Yamaha XV535

Mink

Rookie
18 mei 2004
6
0
Mullem
Hallo, ik heb me een Yamaha XV535 aangeschaft, mooi ding en rijd goed, maar nu heb ik een probleempje, hi wil niet harder dan 110 km/uur,
Heb al zitten zoken, carburators gekuist en zo goed enkwaad mogelijk afgesteld, is iets beter maar nog niet tip top in orde,

heeft er iemand een tip voor mij

Mink groet U
 
bekijk je gasschuiven eens............ even dekseltjes loschroeven en controleren of de membramen niet kapot zijn......is een kwaal bij alle yamaha's met liggende carbs.(het kan ook wat anders zijn natuurlijk maar dit is het eerste wat ik zou checken)
 
Heb ook een XV535 gehad vorig jaar (nu div900 is beter voor de rug) van 1988 en 20.000km. Deed soms niet meer dan 110. Bougies kuisen, 98 octaan benzine (!!!), en afregelen van carburators (stelvijsjes helemaal indraaien, en daarna 1.5 toeren terug uitdraaien), wachten tot motor helemaal warm gedraaid is (10 minuten rustig rijden) en daarna wat gebogen zitten (minder wind vangen) en em deed 130. Dit lijkt mij wel het maximum voor een XV535. In theorie moet dat ding 150 doen, maar DAT lijkt me zeer sterk. Een 535 is volgens mij uberhaupt absoluut ongeschikt om boven de 100 te rijden: niet stabiel genoeg plus de remmen zijn niet goed genoeg voor een noodstop aan zulke hoge snelheden ...
Verder succes met je XV535 ...
 
Iedereen bedankt voor de tip, heb ondertussen al verder gezocht en wat gevonden, de naald die aan de mebraan zit was wat krom, dus kon niet bewegen, naald vervangen en wonder boven wonder, kon gisteren 120 km per uur halen, is nog niet om over te stoefen, maar is voor die moto al redelijk snel, optrekken gat veel vlotter, kan nu eindelijk eens een auto inhalen, nog een klein vraagje, je spreekt van stelvijsje op carburator dicht draaien en dan 1.5 toeren terug,heb mij een handboek gekocht, maar vind daar niets van terug en raar, ook niet op mijn moto, zou er verschil zijn in uitvoering, de mijne is bouwjaar 92

Mink groet U
 
Ik neem aan dat hiermee door hem je co-schroeven worden bedoelt.
Let wel even op als het een amerikaan is kunnen ze eventueel afgeplugd zijn met een messing of aluminium propje.(om die dan te kunnen verstellen zul je ze moeten uitboren.
 
Raar, neen het is geen amerikaans model, heb nog eens goed gekeken, weet wel wat je bedoeld met stelvijsjes, heb 18 jaar met Moto Guzzi gereden en moest die bijna wekelijks afstellen, maar nu ? heb het boek (Haynes Sevice and repair manual) al bijna van buiten geleerd en er is niets over te vinden, vind het ook raar, is de eerste moto die ik heb die die stelschroefjes niet heeft, begrijp nu gewoon niet hoe je de juiste verhouding lucht/benzine moet afstellen,

Mink
 
Ok bedankt ga het opzoeken, en dan de moto op de salontafel zetten en verder zoeken. Er nu eerst aan uit geraken op het internet, ben ook sterker aan mijn moto dan achter de computer

Greetz Mink
 
Mijn manier om de stelvijsjes af te regelen: (meestal 1.5 toeren uit: in de winter was het 2 toeren in de zomer 1 toer). Machine GOED warm rijden (minstens 15 minuten). Daarna stationair laten draaien.Je moet ook weten, welke carburateur bij welke cylinder hoort en ook bij welke uitlaatpijp. Zet je langs de kant waar je niemand kan storen en draai beide stelvijzen volledig dicht. De motor zal nu heel onregelmatig draaien pruttelen protesteren ploffen en massas rook spuwen uit de uitlaat. Laat een minuutje zo draaien. Terwijl de stilstaande motor blijft lopen , draai beide vijsjes een halve toer uit, laat een minuut draaien zo. Evalueer het verschil in geluid en rook uit je uitlaatpijp. Draai vijsjes NOG een halfje uit .. enzovoorts ... op een bepaald momment gaat je motor heel mooi gelijkmatig draaien en komt er geen rook uit je uitlaatpijpen. Draai vijsjes NOG verder open per halve toer (dicht is in wijzerzin, open = tegenwijzerzin) totdat je motor weer ongelijkmatig loopt en rook spuwt. Zo weet je dat je te ver bent gegaan. Draai vijsjes terug tot een positie waarin je de motor het best klinkend vond. Nu kun je de vijsjes afzonderlijk fine-tunen ... meschien moet de vorenste carburateur een kwart toer meer uitgedraaid worden dan de achterste .. etc ... Denk je dat je ze goe hebt afgeregeld. Laat dan je motor een nachtje afkoelen. Sanderendaags koud starten en stationair laten warmdraaien. na een minuut of drie moet je motor nu perfekt draaien. Nog een kwart toertje bijregelen kan normaal zijn. Merk op dat voor die oude carburateurs de weersomstandigeheden een flinke rol kunnen spelen. Koudvochtig weer bij lage luchtdruk kan een volle toer schelen voor de vijzen ivm warmdroog weer bij hoge luchtdruk (verschil in zuurstof en water gehalte per LITER lucht) ....
 
Terug
Bovenaan Onderaan