6 weken het voorwiel achterna naar Marokko

Zou iemand ons uit de brand kunnen helpen voor morgen?!

We willen de TET Frankrijk vanaf Orléans naar het zuiden volgen via Osmand.
Echter wat we ook proberen wil het echt niet lukken deze er in te prutsen.

Zou iemand deze misschien voor ons van noord naar zuid kunnen zetten en als GPX bestand kunnen PB'en/mailen.
Wat nog mooier zou zijn is ook de rest van het stuk door het zuiden naar Spanje, maar dat durf ik bijna niet te vragen.

We zouden diegene bijzonder dankbaar zijn.

erwinvanputten@msn.com
 
Zo na wat radio stilte even een update.
We zouden vanaf de Ardennen richting Normandië, dit hebben we echter niet gedaan vanwege het slechte weer. In plaats daarvan zijn we via Reims naar Orléans gereden.
Een forumlid is zo vriendelijk geweest om de TET voor ons van Noord naar Zuid te zetten (heel veel dank hiervoor!), deze hebben we dus vanaf Orléans opgepikt naar het zuiden half om half afwisselend met de gewone weg.
Dit is echt een supergave route die een boel vergt van grote adventure motoren, maar nog veel meer van hun bestuurders. Wat betreft de Versys zijn kleiwegen toch een beetje veel. Het voorwiel vreet zich vol en blokkeert in het te lage voorspatbord, dit liet ons geen andere keuze dan deze op dit soort wegen er maar af te halen.
In het Central-Massif hebben we dan ook een incidentje met een boel modder en een groepje bomen gehad, maar hier komen we nog op terug...

Op dit moment staan we met super weer in Zuid-Frankrijk met nog 138 km TET te gaan naar Spanje!

Edit: We laten de TET vandaag voor wat t is, maar eens in Andorra kijken!
 
Laatst bewerkt:
Excuses vanwege de radiostilte, het is nogal een intensieve vakantie zonder al te vaak verbinding.

Marokko was de eerste week niet heel aardig voor ons. De eerste avond werd ik gebeten door een hond (wat een gigantische rompslomp geeft voordat je alles rond hebt aan medicatie) vervolgens liep Ciska een voedselvergiftiging op om het geheel nog wat lastiger te maken.

Affijn, we hebben alles weer op de rit, hebben inmiddels de Toubkal beklommen en zijn nu net onder het Atlas gebergte en gaan morgen toch echt op weg naar de Sahara.
In de tussentijd veel off-road gereden (pistes en wat off-piste :p).

Weinig technische tegenslagen tot nu toe. Eigenlijk wat kleine lekkages aan de KTM (wat ouderdom en mogelijk verkeerd onderhoud) en de Kawasaki een ietswat krom stuurtje vanwege wat crashes, maar niks dat ons tegenhoudt dus!
 
1398176

1398181


Zie hier 2 Adventure motoren in hun natuurlijke habitat (Sahara, Erg Chebbi zandduinen).
 
Zo we zijn weer in Europa voor een terugtocht van 2 weken.

Marokko was erg gaaf om op de motor te doen. Geweldige landschappen die elk half uur rijden gigantisch kunnen verschillen, pistes en vlaktes waar je je heerlijk uit kunt leven en algehele verkeerschaos waar je flink de hooligan kunt uithangen wat alleen maar bewondering en goedkeuring oplevert!

Echter is het ook wel weer eens fijn om niet elke keer als je stilstaat een zwerm strontvliegen (bedelende/nep edelstenen verkopende/nep geïnteresseerde Marokanen) om je heen te krijgen.
Er zijn uitzonderingen die bijzonder positief zijn en de politie/officiële instanties zijn super, maar door de lokale bevolking zouden we een trip als deze door Marokko niet gouw weer doen denken we.
 
Ik denk als je naar de bekende plaatsen rijd altijd dat gezeur met de bevolking hebt. ik meid altijd als de pest die plaatsen zoek de kleine dorpjes uit daar leer je wel de mensen kennen en niet de bedelende verkopers die overal het zelfde in elk land.
 
Klopt ook wel, maar had het in Marokko wel heel erg. Ook in de kleine plaatsen.

Kan ook geholpen hebben dat het Ramadan was...
 
Benieuwd of iemand dit herkent en hier een alternatief voor heeft. dan kan jij een andere marokko ervaring krijgen.
Ik kom weer niet verder als de Spaanse Pyreneeën we reizen altijd met koekblik en aanhanger de slechte rug van de wederhelft trekt het helaas niet .
 
Hieronder het zeer abrupte einde van onze vakantie:

Dit alles gebeurde eergister:

Eerst heb ik s'ochtends nabij Tarifa een flinke crash gemaakt. Na een dubbele kuil en veel gestuiter ben ik samen met de motor van een soort dijkje af geraakt met een dubbele salto als gevolg.
Met mij gaat alles goed op wat schrammen en blauwe plekken op m'n rug na.
De motor heeft ook eigenlijk weinig schade. Een knippetlichtje, een kapotte kuipruit, 2 gedeukte maar terug te buigen koffers en een valbeugel die mijn kappen beschadigd heeft. Achteraf zijn de valbeugels niet nodig en alleen maar tot last/schade...
1400307


Om deze reden waren we over de snelweg op weg naar Sevilla waar een KTM dealer zat die tijd/onderdelen/goede wil had ons wat te helpen.

Daar greep het noodlot echter in. Zonder echt duidelijke reden is Ciska met een goede 120 onderuit gegaan waarna ze even buiten bewustzijn was. Hier heb ik zelf midden op de snelweg de eerste EHBO verleend waarna de ambulance het overnam en ze uiteindelijk per trauma helikopter naar Jerez de la Frontera is gebracht.
Uiteindelijk heeft ze 3 gebroken ribben, gelukkig zonder complicaties aan organen. Naar omstandigheden maken we het goed, nu afwachten wanneer we naar huis kunnen.

Zodra we thuis zijn zullen we de Versys moeten herbouwen. Als iemand kuip/tellerbak onderdelen of iets in die regio heeft horen wij het dan ook graag.
Een eventueel voorscherm voor een 990 Adventure of een aanrader voor een bepaald type is ook erg welkom!
 
Dat is mooi klote! Ken het gevoel wel, ook ooit gerepatrieerd na een ongeval. Beterschap voor je vriendin, verder is alles reparabel.
 
Sjesus nog An toe, heftig! Hopelijk een voorspoedig en volledig herstel. De brommers zijn maar spullen.
 
Dank allen, ze loopt alweer en mag morgen waarschijnlijk uit het ziekenhuis.

Ook staat ze te trappelen om weer op het zadel te stappen, maar dat gaat nog even duren.
 
Ik vraag het volgende af hebben jullie een zware dag gehad ,concentratie verlies, of was je vriendin van het patje door jou ongeluk dat ze zelf er niet geheel bij was met rijden.
Alle twee op 1 dag dat verzin je toch niet.
 
Mijn crash was puur een onverwachte dubbele scherpe kuil (niet erg diep, meer 2 stoepranden voor het idee) en een te hoge snelheid. Ik was verder prima uitgerust en prima geconcentreerd.
Ik weet niet exact hoe hard ik reed (staand zie je dat niet), maar ik zat ik de 3 dus gok ergens 70 a 80.

Ik had na de crash wel voor het oog best ernstige plekken. Ik denk dat ze daar over in heeft gezeten en op de snelweg daardoor afgeleid was.

We hebben wel meer valpartijen gehad deze all-road vakantie maar mijne is tot op heden de lompste maar lichamelijk gewoon prima.
 
Update van de situatie.
Na 5 dagen, heeft Ciska het ziekenhuis mogen verlaten.

Nu komt het coole deel:
Terwijl ze daar lag heeft een lokale motorclub er oren van gekregen dat er een niet Spaans sprekende motorrijdster in het ziekenhuis lag. Ze zijn langs gekomen en hebben ons meer hulp aangeboden dan we hadden durven hopen.
Ze hebben haar van het ziekenhuis naar hun clubhuis gebracht (een soort kleine concerthal/grote bar). Daar overnachten we nu (gratis) in het "hotel" gedeelte dat bestaat uit een paar slaapkamers en badkamers.
Ze hebben ons letterlijk de hele stad door gereden om medicijnen te halen, eten te halen, dingen voor ons te vertalen enz enz.
Ze doen echt alles voor ons of we het nou willen of niet en het enige dat van ons terug verwacht wordt is dat we eigenlijk wel tot vrijdagavond/zaterdagochtend blijven gezien ze vrijdagavond altijd een groot feest/BBQ hebben.

Motorclub Cherokee uit Jerez, alvast super bedankt voor alles!
 
In tijden van nood leer je je vrienden kennen. Mooie ervaring waar je later aan zal terug denken! Ben je ook al actief op het LC8 forum? Misschien handig voor wat onderdelen voor de KTM.
 
Terug
Bovenaan Onderaan