6 lessen voor A2 naar A

Mophius

*Inspirerende quote*
13 apr 2017
2.443
2.332
Goedemiddag allemaal,

Had even snel gekeken maar kon zo geen (recente) topics vinden over de hoeveelheid lessen die mensen hebben genomen voor het praktijkexamen voor het volledig rijbewijs.

Ik heb nu 6 jaar A2 en wil de A gaan halen. Anwb gebeld en kreeg daar het advies om 6(!) lessen van te voren te nemen voordat ik het examen zou gaan doen.
Nou ben ik absoluut niet de beste motorrijder (bij lange na niet) maar 6 lessen lijkt mij wel fors. Zijn hier mensen die deze stap hebben genomen en hoeveel lessen hebben jullie voor het examen gehad?
 
Ik kan mij voorstellen dat je bepaalde dingen moet "afleren" voordat je op zou kunnen, gezien je al 6 jaar een eigen manier ontwikkeld + spiegelen etc. Volgensmij heb ik amper 6 lessen gehad van AVB af naar AVD überhaupt... (het geluk direct voor A (wel met code 80) te kunnen gaan vanaf 21jr)
Kun je bij een rijschool in de buurt eens een soort proefles pakken waarbij hun jou een indicatie kunnen geven?
 
Laatst bewerkt:
Het is persoonlijk, maar ik ga liever naar de wat kleinere rijschool waar ik via via ben uitgekomen. Ik had mijn rijbewijs met een les of 5 (A code 80) exclusief examens. De instructeur had eerst 10 lessen gepland, maar heeft afgeschaald en eerder examen gepland. Geeft in ieder geval aan dat de rijschool niet alleen maar uit is op geld.
 
Top, daar heb ik wat aan :) Ik ga eens een lokale rijschool opzoeken!
 
Zou even uurtje les pakken en daarna met instructeur overleggen wat voor jou beste plan van aanpak is.

Als leerlingen bij mij het aantal lessen wilde weten zonder dat ik ze een meter had zien rijden, was mijn antwoord standaard: "mijn glazen bol is weg voor garantie "
 
ik heb deze maand rijbewijs gehaald van a1 naar a2. hiervoor had ik 8 lessen nodig. Wel moet je bedenken dat van a1 naar a2 een grote stap is met het vermogen en zwaarte van de motor. Van a2 naar a heb je hier geen nauwlijks last van. ik zou zeggen 3/5 lessen aangezien ik de eerste 3 lessen alleen al moest wennen aan het vermogen. en het cbr snapt ook wel dat je examen een grote bullshit is omdat je al een rijbewijs hebt. Ik had met mijn examen ook grote fouten gemaakt dat normaliter niet door de beugel kan:] Ik zou ook gelijk eerst examen plannen en de laatste 2 weken pas lessen. wachttijden zijn echt insane:o
 
6 lijkt me ook wat overdreven.
Ik ben begonnen op 21 met A met code 80 (dus wel lessen en afrijden op een zware motor)
Hierbij was ik totaal met 5 lessen klaar voor het hele rijbewijs, alleen cross ervaring en jaren lang puch maxi gereden:+
 
Ik vind 6 lessen eigenlijk niet heel gek. 3x 2 uur, waarvan de eerste 2x2 uur puur de motor leren kennen is.
 
Achteraf gezien niet nee. Het is heel oncomfortabel rijden als je niet je eigen stijl aan kan houden dus wat dat betreft snap ik die 6 uur wel wat meer. Wat ik wel frappant vond is dat ze bij de anwb direct 6 lessen gingen aanbevelen/inplannen waarbij de rijschool waar ik het nu heb gedaan eerst aangaf dat ik een proefles moest komen doen om in te schatten hoeveel uur ik nodig had.
 
Achteraf gezien niet nee. Het is heel oncomfortabel rijden als je niet je eigen stijl aan kan houden dus wat dat betreft snap ik die 6 uur wel wat meer. Wat ik wel frappant vond is dat ze bij de anwb direct 6 lessen gingen aanbevelen/inplannen waarbij de rijschool waar ik het nu heb gedaan eerst aangaf dat ik een proefles moest komen doen om in te schatten hoeveel uur ik nodig had.
Hoe groter de organisatie, hoe meer regeltjes/structuur.
Dat heeft trouwens ook wel goede kanten.
En het advies van de ANWB was gemiddeld goed.
Persoonlijk advies van een kleinere rijschool is niet zo gek, maar wel weer afhankelijk van die ene persoon.
De rijschool van mijn vriendin ging er zonder lessen te geven vandoor met drie maanden lesgeld. :')
 
Ik heb in Oktober mijn A getrapt gedaan sinds 2016 mijn A2 te hebben.
Heb 2x 1,5uur les gehad en toen examen. Geslaagd zonder opmerkingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan