als hij me verteld heeft over z'n Benelli 6 cylinder, Enfield Bullit en een ouwe Duc die hij heeft staan vraag ik hem wat de deal is met het vliegveld. "Oh ja ! Dat hoor ik al helemaal niet meer!"
"Is het druk dan ?" Vraag ik, waarop hij me verteld dat ze na 20:00 niet meer vliegen, en blijkbaar is het militaire oefenterrein er naast, en is er gewoon een klein vliegveld voor Ryanair / chartervluchten. Ok, het is al bijna 8 uur, dus dat zal geen probleem zijn. Ze vliegen echter door tot na half 11, bewijst maar weer hoe goed er aan te wennen valt ?

Vliegveld-Camping filmpje (Youtube)

Tijd voor een douche ! Als ik terugkom word ik weer aangesproken door dezelfde vriendelijke man, ik had vast niet bedacht een biertje te halen onderweg, en of ik een biertje van 'm wilde hebben. Super idee van 'm ! En 5 minuten later zat ik met mn kaart op een hoge, strandwacht achtige stoel-constructie met een biertje en een koek de kaart en het meer te bekijken.

DSC03111.jpg


DSC03112.jpg


De zon zakt langzaam, voor het eerst in mijn leven niet in de zee, maar juist in het land...

DSC03118.jpg


De volgende ochtend kom ik dezelfde man weer tegen, vraagt me of ik straaljagers tof vind, op zich wel... Dan moet je niet al te vroeg wegrijden, de Spaanse luchtmacht-stuntvliegers oefenen hier 's ochtends vanaf een uur of 10.

Oh ok. Dat is dus het militaire gedeelte van het vliegveld.
En inderdaad, om grofweg half 10 beginnen de vliegers hun machines op te warmen,

DSC03129.jpg


DSC03128.jpg


Ik pak alles weer in, en ga richting Torrevieja, hier woont iemand die ik via via ken, niet goed genoeg om een adres / tel nr te hebben, maar wel goed genoeg om te pesten met een foto van mn motor in haar stad.

DSC03130.jpg


DSC03131.jpg


Ik rijd weer door over de niet tolweg naar Valencia, lekkere stad, de temperatuur is hier inmiddels richting de 22 graden en het zonnetje schijnt, perfect dus.

DSC03135.jpg


Vanaf Valencia vraag ik mn navigatie om me naar de Sagrada Familia te sturen in Barcelona, 5,5 uur word me verteld. Pardon ? het is 360 kilometer, dat hoeft geen 5.5 uur te duren ! Wat is de tijd als ik wel een tolweg gebruik ? 3,5 uur, more like it. Soms heeft een tolweg dus wel zin, ik zet de motor richting noorden en knal de (nog steeds niet drukke, maar wel levendige) tolweg af richting Barcelona.
Net buiten Barcelona nog wat benzine en een foto

DSC03139.jpg


DSC03138.jpg


De stad in, best slim bedacht qua verkeer. De hoofdweg de stad in loopt diagonaal door de stad heen (zo zijn er 2 die elkaar in het midden kruisen) De weg heeft 7 banen, waarvan de middelste 3 variabel zijn in rijrichting, Dus met kruizen en pijlen boven de weg staan ze in de ene spits de stad in en anders anderzom of een combinatie van.

Ik rijd zonder al te veel problemen naar mijn bestemming

DSC03141.jpg


DSC03140.jpg


DSC03142.jpg


Erg indrukwekkende constructie, ook veel toeristen, ik heb niet de moeite genomen om af te stappen en naar binnen te gaan, dat kom nog wel een keer. Misschien als hij ooit nog af komt dat het nog eens op mijn route ligt.

De volgende stap was een rit de grens over, familie van me heeft een Stacaravan in Argèles sur Mer, ik was uitgenodigd om langs te komen als het kon, mocht blijven slapen en alles, dus dat komt prima uit, mijn doel voor de volgende dag was le Viaduc du Millau in Frankrijk, en Perpignan / Argèles liggen grofweg op de route, dus dat doe ik graag.

Barcelona uit begint het een beetje te spetteren, niets ernstigs, maar de wolken boven de bergen zijn wel erg donker...

Mijn vrees werd werkelijkheid, verder de bergen op richting Girona begint het echt te regenen, ik had mijn regenjas al aan, maar de tassen nog niet voorzien van hun waterdichte (ipv spatwaterdichte) hoezen. Geen zin om te stoppen, nog 150 km tot mijn bestemming, gas erop en gaan !

Gruwelijke hoeveelheden water komen uit de lucht, de weg is niet van ZOAB maar het tegenovergestelde, iedere vrachtwagen die ik inhaal heeft voor mijn gevoel een rioolbuis lopen van alle 16 wielen tot recht in mijn laarzen (die blijkbaar ook niet waterdicht (meer) zijn !.
Het gas redelijk ver open, verder de berg op. Iedere kl**tz*k die bedenkt een vrachtwagen in te gaan halen wens ik een spoedig en pijnlijk einde aan zijn / haar hoe dan ook nutteloze bestaan, ik weet zeker dat al de mensen onderweg er alleen zijn om me te irriteren, in de weg te rijden en nog natter te maken dan ik al ben. De 130 kilometer die nog over zijn voelen als een eeuwigheid, ik weet zeker dat ik tot op mijn onderbroek nat ben m'n handen zijn gevoelloos en het enige waardoor dit moment nog kutter kan worden is als de motor of mijn navi er mee zou kappen, dit gebeurt gelukkig niet :)

Note: Ik had voor mijn vertrek mijn extra regenbroek en waterdichte handschoenen klaar gelegd naast mn regenjas, blijkbaar ben ik de eerste twee vergeten in mn tas te stoppen, misschien kennen jullie het gevoel wel als je ingepakt heb, en je tas echt vol is ,dat je dus niets vergeten kunt zijn :) Dus wel...

De navi stuurt me Frankrijk in, vlak over de grens van frankrijk is de afslag vlak bij, er mag nog wel tol betaald worden voor de 200 meter franse snelweg die ik gehad heb,, Prima. Er staat een automaat die muntjes slikt, ik zie geen prijs in beeld, ik haal met grote moeite mn hand uit de handschoen en tover m'n portemonnee tevoorschijn, ik gooi 2 euro in de muur en er komt nog ruim een euro terug. Prima. Pak de muntjes weer (ondertussen zie ik dan mijn hand knalrood is) Probeer m'n handschoen weer aan te trekken. Dit gaat niet in een keer, maar de auto achter me vind het wel lang genoeg duren en toetert even, ik heb twee opties. Wegrijden zonder handschoen aan, het is vlakbij, of afstappen en de bestuurder achter me uit zijn auto slepen en van de berg afgooien, ik kies (jammergenoeg) voor de eerste optie, en 13 ofzo km later stop ik alsnog om m'n (drijfnatte leren sporthandschoen) weer aan te trekken. Na een paar rotondes ben ik op de camping waar ik moet zijn, heb erg veel geluk dat ik geen tent op hoef te zetten vandaag. Bel m'n Oom en hij komt me ophalen bij de voorkant. Ik ga naar binnen, ontdoe me van alle natte rotzooi en neem de beste douche ooit !

DSC03143.jpg

Natte zooi voor de verwarming. Handschoenen op bezem / stofzuigerstang. Ideaal ;) !

Na een uurtje hangen, me verbazen over de situatie een half uur eerder op de Dam in Amsterdam ga ik lekker slapen, de volgende dag Millau ! hopen dat het weer wat fijner is.

's Ochtends voel ik dat mijn handschoenen 99% droog zijn, maar beter nog. Het regent niet meer. Vannacht heeft het wel geregend, maar het is nu buiten droog. M'n tante merkt op dat de bergen minder in de wolken hangen dan normaal. En er verschijnt zelfs een stukje blauwe lucht in beeld. Dat is een goed begin !

Ik eet een paar broodjes met oom- en tantelief en vertrek richting Noorden, Millau is vandaag de eerste bestemming, dan richting Parijs en onderweg nog een slaapplek zoeken. De weersvoorspelling is niet ideaal, rond Clermont Ferrand stond een flinke regenwolk op de voorspelling. Maar vooralsnog doe ik zelfs mijn regenjas nog in de tas !

DSC03147.jpg


40 km later bedenk ik me, de regenjas komt weer tevoorschijn, niet zozeer voor de regen (want die is er nog niet,) maar meer de temperatuur, de dag dat ik in NL vertrok was het 24 graden, dus had ik (ook met het oog op Spanje) mijn textiele zomer(doorwaai)jas aangetrokken, het gevoel alsof je in een Tshirt rijd, met de bescherming van een motorjas, maar daar was het dus iets te koud voor (ook met 2 t shirts en een trui er onder.

In de verte zie ik wel wat grijs, en het waait nog alsof iemand me terug naar Spanje wil hebben (snap later ook waarom). Iedere slag (geen vlaag, echt een slag) wind drukt me naar rechts, iedere vrachtwagen die ik inhaal is een risico en de wind kom soms zo hard van voren dat de snelheid inzakt van 130 naar 100. Zonder te remmen / gas te lossen...
Op sommige stukken word ik van de middelste van 3 banen zo de vluchtstrook op geduwd. Ik moet hier maar iets rustiger aan gaan rijden, de route naar Millau mis ik omdat ik net een hele rits vrachtwagens aan het inhalen ben, ik neem de eerstvolgende afslag, en rijd over de Route Nationale terug naar de andere snelweg (A75) richting Millau en Clermont Ferrand.
De weg begint te stijgen, ik had er natuurlijk wel rekening mee kunnen houden dat een brug in de wolken ook redelijk in de hoogte moet komen. De bordjes in de berm hebben het over een altitude van 800 meter of meer, soms iets minder, maar het blijft voorlopig stijgen. Dan begint er weer een rothoeveelheid mist, ineens is het zicht rond de 80 meter, snelheid moet er een beetje uit en omdat ik het zonder mistlichten moet doen zet ik de gevarenlichtjes aan, tempo zakt terug naar een km of 100 / uur en langzaam zie ik de hoogte op de bordjes stijgen. Millau staat op de borden aangegeven, de mist blijft dik. Als ik echt pech heb ik ik de hele brug niet eens zien, zou wel erg zonde zijn, want de richting Lyon waar ik eerst naartoe reed was een stuk aangenamer om te rijden, dan komt de brug in beeld, en zakt de mist to de bodem van de vallei waar de brug over spant. Erg imposant geheel, ik kan de top van de pilaren niet zien, en de bodem van de vallei nog maar net, vlak na de brug is er een 'aire' (rustplekje) waar ik een foto kan maken van motor + Brug.

DSC03149.jpg


DSC03150.jpg


Deze rustplaats is zo ingedeeld dat de wegen van beide kanten hier samen komen, dus mensen voor en na de brug komen bij hetzelfde rustplekje uit, Het idee is dat je hier de weg niet kan kruisen om terug te gaan, met de motor is dit echt geen probleem, maar voor mij niet interressant, ik wil naar het noorden ! Lekker naar huis.

Éen minuut nadat ik stil sta kom er vanuit de andere richting een BMW R1200GS aangereden, met een twee Engelsen aan boord, hij bied aan een foto te maken van mij + motor + brug, dit aanbod neem ik aan en zo heb ik (jullie niet) bewijs van m'n aanwezigheid aldaar... Ik waarschuw de Engelsen voor de mist richting zuiden, als reactie waarschuwen ze mij voor de sneeuw..... Pardon ? Sneeuw ? Are you fucking kidding me ?! Oh ja, zegt ie, hoger is er sneeuw en was het volgens zijn boordcomputer 1 graad... Leuk, zeker met het oog op mijn handschoenen en laarzen... De mist maakt eerst plaats voor regen, ik stop voor iets warms en een beetje benzine bij een tankstation in de bergen, er staat een Aprilia Shiver op de parkeerplaats, geen bagage en een Frans kenteken, moet dus wel een local zijn, in het tankstation stuit ik op een meisje van een jaar of 20/25 die net weer begint met het volledig inpakken van zichzelf. En dan niet alleen een regenbroek en regen jas, maar ook handschoen en laarzen extra bedekt met plastic en een bivakmuts met 2 gaten voor ogen. Een stuk beter voorbereid dan ik dus. Ze zie m'n handschoenen, ik zie de ogen groot worden, ze mompeld met bivakmuts op iets in het Frans wat ik waarschijnlijk anders ook niet begrepen had. Ze loopt de parkeerplaats op heeft iets te veel moeite de motor naar achter te duwen en alle stukken regenjas e.d. perfect te laten overlappen, maar ik kan het niet over mijn langzaam ontdooiende handen (waar weer gevoel in begint te komen ) verkrijgen om naar buiten te gaan en 'r te helpen...

Sorry Frans meisje met de Shiver !

Na iets ontdooit te zijn, wat cup-a-soup en de handschoenen op de verwarming gehad te hebben rijd ik door. De regen gaat inderdaad over in sneeuw, en ook niet 10 minuten, maar het heeft minstens 1,5 uur gesneeuwd onderweg, en ook redelijk veel sneeuw, waardoor ik iedere 6 seconden m'n vizier schoon mocht vegen om nog te kunnen zien welke vrachwagen ik hierna bijna zou gaan raken, erg irritant al met al. Ook omdat m'n linker handschoen heel snel weer nat aan het worden is van de sneeuw van m'n vizier. Richting Clermont Ferrand is de sneeuw weer regen, niet veel relaxter, maar meer zicht, ben dus wel weer natter aan het worden. Ik was van plan te stoppen rond Orleans, maar bij Bourges vind ik een 'Premiere Classe' snelweghotel, en voor 43 euro heb ik een bed en een douche, na een lange douche hang ik mijn handschoenen aan een uit een klerenhanger geimproviseerde hanger voor de airco, die ik op 30 graden en hard blazen heb gezet :)
Handschoenen zijn snel droog, broek is de volgende gevolgd door de laarzen. Ik kijk een Jacky Chan film (Rush Hour 3?) in het Frans en later zap ik langs Idols in het Frans, de slechte uitspraak van de Franse zangers / zangeressen heeft tot gevolg dat ik de meeste nummers opvat als een vertaling van een Engels origineel. Als je echt goed luisterd hoor je dat het toch een poging tot Engels was... Sitting on the dock of the bay heb ik nog nooit iemand met een goeie stem zo horen verkrachten. Ik ga lekker slapen.

De volgende ochtend kijk ik als eerst even uit het raam, het regent nog... shit. Geen haast eigelijk, nog iets van 800 km tot Amsterdam, Vanavond lekker thuis. Om 10:00 begin ik spullen op de motor te binden, 10:15 rijd ik weg, de regen is net opgehouden, straten zijn nog nat, maar deze dag gaat zeker niet zo slecht worden als de vorige.

Ter hoogte van Orleans is het al helemaal droog, en de zon begint door de wolken te prikken, 20 km van Parijs is de zon echt wakker en ik besluit ook Parijs maar is op de motor in te rijden, geen zin in de Eiffel toren, dan maar naar de Notre Dame.

DSC03153.jpg


Ook bij een stoplicht nog even een foto, shit hij is al groen... Gelukkig niemand achter me.

DSC03152.jpg


Navi stuurt me weer naar huis, onderweg in de stad kom ik nog een mooi paleis tegen, wie kan me zeggen hoe het heet ?

DSC03156.jpg


DSC03157.jpg


DSC03158.jpg


Ik rijd de stad uit richting Lille, er rijd een kerel in een Peugeot 307SW schuin achter me, ik besluit iets te versnellen zodat ik straks naar links kan om de vrachtwagen voor me in te halen, in m'n spiegel / ooghoek zie ik dat hij hetzelfde doet. Hij zit met me te fokken, daat heb ik geen zin in ! Ik schakel twee keer terug en draai het gas tot aan de stuit.
190 op de teller als ik de vrachtwagen in haal, ik ga weer rustig naar rechts en houd het op 145, de Peugeot komt langs en gaat 140 voor me rijden, meisje van een jaar of 12 achterin begint heftig te zwaaien, heb deze mensen nog nooit gezien, maar als motorrijder onderweg kennen jullie dit princiepe misschien wel.
Ik haal ze weer in, kerel kijkt me aan met een grote smile en we drijven beide de snelheid weer op. Ik stop voor benzine, doe mijn regenjas weer uit want word gek van het geflapper en de hoeveelheid wind die ik er mee vang. Verklaard ook waarom ik in Zuid Frankrijk zo veel meer de weg afgeblazen werd dan normaal. En ook het Benzineverbruik kan ik aan de regenjas toebedelen (Difi jack van MotoPort)

Verderop pak ik (stom) de afslag naar Brussel ipv Lille, dat was minder handig, is een stukje om. Maar ach. Op al die km's is het natuurlijk peanuts :P

Rond Brussel gebeurt er weining, bij Mechelen in de buurt word ik de afwezigheid van tankstations zat, pak een afrit en tank in Mechelen Zuid. mocht ook wel, er zal nog iets meer dan een liter in gezeten hebben. Meisje in het tankstation snapt niet wat ik bedoel als ik het grappig vind dat er nog BEF (Belgische Franken) op de bon staan naast de Euro's. "Bij ons doen ze dat niet meer..."...
Anyway. spits bij Antwerpen, richting Breda, Utrecht en dan eindelijk Amsterdam.

Pak een afslag te ver om door de Piet Heijn Tunnel te kunnen brullen, dan pas ben ik echt thuis, nog even de 'snelweg' voor het Centraal Station langs en dan de Wibautstraat richting Oost. Lekker thuis. Biertje in de keuken met m'n huisgenoten was erg welkom.
Voor m'n gevoel was ik een maand weg geweest, maar het zijn maar 8 dagen geweest waarvan 7 volle motordagen...

DSC03162.jpg


Wat heb ik geleerd ?

Fransen zijn nog steeds als toen ik vroeger met m'n ouders op vakantie ging.
Spanjaarden zijn OK !
Spaanse benzine is bijna gratis.
Spaanse Tolwegen zijn meestal onzin.
MotoGP van Jerez is feest als de Spanjaarden winnen ! En met zoveel talent en rijders in alle klassen is dat bijna een gegarandeerd feest.

Volgende keer sla ik Frankrijk over, auto-slaap trein vanuit Duitsland ofzo. Heb nu 2 van de 3 routes naar het zuiden zelf gereden, en de Autoroute du Soleil ook wel eens met m'n ouders in de auto. Dus dat hoeft niet meer. :)
Achteraf was alle nattigheid de ervaring waard, want ik zal nooit meer regenbroek/handschoenen vergeten als ik op vakantie ga, zelfs als ik in Afrika zou rijden moet dat gewoon mee. Misschien plak ik het wel in een vuilniszak onder m'n spatbord ;) Kan ik het nooit meer vergeten!

Bedankt voor het lezen, hoop dat ik er iemand mee inspireer / informeer ! Als ik iets vergeten ben / er nog iets onduidelijk is hoor ik dat wel.
 
Mooie uitleg hoor. Volgens mij heb ik welis met jouw gereden tijdens gs-meetings.
Zit er ook weleens aan te denken om zn lange trip met mn motor te maken.

Klopt, ik ben met de GSers mee naar Groningen / Drenthe (inc. overnachting bij Dré) en Zuid Limburg en België geweest (inc camping in Heerlen en ongeluk van Dré in Verviers )

Woonde jij niet in Arnhem ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan