Generator dood, reparatievraagjes

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
2
Hengelo (ov.)
1 spoel van mijn 3 fasen generator (GS850 '80) heeft het dus begeven.
Deze is doorgebrand en nu vraag ik me af of ik dit zo kan solderen en met 2 componentenlijm kan afwerken. Ik kan er verder goed bij maar voordat ik begin wil ik graag weten of alles opnieuw gewikkeld moet worden of dat een reparatie met de soldeerbout geen kwaad kan op de lange termijn (of om andere redenen).

Als het toch op opnieuw wikkelen uitkomt, is er nog een manier om met andere wikkelingen meer vermogen uit de generator te halen?

Horror-plaatje:

full


Alvast bedankt,

Jeroen

PS: Gelijkrichter/spanningsregelaar is goed. De doorgebrande fase komt waarschijnlijk van een sluiting in de lichtschakelaar op het stuur (suzuki gebruikt 2 fasen om de accu bij te laden en de derde word bijgeschakeld als je de verlichting aanzet).
 
Zo te zien kun je er goed bij,dus huisvlijt zal moeten lukken (mits je netties kunt solderen...) ;)
Meer vermogen wordt een probleem: daar heppie meer wikkelingen voor nodig of een krachtiger magneet...misschien een mogelijkheid tot het monteren van een andere dynamo (van zwaarder type)?
 
Solderen zal wel lukken ;) . Maar ik weet niet of je dit spul zo mag repareren (i.v.m. trillingen ofzo).

Generator van een zwaarder type is wel een goed idee, daar had ik nog niet eens aan gedacht :P .
 
Mischien interessant linkje http://www.thegsresources.com/_forum/viewtopic.php?t=20783&highlight=rewinding dynamo uit ander model past misschien niet, misschien wel... Electrex maakt nieuwe dynamo's van betere kwaliteit en de $ staat redelijk laag ;) eerst maar kijken of je deze kan repareren, goedkoopste oplossing. Staat me ook iets bij dat als je altijd de 3 fases hebt ingeschakeld dat beter is voor de gelijkrichter/spanningsregelaar? :? Ben niet echt dol op electronica, begint een beetje te komen nu ;)
 
Als je het een beetje netjes soldeert blijft het prima in elkaar zitten volgens mij. Ik zou wel de twee losse einden van je koperdraad om elkaar draaien zodat je een sterke verbinding krijgt als je het aan elkaar soldeert.
 
Misschien zit ik ernaast, maar mij lijkt de schade te zijn ontstaan door een falende isolatie (dus sluiting) op precies die plek en niet door overbelasting.

Dat van die twee fasen die bijladen en één fase voor de verlichting is nieuw voor me. Geldt dat voor de vroegere bouwjaren? Bij mijn '95 worden (voor zover ik het uit het schema kan halen) gewoon alle drie de fasen gebruikt voor het laden.

[me]Xenon ziet liever mA's dan kA's... [/me]
 
Misschien zit ik ernaast, maar mij lijkt de schade te zijn ontstaan door een falende isolatie (dus sluiting) op precies die plek en niet door overbelasting.

Dat van die twee fasen die bijladen en één fase voor de verlichting is nieuw voor me. Geldt dat voor de vroegere bouwjaren? Bij mijn '95 worden (voor zover ik het uit het schema kan halen) gewoon alle drie de fasen gebruikt voor het laden.

[me]Xenon ziet liever mA's dan kA's... [/me]

We hebben het hier over een begin jaren '80 fiets.
 
Als je hem daarna maar wel even overgiet met een 2K- epoxy..

Wat ook wel goed helpt als isolatie is een zelf-vulcaniserend tape, deze zal na x-tijd een homogene massa worden. (kan worden toegepast tot 155 graden)

Als je wat nodig hebt, laat het maar even weten.
 
Laatst bewerkt:
Misschien zit ik ernaast, maar mij lijkt de schade te zijn ontstaan door een falende isolatie (dus sluiting) op precies die plek en niet door overbelasting.
...

Zou ook best kunnen, maar dan word het dus zeker opnieuw wikkelen.

...
Dat van die twee fasen die bijladen en één fase voor de verlichting is nieuw voor me. Geldt dat voor de vroegere bouwjaren? Bij mijn '95 worden (voor zover ik het uit het schema kan halen) gewoon alle drie de fasen gebruikt voor het laden.

[me]Xenon ziet liever mA's dan kA's... [/me]

Volgens mij alleen voor het oude spul. Mijn GS550 uit '79 heeft het ook.

Ben er ook achter gekomen dat de vorige eigenaar een stukje meetlint onder het handvat heeft gezet. Waarschijnlijk om het handvat wat vaster te kunnen zetten. Misschien dat hierdoor de schakelaar een keer sluiting heeft gemaakt en de 3e fase naar nul heeft verbonden? (het was ook erg smerig daar)

Maar ik heb het gerepareerd en afgewerkt met 2 comp. spul, ziet er in elk geval goed uit :P . De weerstandswaarden kloppen ook weer maar ik moet het nog even nameten met de scoop om zeker te zijn (aan het eind van de kabelboom 0,6 Ohm over 2 spoelen (sterschakeling)).
 
Terug
Bovenaan Onderaan