600, 750 of 1000?

jbt

MF veteraan
11 mrt 2009
3.614
2.009
Tilburg
Ik ben me stilaan aan het oriënteren voor een andere circuitmotor, maar weet eigenlijk niet waar voor te gaan.

waarom heeft een 600, een 1000 of de gulden middenweg, een 750 de voorkeur.

Het gewicht tussen een 600 en een 1000 scheelt niet eens zo veel volgens mij.


Laat ik voorop stellen dat ik op geen enkele motor de limiet haal.
Ik ben zelf de limiet....

Graag jullie ervaringen, kennis en redenen waarom de ene beter/slimmer/verstandiger is dan de andere
 
Dat ligt ook een beetje aan je eigen gewicht en lengte, maar ook welke ervaring heb je op straat met de verschillende CC's..........en wat ligt je goed.
Weeg je 130 kg en/of ben je 1.98, dan is een 1000 vaak een makkelijker gemaakte keuze..........bij een doorsnee lengte/gewicht kun je alle kanten op.

Op een motor met minder PK's (lees 250, 400 of 600) moet je de PK's gaan compenseren.........en leer je meestal daardoor automatisch te sturen.
Elk foutje wordt afgestraft door tijdverlies.
Als je (denkt) dat je dat goed onder de knie hebt en wil.........dan kun je de overstap naar een 1000cc maken.

Als je begint met een 1000, kun je veel corrigeren met die PK's, zonder daadwerkelijk goed te kunnen sturen (elke 600-rijder kent de rechtuitrijders wel)..........maar je hebt er duidelijk meer je handen aan vol.
En elk foutje wordt anders afgestraft.........tijdverlies is dan een ander probleem.
 
Ik ben me stilaan aan het oriënteren voor een andere circuitmotor, maar weet eigenlijk niet waar voor te gaan.

waarom heeft een 600, een 1000 of de gulden middenweg, een 750 de voorkeur.

Het gewicht tussen een 600 en een 1000 scheelt niet eens zo veel volgens mij.


Laat ik voorop stellen dat ik op geen enkele motor de limiet haal.
Ik ben zelf de limiet....

Graag jullie ervaringen, kennis en redenen waarom de ene beter/slimmer/verstandiger is dan de andere
Waar wil je de motor voor gebruiken? Puur alleen maar rondjes knallen op een circuit of ook voor W-W verkeer of zondagse rondje rond de kerk met mooi weer? Als je de limiet niet haalt op een motor omdat je jezelf de limiet vind, lijkt me zelf overbodig om een 1000cc of motor met meer cc's aan te schaffen omdat je met zo'n cilinderinhoud ook niet alles uit het onderste van de kan haalt. Om een 1000 cc'er te kopen en erop te rijden alsof het een snotfiets is, is zonde van het geld, motorvermogen en motor. Koop een motor met de juiste cilinderinhoud die bij jou rijstijl en limiet past. Een 600cc motor heeft al meer dan voldoende vermogen, snelheid en acceleratievermogen om ook flink mee te verongelukken.

Hoeveel jaar motor rij je al? Zie dat je al behoorlijk motoren hebt versleten en gezien de cc's ook niet de lichtste fietsen. Waarom kies je voor een Honda VTR1000SP1? Of voor een Honda CBR900RR? Haal je met die motoren wel alles uit de kan?
 
De VTR SP1 is mijn straatmotor.
Gekocht omdat het al sinds begin jaren 2000 mijn wens was om er ooit eentje te rijden (droommotor is een groot woord, maar komt er in de buurt).

Na een paar circuitdagen te hebben gereden met de SP1 ben ik verslaafd geraakt.
Aangezien ik niet het risico wilde nemen om met de SP1 te crashen (reed ook op het circuit, net als op straat, niet voluit) heb ik voor het circuit een CBR900 gekocht in cicuittrim.
Daar zoek ik dus een opvolger voor. Puur voor circuit gebruik.

Mijn gevoel zegt 1000cc, maar dat heeft vooral met het hogere koppel bij lagere toeren te maken.
Het enige nadeel van een modernere 1000 lijkt mij het gebrek aan vergevingsgezindheid bij uitkomen bocht icm teveel gas...
 
Dan koop je er een met tractioncontrol? Weer een probleem minder...;-)

Dat gezegd hebbende: het is veel leuker om met een 600 een 1000 uit te remmen en op bochtensnelheid achter je te laten dan om op een 1000 een 600 voorbij te blazen op het rechte stuk (denk ik, ik hang nog in die eerste categorie). Ook daarmee kan je jezelf prima highsiden overigens - gewoon eerder op het gas (wat dan wel weer een goed recept is voor snellere tijden: later remmen, eerder op het gas...). Succes en veel plezier, wat je ook moge besluiten.
 
wil je 2, 3 of 4 cilinders? wil je zelf ombouwen? hoe oud mag het type brommer zijn? alleen 600, 750 of 1000 als vragen lijkt me zo beperkt ;)

juist een afwijkende motor kan heel veel voldoening opleveren op circuit.... lekker niet zo standaard, oef je ook niet zo te vergelijken met de rest.

Later,

Loek
 
Een klein bijkomend voordeel van minder ccs is dat dat iets vriendelijker kan zijn voor de bijkomende kosten zoals banden, benzineverbruik, kettingsets, remblokjes. Als je een R3 vergelijkt met een Panigale scheelt dat aanzienlijk.

Af en toe rijden er gasten op van die lichte motoren rond een die rijden veel anderen het snot voor de ogen.
 
Een klein bijkomend voordeel van minder ccs is dat dat iets vriendelijker kan zijn voor de bijkomende kosten zoals banden, benzineverbruik, kettingsets, remblokjes. Als je een R3 vergelijkt met een Panigale scheelt dat aanzienlijk.

Af en toe rijden er gasten op van die lichte motoren rond een die rijden veel anderen het snot voor de ogen.

Juist! dat geeft toch voldoening, op een beetje afwijkende motor toch proberen mee te komen met de eenheidsworst. Veel leuker dan zelf op een eenheidsworst te gaan zitten als je het mij vraagt. Al zal een moderne 1000 toch wel heel erg verslavend zijn gok ik. Dat vermogen en acceleratie blijft verbazen op circuit. Ik hou het voorlopig toch bij mn afwijkende brommer ;)

Later,

Loek
 
Al zal een moderne 1000 toch wel heel erg verslavend zijn gok ik. Dat vermogen en acceleratie blijft verbazen op circuit.
:Y
Ik heb nog nooit op een 600cc gereden, dus een vergelijking kan ik niet maken, maar de charme van een 600 kan ik me zéker voorstellen.
 
Alles heeft zijn voordelen, maar ervaring leert dat tegenwoordig de meerderheid op een 1000 rondrijdt. Dat betekend op circuitdagen waar je op rondetijden wordt ingedeeld je dus met je 600 bijna altijd tussen de 1000's rijdt. En dan rijden er altijd mensen waar je gewoon niet langskomt met een kleine 100 pk achterstand.

Dus wat betreft leren beter een 70pk fiets, tot een 100pk fiets, maar daarna is een 1000 wel verrot fijn om trage rijders in te halen.
 
Mijn 1e ervaring op het circuit was met de SP1.
Dat koppel bij uitkomen bocht is echt verslavend.

Na enkele circuitdagen op de SP, maar een "echte" circuitfiets aangeschaft (96'er Fireblade, dus tegenwoordig geen 13 in een dozijn circuitfiets meer...), omdat de SP op het circuit ook nadelen heeft.
Vallen wordt een zeer kostbare zaak, ivm de prijzen van 2e hands onderdelen.
In straat-trim voelt hij zwaar aan t.o.v. de Fireblade.

Heb ik echt een snellere/betere fiets nodig?
Nee, want een goede coureur zou nog een stuk sneller kunnen rijden met de Fireblade.

Maar ja, meer vermogen en elektronica en beter chassis, remmen en vering klinkt wel aantrekkelijk.
Ja, ik kan ook de Fireblade pimpen of de SP ombouwen, maar dat vind ik de Fireblade niet waard en vind ik zonde van de SP.

Wat ik hier lees is het enige nadeel van een 1000 t.ov. een 600, hogere slijtage aan banden en kettingset en hoger brandstofverbruik.
Veiligheidsmarge mbt rempunt heb je zelf in de hand. Je komt harder bij een bocht aangereden, dus rem je iets eerder.
Hoe het zit met gasreactie bij bocht uit weet ik niet, want ik heb nog nooit met 170/180 pk op een circuit gereden.

Zoals al in mijn 1e bericht heb geschreven, als ik het fout zie, graag aangeven.
 
Heb zowel een 600 als 1000 gereden en ik rij nu 1000, maar eigenlijk zou ik weer terugwillen naar een 600. Er wordt weleens gezegd dat een 1000 net zo stuurt als een 600, maar ik heb ze gewogen en er zit een verschil van 24 kg! tussen een zx6r en een RSV4. Dat voel je wel, vooral met omgooien.
Het is heerlijk om zo’n 600 comfortabel helemaal uit te wonen. Bij een 1000 is het meer werken en vastklampen.
 
De VTR SP1 is mijn straatmotor.
Gekocht omdat het al sinds begin jaren 2000 mijn wens was om er ooit eentje te rijden (droommotor is een groot woord, maar komt er in de buurt).

Na een paar circuitdagen te hebben gereden met de SP1 ben ik verslaafd geraakt.
Aangezien ik niet het risico wilde nemen om met de SP1 te crashen (reed ook op het circuit, net als op straat, niet voluit) heb ik voor het circuit een CBR900 gekocht in cicuittrim.
Daar zoek ik dus een opvolger voor. Puur voor circuit gebruik.

Mijn gevoel zegt 1000cc, maar dat heeft vooral met het hogere koppel bij lagere toeren te maken.
Het enige nadeel van een modernere 1000 lijkt mij het gebrek aan vergevingsgezindheid bij uitkomen bocht icm teveel gas...

Als ik weer zou gaan circuit rijden zou een cbr600rr van 2003 tm 2008 hoog op mijn verlanglijstje staan.
Sommige bouwjaren ook nog eens de kleur van de SP1 ;)

verder maakt het uiteraard een verschil of je een 600 uit 1999 neemt of een 1000 uit 2010.
Ook wat voor electronische ondersteuning je wilt.

Op zich toch niks mis met de fireblade ? laat de vering daarvan anders eens afstellen voor jouw gewicht of vervangen voor een schokdemper met instelmogelijkheden, waarbij ze hem al ergens zetten dat hij voor jou(w gewicht) aardig goed staat.

en een 1000 is zoals hierboven al word aangehaald gewoon erg vermoeiend om te rijden.
 
Ik ben van mening dat als je net het circuit opgaat dat een 600cc iets makkelijker is om een goede leercurve te halen (lees: op een relaxte manier sneller worden, waarbij constant rijden een belangrijker referentie is dan dat ene snelle rondje). Daarnaast is je ‘niet-circuit ervaring’ ook erg belangrijk: jaren motorervaring op openbare weg, ervaring met verschillende types motoren, rijstijl, algemene conditie, mindset voor het circuit (‘ik wil de eerste zijn’, ‘ik wil graag bijleren’, ‘ik rijd graag sportief maar kom graag zonder brokken thuis’),… Allemaal zaken die mee een rol spelen in hoe leuk het wordt of kan worden op de gesloten omloop.

Na jaren openbare weg en veel te domme dingen rij ik sinds 2011 enkel nog vrij rijden op het circuit. Puur uit amusement en opzet om geen brokken te makken maar met een sportieve ingesteldheid om het steeds beter te willen doen. Dus regelmatig een cursusje meepikken is leerzaam. Mijn aanvankelijke doelstelling was om in de snelste groep te geraken wat na een tweetal jaar gelukt is op de meeste circuits. Intussen heb ik ook enkele fietsen tussen de benen gehad dus voor wat het waard is enkele persoonlijke ervaringen:​
  • Suzuki GSX-R 750 (2004): eerste circuitmotor maar heel vlot verteerbaar. Soepel motorblok met voldoende kracht onderin, nergens echt spectaculair of overweldigend.

  • Yamaha R6 (RJ15 2009): hier zat onder andere slipperkoppeling op en quickshifter wat het rijden nog aangenamer maakt. Drie jaar erg mee geamuseerd, vooral jakkeren in die hoge toeren (16000rpm) was geweldig. Zeer licht sturend, oerbetrouwbaar, absoluut niks op aan te merken. Veel mee geleerd, nooit brokken, maar na 3 jaar was ik wat uitgekeken en wou ik iets totaal anders…

  • KTM RC8R Track (2009): volledig geprepareerd circuitmonster met een schitterend tractiecontrolesysteem, wat regenrijden een waar plezier maakte! Heel aparte motor maar die mij zeer goed lag. Bergen koppel, subliem rijwielgedeelte, maakte mij op quasi alle circuits een stuk sneller dan de R6. Jammer genoeg plofte het blok helemaal open na een jaar…

  • Honda CBR1000 (2005): ondankbare taak om het KTM-beest op te volgen als tijdelijke vervangmotor. Leek daardoor wat saai qua motorkarakter maar wel goed voor betrouwbaar plezier op het circuit. Licht sturend, vergevingsgezind, typisch Hondagevoel en was er uiteindelijk ook redelijk snel op al bij al.

  • Yamaha R1 (RN22 2010): omwille van de sound en het motorkarakter deze aangekocht, volledig in circuittrim dus met alle toeters en bellen. Niet erg lichtvoetig in het overgooien maar wel leuke motor, loopt zat hard dus beetje tractiecontrole zorgt voor wat backup.
Heb ik een voorkeur? Met ruime voorsprong de KTM maar ik heb mij op elke motor die ik had geamuseerd. Een licht sturende motor is fijner op kleinere circuits zoals Mettet en Croix (de eerste kennismaking met de R1 was op Ecquyers, rampzalig), maar op Spa en Assen is de power van 175 achterwielpk’s dan weer erg leuk! En binnen enkele jaren wil ik gewoon zonder laptimer of rondetijden toertjes draaien met bijvoorbeeld een Aprilia RSV of Suzuki SV650. Ook dan met amusement en zonder brokken voor ogen!
Succes en amuseer u! CU on track…
Grtz Dieter​
 
Als ik weer zou gaan circuit rijden zou een cbr600rr van 2003 tm 2008 hoog op mijn verlanglijstje staan.
Sommige bouwjaren ook nog eens de kleur van de SP1 ;)

verder maakt het uiteraard een verschil of je een 600 uit 1999 neemt of een 1000 uit 2010.
Ook wat voor electronische ondersteuning je wilt.

Op zich toch niks mis met de fireblade ? laat de vering daarvan anders eens afstellen voor jouw gewicht of vervangen voor een schokdemper met instelmogelijkheden, waarbij ze hem al ergens zetten dat hij voor jou(w gewicht) aardig goed staat.

en een 1000 is zoals hierboven al word aangehaald gewoon erg vermoeiend om te rijden.
Er is in principe niets mis met de Fireblade.
De vering is al aangepast voor mijn gewicht.
Wanneer ik voor een andere ga, wordt de Fireblade wss de leerfiets voor mijn dochter.
Die zeurt me sinds Pasen, toen ze bij mijn 1e ZAC races was, de oren van mijn kop dat ze ook wil racen.
19 juli gaat ze voor het eerst kennis maken met motorrijden op een ovhale

@Dieter, mooi verhaal
 
600 cc stuurt lichter de bocht in, heeft voornamelijk met roterende massa te maken.
Zelf van een 97 fireblade (900 cc) 2 jaar naar 06 fireblade (1000) 6 jaar afgelopen jaar naar een zx6r 2010 overgestapt, meer ook omdat de rest van m'n vrienden 600 reden. Dus ik moest ook ff laten zien dat ik ook met een 600 sneller ben. :+
Wat ik voornamelijk merk is dat je bij een 600 veel meer tijd probeert te winnen met remmen.
Bij een 1000 merkte ik dat ik ook erg tijd kon winnen met uitkomen van de bocht.

Inhalen was wel makkelijker met een 1000, met een 600 moet jejezelf een stuk beter positioneren vooral als je een 1000 probeert voorbij te steken.
Op mijn niveau zijn de tijden wel ommenabij hetzelfde, linksom of rechtsom kom je vaak ongeveer op hetzelfde neer.
 
Waarom zou je er niet een 2e SP zonder kenteken bij kopen?
Ik heb een srad 600 uit 1998 nieuw gekocht en daar heb ik altijd mee geracet. Nu wil ik die fiets graag een beetje ontzien en daarom heb ik heel goedkoop een circuit srad 600 er bij kunnen kopen. Het voordeel is dat je alles uit kunt wisselen als er net eens iets stuk gaat vlak voor die circuit dag. Ook kun je verschillende dingen ff op de weg uitproberen. Ik neem ze nu beide mee naar het circuit, mocht ik op mn plaat gaan kan ik de dag nog afmaken met de straat fiets bijvoorbeeld.
 
Ik zou toch gaan voor een 600. Eerst leren rijden dan upgraden. Is een goede balans tussen power en bochtensnelheid vergeleken met de 300cc klasse en de power 1000s. Koop een goede oude met wat vering upgrades en je kan oneindig veel plezier beleven.
 
@GuusFlater
Weet je hoe duur een fatsoenlijke SP kost?
Voor dat bedrag koop je ook een kant en klare circuitfiets.
Dan moet die nog aangepast worden voor circuitgebruik, wat ook een hoop geld kost.
Een kant en klare SP circuitfiets is voor mij onbetaalbaar.

@bricksquad
Waarom zou ik een oude 600 kopen?
Ik heb nu een oude 900...
 
Terug
Bovenaan Onderaan