600cc of 900cc???

Harrr

MF'er
27 mrt 2003
174
0
Rotterdam
Ik al een tijdje aan het rondneuzen voor een leuke bike om mee te beginnen,maar het wil nog niet zo vlotten.Bijna al het leuks staat in het oosten van het land te koop en om daar nu een complete "wereldreis" aan te besteden zie ik niet zo zitten.Maar goed misschien toch maar ns doen...

Anyway,zoals ik al zei "beginnen". Ik zie heel wat cbr600f'jes/zx6r'retjes te koop staan,maar wat opvalt is dat sommige fireblades nog goedkoper zijn dan de 600'tjes.Nu hoor ik veel verhalen dat om op een blade te beginnen "gekkenwerk is" en of je je soms "gelijk dood wilt rijden" of "levensmoe bent", kortom niet nu al aan beginnen. Maar is het nu echt allemaal zo dramatisch of valt het wel mee? Kan ik dus beginnen op een blade van '93(minder koppel als die van '95)?
 
een 600cctje is ook veel wendbaarder dan zo lompe blade
 
Om meteen te zeggen dat beginnen met een blade gekken werk is doe ik niet,maar let wel dat een blade een behoorlijke hooge stap is als je nog geen ervaring heb met motorrijden. Het is altijd aan de persoon zelf om te bepalen of een blade wel of niet te doen is.raadsaam is het dan ook om te zeggen huur eens een goede 600cc en kijk of het wat is, want ook in de 600cc klasse zijn er behoorlijke snelle motoren te vinden (en een 600 stuurt vaak heel scherp) dus kijk eerst even rond en probeer er een paar uit.
 
een 600 is voor te beginne zeker snel genoeg!
Het ligt natuurlijk allemaal aan jezelf he, hoe ga je om met het gas...

Maar met een 600 SS beginne is eigelijk ook al een grote stap hoor
Maar als je dat wil moet je dat kopen, anders heb je spijt binne een paar maand
 
Ikzelf ben 6mnd geleden op een 600CC begonnen, en ik kan nog lang en aan niet maximaal rijden, dus snelheid zit er zeker genoeg in (maximaal bedoel ik lekker snel de bochtjes door e.d.). Wat mij betreft zou een 900CC te veel zijn, dus ik zou je zeker aanraden om met een 600 te beginnen, zelfs daarover kreeg ik nog wat commentaar dat het teveel zou zijn(zeker na mijn ongelukje omdat een koekblikker niet uit zijn doppen keek :( )
 
Vooropstaand is dat je moet doen wat goed voelt voor jezelf. Ikzelf ben begonnen met een 1000cc! Erg enthousiast maar niet perce dodelijk! Een 600 loopt ook 250kmpu! Dus wat dat betreft zie ik daarin geen verschil! Wel is een lichtere motor makkelijker om op te leren rijden! Lichter bedoel ik zowel cc`s als kilo`s mee. Ligt ook aan wat voor type je bent! Wil je binnen zo kort mogelijke tijd wheelie`s en een kneedown maken, of zie je jezelf dat pas doen als pasen en pinksteren op 1 dag vallen!? :? Ikzelf had al wat gereden voordat ik mn eerste fiets kocht, en was er al snel achter dat ik me niet lang zou vermaken op een 600. Zou zoenzo niet een cbr kopen, dat is mijn mening. :X Koop een leuke gsxr-r fzo of een r6. Ook heb je van suzuki nog een leuke gsx-r 750! Succes met je beslissing en nog een goed advies: Ga lekker proefrijden hier en daar, dan weet je snel wat goed voelt of wat niet!
 
Mijn oude '98 Blade had ca 130 Pk en kost nu nog 6000 á 7000 euro. De huidige 600cc motoren halen het zelfde vermogen bij een hoger toerental. Dat Blade een "lompe bak" zou zijn heeft te maken met je eigen kunnen of je wel of niet kunt sturen. Okay, het weegt iets meer... maar als je rijdt merk je daar niets van. Ik zie alleen maar voordelen als je voor een Blade gaat. Meer power onderin waardoor je ook lekker lui kunt schakelen. Géén 2 tikjes naar beneden maar gewoon het gas erop en er voorbij. Verder was de '98 Blade de meest goedmoedige van allemaal, ik persoonlijk vond het zelfs een sportieve toermotor.

Een vriend van me reed een 2001 R6, ook een geweldige fiets, maar is toen ook een '98 Blade gaan rijden vanwege de "oempf" die 900+cc motoren gewoon hebben, die heb je gewoon niet op een 600.
 
blablabla....... Meer power onderin waardoor je ook lekker lui kunt schakelen. Géén 2 tikjes naar beneden maar gewoon het gas erop en er voorbij.......... blablabla

Maar dat vinnik nou juist zo mooi :P lekker 2x terugschakelen en met een hoop toeren+herrie er voorbij, heerlijk.. :9~

Maar voor de rest ben ik het wel met jaymn tl1000r eens, gewoon proefritjes maken op een paar verschillende 600tjes en 900tjes dan weet je zo wat je wil
 
Ik dacht er toen aan om op een R1 te beginnen. Iedereen raadde het mij af maarja ik eigenwijs, naar de dealer. Goeiemiddag, ik wil een R1 kopen. Dat kan hoeveel rijervaring heeft U als ik vragen mag? ehh...... geen? Toen kwam er dus een hele preek. Maar deze man wist mij er wel van te overtuigen dat het absoluut geen verstandige beslissing was. Dus toen ben ik op de R6 gaan rijden. En geloof mij de 600cc supersport fietsen van tegenwoordig zijn echt retesnel. Bekijk de specs van deze fietsenklasse maar eens en je verwacht de uitkomst niet. Iets meer dan 3 sec naar de 100km/u en een top rond de 280km/u (op de teller). En trouwens, een 600cc motor is vaak sneller een circuit rond dan zijn grote 1000cc broer, tenzij je Valentino Rossi heet (geen commentaar).
 
Wat betreft de handling is een 600CC idd verstandiger om te beginnen,maar als je niet te gek doet dan kan een 900 ook,maar is de handling wat moeilijker en je legt hem ook wat moeilijker plat in een bocht als je net begint.
Of je nou op een 600 of een 900 begint,ik raadt je aan om een VRO-cursus te doen.
Leiver een beginner met een paar VRO-cursussen op zak een een dikke 900,dan iemand die denkt dat ie het allemaal weet,en te hard en onverstandig op een 600 rijdt.
Er gebeuren eigenlijk puur ongelukken door andere dingen,en dat gebeurt op een 600 ook.
Eigenlijk wel raar:We adviseren op een 600 te beginnen,maar eigenlijk is dat zelfs nog te gek als je net moet beginnen als je het tov een 900 bekijkt,maar zien we daar veel minder ongelukken mee beginnen als met een 900?(nee toch?)
Sterker nog,het gevaar zit hem in roekeloos rijden en dat kan met een 600 ook.
De nieuwe ZX6R(636) is sneller als de ZX9R,alleen heeft de 900 en berg meer koppel onderin,en dat veroorzaakt dat ie wat moeilijker te rijden is.

Ik heb er al eerder een stukje aan gewijd.(klik maar hieronder)

Post van Agostini in topic 'Motor om mee te beginnen!!!'

En de reply stond in het topic hieronder,daarin werd hetzelfde gevraagd.

Motor om mee te beginnen!!!
 
Waarschijnlijk heb je (vooral in het begin) veel meer plezier van een 600cc dan van een 900cc, gewoon omdat je op die 600 het gas nog 's lekker kunt opentrekken. En volgens mij wordt je van een 900 meteen bang als je nog bijna nooit motor hebt gereden.
 
Nou,met een 600 heb je ook met een raket te maken waar je als beginnend motorrrijder wel even respect voor krijgt.
Toch :?
:^
Ik zou zeggen, begin lekker op een 600! Je hebt alle voordelen van een supersport en het is licht, dus heel handelbaar voor een beginner. Vanaf 7000 toeren is ook een 600cc een kanon!!

Een 1000cc is natuurlijk veel bruter, je kan langer doortrekken, hoeft (bij een fireblade) niet perse terug te schakelen enz enz.

Ik denk dat je meer plezier beleefd als je lichter begint. Je dwingt absoluut meer respect af bij mede motorrijders als je je "lichte motor" in bedwang hebt dan dat je geen normale bocht kunt rijden op je 1000cc... "hard rechtdoor kan iedereen"

:X en op jaymntl1000r moet je niet letten, die gozer spoort niet :X

:+

Succes met je keuze!!
 
Met een 900 of 1000 cc zal je jezelf uiteindelijk ook wel redden in de bocht,maar het duurt even iets langer denk ik.
Ik ken overigens ook mensen die na 5 jaar op een supersport overstappen en daarmee nog niks durven in de bocht.(maar daarentegen wel een goed verkeersinzicht)
Ik ken ook mensen die lezen en schrijven kunnen met alle motoren,maar waarvan het verkeerinzicht niet denderend is.
 
Ik ben van maanden geleden begonnen op me GPX750r... moet zeggen dat ik nu toch wat meer power wil.

Als ik het financieel haal in juli een FZR1000 :]
 
:^
Ik zou zeggen, begin lekker op een 600! Je hebt alle voordelen van een supersport en het is licht, dus heel handelbaar voor een beginner. Vanaf 7000 toeren is ook een 600cc een kanon!!

Een 1000cc is natuurlijk veel bruter, je kan langer doortrekken, hoeft (bij een fireblade) niet perse terug te schakelen enz enz.

Ik denk dat je meer plezier beleefd als je lichter begint. Je dwingt absoluut meer respect af bij mede motorrijders als je je "lichte motor" in bedwang hebt dan dat je geen normale bocht kunt rijden op je 1000cc... "hard rechtdoor kan iedereen"

:X en op jaymntl1000r moet je niet letten, die gozer spoort niet :X

:+

Succes met je keuze!!
Inderdaad "hard rechtdoor kan iedereen"!
En dat vind ik zelf dus niet echt tof, maar om een vriend van me met z'n srad750 in de bochten zoek te rijden...dat dan weer wel!! hè Re gna gna :]
 
Inderdaad "hard rechtdoor kan iedereen"!
En dat vind ik zelf dus niet echt tof, maar om een vriend van me met z'n srad750 in de bochten zoek te rijden...dat dan weer wel!! hè Re gna gna :]

jah. vooral als je net je rijbewijs hebt iemand zoek proberen te rijden in de bochten :X sta je volgende week alweer bij je dealer om je fiets terug te brengen. (met schade)

Kan ik dus beginnen op een blade van '93(minder koppel als die van '95)?
Die ouwe blades zijn juist de meest gemene fietsen. erg ruw, 16" voorwiel, bestuurder zonder ervaring = meer dan gemiddelde kans op schade :X

Mijn oude '98 Blade had ca 130 Pk en kost nu nog 6000 á 7000 euro. De huidige 600cc motoren halen het zelfde vermogen bij een hoger toerental.
het gaat ook niet over het vermogen, maar over het koppel. dat is ervoor verantwoordelijk dat je achterwiel opeens een flinke stap naarbuiten zet als je in de bocht het gas erop zet. een 600 heeft daar gewoon minder last van.

Ikzelf had al wat gereden voordat ik mn eerste fiets kocht, en was er al snel achter dat ik me niet lang zou vermaken op een 600.
Alsof je op een 600 geen wheelies kan maken. vraag --MV-- maar eens :} . en waarom had ik ook alweer een 1000 nodig om kneedowns te maken?

ik snap dat echt niet hoor. wat is er voor een beginnende motorrijder nou zo leuk om gelijk op een zware motor te stappen? je durft er niet eens normaal mee de bocht om :X ik vind het persoonlijk wel prettig als ik de motor onder controle heb inplaats van dat de motor er met mij vandoor gaat. maar kennelijk geldt dit niet voor iedereen :X
 
Laatst bewerkt:
Ik al een tijdje aan het rondneuzen voor een leuke bike om mee te beginnen,maar het wil nog niet zo vlotten.Bijna al het leuks staat in het oosten van het land te koop en om daar nu een complete "wereldreis" aan te besteden zie ik niet zo zitten.Maar goed misschien toch maar ns doen...

Anyway,zoals ik al zei "beginnen". Ik zie heel wat cbr600f'jes/zx6r'retjes te koop staan,maar wat opvalt is dat sommige fireblades nog goedkoper zijn dan de 600'tjes.Nu hoor ik veel verhalen dat om op een blade te beginnen "gekkenwerk is" en of je je soms "gelijk dood wilt rijden" of "levensmoe bent", kortom niet nu al aan beginnen. Maar is het nu echt allemaal zo dramatisch of valt het wel mee? Kan ik dus beginnen op een blade van '93(minder koppel als die van '95)?

Proefritje doen op verschillende fietsen. Doen wat jou slim lijkt en lekker vindt rijden. Dat 'doodrijden' wordt gezegd door mensen die geen zelfdicipline hebben. Je kan heel behoorlijk rijden op een 900cc zolang je dat zelf wilt.
 
ik snap dat echt niet hoor. wat is er voor een beginnende motorrijder nou zo leuk om gelijk op een zware motor te stappen? je durft er niet eens normaal mee de bocht om :X ik vind het persoonlijk wel prettig als ik de motor onder controle heb inplaats van dat de motor er met mij vandoor gaat. maar kennelijk geldt dit niet voor iedereen :X
Kan toch zijn dat je dat ding gewoon mooi vindt? Als je het dan niet erg vindt om een beetje rustig aan te beginnen, waarom zou je 'm dan niet kopen? :?
 
Wat ik niet begrijp is dat als een onderwerp als deze de kop opsteekt veel mensen beginnen over het uiterste uit je fiets halen. Ik zeg maar wat: "Ik rij een jaar 600cc en ik haal het uiterste er nog niet uit". MOET dat dan ofzo? Moet je uit een motor altijd het uiterste halen voor je de volgende stap mag nemen? Het is toch zeker geen PS2 spelletje :? Ik rij R1 omdat ik hem mooier vind dan een R6 en lekkerder vind rijden dan een R6, maar dat wil zeker niet zeggen dat ik er alles uitgehaald heb bij die R6. Hopelijk dit jaar ga ik het circuit op en kan ik m'n grenzen weer wat verleggen.
Kortom, je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt en testritten maken!
 
Wat ik niet begrijp is dat als een onderwerp als deze de kop opsteekt veel mensen beginnen over het uiterste uit je fiets halen. Ik zeg maar wat: "Ik rij een jaar 600cc en ik haal het uiterste er nog niet uit". MOET dat dan ofzo? Moet je uit een motor altijd het uiterste halen voor je de volgende stap mag nemen? Het is toch zeker geen PS2 spelletje :? Ik rij R1 omdat ik hem mooier vind dan een R6 en lekkerder vind rijden dan een R6, maar dat wil zeker niet zeggen dat ik er alles uitgehaald heb bij die R6. Hopelijk dit jaar ga ik het circuit op en kan ik m'n grenzen weer wat verleggen.
Kortom, je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt en testritten maken!

:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan