600cc naar >1000cc

yamaRules

Die hard MF'er
5 aug 2002
836
3
nvt
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die zijn overgestapt van een 600tje naar een 1000cc buffel (of iets in die richting) bijv van een r6 naar ene r1.
Merk je het verschil nu echt heel erg qua acceleratie of valt het wel mee.
Gewicht speelt naar mijn weten ook een rol.
 
Verschil is vooral dat ie in elke versnelling als een speer gaat en niet als een gek moet zitten schakelen

Nieuwe 600jes zijn ook best snel, je moet gewoon meer werken, daarstraks reed ik op Doel achter R(Kurt)6 en Target, ik bleef gewoon in mijn 3 en 4 rijden, zij moesten voortdurend schakelen, denk dat ze van 2 tot 5 geweest zijn.
 
Ik ben van een SV650S overgestapt op een GSX1400. Het zijn overigens wel twee verschillende karakters: de SV650S is sportief en de GSX1400 is meer toergericht. Het is mij goed bevallen: veel meer trekkracht bij diverse snelheden; veel meer ontspannen rijden. De GSX1400 wil wel heel hard, maar daagt niet uit. De SV650S deed dat wel veel meer. Ik reed met de SV650S gemiddeld harder. Het gewicht van de GSX1400 was in het begin wel even wennen, maar voor een zware motorfiets stuurt hij als de beste. Ik heb geen spijt van mijn overstap, hoewel ik de SV650S in mijn hart koester (heel veel plezier mee gehad). Met de GSX1400 ben je elke situatie de baas: gas open zonder terug te hoeven schakelen en je bent zo een paar auto's voorbij als het moet. Dat is ook kicken! De SV650S vroeg meer om op toeren gejaagd te worden (vooral met een Laser-uitlaat zoals ik had; dat geluid wil je horen he?).
 
Ik zit zelf erg te twijvelen om een b.v. een GSX-R600 of GSXR-750/1000 te nemen, of b.v. een R6 of een R1.

Dit is puur omdat ik van mijzelf weet dat ik ook wat langere stukken wil rijden zonder mijn pols te erg te belasten met zo'n rit (schakelen). En verder lijkt het me fantastisch om dus wat minder met schakelen bezig te zijn en op elke snelheid een lekkere trekkracht te hebben.

Als ik zo'n supersport koop wil ik er wel een aantal jaar mee doen dus het zou zonde zijn om na een tijdje die 600 zat te zijn door de minder trekkracht en het vele schakelen.

Ik weet van mijzelf dat ik geduld genoeg heb om ipv zo'n 600 met een 1000 voldoende rij ervaring op te doen zodat ik hem goed kan leren kennen en zeker niet zijn grenzen zal opzoeken.
Een 600 schijnt ook meer uit te dagen om harder te rijden...

Heeft iemand misschien wat advies voor mij?
 
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die zijn overgestapt van een 600tje naar een 1000cc buffel (of iets in die richting) bijv van een r6 naar ene r1.
Merk je het verschil nu echt heel erg qua acceleratie of valt het wel mee.
Gewicht speelt naar mijn weten ook een rol.


Hoe hard wil je vliegen?!

:+

Maar serieus,qua trekken is een R1 natuurlijk veel feller en de top snelheid ligt een stuk hoger.
Maarja het is net waarvoor je gaat en genoegen mee neemt....

:)
 
Maakt bijna niks uit een R1>R6,top is weinig verschil alleen koppel(R1) is een stuk meer.Daarbij stuurt de R6 aanzienlijk beter.
Wie het niet gelooft kan een afspraak maken :+
 
Interessante vraag; ben benieuwd naar de reacties. Ik heb nu ongeveer 1,5 jaar een 600cc (Monster) en in mijn hoofd begint langzamerhand het idee vorm te krijgen een overstap naar een nieuwe 800 te maken. Of als we dan toch bezig zijn; waarom niet meteen een 1000?
 
Ik ben pas overgestapt van een Aprilia Moto 6.5 (650cc) naar
een Laverda 750 S Formula ...
Kan je wel vertellen dat ik nu weet wat laagvliegen precies inhoudt :X
Al een paar maal gekwalificeerd voor een tankslapper en een wheelie
(onvrijwillig dus :) ).
Maar het is werkelijk geweldig :}
 
Ik ben van een Kawasaki GPX600R uit 1988 overgegaan naar een R1 uit 1998....
Merk bijna geen verschil... O-)
 
Heb altijd met duizends gereden (thunderace,T595,SP1) en over gestapt naar gixxer 750. Die zijn op hun toeren niet veel trager dan de literversie maar draai de kraan open bij 6000 toeren en je merkt het verschil wel.. })
 
Ik heb laatst eens op een zx12r gereden en wat mij vooral opviel is dat het hoge koppel ook zijn nadelen heeft.
Met mijn R6'je kan ik in een bocht het gas lekker open gooien maar op een fiets met zo veel vermogen moet je altijd oppassen dat je niet té veel gas geeft en de motor gaat oversturen.
Als je van hard rechtdoor rijden houdt of veel op de snelweg rijdt is een motor met veel koppel interresant maar als je van een beetje mooi sturen houdt heb je aan een 600'tje ruim voldoende.
 
op zich vind ik mijn 600 Ducje wel prima, maar als ik in een groep rijd merk ik wel dat ik me helemaal een ongeluk schakel om de echte Duc's bij te houden.. Met weinig CC's (en dus koppel/vermogen) moet je wat meer moeite doen de boel in de power-band te houden.

Of zal ik toch maar eens de koppen laten flowen :9 scheelt ook weer een paar pk's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan