Vermogensbanken en de verschillen

Mosselman

MF veteraan
5 apr 2002
4.254
0
Noord-Holland
Naar aanleiding van dit topic Wie heeft zijn GSXR 750 K4 al op de dynojet gehad? het volgende.


Bovenstaand topic geeft eigenlijk aan dat al die metingen die "wij" uitvoeren compleet nutteloos zijn ....

Als de GSX-R750 op de ene (dyno) bank 122 geeft en een dag later op een (tovami) bank 129 geeft dan is toch eigenlijk het einde zoek ..........

Gaat nu in dit geval om de motor van de Blauwe lijn een 2004 GSX-R750 ...
full



Hier is dan de grafiek van een dag later op een andere bank..

full
 
Laatst bewerkt:
klopt mijns inziens natuurlijk van geen kant allemaal ..... welke bank klopt nu niet :? .....ik durf ook bijna te wedden dat als we naar weer een andere bank gaan dat er weer een heel ander vermogen naar boven komt ....
 
Zou het ook met grip te maken kunnen hebben, dus dat het wiel niet goed op de rol gedrukt heeft?

En (zoals ik ook al in het GSX750 topic vroeg) worden die banken eigenlijk ook gecalibreerd en wat is de meetonnauwkeurigheid? Het is een meetinstrument dus je mag verwachten dat zoiets wel een een callibratie mag hebben, zeker als er vet veel geld wordt uitgegeven door sommige klanten om slechts 1 of 2% vermogenswinst te krijgen door een duur uitlaatsysteem. Als dit dik binnen de meetonnauwkeurigheid van de bank valt dan is zo'n meting dus pure onzin |(

Misschien wel een goede business: verkoop een pijp een zorg bij de meting voor montage van het sportuitlaatje dat je meer slip hebt op de rol dan na montage en je hebt er weer een zeer tevreden klant bij ;)
 
Misschien ook wel grappig om vast te stellen dat het topvermogen op beide banken wordt gehaald bij een compleet afwijkend toerental (scheelt ca. 1300 toeren!)

Maakt het meer aannemelijk dat de motor bij de Mobu-run meer 'slip' heeft gehad...
 
Misschien ook wel grappig om vast te stellen dat het topvermogen op beide banken wordt gehaald bij een compleet afwijkend toerental (scheelt ca. 1300 toeren!)

Maakt het meer aannemelijk dat de motor bij de Mobu-run meer 'slip' heeft gehad...

Wij hadden alledrie een raceband erom liggen dus dat die zou gaan slippen lijkt mij erg sterk ..... band warm nl nogal warm en plakt dan echt enorm

ik geloof dat het enige wat geijkt is aan een bank het gewicht van de rol is de rest is software
 
klopt mijns inziens natuurlijk van geen kant allemaal ..... welke bank klopt nu niet :? .....ik durf ook bijna te wedden dat als we naar weer een andere bank gaan dat er weer een heel ander vermogen naar boven komt ....
Dat klopt wat je hier zegt Mosselman.Neem nu mijn geval,een zx7r,
Carb's gesynchroniseerd en afgesteld (open pijp) run gemaakt op een JAROS bank,
resultaat 102pk. Drie dagen later run op een TOVAMI resultaat 121pk.
Nogal een verschil :? :?
 
Dat klopt wat je hier zegt Mosselman.Neem nu mijn geval,een zx7r,
Carb's gesynchroniseerd en afgesteld (open pijp) run gemaakt op een JAROS bank,
resultaat 102pk. Drie dagen later run op een TOVAMI resultaat 121pk.
Nogal een verschil :? :?

Da's wel lekker veel verschil ja....

Zou is een mooie test zijn voor in een motorblad ofzo, meteen die zeepbel is doorprikken...
 
Er zijn zoveel variabelen:

- Temperatuur
- Luchtvochtigheid
- Luchtdruk
- Luchtvervuiling
- Bij de test gebruikte benzine
- Smering van de ketting
- etc etc

Wij hebben in April in Skegness, 7 Thunderace's achter elkaar (binnen een uur) op de zelfde testbank gehad, in de buitenlucht. Dan kan je de resultaten ONDERLING vergelijken.

Maar in alle andere situaties kan je geen vergelijking maken. De software zou in theorie veel factoren compensere, maar die gebeurt dmv en een Tabel en kan dus echt nooit 100% betrouwbaar zijn.
 
Dusss, als je gaat tunen altijd dezelfde bank gebruiken. Het lijkt me niet zo belangerijk wat de absolute waarde is, maar meer wat er gebeurd bij een andere uitlaatje enzo, dat je kan zien of het het beter of slechter wordt.
 
Dusss, als je gaat tunen altijd dezelfde bank gebruiken. Het lijkt me niet zo belangerijk wat de absolute waarde is, maar meer wat er gebeurd bij een andere uitlaatje enzo, dat je kan zien of het het beter of slechter wordt.
Volledig mee akkoord!!
 
He, MADRacing en een hele hoge waarde...laat nou nèt MADRacing de standaard 2004 R1 met slip-on hebben getest met een ongelooflijke 167 pk op de rol! Hier dus R1 2004 (pagina 174).

Ik heb toen gelijk gereageerd dat me dat pittig lijkt voor een standaard R1 met slip-on zonder PCIIIusb. We kunnen blijven doorgaan, SAE, EC/95/1, DIN, STD en PS, bhp, hp, wheelpower??? En waar rekenen we dan naar om, koppeling, krukas, achterwiel...je blijft aan de gang :( !

Maar goed, ik heb mijn MotoMan ingereden R1 bij Dynojet Research in Oss op de bank gezet, daar wordt de nieuwste Dynojet Dynamometer 260i gebruikt dus ik neem aan dat de gemeten waarden reproduceerbaar zijn!? Sowieso worden diverse parameters zoals luchtdruk en temperatuur gecompenseerd, juist vanwege de reproduceerbaarheid. In mijn geval was het bijvoorbeeld erg warm, 28 graden.

In elk geval ben ik blij met mijn 151 SAE hp en 156 SAE hp met PCIIIusb (zie grafiek), ik zou graag die standaard R1 met slip-on die 167 pk leverde bij MADRacing op een andere bank willen zien. Ik geloof er hélemaal niets van tot het tegendeel wordt bewezen!

Overigens staat 156 SAE hp gelijk aan 161 DIN PS en dan heb je ook nog dat banken onderling met gemak 3% kunnen afwijken...tel uit je winst ...

Zoals al vaker gezegd, voordat je ook maar iets modificeert, maak een voor/na-meting voor de verschillen en maak afspraken over de winst die de modificatie moet geven! Met een voor/na-meting op dezelfde bank kun je dan nagaan of je modificatie de investering wel waard is!!!

Let op dat je vermogen en koppel krommen hieronder niet verward, vanwege de kleuren lijkt er nu wel een heel grote dip in de kromme te zitten bij 7.200 tpm. De EXUP-dip zit er wel maar is niet zo diep als in een oogopslag lijkt.

full
 
Laatst bewerkt:
Er schijnt verschil te zitten in een 'statische' en een 'dynamische' m eting, hoe en wat weet ik zo 1,2,3 ook niet maar het zou er iets mee te maken kunnen hebben.
 
Misschien ook wel grappig om vast te stellen dat het topvermogen op beide banken wordt gehaald bij een compleet afwijkend toerental (scheelt ca. 1300 toeren!)
Dan kijk jij niet goed, volgens mij zit het bij beiden rond/net na de 12,000 toeren...

Verder, ERG opmerkelijk en vreemd, inderdaad..
 
Als de GSX-R750 op de ene (dyno) bank 122 geeft en een dag later op een (tovami) bank 129 geeft dan is toch eigenlijk het einde zoek ..........

Hans,

Testbanken zoals dyno´s, jaros´ ets is allemaal "goedkoop" spul.
De onderlinge verschillen van de banken worden o.a. bepaald door volgende factoren:
- nauwkeurigheid krachtsensor
- manier van krachtinleiding
- lagerverliezen
- mechanisch concept van de rem en aandrijfrol
- nauwkeurigheid meetversterker
- A/D conversie
- mogelijkheid temperatuurcompensaties door te voeren
en er zijn nog meer zaken, maar dan wordt het lijstje te lang.

In de Jaros en Dyno banken heb ik krachtsensoren gezien (S-vormige opnemers) die eigenlijk niet geschikt zijn voor dit werk: hun resonantiefrequentie ligt veels te laag.

Als je dan ook nog eens een gebruiker hebt die geen verstand heeft van meettechniek en rekstrooktechnologie dan is het heel makkelijk om waardeloze metingen te produceren.

Dan nog het onderhoud. De meesten weten niet eens of hun krachtsensor nog wel binnen spec´s ligt. Die banken hebben namelijk geen faciliteiten om zelf te verifieren/calibreren. Oftewel heeft een sensor ooit een optater gehad (wat goed kan) en is het "nulsignaal" verlopen of de lineariteit veranderd dan is dat niet controleerbaar.

Dan de aandrijfrol. De motor wordt vastgesjord met een niet gedefinieerde/gecontroleerde kracht. Een goede bank zou een "sjorsysteem" moeten hebben dat bij elke meting het wiel met dezelfde kracht op de bank drukt. Zodoende elimineer je de afwijking t.g.v. verschillen in doorslippen.

Ik kan jouw motor op een bank zetten, een eerste uitdraai maken. Daarna geef ik je 10 bakken koffie, doe net of ik je motor heb afgesteld (terwijl ik gewoon wat parametertjes aan de bank heb gewijzegd) en geef je daarna de "run-after" waar je ineens 10pk meer mee hebt. Geen probleem.

Wat er zou moeten gebeuren in motorland is volgende: De banken zouden een jaarlijkse calibatie moeten ondergaan door een onafhankelijke instantie, bijvoorbeeld "calibra, nmi, etc.....".
Tevens zouden ze verplicht moeten worden bij elke meting de "specificaties" en "calibratiegegevens" van hun bank bij te voegen en de datum van laatste calibratie. (net zoiets als het ijkwezen voor ijkwaardige weegapplicaties)

Het hele dyno en jarosgebeuren is een commercieel succes. Er wordt ingespeeld op de naieviteit en pk geilheid van onbenullen die beter zijn in het lullen over pk´s dan het gebruik ervan.

Ik ken de wereld goed, werk er namelijk in.
 
Laatst bewerkt:

Maak me gek !!!! :P
Testbanken zoals dyno´s, jaros´ ets is allemaal "goedkoop" spul.
De onderlinge verschillen van de banken worden o.a. bepaald door volgende factoren:
- nauwkeurigheid krachtsensor
- manier van krachtinleiding
- lagerverliezen
- mechanisch concept van de rem en aandrijfrol
- nauwkeurigheid meetversterker
- A/D conversie
- mogelijkheid temperatuurcompensaties door te voeren
en er zijn nog meer zaken, maar dan wordt het lijstje te lang.

In de Jaros en Dyno banken heb ik krachtsensoren gezien (S-vormige opnemers) die eigenlijk niet geschikt zijn voor dit werk: hun resonantiefrequentie ligt veels te laag.

Als je dan ook nog eens een gebruiker hebt die geen verstand heeft van meettechniek en rekstrooktechnologie dan is het heel makkelijk om waardeloze metingen te produceren.

Dan nog het onderhoud. De meesten weten niet eens of hun krachtsensor nog wel binnen spec´s ligt. Die banken hebben namelijk geen faciliteiten om zelf te verifieren/calibreren. Oftewel heeft een sensor ooit een optater gehad (wat goed kan) en is het "nulsignaal" verlopen of de lineariteit veranderd dan is dat niet controleerbaar.

Dan de aandrijfrol. De motor wordt vastgesjord met een niet gedefinieerde/gecontroleerde kracht. Een goede bank zou een "sjorsysteem" moeten hebben dat bij elke meting het wiel met dezelfde kracht op de bank drukt. Zodoende elimineer je de afwijking t.g.v. verschillen in doorslippen.

Het hele dyno en jarosgebeuren is een commercieel succes. Er wordt ingespeeld op de naieviteit van onbenullen die beter over pk´s kunnen lullen dan dat ze ermee kunnen rijden.

Ik kan jouw motor op een bank zetten, een eerste uitdraai maken. Daarna geef ik je 10 bakken koffie, doe net of ik je motor heb afgesteld (terwijl ik gewoon wat parametertjes aan de bank heb gewijzegd) en geef je daarna de "run-after" waar je ineens 10pk meer mee hebt. Geen probleem.

Wat er zou moeten gebeuren in motorland is volgende: De banken zouden een jaarlijkse calibatie moeten ondergaan door een onafhankelijke instantie, bijvoorbeeld "calibra, nmi, etc.....".
Tevens zouden ze verplicht moeten worden bij elke meting de "specificaties" en "calibratiegegevens" van hun bank bij te voegen en de datum van laatste calibratie. (net zoiets als het ijkwezen voor ijkwaardige weegapplicaties)

Het hele dyno en jarosgebeuren is een commercieel succes. Er wordt ingespeeld op de naieviteit en pk geilheid van onbenullen die beter zijn in het lullen over pk´s dan het gebruik ervan.

Ik ken de wereld goed, werk er namelijk in.
 
maar wat zijn wel de juiste banken en waar zijn die te vinden ?
nou heb ik wel een idee waar ik heen kan als ik echt wat af moet laten stellen maar toch is het wel leuk om te weten wat dan wel de juiste apparatuur is
 
maar wat zijn wel de juiste banken en waar zijn die te vinden ?
nou heb ik wel een idee waar ik heen kan als ik echt wat af moet laten stellen maar toch is het wel leuk om te weten wat dan wel de juiste apparatuur is

Kijk dat is dus het probleem. Er is geen controle op de kwaliteit van de diverse banken in het land. Het komt erop neer dat je iemand moet vinden die
a) enig verstand heeft van meettechniek
b) je kunt vertrouwen
Daarna alleen waarde hechten aan de relatieve verschillen "voor" en "na" tuning.
 
Kijk dat is dus het probleem. Er is geen controle op de kwaliteit van de diverse banken in het land. Het komt erop neer dat je iemand moet vinden die
a) enig verstand heeft van meettechniek
b) je kunt vertrouwen
Daarna alleen waarde hechten aan de relatieve verschillen "voor" en "na" tuning.

Mn Hayabusa hebben ze op de bank gehad bij Nimag bv

dat is de nederlandse importeur van Suzuki (stond er namelijk met een storing)

ben er zelf niet geweest maar denk je dat die bank wel goed is?
 
Mn Hayabusa hebben ze op de bank gehad bij Nimag bv

dat is de nederlandse importeur van Suzuki (stond er namelijk met een storing)

ben er zelf niet geweest maar denk je dat die bank wel goed is?

Ik weet niet welke banken in NL wel/niet goed zijn. Daar gaat veel tijd in zitten om dat uit te zoeken. (ben je een paar uur mee bezig en je hebt calibatiefaciliteiten/tools nodig).
Je kunt ´m vragen of ie specificaties van de bank op papier heeft staan.
Of maak eens een praatje. Vraag eens of ie de bank wel eens laat calibreren. Zo ja, dan moet ie een rapport hebben. Zo nee, kun je een vraagteken stellen bij de nauwkeurigheid. Stel je voor hij heeft die bank 5 jaar en er is nooit iets gecalibreerd. Ga er dan maar vanuit dat die bank met gemak 5-10% is gaan afwijken tov toen ie nieuw was.

Nogmaals: vergelijk geen vermogenskrommes van motoren die op verschillende banken hebben gestaan. Ga alleen uit van "voor" en "na" op dezelfde bank.
Dat is het enige wat je kunt doen.

Eigenlijk is het de reinste diefstal. Koop je voor 1 Euro appels dan moet de prijs gebaseerd zijn op het gewogen gewicht op een ijkwaardige weegschaal.
(die jaarlijks een calibratie ondergaat)
Maar laat je voor honderden Euro´s je fiets afstellen gebeurt dat op een bank waar geen enkel controleprocedur´s/instanties aan verbonden zijn.
 
het hangt er ook vanaf hoe je hem heb ingereden ik heb ook een 2004 gsxr 750 had 133 aw pk , na 100 km op de teller is die van mij opengegaan vol tot de begrenzer al die bullshit over inrijden klopt van geen kant grtz
 
Kijk dat is dus het probleem. Er is geen controle op de kwaliteit van de diverse banken in het land. Het komt erop neer dat je iemand moet vinden die
a) enig verstand heeft van meettechniek
b) je kunt vertrouwen
Daarna alleen waarde hechten aan de relatieve verschillen "voor" en "na" tuning.

Precies, als je erbij blijft valt er weinig te 'tunen' aan de software tussen de voor en na meting ;) .

Is dat mogelijke verlopen van meetafwijking random of wijkt hij meestal naar boven af? De Dynamometer 260i van Hans is in elk geval gloednieuw en als importeur houdt ie hem vast wel up-to-date, ik ga ervan uit dat hij ook wel wat van de techniek weet want hij verkoopt als importeur natuurlijk ook onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn...

full
 
Dusss, als je gaat tunen altijd dezelfde bank gebruiken. Het lijkt me niet zo belangerijk wat de absolute waarde is, maar meer wat er gebeurd bij een andere uitlaatje enzo, dat je kan zien of het het beter of slechter wordt.


Als je een beunhaas hebt als tuner (zo een die race's van jouw centen en elllende (zegt VHS tuning iemand wat :( ))
Dan kan hij zijn slechte tuningswerk aardig verbloemen door wat software aanpassingen :X .
Ik zeg niet dat het gebeurd , maar het KAN .
 
Terug
Bovenaan Onderaan