600RR wil "soms" niet starten door lege accu na rijden

poema1098

Rookie
19 jul 2020
3
4
Ik heb sinds kort een CBR 600RR uit 2003, nu heeft deze een gek probleem...

er zit dus net een nieuwe accu in (het probleem deed zich overigens ook al voor met de oude accu). Als ik een poos ga rijden, ongeveer een uurtje en ik zet de motor uit kan het soms zijn dat de accu ineens te weinig spanning heeft om deze weer te starten. Dashboard gaat knipperen, dagteller reset, in principe is het hetzelfde alsof je de accu er kort af zou halen. Nu kan ik de motor aandrukken en gewoon verder rijden alsof er niks is gebeurd, als ik de motor de dag erna weer pak is het nog steeds goed. Dit doet zich eens in de 2 of 3 weken voor en meestal wanneer ik wat langer (ongeveer 1 a 2 uur) aan het rijden ben.

De motor valt ook nooit uit tijdens het rijden, het is altijd dat ik hem zelf uitzet of hem per ongeluk laat uitvallen. Ik heb zo geen multimeter bij de hand, maar ik dacht ik kijk eens even wat anderen hier van vinden.

Kan het de dynamo zijn? accu loopt namelijk leeg tijdens het rijden...maar na de motor aangedrukt te hebben laad hij wel weer op.
Spanningsregelaar misschien?
 
Ik heb net een SC50 gekocht die ongeveer dezelfde klachten liet zien. Bij mij bleek het uiteindelijk dat een van de fasen van de dynamo eruit lag. Hierdoor werd de accu nooit volledig opgeladen en als de motor dan warm werd en de ventilator ging draaien trok deze zoveel stroom dat hij de rest doodlegde en afsloeg (daarna ook niet meer te starten, wel aan te drukken). Bij mij is de dynamo gereviseerd en een nieuwe accu geplaatst want deze is ook defect gegaan doordat hij onderweg niet goed geladen werd. Hoop dat dit je helpt! Laat anders je dynamo eens doormeten bij een specialist, dan weet je het zeker. Deze kan ook kijken of je huidige accu al overleden is ja/nee. Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Het had uiteindelijk te maken met dat de compressie hoger is bij een warme motor, ik heb een eerst een goedkope accu gekocht maar deze zorgde voor dezelfde problemen, wat wij weer aan het denken zette of het toch niet aan de startmotor of spanningsregelaar lag. Laten doormeten en de waardes waren niet slecht....maar ook niet helemaal hoe ze moesten zijn. Uiteindelijk maar niet bespaard en een duurdere Yuasa accu erin gedaan en dit heeft het probleem opgelost. Zo simpel kan het uiteindelijk zijn dus.
Compressie is hoger bij een warme motor, dat kan invloed hebben als er toch al niet genoeg energie is om te starten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan