Erwin P
Crashtest dummy
Update 28-04-2019: Wat foto's van de motoren, kampeerspul en de gereedschaplijst iets specifieker.
Even een kleine introductie van onszelf.
Erwin en Ciska, een jong stel van 26/24 en houden eigenlijk van alles wat enigsinds met buiten en spanning te maken heeft.
Ikzelf rij sinds mijn 16 altijd al brommer en ben doorgegroeid naar de motor. Off-road vond ik altijd al erg gaaf en zo kom ik ook in het Adventure spectrum terecht. Mijn vriendin heeft enkele weken geleden haar rijbewijs gehaald en heeft met een beetje geluk voor de vakantie zo'n 2000km gereden. Meer dan genoeg ervaring voor een reis van 10 a 15K km (lang leve onze jeugdige optimisme).
In voorgaande jaren heb ik zelf veel in het outdoor en Alpinisme gedaan in Scandinavië, Nepal en Oostenrijk. Hierdoor heb ik een iets andere insteek van reizen, vooral op het gebied van voorbereiding en inpakken. Iedere gram is er 1, ook op een motor als hij de bocht in gaat, over onverharde ondergrond rijdt en tijdens het optillen als dat niet helemaal goed is gegaan.
De reis
Op zoek naar een volgende uitdaging wilde ik eens een motor trip maken. In eerste instantie kwam een trip richting de Elbroes + beklimming daarvan bij mij op. Toen kwam de realiteit om de hoek dat ik in het klimseizoen nooit lang genoeg vrij zou kunnen krijgen. Buiten dat kwam het ineens niet meer vrijgezel zijn toch wat onpraktisch uit, je kersverse vlam gelijk naar 5642 meter en bijbehorende -30 meenemen kon wel eens een dovend effect hebben op je relatie.
Goed, geen hoog-alpinisme dus, dan ga je eens wat om je heen kijken... Toch wel graag iets met onverharde routes, een andere cultuur (mogelijk continent) en het liefst met een fatsoenlijke bergketen. Marokko it is!
Kwa datums hebben we vanaf 6 mei t/m 20 juni dus het vertrek is al snel en er moet nog een boel gebeuren. Gelukkig ben ik een proces-operator en zij een horeca tijger dus we presteren het beste onder druk!
Voor de overnachtingen hadden we kamperen bedacht, veel goedkoper en heeft zeker z'n charme.
Wat betreft route hebben we heel weinig vast staan. Hier zouden eventuele aanraders van jullie dan ook erg welkom zijn!
- We overwegen om door Frankrijk/Spanje een stuk van de TET te pakken.
- In de Ardennen willen we mogelijk wat gaan klimmen.
- We zouden erg graag de WW2 sporen in Normandië eens bekijken.
- Vanaf daar denken we schuin over te steken naar Lyon.
- Vanuit Lyon door de verschillende wildparken naar Andorra.
- Via de Spaanse oostkust naar Gibraltar
- Door Marokko zijn onze plannen nog helemaal onbekend gezien we geen idee hebben hoeveel tijd we dan nog hebben. Al staat een beklimming van de Toubkal hoog op de lijst.
- Terugtocht hangt volledig van de beschikbare tijd af. Het liefst slingerend terug natuurlijk, maar in geval van middendoor naar huis.
De motoren
Zelf rij ik een KTM 990 Adventure uit 2007. Een groot slagschip dat van zandpaden verwoesten zijn roeping heeft gemaakt. Momenteel afgetankt en wel zonder koffers 235 kg schoon aan de haak.
Wat ik zoal heb gedaan om hem klaar te maken voor deze reis. Valt tot op heden nog wel mee. Om te beginnen moest het wat lichter en minder topzwaar. Daarnaast nog wat kleine praktische dingen.
- De loodzware Hepco & Becker 3 delige set met het kofferrek waar je een motorframe van kan bouwen hebben plaatsgemaakt voor het stuk lichtere Givi Monokey systeem. Hier komen de maandag binnen te komen Givi Dolomiti 36L aan.
- Uitlaat systeem vervangen door GPR Rally systeem. Dit is veel lichter, hangt lager en speelt niet voor zadel verwarming, wat toch wat onprettig zou zijn met onze bestemming.
- Breedstralers en verstraler achter het ruitje verwijderd. De breedstralers voegden in mijn optiek weinig toe en de verstraler zat achter mijn ruitje gemonteerd. Gaf een gigantische bak licht, maar naar een paar duizend km niet poetsen krijg je de helft al terug van het ruitje. Omdat ik ronduit weiger €300 voor 2 lampjes te betalen komen er nu 2 verstralers bij Ali vandaan welke ik naast mijn koplamp op de kap wil bevestigen. Mijn ervaring is dat het een gigantische bak licht geeft, maar hinderlijk voor de tegenligger, gelukkig kan het ook gewoon uit.
- Er is een zelfbouw topkofferrek in de maak waar een 5L jerrycan op bevestigd komt (zo'n LC8 is toch wel dorstig). Dit topkofferrekje is ruim 1kg lichter dan de originele en meer dan sterk zat in de eerste testen.
- Zelfbouw koker van 52cm bij 12,5cm Deze is exact 52cm omdat mijn tentstokken 51cm zijn. Verder erg praktisch tijdens allerhande dagtripjes waarbij je liever geen koffer mee hebt.
- De valbeugels heb ik verwijderd, jaja dat staat er echt. Ik vond ze niet zo heel veel zin hebben in deze setting. Het enige deel van de tanks dat ze beschermen is een deel waar al een crashplaat op zit. Verder zitten ze met een bout in het motorblok en een andere in de tank bevestiging dus als ze blijven haken ben ik bang dat ze beide kapot trekken. In ieder geval banger dan de mogelijkheid een crashplaatje te moeten vervangen.
- Bedrading aangelegd om de TomTom te kunnen voeden, een navigatie systeem dat best goed werkt, maar achteraf kansloos is als je een deel van de TET wilt rijden.
- Acerbis Aluminium frame handkappen onderweg.
- Voor vertrek een vers setje Heidenau's K60's.
Mijn vriendin rijdt een gloednieuwe Kawasiki Versys 300 uit 2018, vanaf nu te noemen Grashopper. Een relatief kleine adventure die stiekem toch echt wel volwassen presteert. Zonder koffers maar afgetankt zo'n 185 kg.
Ook hier zijn we druk mee bezig.
- Valbeugels aan de voorkant die al een aantal keer hun nut bewezen hebben en minder eng zitten dan die op de KTM.
- Een Givi Monokey rekje met dezelfde Dolomiti 36L koffers.
- Bashplate van Ali, scheelt een beste bak geld en leek toch wel héél erg veel op die op de andere websites (van 3x de prijs), lijkt allemaal prima.
- Acerbis Aluminium frame handkappen er al op, moesten nog wel even verlengstukken voor het eind van het stuur gedraaid worden. Origineel zitten er hele lange stuurgewichten op welke verhinderen dat de net te brede spiegels afknappen, dus die functie moesten we maar zien te behouden natuurlijk.
- Zijstandaard verbredertje van Ali.
- Grotere voetpedalen MET grip wederom van Ali (wordt er maar druk mee).
- Zelf USB voedingen op het dashboard gemaakt.
- Voor vertrek een vers setje Heidenau's K60's.
De Grashopper zoals hij de showroom verliet, maar dan in Sauerland. De KTM zo ongeveer klaar voor de reis.
Jonge Grashopper ingepakt met een klein fortuin aan (nodige) accessoires, ze worden zo snel groot...
Materiaal
We hadden besloten dat al onze spullen moeten in 4 koffers, en een koker van 52cm bij 12,5cm en een 5L jerrycan moeten passen... En zowaar, dat lijkt wel gelukt. Nog niet alles is binnen en volledig ingepakt, maar het heeft er alle schijn van dat we nog wat plek overhouden.
Motor materiaal
- Givi Dolomiti 36L. Eigenlijk wilden we tassen ivm de crashbestendigheid, maar toch voor deze aluminium koffers gekozen. Wel zo veilig op slot in de steden, maar nog veel belangrijker zijn het gelijk een paar stoelen en tafels, wel zo fijn tijdens 6 weken kamperen.
- Voor elk wiel een binnenband. Het zijn tubeless spaak velgen, maar toch fijn om zelf in the middle of nowhere wat te kunnen. Wel irritant dat het 4 verschillende wielen zijn (17, 18, 19 en 21).
- Wat handgereedschap. De standaard gereedschap kits volstaan wel aardig, ik heb het voor mijn KTM veel gebruikt in de garage en wat miste heb ik aangevuld of verbeterd: 2 bandenlichters, combinatietang, kruis-platkopschroevendraaier, naaf en veren sleutels met verlengstuk, inbus groot (KTM achterveer etc), 8, 6 (het t stuk en verlengstuk voor de doppen), 5, 4, 3, steek-ring 13, steek 14-15, doppen 6, 8, 10, 17 met verlengstuk en T-stuk, verloopje motorband-fietspomp. Dan door naar Kawasaki: inbus 4, 5, steek 10, 12, 14, 17, naaf en veer sleutel met verlengstuk.
Kampeer materiaal:
- MSR Elixer 3 tent. Erg leuk tentje dat ik al jaren gebruik. Wel fijn dat hij ook half zonder buiten tent opgezet kan worden zo hou je het wat koeler en in geval van in een seconde of 5 dicht te slaan. Staat op de nominatie vervangen te worden voor een Mutha Hubba 3.
- Exped HL DUO LW slaapmat. Matje waar we ruim met 2 personen op passen, kwa afmetingen bijna een volwaardig 2 persoons bed, maar dan weg te pakken in minder dan 21x15cm.
- 2X Noman Aztec deken slaapzak. Het mooie hieraan is dat het mummy hoofdgedeelte van kant gewisseld kan worden, wat ook betekent dat er 2 mummy hoofden aan 1 zak kunnen. Wat daar het nu van is? Aan elkaar geritst kan nu een slaapzak onder en 1 boven waardoor je geen hinderlijke rits in het midden zit. De mummy hoofdeinden gebruiken we omgevouwen om het kussentje heen zodat deze wat volume krijgt en niet de hele nacht probeert te ontsnappen. Voeg daar aan toe dat ze redelijke specificaties hebben tegen een redelijk leuke prijs.
- 2X random kussentje van een bekend outdoor merk, niks bijzonders.
- Primus benzine brander, gewoon puur omdat we dat altijd voor handen hebben. Primus gekozen omdat deze eventueel nog op gas kan.
- MSR 2 pannen 1 deksel setje. Was in de aanbieding dusja waarom ook niet.
Persoonlijk.
Zoals er staat persoonlijk en de gebruikelijke hygiëne benodigdheden. Wel hebben we voor het overgrote deel kleding mee die voor het outdoor bedoelt is. Om maar een voorbeeld te noemen: In 1 spijkerbroek passen 3 outdoor broeken die warmer, koeler (ja dat kan beide) en comfortabeler zijn.
Plaatjes bij de praatjes volgen nog.
We denken er aan om het een en ander tijdens de vakantie te uploaden als een soort blog als mensen dat leuk vinden.
Denk je nou: ''Hey ik mis iets!'' of ''Ik weet een leuke route''. Dan lezen we dat hieronder graag.
Even een kleine introductie van onszelf.
Erwin en Ciska, een jong stel van 26/24 en houden eigenlijk van alles wat enigsinds met buiten en spanning te maken heeft.
Ikzelf rij sinds mijn 16 altijd al brommer en ben doorgegroeid naar de motor. Off-road vond ik altijd al erg gaaf en zo kom ik ook in het Adventure spectrum terecht. Mijn vriendin heeft enkele weken geleden haar rijbewijs gehaald en heeft met een beetje geluk voor de vakantie zo'n 2000km gereden. Meer dan genoeg ervaring voor een reis van 10 a 15K km (lang leve onze jeugdige optimisme).
In voorgaande jaren heb ik zelf veel in het outdoor en Alpinisme gedaan in Scandinavië, Nepal en Oostenrijk. Hierdoor heb ik een iets andere insteek van reizen, vooral op het gebied van voorbereiding en inpakken. Iedere gram is er 1, ook op een motor als hij de bocht in gaat, over onverharde ondergrond rijdt en tijdens het optillen als dat niet helemaal goed is gegaan.
De reis
Op zoek naar een volgende uitdaging wilde ik eens een motor trip maken. In eerste instantie kwam een trip richting de Elbroes + beklimming daarvan bij mij op. Toen kwam de realiteit om de hoek dat ik in het klimseizoen nooit lang genoeg vrij zou kunnen krijgen. Buiten dat kwam het ineens niet meer vrijgezel zijn toch wat onpraktisch uit, je kersverse vlam gelijk naar 5642 meter en bijbehorende -30 meenemen kon wel eens een dovend effect hebben op je relatie.
Goed, geen hoog-alpinisme dus, dan ga je eens wat om je heen kijken... Toch wel graag iets met onverharde routes, een andere cultuur (mogelijk continent) en het liefst met een fatsoenlijke bergketen. Marokko it is!
Kwa datums hebben we vanaf 6 mei t/m 20 juni dus het vertrek is al snel en er moet nog een boel gebeuren. Gelukkig ben ik een proces-operator en zij een horeca tijger dus we presteren het beste onder druk!
Voor de overnachtingen hadden we kamperen bedacht, veel goedkoper en heeft zeker z'n charme.
Wat betreft route hebben we heel weinig vast staan. Hier zouden eventuele aanraders van jullie dan ook erg welkom zijn!
- We overwegen om door Frankrijk/Spanje een stuk van de TET te pakken.
- In de Ardennen willen we mogelijk wat gaan klimmen.
- We zouden erg graag de WW2 sporen in Normandië eens bekijken.
- Vanaf daar denken we schuin over te steken naar Lyon.
- Vanuit Lyon door de verschillende wildparken naar Andorra.
- Via de Spaanse oostkust naar Gibraltar
- Door Marokko zijn onze plannen nog helemaal onbekend gezien we geen idee hebben hoeveel tijd we dan nog hebben. Al staat een beklimming van de Toubkal hoog op de lijst.
- Terugtocht hangt volledig van de beschikbare tijd af. Het liefst slingerend terug natuurlijk, maar in geval van middendoor naar huis.
De motoren
Zelf rij ik een KTM 990 Adventure uit 2007. Een groot slagschip dat van zandpaden verwoesten zijn roeping heeft gemaakt. Momenteel afgetankt en wel zonder koffers 235 kg schoon aan de haak.
Wat ik zoal heb gedaan om hem klaar te maken voor deze reis. Valt tot op heden nog wel mee. Om te beginnen moest het wat lichter en minder topzwaar. Daarnaast nog wat kleine praktische dingen.
- De loodzware Hepco & Becker 3 delige set met het kofferrek waar je een motorframe van kan bouwen hebben plaatsgemaakt voor het stuk lichtere Givi Monokey systeem. Hier komen de maandag binnen te komen Givi Dolomiti 36L aan.
- Uitlaat systeem vervangen door GPR Rally systeem. Dit is veel lichter, hangt lager en speelt niet voor zadel verwarming, wat toch wat onprettig zou zijn met onze bestemming.
- Breedstralers en verstraler achter het ruitje verwijderd. De breedstralers voegden in mijn optiek weinig toe en de verstraler zat achter mijn ruitje gemonteerd. Gaf een gigantische bak licht, maar naar een paar duizend km niet poetsen krijg je de helft al terug van het ruitje. Omdat ik ronduit weiger €300 voor 2 lampjes te betalen komen er nu 2 verstralers bij Ali vandaan welke ik naast mijn koplamp op de kap wil bevestigen. Mijn ervaring is dat het een gigantische bak licht geeft, maar hinderlijk voor de tegenligger, gelukkig kan het ook gewoon uit.
- Er is een zelfbouw topkofferrek in de maak waar een 5L jerrycan op bevestigd komt (zo'n LC8 is toch wel dorstig). Dit topkofferrekje is ruim 1kg lichter dan de originele en meer dan sterk zat in de eerste testen.
- Zelfbouw koker van 52cm bij 12,5cm Deze is exact 52cm omdat mijn tentstokken 51cm zijn. Verder erg praktisch tijdens allerhande dagtripjes waarbij je liever geen koffer mee hebt.
- De valbeugels heb ik verwijderd, jaja dat staat er echt. Ik vond ze niet zo heel veel zin hebben in deze setting. Het enige deel van de tanks dat ze beschermen is een deel waar al een crashplaat op zit. Verder zitten ze met een bout in het motorblok en een andere in de tank bevestiging dus als ze blijven haken ben ik bang dat ze beide kapot trekken. In ieder geval banger dan de mogelijkheid een crashplaatje te moeten vervangen.
- Bedrading aangelegd om de TomTom te kunnen voeden, een navigatie systeem dat best goed werkt, maar achteraf kansloos is als je een deel van de TET wilt rijden.
- Acerbis Aluminium frame handkappen onderweg.
- Voor vertrek een vers setje Heidenau's K60's.
Mijn vriendin rijdt een gloednieuwe Kawasiki Versys 300 uit 2018, vanaf nu te noemen Grashopper. Een relatief kleine adventure die stiekem toch echt wel volwassen presteert. Zonder koffers maar afgetankt zo'n 185 kg.
Ook hier zijn we druk mee bezig.
- Valbeugels aan de voorkant die al een aantal keer hun nut bewezen hebben en minder eng zitten dan die op de KTM.
- Een Givi Monokey rekje met dezelfde Dolomiti 36L koffers.
- Bashplate van Ali, scheelt een beste bak geld en leek toch wel héél erg veel op die op de andere websites (van 3x de prijs), lijkt allemaal prima.
- Acerbis Aluminium frame handkappen er al op, moesten nog wel even verlengstukken voor het eind van het stuur gedraaid worden. Origineel zitten er hele lange stuurgewichten op welke verhinderen dat de net te brede spiegels afknappen, dus die functie moesten we maar zien te behouden natuurlijk.
- Zijstandaard verbredertje van Ali.
- Grotere voetpedalen MET grip wederom van Ali (wordt er maar druk mee).
- Zelf USB voedingen op het dashboard gemaakt.
- Voor vertrek een vers setje Heidenau's K60's.
De Grashopper zoals hij de showroom verliet, maar dan in Sauerland. De KTM zo ongeveer klaar voor de reis.
Jonge Grashopper ingepakt met een klein fortuin aan (nodige) accessoires, ze worden zo snel groot...
Materiaal
We hadden besloten dat al onze spullen moeten in 4 koffers, en een koker van 52cm bij 12,5cm en een 5L jerrycan moeten passen... En zowaar, dat lijkt wel gelukt. Nog niet alles is binnen en volledig ingepakt, maar het heeft er alle schijn van dat we nog wat plek overhouden.
Motor materiaal
- Givi Dolomiti 36L. Eigenlijk wilden we tassen ivm de crashbestendigheid, maar toch voor deze aluminium koffers gekozen. Wel zo veilig op slot in de steden, maar nog veel belangrijker zijn het gelijk een paar stoelen en tafels, wel zo fijn tijdens 6 weken kamperen.
- Voor elk wiel een binnenband. Het zijn tubeless spaak velgen, maar toch fijn om zelf in the middle of nowhere wat te kunnen. Wel irritant dat het 4 verschillende wielen zijn (17, 18, 19 en 21).
- Wat handgereedschap. De standaard gereedschap kits volstaan wel aardig, ik heb het voor mijn KTM veel gebruikt in de garage en wat miste heb ik aangevuld of verbeterd: 2 bandenlichters, combinatietang, kruis-platkopschroevendraaier, naaf en veren sleutels met verlengstuk, inbus groot (KTM achterveer etc), 8, 6 (het t stuk en verlengstuk voor de doppen), 5, 4, 3, steek-ring 13, steek 14-15, doppen 6, 8, 10, 17 met verlengstuk en T-stuk, verloopje motorband-fietspomp. Dan door naar Kawasaki: inbus 4, 5, steek 10, 12, 14, 17, naaf en veer sleutel met verlengstuk.
Kampeer materiaal:
- MSR Elixer 3 tent. Erg leuk tentje dat ik al jaren gebruik. Wel fijn dat hij ook half zonder buiten tent opgezet kan worden zo hou je het wat koeler en in geval van in een seconde of 5 dicht te slaan. Staat op de nominatie vervangen te worden voor een Mutha Hubba 3.
- Exped HL DUO LW slaapmat. Matje waar we ruim met 2 personen op passen, kwa afmetingen bijna een volwaardig 2 persoons bed, maar dan weg te pakken in minder dan 21x15cm.
- 2X Noman Aztec deken slaapzak. Het mooie hieraan is dat het mummy hoofdgedeelte van kant gewisseld kan worden, wat ook betekent dat er 2 mummy hoofden aan 1 zak kunnen. Wat daar het nu van is? Aan elkaar geritst kan nu een slaapzak onder en 1 boven waardoor je geen hinderlijke rits in het midden zit. De mummy hoofdeinden gebruiken we omgevouwen om het kussentje heen zodat deze wat volume krijgt en niet de hele nacht probeert te ontsnappen. Voeg daar aan toe dat ze redelijke specificaties hebben tegen een redelijk leuke prijs.
- 2X random kussentje van een bekend outdoor merk, niks bijzonders.
- Primus benzine brander, gewoon puur omdat we dat altijd voor handen hebben. Primus gekozen omdat deze eventueel nog op gas kan.
- MSR 2 pannen 1 deksel setje. Was in de aanbieding dusja waarom ook niet.
Persoonlijk.
Zoals er staat persoonlijk en de gebruikelijke hygiëne benodigdheden. Wel hebben we voor het overgrote deel kleding mee die voor het outdoor bedoelt is. Om maar een voorbeeld te noemen: In 1 spijkerbroek passen 3 outdoor broeken die warmer, koeler (ja dat kan beide) en comfortabeler zijn.
Plaatjes bij de praatjes volgen nog.
We denken er aan om het een en ander tijdens de vakantie te uploaden als een soort blog als mensen dat leuk vinden.
Denk je nou: ''Hey ik mis iets!'' of ''Ik weet een leuke route''. Dan lezen we dat hieronder graag.
Bijlagen
Laatst bewerkt: