600 cc vs 1000 cc

En hoe jij dat doet, zou ik graag willen weten.

Ben erg tevreden over mijn veringinstelling op dit moment.(moto73 instelling, alleen achter ingaande/uitgaande demping ietst harder) Maar als het beter kan, heb ik daar altijd oren naar.
Je moet nooit "zomaar" instellingen overnemen uit een blad.
Ga eens naar een goede veringspecialist en laat je fiets afstellen op jouw gewicht en gebruik!
WiP anders eens bij WP langs,die zullen je altijd te woord staan en willen helpen.
Wat een berg helpt bij een R6,is om je voorvering te laten aanpassen.
Je kunt alleen de veren vervangen,maar ook het gehele binnenwerk.
En dat is echt een heeeel verschil.
Een voorvork geheel aanpassen kost ± 450,=Euro.
Of heb je liever dat je de voorkant een keer "kwijtraakt"?
 
Je moet nooit "zomaar" instellingen overnemen uit een blad.
Ga eens naar een goede veringspecialist en laat je fiets afstellen op jouw gewicht en gebruik!
WiP anders eens bij WP langs,die zullen je altijd te woord staan en willen helpen.
Wat een berg helpt bij een R6,is om je voorvering te laten aanpassen.
Je kunt alleen de veren vervangen,maar ook het gehele binnenwerk.
En dat is echt een heeeel verschil.
Een voorvork geheel aanpassen kost ± 450,=Euro.
Of heb je liever dat je de voorkant een keer "kwijtraakt"?

De voorvork geheel aanpassen? Wat is er dan te realiseren?
 
De voorvork geheel aanpassen? Wat is er dan te realiseren?
Voorvering is meer dan alleen een telescoop buis met een veer en olie erin.
Er zitten ook nog een soort kleppen in die de stroming van de olie regelen/dempen.
Door deze te vervangen door die van WP of RaceTech(GoldValves),krijg je een veel beter dempingsgedrag.
 
Volgens mij ligt het eraan welke lullo op de bike zit. Als ik met mijn R1 het circuit van Assen op ga en bijv Rossi op een motor uit het jaar kruikie met 20 Pk dan nog rijdt hij mij het snot voor de ogen.

Dus beslissing welke motor te kopen is meer op vermogen voor de stoplichten en het uiterlijk van de machine. Denk niet dat wij gewone stervelingen echt uit de motor halen wat erin zit. Uitzonderingen daar natuurlijk
Richard
 
Tegenwoordig is een 1000cc net zo licht (KG) als een 600, dus dat is geen reden meer voor een 600, al sturen de meeste 600 toch nog steeds iets lichter, maar verschil is veel kleiner geworden.
Echter kan je met 600 cc net zoveel plezier hebben als met een 1000.

De huidige 900-1000 cc fietsen wegen behoorlijk minder dan mijn "lichte" 600. Het verschil tussen een 750 en een 1000 is er volgens mij niet meer.
De nieuwe Blade is bijvoorbeeld 15 kilo lichter en heeft 50pk meer dan mijn fiets.
Dit lijkt me supergaaf, maar ik zal hoogstwaarschijnlijk uit mijn 600 al nooit het maximale kunnen halen.
Neemt niet weg dat de volgende fiets waarschijnlijk wel "zwaarder" wordt.
 
Je moet nooit "zomaar" instellingen overnemen uit een blad.
Ga eens naar een goede veringspecialist en laat je fiets afstellen op jouw gewicht en gebruik!
WiP anders eens bij WP langs,die zullen je altijd te woord staan en willen helpen.
Wat een berg helpt bij een R6,is om je voorvering te laten aanpassen.
Je kunt alleen de veren vervangen,maar ook het gehele binnenwerk.
En dat is echt een heeeel verschil.
Een voorvork geheel aanpassen kost ± 450,=Euro.
Of heb je liever dat je de voorkant een keer "kwijtraakt"?

Deze heb ik zeker niet klakkeloos overgenomen. Ben zelf ook aan het testen geweest en kwam steeds meer tot de conclussie dat die stand van Moto73 het beste bij me paste op die enkele wijzigingen na. Heb er ooit al eens een topic over geopend. http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=410

Porky ik rij (te) weinig op circuit. Heeft die voorpork aanpassing dan ook nog veel nut?
 
En toch kan je makkelijker sneller op een 600 circuitrijden!
Ik heb beide,een R1 goed afgeveerd op racebanden en een geheel geprepareerde circuit "99 gsx-r600 die zwaarder weegt dan mijn R1.Je moet van heel goede huize komen om op je R1 de gixxer voor te blijven hoor!
Het rijdt gewoon makkelijker.
Bocht uit,vol op het gas.Doe dat op de R1 en je zit vol IN het gras.
Maar ik zal hem 10Mei wel meenemen voor jullie R1-mannen.
Ook mijn straat R6,mits goed afgeveerd,is moeilijk te pakken op stuurweggetjes.

Zegt dit nu iets over de rijder of over de motor?
Ik bedoel dat dit absoluut geen wet is maar een persoonlijke ervaring.

Voorbeeld: Met het wk superbike rijdt ook de superstock, een klasse met 1000 cc viertakten.
Deze jongens zetten op alle circuits natuurlijk scherpe tijden neer. Volgens jouw mening zullen die jongens op 600 cc machine's dus sneller rond gaan. Bewijs hiervoor heb ik niet, maar ik kan het me niet voorstellen.
 
Zegt dit nu iets over de rijder of over de motor?
Ik bedoel dat dit absoluut geen wet is maar een persoonlijke ervaring.

Voorbeeld: Met het wk superbike rijdt ook de superstock, een klasse met 1000 cc viertakten.
Deze jongens zetten op alle circuits natuurlijk scherpe tijden neer. Volgens jouw mening zullen die jongens op 600 cc machine's dus sneller rond gaan. Bewijs hiervoor heb ik niet, maar ik kan het me niet voorstellen.

Het kost meer moeite om hard rond te gaan met een superstock: o.a. gasdosering, grip bij accelereren en vanaf hogere snelheden aanremmen. Heb je dat onder de knie dan kun je met een superstock wel sneller rond dan met een supersport.
 
En dat laatste heb ik ff opgezocht:

Europees kampioenschap Superstock op Valencia (2001): poletijd van 1:40:428 op een GSXR1000

World Supersport op Valencia: 1:39:061 op een CBR600

Beide races zijn in hetzelfde weekend verreden.
 
En dat laatste heb ik ff opgezocht:

Europees kampioenschap Superstock op Valencia (2001): poletijd van 1:40:428 op een GSXR1000

World Supersport op Valencia: 1:39:061 op een CBR600

Beide races zijn in hetzelfde weekend verreden.

Maar die TenKate honda's hebben ook wel vette peekaas aan boord.
Trekken net zo hard als een Blade of iets anders "diks".
 
En dat laatste heb ik ff opgezocht:

Europees kampioenschap Superstock op Valencia (2001): poletijd van 1:40:428 op een GSXR1000

World Supersport op Valencia: 1:39:061 op een CBR600

Beide races zijn in hetzelfde weekend verreden.

Dit is duidelijk appels en peren vergelijken.
De Superstock is een standaard klasse waarin nagenoeg geen veranderingen mogen plaatsvinden aan de motor. Dit in grote tegenstelling tot de supersport, waarin bijna alles aan de motor veranderd mag worden. De supersport klasse is een klasse waarin de 600 cc 4 cilinders en de 750 cc 2 cilinders zijn omgetoverd tot volbloed racers. Dus daarmee gaat ieder vergelijk mank.
 
Een GSXR 750 vanaf 2000 loopt al harder dan een R1. en stuurt ook een stuk beter. GSXR 1000 tja moet je een goed gecontorleerd rechter handje voor hebben om daar echt hard mee te gaan..

(geld eigenlijk wel voor de meeste 1000cc sport motoren en sommige 750)
 
heb zelf een gsxr750 en heb er nog geen minuut spijt van gehad.Heb bewust niet voor duizend gekozen,hoewel ik me wel voor kan stellen dat er mensen zijn die dat wel doen.Als je de volle mogelijk heden van deze machine op de weg gaat gebruiken,sgijt je op zijn nl's zeven kleuren stront.Denk aan voorwiel de lucht in bij accelerenen in zijn 4 enzo bij een klein hobbeltje in de weg.Kvind het wel leuk in zijn 1 & 2 maar that's it.Een duizend is gewoon voor de bal's en de mensen die niet op een achterbandje hoeven te kijken.Trouwens van het weekend nog wezen crossen met een r6 met een goeie chauffeur maar die krengen lopen ook gewoon verschrrrrikkelijk hard,Kwist er amper voorbij te komen.Maar dat heeft er ook mee te maken dat de 750 met hogere snelheden zoals 180 + enzo onstabiel aan gaat voelen(bij mij dan).Zal er wel mee te maken hebben dat het allemaal geen drol meer weegt.Maare ik denk dat je op een huidigge 600 op de weg net zoveel plezier of nog meer,kan hebben dan op een 1000 ;)
 
heb zelf een gsxr750 en heb er nog geen minuut spijt van gehad.Heb bewust niet voor duizend gekozen,hoewel ik me wel voor kan stellen dat er mensen zijn die dat wel doen.Als je de volle mogelijk heden van deze machine op de weg gaat gebruiken,sgijt je op zijn nl's zeven kleuren stront.Denk aan voorwiel de lucht in bij accelerenen in zijn 4 enzo bij een klein hobbeltje in de weg.Kvind het wel leuk in zijn 1 & 2 maar that's it.Een duizend is gewoon voor de bal's en de mensen die niet op een achterbandje hoeven te kijken.Trouwens van het weekend nog wezen crossen met een r6 met een goeie chauffeur maar die krengen lopen ook gewoon verschrrrrikkelijk hard,Kwist er amper voorbij te komen.Maar dat heeft er ook mee te maken dat de 750 met hogere snelheden zoals 180 + enzo onstabiel aan gaat voelen(bij mij dan).Zal er wel mee te maken hebben dat het allemaal geen drol meer weegt.Maare ik denk dat je op een huidigge 600 op de weg net zoveel plezier of nog meer,kan hebben dan op een 1000 ;)
Het is toch geweldig als je met een 1000 op het circuit rijdt, en bij 230 km/h onder volle acceleratie de motor zichzelf door een klein hobbeltje zich vol op het achterwiel zet...
:] :] :] :]
 
Volgens diverse bladen & sites (wo MCN)geldt bij de Gixxers het volgende:

600: Flink vermogen bovenin, maar niet erg veel at the bottom... Vooral in vergelijking met de ander 2...

750: Veel meer koppel onderin, loopt goed door, stuurt vrijwel 600 & goed controleerbare power, ondanks het beduidend hogere koppel...

1000: Power zat, op elk toerental, maar wel fiets warbij je bij de les moet blijven... Minder controleerbaar...

Bij Gixxers (De enige supersport die nog en masse in 600-750-1000cc gemaakt wordt en niet een verouderd model in de serie heeft) geldt dus blijkbaar dat de 750 de middenweg is...

Qua prijs is doorgaan voor een 1000 ook niet zo slecht, want het verschil tussen een 600 en een 750 is al aardig & de 1000 is niet zoveel duurder...
 
Ik heb nog veel plezier op m'n 600 tje.....tis eigenlijk zat.
Ruim voldoende... Voor stunten is het iets makkelijker om wat meer te hebben, maar voor gewoon rijden of racen doet een 600je het goed zat... En het is goed controleerbaar... Puur rijtechnisch bekeken heb je aan een 600 ruim voldoende... Voor de extra punch is een 750 of 1000 leuk, maar er zijn maar weinig mensen die een 600je een gebrek aan power kunnen verwijten...

Nieuwe slogan?

600... All the fun you'll need... :)
 
Het is toch geweldig als je met een 1000 op het circuit rijdt, en bij 230 km/h onder volle acceleratie de motor zichzelf door een klein hobbeltje zich vol op het achterwiel zet...
:] :] :] :]
jaaah heb wel eens paar maandjes in gips gezeten door zulke fratsen,met 230 wil ik 2 wielen aan de grond houden,maar dat heeft volgen mij te maken met de ezel en de steen
 
Op woensdag 27 maart 2002 21:14 schreef own

a) Een duizend is gewoon voor de bal's en de mensen die niet op een achterbandje hoeven te kijken.

b) Maar dat heeft er ook mee te maken dat de 750 met hogere snelheden zoals 180 + enzo onstabiel aan gaat voelen(bij mij dan).Zal er wel mee te maken hebben dat het allemaal geen drol meer weegt


a)Sorry hoor, maar dit zijn van die ongenuanceerde uitspraken. Nergens op gebasseerd, behalve op vooroordelen.

b)Dat is toch wel erg vreemd, denk dat je dan toch wel even terug naar de dealer moet, of het zit tussen je oren.
 
Laatst bewerkt:
oeps ok sorry ;) inderdaad beetje discriminerend,wat dat achterbandje betreft dan of heb je een duizend omdat de voorvork zo mooi goudkleurig ziet??Ik ben van een 750 van 94 afgestapt en die lag als een blok op de weg ook met hogere snelheid,Maar ik voel het bij deze huidige motor toch echt bij hogere snelheid,maar kzal morge s ff bij de dealer langs gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan