600 cc vs 1000 cc

Mario

Die hard MF'er
22 aug 2001
361
0
Turnhout
Aangezien m'n vraag in het R6 vs R1 topic niet werd beantwoord, stel ik ze hier nogmaals.

Is een 750 dan niet het ideale compromis tussen het vermogen van een 1000 en de wendbaarheid van een 600 ?Of is het bij een 750 noch vis noch vlees; net niet krachtig genoeg en net iets te lomp ?
 
Is een 750 dan niet het ideale compromis tussen het vermogen van een 1000 en de wendbaarheid van een 600 ?Of is het bij een 750 noch vis noch vlees; net niet krachtig genoeg en net iets te lomp ?
Je bedoelt te vragen: is de 750er de groenteburger onder de motoren? ;)

Ehrm, ik weet het niet. Heb alleen ervaring met maximaal 600cc.
 
vind het wel een logische gedachten gang.
maar is die 750 niet ondstaan (of visaversa) i.s.m. de superbike.
 
Tot ongeveer 1970 waren de meeste machines van italiaanse of engelse makelij. In die tijd was 600 cc al veel.
De japanners kwamen met veel betere fietsen en medio zeventiger jaren ook met een veel zwaardere machine; de honda cb 750.
Er was direkt een nieuwe standaard gezet.
De merken begonnen pas daarna tegen elkaar op te bieden met steeds meer cc's en grotere vermogens.
De techniek schrijdt voort. Een hedendaagse Fazer heeft bijna evenveel pk's als een xs 1100 uit 1980. Toen de XS uitkwam was dat een sensatie in motorland; wel 100 pk, veel gekker moest het niet worden. Waar moest het wel niet heen met de wereld.

Tegenwoordig wordt de keuze tussen een 600 en een 1000 voornamelijk bepaald door de vraag of je veel vermogen of erg veel vermogen wilt.
Ook op een 600 kun je je prima doodrijden.
 
In deze tijd van luxe en ontbering wordt ook het doodrijden steeds makkelijker gemaakt.
U vraagt en wij draaien
 
Denk dat de meeste lezers onder ons het motorijden al hobby hebben. Als je het motorrijden als functioneel beschouwd en de motor gebruikt als woon werk fiets dan is 500 cc prima toerijkend.
Maaaaaar... met ons als sportieve rijders willen we plezier, sensatie en spanning, en vormgeving. Iemand die net zijn rijbewijs heeft zal meestal beginnen op een motorfiets met bv 600 cc, maar hij droomt ondertussen al van die 750 of 1000 cc
Die 600 cc van tegenwoordig wordt gezien als een beginners motor, maar dit is eigenlijk al een volwaardig race kanon. En als ie dan eenmaal een paar jaar op die 600 gereden heeft dan wil die een 1000, gewoon omdat dat het ultieme wapen is, en een hebbeding
Dit wil hij mede omdat de motorbladen schrijven over zijn onwijse acceleratie en vermogen.
Ja en de 750 is gewoonweg een uitstevend ras, niet omdat er iets mis mee is, maar mede omdat er in de racerij geen succesen meer mee gehaald worden, en dat zal volgend jaar nog sterker worden. En de 1000 cc van nu weegt nog minder als de 750 van 3 jaar terug.
 
Maaaaaar... met ons als sportieve rijders willen we plezier, sensatie en spanning, en vormgeving. Iemand die net zijn rijbewijs heeft zal meestal beginnen op een motorfiets met bv 600 cc, maar hij droomt ondertussen al van die 750 of 1000 cc
Dan ga je er wel van uit dat de 600-rijders ook per sé vooruit willen qua vermogen. Is niet altijd zo. Ik ken ook mensen die van 900 terug zijn gegaan naar 600.

Die 600 cc van tegenwoordig wordt gezien als een beginners motor, maar dit is eigenlijk al een volwaardig race kanon. En als ie dan eenmaal een paar jaar op die 600 gereden heeft dan wil die een 1000, gewoon omdat dat het ultieme wapen is, en een hebbeding
Wat andere mensen over een motor denken is voor mij niet de reden om hem aan te schaffen of zelfs maar te willen hebben. Anyway, op dit moment is 600cc meer dan voldoende voor mij. :)
 
Tegenwoordig wordt de keuze tussen een 600 en een 1000 voornamelijk bepaald door de vraag of je veel vermogen of erg veel vermogen wilt.
Ook op een 600 kun je je prima doodrijden.

En hoeveel knaken je te besteden hebt natuurlijk. :)
 
Denk dat de meeste lezers onder ons het motorijden al hobby hebben. Als je het motorrijden als functioneel beschouwd en de motor gebruikt als woon werk fiets dan is 500 cc prima toerijkend.
Maaaaaar... met ons als sportieve rijders willen we plezier, sensatie en spanning, en vormgeving. Iemand die net zijn rijbewijs heeft zal meestal beginnen op een motorfiets met bv 600 cc, maar hij droomt ondertussen al van die 750 of 1000 cc
Die 600 cc van tegenwoordig wordt gezien als een beginners motor, maar dit is eigenlijk al een volwaardig race kanon. En als ie dan eenmaal een paar jaar op die 600 gereden heeft dan wil die een 1000, gewoon omdat dat het ultieme wapen is, en een hebbeding
Dit wil hij mede omdat de motorbladen schrijven over zijn onwijse acceleratie en vermogen.
Ja en de 750 is gewoonweg een uitstevend ras, niet omdat er iets mis mee is, maar mede omdat er in de racerij geen succesen meer mee gehaald worden, en dat zal volgend jaar nog sterker worden. En de 1000 cc van nu weegt nog minder als de 750 van 3 jaar terug.
Juist uitgelegd....GSXR1000rijder...de juiste woorden. :}

Moet mij een beetje voorzichtig opstellen van nu af aan want anders krijg ik strafseconde's opgelegd....geintje............ ;)
 
Juist uitgelegd....GSXR1000rijder...de juiste woorden. :}

Moet mij een beetje voorzichtig opstellen van nu af aan want anders krijg ik strafseconde's opgelegd....geintje............ ;)

Ja, ikke ook, durf al helemaal niet meer te reageren.

Als ik iets schrijf gaat er meteen het slot op. Dus bij deze alvast mijn welgemeende excusus. :?
 
Ja, ikke ook, durf al helemaal niet meer te reageren.

Als ik iets schrijf gaat er meteen het slot op. Dus bij deze alvast mijn welgemeende excusus. :?
Ik heb een hekel aan dat slotje,wou toch nog iets erover uitleggen....oeps ik begin weer...,mijn excuses bied ik gedeeltelijk(nu die andere nog) aan maar ik meende wel wat ik zei als ik die hajulabiesierijder tegen komt gaat ik hem lekker aan stront rijden(wat zeg ik hier nu verkeerd :? niks toch).Oja ik vind mijzelf zeker niet de snelste maar ik weet wel waar ik het over hebt,mag ook wel na 20 jaar rijervaring :z

Zaterdag misschien naar de eifel Paul *D
 
Vroeger, en dat is niet eens zo lang geleden, kon je kiezen tussen een lichte motor (KG) met minder vermogen of een zware motor (KG) met veel vermogen. Je begrijpt dat een lichte motor in het voordeel was wat betreft sturen.

Tegenwoordig is een 1000cc net zo licht (KG) als een 600, dus dat is geen reden meer voor een 600, al sturen de meeste 600 toch nog steeds iets lichter, maar verschil is veel kleiner geworden.
Echter kan je met 600 cc net zoveel plezier hebben als met een 1000. Zelf ben ik van een cbr600 naar een R1 gegaan, en zal nooit (misschien) meer terug gaan. Het koppel (en acceleratie) van een 1000 is verslavend.

Een 750 cc was vroeger een beetje de gulde middenweg, maar door gebrek in ontwikkeling achterop geraakt, tegenwoordig net zo zwaar als een 1000 met de pk's van een 600, bijna dan, terwijl het een paar jaar geleden bijna andersom was. Daarbij is een 750 bijna net zo duur als een 1000, en een stuk duurder dan een 600, dus dan maar meteen een 1000 toch.

Toch raadt ik iedereen aan met een 600 te beginnen, komt namelijk je rijstijl ten goede als je het allemaal nog moet leren. Je gaat je met een 1000 teveel richten op gas geven op de rechte stukken ipv snel een bocht leren te sturen. Of je vindt een 1000 te imponerend, wardoor je misschien niet meer goed durft, en dat zou zonde zijn, enne, er moet altijd nog iets te wensen overblijven.
 
Ik heb een hekel aan dat slotje,wou toch nog iets erover uitleggen....oeps ik begin weer...,mijn excuses bied ik gedeeltelijk(nu die andere nog) aan maar ik meende wel wat ik zei als ik die hajulabiesierijder tegen komt gaat ik hem lekker aan stront rijden(wat zeg ik hier nu verkeerd :? niks toch).Oja ik vind mijzelf zeker niet de snelste maar ik weet wel waar ik het over hebt,mag ook wel na 20 jaar rijervaring :z

Zaterdag misschien naar de eifel Paul *D

Denk het niet, zie me niet met een CB900F de Eifel in rijden. Eerst mijn nieuwe R1 scoren (kenteken is nog niet binnen) en dan nog inrijden. Dus ik denk niet dat ik ga. :(
 
Denk het niet, zie me niet met een CB900F de Eifel in rijden. Eerst mijn nieuwe R1 scoren (kenteken is nog niet binnen) en dan nog inrijden. Dus ik denk niet dat ik ga. :(
Het kenteken kan na binnekomst van de bike met4 dagen binnen te zijn..vandaag toevallig gehoort/meegeluistert...rode R1 vandaag binnen vrijdag/zaterdag rijden ;)
 
En toch kan je makkelijker sneller op een 600 circuitrijden!
Ik heb beide,een R1 goed afgeveerd op racebanden en een geheel geprepareerde circuit "99 gsx-r600 die zwaarder weegt dan mijn R1.Je moet van heel goede huize komen om op je R1 de gixxer voor te blijven hoor!
Het rijdt gewoon makkelijker.
Bocht uit,vol op het gas.Doe dat op de R1 en je zit vol IN het gras.
Maar ik zal hem 10Mei wel meenemen voor jullie R1-mannen.
Ook mijn straat R6,mits goed afgeveerd,is moeilijk te pakken op stuurweggetjes.
 
Ook mijn straat R6,mits goed afgeveerd,is moeilijk te pakken op stuurweggetjes.

En hoe jij dat doet, zou ik graag willen weten.

Ben erg tevreden over mijn veringinstelling op dit moment.(moto73 instelling, alleen achter ingaande/uitgaande demping ietst harder) Maar als het beter kan, heb ik daar altijd oren naar.
 
Laatst bewerkt:
En toch kan je makkelijker sneller op een 600 circuitrijden!
Ik heb beide,een R1 goed afgeveerd op racebanden en een geheel geprepareerde circuit "99 gsx-r600 die zwaarder weegt dan mijn R1.Je moet van heel goede huize komen om op je R1 de gixxer voor te blijven hoor!
Het rijdt gewoon makkelijker.
Bocht uit,vol op het gas.Doe dat op de R1 en je zit vol IN het gras.
Maar ik zal hem 10Mei wel meenemen voor jullie R1-mannen.
Ook mijn straat R6,mits goed afgeveerd,is moeilijk te pakken op stuurweggetjes.


Haha, en jij denkt dat je op een 600 sneller bent dan ikke op m'n 1000? :) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan