Remschijven laten laseren

chezzmo

Rookie
26 mrt 2003
23
0
uithoorn
Ik heb een paar vraagjes over het zelf (laten) maken van remschijven.

Wat voor materiaal kan je het beste gebruiken?
Wat zijn nou de voor/nadelen van "dichte" schijven met alleen groeven voor de afvoer van remstof?
Weet iemand toevallig een bedrijf waar ik dit zo kan laten maken ?
 
neem eens contact op met een fabrikant ,vraag om een rondleiding ofzo.
Ik zou het niet weten. Maar dat zijn wel hi-tech middeltjes denk ik zo. Het vervaardigen en verwerken tot remblokjes heb je ook allerlei ovens en autoclaven nodig. Dus als je zelf goede remblokjes wilt maken kost je dat z`on 500.000 euro aan investeringskosten. (hee ,maar je kan dan gelijk de markt op.)
 
Mag ik vragen waarom je schijven zelf zou willen laten maken? Aangezien gewone serieproductie-schijven als schreeuwend duur zijn wil ik zelfs niet weten wat dat gaat kosten...
 
geen idee of je ze zelf kan (laten ) maken, maar wel waar de gaatjes voor zijn. Ik heb me laten vertellen dat die er in zitten om bij nattigheid de boel sneller droog te remmen.
Veelal oudere motoren hebben gewone "dichte" schijven, dus het kan wel . . .
 
ik wil zelf schijven maken voor mijn scootertje, ik wil namelijk een zwevende schijf hebben en die zijn niet te koop.
Verder vind ik het gewoon leuk om zoveel mogelijk custom onderdelen te hebben :)
 
Morgen heb ik een adres voor je. DXF aanleveren en klaar. Kost geen reet overigens. Materiaal wordt dan wel standaard RVS-plaatmateriaal en je moet even wachten tot ze een plaat gaan "nesten" van jouw gewenste dikte.

DXF kan ik eventueel maken.
 
Inderdaad de perforatie is hoofdzakelijk om sneller water te laten afvoeren.
Ik heb zelf ook een aantal achterremschijven laten laseren. Dit heb ik laten doen bij een lasersnijbedrijf waar mijn zeer gewaardeerde echtgenote werkt.
Maar ben je niet bezig het wiel opnieuw uit te vinden? Zwevende schijven (ook in kleinere diameters) zijn volop te koop hoor ?
 
Er bestaan zwevende achterremschijven, formaat scooter. Alleen een ring draaien zodat de schijf op de velg gebout kan worden en de klauw pasmaken en klaar is Cees...

Eventueel een remklauwadaptertje en klaar. Lijkt mij ook. Remschijfmateriaal is niet eenvoudig vanwege de wrijvingscoefficient e.d. Ik zou ook lekker bestaande pas maken. Bovendien zijn er kitjes te koop om van vaste, zwevende schijven te maken met busjes.
 
Mag ik vragen waarom je schijven zelf zou willen laten maken? Aangezien gewone serieproductie-schijven als schreeuwend duur zijn wil ik zelfs niet weten wat dat gaat kosten...


Je moet iemand kennen die aan een cnc lasersnijmachine staat
Kosten van de schijven ongeveer 30 Euro per 2voor 1 achter .
Ik heb een neef..... ex duc rijder heeft
dit mij al aan geboden om ze te maken voor mijn Suzuki.
Ben ook nog op zoek naar de materiaal structuur van de schijven...
Wie kan mij de informatie verschaffen ..........
 
Laatst bewerkt:
Heeej als dit iets is wil ik ook wel,
die krengen zijn stervens duur en ik heb eigenlijks wel zo een beetje nieuwe nodig,
heel mischien kan ik ze op mijn school laten maken, maar dan moet ik wel materiaal en alles weten en kijken of ik daar aan kan komen.
 
Tekening(formaat) van de contouren welke de laser moet volgen. DXF is het formaat dat door vrijwel alle machines en tekenprogramma's gelezen kan worden.

Denk zelf dat je schijven niet zomaar uit een of andere plaat kunt halen. Er zullen dan beslist spanningen in zitten (in een plaat ja) die na verhitten (remmen) hun rol zullen gaan spelen (krom trekken).
Ze zijn ook niet voor niks zo duur.

Nog iets: wil je twee schijven laten laseren van een speciaal materiaal dan moet je dus wel een hele plaat kopen van minimaal 1 bij 2 mtr.
 
Ik dacht te weten dat de dikte van de schijf en voertuig snelheid de materiaalsoort bepalen. Voor autos zijn de meeste schijven van goedkopere staalsoorten. Duurdere uitvoeringen zijn van gesinterd materiaal of keramiek.
Maar voor een scooter moet het voldoende zijn om een "gewone" RVS schijf te maken.(estetisch oogpunt)
Als je eenmaal een tekening/mal hebt is een elke volgende scijf zo na te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan