600cc????

JaZz

Rookie
19 okt 2001
8
0
Enschede
Hey luitjes

Ik ga binnenkort mijn rijbewijs halen (hhop ik :P ) en ik vroeg me af of een honda vbr 600f een goede motor is om op te beginnen? Ik heb namelijk deze schoonheid gezien en die staat me wel aan. Daarnaast schijnt ie kwalitatief erg goed te zijn en behoorlijk vergevingsgezind voor de newbie.

PLeaz enlighten me :S

Dit is um trouwens:
hon173.jpg


Thnx in advance

Ow ja ik ben trouwens 22 dus de 25kw regeling is nie meer voor mij.
Ik hoorde laatst ook wat over een soort 2 daagse cursus voor een verhoogde rijvaardigheid. Dat lijkt me niet onverstandig? Hebben jullie ook zon training gehad?
 
Laatst bewerkt:
Harstikke mooie fiets om mee te beginnen. Je zal wel te horen krijgen dat het te snel is meer van dat. Mijn advies: Luister naar jezelf.

Ik ben zelf ook nog maar pas begonnen met rijden en ik heb een 750 gekocht. :9
Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Gewoon er voor gaan..
 
Een CBR600 is een goede motor om mee te beginnen. Wat je bijna altijd hoort van een CBR is als je er op stapt ben je na een kwartier rijden aan hem gewend en je kunt dan ook nog pittig rijden. Zelf ben ik ook gestart op een CBR600 uit 92 en die beviel mij prima.

Maar overweeg ook eens om eerst een goedkopere lichtere motor te kopen. Dan ben je tenminste niet zo bang om hem te laten vallen en durf je vast wat sneller de bocht goed te nemen.
 
bah wat een lelijke kleuren! :)
verder erg leuke fiets, al kan ik getuigen voor hetgeen auke hierboven zegt.

Ik zat ook niet echt relax op me gsxr600 aangezien ik geen allrisk kon betalen en dus geen crash kon veroorloven.

Met goedkoper ding zit je dus veel relaxer.. is meer fun, is beter/sneller leren.
 
Ik ben 3 maanden geleden ook gestart op een CBR 600F net als 2 vrienden en het bevalt ons alle 3 uitermate goed. Wil volgend jaar misschien een iets jongere en eventueel een iets snellere motor maar dat zie ik dan wel :) . Vind het leuk om wheelies te maken maar dat lukt mij alleen in zijn 1, dus vandaar. Enige technische minpunt wat ik ervan heb gehoord is de distributieketting.

Edit: ik heb hem wel all-risk verzekerd zodat ik nog eens kan experimenteren }) is het ook niet zo erg als er wat gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Honda\'s zijn over het algemeen betrouwbaar en makkelijk te rijden is de algemene mening.

Over een 600 supersport in het algemeen: veel mensen zeggen dat ze te snel zijn voor beginners maar dat is denk ik niet het geval (heb zelf nooit op een 600\'tje gereden overigens, dus gok maar wat. Maar lees door!). Pas als je bij 10000tpm aan opschakelen denkt loop je een verhoogde kans op ongelukken voor het gerecht (of het slachthuis). Als jij gewoon je verstand gebruikt ipv je testosteron komt het alemaal wel goed. Bij lage toeren hebben die dingen nl. best wel weinig vermogen dus kom je ook niet voor al te grote verrassingen te staan. Wel heb je de beschikking over goede remmen, goede wegligging, zithouding die je meer controle geeft over de motor--geen Harley dus--en een laag gewicht dus goede handelbaarheid. Een \'gewone\' 600 (niet-supersport) of bv een CB500 moet het op dit gebied toch vaak afleggen omdat die van goedkopere materialen/onderdelenen en minder compromisloos is gemaakt.

Ik rijdt zelf een 900 van 200kg, het vermogen (135pk) is tegenwoordig geen probleem (en in het begin ook zelden, hij begint pas vanaf 4000tpm fatsoenlijk te trekken dus als je sociaal acceptabele toerentallen maakt kun je je daar geen buil aan vallen) maar vooral in de langzame bochten of bv met keren speelt het gewicht me nog parten. Maar het vermogen (bij hogere toerentallen) is zeer handig omdat je dan op de snelweg b.v. makkelijker kunt inhalen. Zelfs bij 4000tpm rijdt het makkelijk langs de auto\'s maar je moet geen wonderen verwachten.

Terug naar je onderwerp, ik zou een 600\'tje kopen als ik jou was, goede beginnersfiets, denk alleen wel aan de kosten (tevens verzekering, voor hen ben je toch een uitpersbare maniak op deze leeftijd en met deze ervaring :( )
 
marcoo: het feit dat iemand overweegt een supersport te kopen betekend dat hij niet het \'verstand\' heeft om zich in te houden.. anders koopt ie wel was rustiger :)

die 10000+ rmp is dan ook zo leuk :+
 
Eyy zoveel replies al, tnx

FF voor de duidelijkheid: ik ben absoluut niet van plan om de malloot uit te gaan hangen. Dat wil zeggen dat ik wil rijden naar mijn vaardigheden (dus eerst rustig en geen achterlijke toeren uithalen die me boven de pet gaan). Daarnaast wil ik graag een motor waar ik als het ware op kan doorgroeien. Ik voel er namelijk weinig voor om 6 maand na de eerste motor al weer te gaan kijken voer een tweede. Ik had trouwens ook begrepen dat de 600 (600f weet ik niet) geen supersport is maar een sport (ook geschikt om laag mee in de toeren te rijden).

De reden dat ik zit te denken aan een cbr is omdat ik er over het algemeen veel goede dingen over hoor en omdat ik graag een sportieve motor wil, een chopper of iets anders trekt me namelijk niet zo.

Eigenlijk denk ik zelf dat ik net zoveel plezier van een motor kan hebben zonder er onverantwoord op te rijden of veelvuldig de verkeersregels aan mijn laars te lappen.

Nu nog ff een vraag over de verzekering. Wat kost het verzekeren van een 600 of een 600 f ongeveer als je 23 bent (op die leeftijd koop ik waarschijnlijk een motor) en je hebt geen eigen auto in de verzekering gehad (dus nog geen bonus opgebouwd).

Iemand zei trouwens dat een lichtere motor ook een optie is. Aan wat voor motor moet ik dan denken?? Als jullie suggesties hebben hoor ik het namelijk graag.

Trouwens toch wel leuk om te horen dat een 600 een goede beginnersmotor is (hoopte ik ook op eigenlijk).

Dat was um weer. Alvast bedankt voor alles replies want ik ben nog een motor newbie en ik kan alle advies gebruiken die ik krijgen kan.
 
marcoo: het feit dat iemand overweegt een supersport te kopen betekend dat hij niet het \'verstand\' heeft om zich in te houden.. anders koopt ie wel was rustiger :)

die 10000+ rmp is dan ook zo leuk :+

Dat laatste klopt :9 , dat eerste is variabel. Ook een kwestie van het in je broek doen bij 10000tpm ;) . Mijn soesje trekt dan al aardig, zal toch eens moeten oefenen in het schakelen zonder koppeling want ik heb er geen zin in om mijn vingers van het linker handvat af te halen! :+

Je mag best de mongool (o nee, mag dat niet meer zo noemen van de minister) uithangen, maar doe het ergens waar je niet al te veel mensen platrijdt. En een beetje weinig juten/flitspalen is ook wel handig.
 
CBR is een perfecte motor, inderdaad vergevingsgezind als je een vreemd foutje maakt ed. en als je snel wilt gaan kan het ook voor na het eerste half jaar.

Succes
 
Kan iemand mij vertellen waarom die premies dan zo hoog zijn als je geen rijervaring hebt en begint met een supersport?



- opa - :+
 
Kan iemand mij vertellen waarom die premies dan zo hoog zijn als je geen rijervaring hebt en begint met een supersport?



- opa - :+
Goedkoper dan een Sport-tour... ZX-6R kost me All-risks (3 jaar auto-schadevrij) nog geen 1600 pieken... Een Duc ST-4 zou me het dubbele hebben gekost... Oneerlijk, maar wel leuk te vergelijken....
Nog een: GSX-F600: ongeveer 1350 gulden... Waarschijnlijk meer doo de cat.waarde dan door het type fiets... Dan vinnik een supersport nog wel betaalbaar... :)

Nu nog wat nuttigs:
Een CBR is een lekkere beginnersfiets, makkelijker dan bijvoorbeeld een ZX-6R, GSX-R600 of een R6.... Ook een T-catje (ja, BertV, vergeet je niet hoor... :) ) is toch wat moeilijker in het begin... Vergeet de verhalen van \"Ik blijf voorlopig braaf onder de 10.000 toeren\" want daar komt toch niets van terecht (eigen ervaring }) ) Echt gekke dingen doen ligt een beetje aan jezelf, maar het went erg snel... Soms vind ik het ding van mij al langzaam optrekken :) (Net ongeveer vijf weken de mijne & al regelmatig tegen de 14.000 toertjes...) Dat in ogenschouw genomen: weet wat je doet, want het gaat makkelijk érg hard... 120 op de lesmotor duurt langer dan 180 op de 600... En een CBR laat het dan ook nog eenvoudig aanvoelen... Ding voelt stabieler aan dan een ZX-6R, maar een ZX-6R stuurt weer sneller... Als je eenvoudig wilt starten op een supersport is een CBR een goede keus, als je jezelf kan beheersen.... ):
 
Het gaat vaak fout op het moment dat je van jezelf vind dat je goed kan rijden...

In het begin ben je erg onder de indruk van je motor, zeker met zo\'n supersport, en dan rij je ECHT wel voorzichtig

Vlak voor het moment dat het echt zo is ga je denken dat je voldoende voertuigbeheersing hebt.

En DAN is het beter dat je niet op een extreme fiets zit, met extreme remmen, een extreem vermogen, en een rijwiel gedeelte die nooit aangeeft dat je te ver gaat.

(ik denk dat ik dit stukje kopieer voor aankomende topics over dit onderwerp ;) )
 
Het gaat vaak fout op het moment dat je van jezelf vind dat je goed kan rijden...

Vlak voor het moment dat het echt zo is ga je denken dat je voldoende voertuigbeheersing hebt.

En DAN is het beter dat je niet op een extreme fiets zit, met extreme remmen, een extreem vermogen, en een rijwiel gedeelte die nooit aangeeft dat je te ver gaat.

(ik denk dat ik dit stukje kopieer voor aankomende topics over dit onderwerp ;) )
Mee eens, als je denkt alles goed te beheersen (altijd iets eerder dan het moment dat dat werkelijk zo is) is de kans op ongelukken het grootst... En een schrikreactie op een fiets met giftigere remmen zal ook eerder leiden tot het happen van asfalt... Dat extreme vermogen bij een zeshonderd vind ik wel meevallen, maar die discussie is eerder gevoerd... Extreme fiets is idd ook niet optimaal... 8-je, of keren kost me echt meer moeite dan met de lesbike... Combinatie van zithouding, kleding (stuggere broek) en vermogen onderin (ZX-6R loopt stukken minder rond in de buurt van de 1000 toeren dan een CB-750). Heb ik er wel voor over...

Alleen dat rijwielgedeelte dat nooit aangeeft dat je te ver gaat? Heb ik dan echt zo\'n wrak gekocht? Al een paar keer gevoeld dat er toch echt heel erg duidelijk een grens is... En dat deze ook nog redelijk duidelijk (beter dan verwacht) wordt aangegeven... Meestal ligt de grens nu nog bij mij (gelukkig wel), maar ook de motor laat zich nog wel eens horen (klaverbladen, erg bekende bochten, sprintje...)
Het grensgebied zal heus wel kleiner zijn, maar zo klein nou ook weer niet... :)

Maar een supersport is inderdaad gevaarlijker dan een \'brave\' motor, want àls je jezelf overschat, of niet beheerst, kan je veel sneller, harder, bruter, waarmee de kans op brokken ook groter wordt...
 
Mijn eerste motor is ook een cbr600 uit 92, en ik heb er geen spijt van. Gewoon alles rustig opbouwen, geen rare dingen doen en het is dan de perfecte motor om mee te beginnen.
 
Of mijn FZR400, ook leuke snelle motor om mee te beginnen, prestaties zullen je nog meevallen. :)
 
DeGroteMuis

Vraagje:
Hoe ervaar jij dan de grens van je motor? Ik geloof er niks van dat jij (of wie dan ook die pas een eigen motor heeft) en helemaal een super-sport de grens van zijn motor kan ervaren. Of je motor (vering, banden) is totaal verkeert afgesteld. Ik ken de grens van mijn R6 niet, ook de grens van mijn CBR600 kende ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het wel met Auke eens, tenzij je echt een topper bent denk ik niet dat gewone stervelingen als ons ooit de grens van de motor zullen bereiken (dus het maximale wat de motor kan), je zult veel eerder je eigen grenzen bereiken, dus wat je zelf kunt en durft.

Als je eigen grenzen verder liggen dan de grenzen van de motor, dan ben je HEEL goed. :)

[me]Revolution verlegt zijn grenzen ook steeds meer maar de grenzen van de FZR400, die heb ik nog lang niet bereikt en bereik ik waarschijnlijk ook nooit. :) [/me]
 
Laat ik het dan even iets definieeren. Ik ken niet alle grenzen van mijn R6. Ook niet de grenzen van de remmen van mijn R6. Ok, ik heb de achterband (BT010) wel eens aan het glijden gehad, Ok, ik heb de stepjes van de CBR en de R6 wel eens aan de grond gehad, Ok ik heb eindelijk mijn knie aan de grond gehad :)

Maar er zijn mensen die veel meer kunnen met de zelfde motor. Op het circuit van Lelystad reed iemand op exact de zelfde R6 dan die van mij, en die kon ik niet bijhouden, ook al ging ik net zo plat door de bocht, die wist iets later te remmen, iets sneller het gas er op te zetten. Dus was ik op het eind van een rondje een meter of 20, 30 achter, en dat is veel. Ik had de R6 dan ook nog maar een paar maand, mischien zou ik hem nu wel bijhouden, maar ik betwijfel het. :)

Een hele wijze uitspraak van de instucteurs van Lelystad is: Er valt hier vanavond niets te winnen, alleen maar te verliezen!!!!!. Minimaal 4 motorrijders zijn er die avond op de harde manier achtergekomen.
 
Allereerst.
Rustig rijden ? ja daag maakt dat je oma wijs.
Niemand koopt een wegracer om er rustig mee te rijden, punt uit.

CBR 600F mooie fiets om mee te beginnen, is heerlijk.
Alleen ik zou niet naar Solomoto gaan, heb er minder goede verhalen over gehoord.
Ga liever particulier kijken.

Toen ik 1 CBR600 wilde kopen, wilde ik eerst bij solomoto een CBR600F2 met 27,500 km\'s kopen voor 13 duizend kopen.
Blij dat ik het niet gedaan heb, want voor 12.000 had ik een 96er CBR600F met maar 24.500 km\'s op de teller.

Anders ga eens met Jonkers motoren praten, die heeft mijn motor nu staan. Dat is een eerlijke vent die niet veel vraagt (behalve voor de mijne) en goede service en garantie geeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan