Tips voor een tanktas

Beaker

MF'er
12 mrt 2004
104
0
Den Haag
Leute,

met de vakantie voor de deur en de milde hoop in mijn achterhoofd dat mijn Yamaha echt ooit wel eens fatsoenlijk zal kunnen rijden, zit ik te denken over de aanschaf van een tanktas, en daarom wil ik een beroep doen op jullie ervaringen voor tips:

- Wat is beter: magnetisch of met banden (motor = Yamaha XJ-600s)?
- Hoeveel kun je kwijt in een tanktas? 2 onderbroeken en een tandenborstel of past er wel wat meer in?
- Past er uberhaupt een fatsoenlijke tanktas op een XJ-600 :)
- Iemand ervaringen met een tanktas annex rugzak: hoe is het draagcomfort als rugzak?
- Zijn er tanktassen die bijvoorbeeld moeilijk te verwijderen zijn bij het tanken?

Bedankt voor de info, groeten.
 
Ik heb heel goede ervaringen met een tanktas met magneten. Heb je wel een metalen tank trouwens? Mijn Pan niet dus, de voorganger (Deauville) wel. Door een tas te nemen die uit meerdere delen bestaat kun je er van alles mee en bovendien veel spullen meenemen. Als ik mijn tas helemaal uitrits wordt hij zo hoog dat ik mijn instrumentarium amper nog kan zien. Let wel op dus. Op de Pan heb ik geen tas nodig omdat ik erg veel kofferruimte heb. Ervaring met een XJ heb ik (helaas?) niet.
 
Een transparant plastic mapje erop om onderweg kaart te lezen is een must. Liefst een verdieping opritsbaar en een tanktas is handig om alle dingen in te doen die je tijdens het reizen gebruikt: fototoestel, pakjes drinken, zonnebril, portemonnee, paspoort, WC papier, doekjes voor vizier, appeltje. Past allemaal.
 
Een transparant plastic mapje erop om onderweg kaart te lezen is een must. Liefst een verdieping opritsbaar en een tanktas is handig om alle dingen in te doen die je tijdens het reizen gebruikt: fototoestel, pakjes drinken, zonnebril, portemonnee, paspoort, WC papier, doekjes voor vizier, appeltje. Past allemaal.

:^

Maar geen digitaal toestel in je magneet tanktas. Een analoog toestel is op vakantie toch veel makkelijker.
 
Een transparant plastic mapje erop om onderweg kaart te lezen is een must. Liefst een verdieping opritsbaar en een tanktas is handig om alle dingen in te doen die je tijdens het reizen gebruikt: fototoestel, pakjes drinken, zonnebril, portemonnee, paspoort, WC papier, doekjes voor vizier, appeltje. Past allemaal.
:^ Boeken, slot, jiffysteuntje, regenpak etc.
 
de man van de motorzaak rade aan om boekelon (ofzo: dat spul wat je als kaft om een boek plakt) op de tank te plakken, dan krast het niet. heb in het verleden vooral met vakantie mijn tank aardig verpest (zand onder de tanktas, schuiven geeft dan mooie krasjes). Dat kan je na de vakantie er zo weer afspuiten met een hoge drukspuit. ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar nu ik een nieuwere motor heb ga ik dat zeker een keer testen.

Verder kan er best veel in een tanktas; ik heb meestal gereedschap, ketting spray, gasstel + koffie + termoskan (voor de koffie), toilet artikelen, camera, vervangings tshirt en een handdoek in de tanktas.

heb mijn tanktas 10 jaar geleden gekocht (70 mark geloof ik), is nog steeds prima, werkt met magneten.
 
de man van de motorzaak rade aan om boekelon (ofzo: dat spul wat je als kaft om een boek plakt) op de tank te plakken, dan krast het niet. heb in het verleden vooral met vakantie mijn tank aardig verpest (zand onder de tanktas, schuiven geeft dan mooie krasjes). Dat kan je na de vakantie er zo weer afspuiten met een hoge drukspuit. ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar nu ik een nieuwere motor heb ga ik dat zeker een keer testen.

Aha, je bedoelt boeklon, dat is inderdaad om boeken mee te kaften, maar dat lijkt me heel moeilijk verwijderbaar (maar misschien gaat het met warm water inderdaad prima). Er bestaat ook van dat speciale zwarte tape (stage tape) dat men in de toneelwereld en zo gebruikt om allerlei dingen vast te tapen. Het voordeel daarvan is dat het enorm goed plakt, maar ook vrij makkelijk weer loslaat. Ik weet alleen niet of het plakkerig residu achterlaat. Eigenlijk moet je van dat spul hebben wat voor bus- en taxibestickering wordt gebruikt: dat plakt best goed en is met een fohn zonder probleem weer te verwijderen.

Bedankt voor de tips voor zover, ik zal de naam Harro onthouden.
 
Ik heb ooit eens de goedkoopste gekocht die ze hadden liggen (ik geloof bij Safe, iets van 40 euro), en dat ding bevalt prima op mijn Diversion.
Het merk is Shinyo, er zit een kaartenvak bovenop en hij is uitritsbaar. Hij is magnetisch, maar er zit ook 1 bandje aan voor aan je balhoofd. Alleen als de tas helemaal vol is met zwaar spul (cyclelock, gereedschap en zo) schuift het een beetje als ik 'm alleen met magneten vast heb zitten, en dan ook nog alleen boven de 150 met veel zijwind.
Een nadeel: als de tas is uitgeritst, en helemaal vol, dan kan ik de tellers niet zien. Dan moet ik echt even plat op de tas gaan liggen om te kunnen zien hoe hard ik rij.
Hij is niet bruikbaar als rugzak, maar ik hou toch niet van rugzakken op de motor.
 
:^

Maar geen digitaal toestel in je magneet tanktas. Een analoog toestel is op vakantie toch veel makkelijker.
Wrom nie :? Waarom zou een digitaal toestel last hebben van die magneten (althans, dat suggereer je ;) )

En waarom is een analoog toestel makkelijker? Ik denk dat jij meer en grotere geheugenkaartjes moet kopen als dat het probleem is :X O-)


edit: oh ja, over de tanktas.... ik heb er één met 3 verdiepingen, de onderste is alleen een kaartleesmap. Kan ze ook als rugzak gebruiken, maar je moet er niet mee willen hiken. Tis niet meer dan makkelijk, maar zeker geen "echte" rugtas.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een bagstar erop zitten,zeer tevreden ermee en er kan genoeg in voor een weekie weg.
 
Wrom nie :? Waarom zou een digitaal toestel last hebben van die magneten (althans, dat suggereer je ;) )

De geheugenkaarten van een digitaal toestel werken met magnetische opslag, net als een harde schijf en een pinpas. Het is dan niet handig om zo'n ding te bewaren op een plek met een sterk magneetveld, want dan loop je een zeer groot risico om alle gegevens kwijt te zijn. Geldt ook voor pinpassen, dus kijk uit waar je die neerlegt, in geen geval neerleggen bij luidsprekers, tenzij ze afgeschermd zijn.

Op de universiteit moest ik wel eens een practicum programmeren begeleiden, waarbij de opdrachten op floppy werden ingeleverd. Er waren destijds zo'n 85 deelnemers. Omdat ik (en de anderen) geen zin hadden om 85 floppies elke keer te formatteren, gingen we naar het magnetenlab om daar met een flinke elektromagneet die floppen in 1x allemaal te wissen. Werkt uitstekend!

Trouwens, digitale camera's moeten regelmatig aan de oplader - de mijne na ongeveer 55 foto's. En omdat je dankzij de grote geheugenkaarten van tegenwoordig zoveel foto's kan maken als je wilt, maak je makkelijk heel veel foto's op een dag en moet de batterij dus vaak in de lader. Het is knap vervelend als je nog even die leuke foto wil maken maar de batterij is net leeg.

Groeten!
 
Laatst bewerkt:
Heb al jaren een IXS tanktas. Bevalt prima! :}
Heb bewust gekozen voor eentje die je kunt ritsen: dus geen losse gedeelten.
Als ik dus na het werk nog wat boodschappen wil doen, kan ik zo een rits
openen en heb ik meer ruimte. Ook makkelijk voor op vakantie, als je onverhoops
iets meer mee wilt nemen dan gepland. O-)

De tas heeft magneten met een extra bevestiging voor om het balhoofd.
Ik heb deze standaard vast, omdat ik niet het risico wil hebben, dat ik 'm
onderweg verlies.

Idd niet al te veel erin doen, anders kun je je indtrumentarium niet meer zien.

Er zijn versies die gebruikt kunnen worden als rugzak, maar daar heb ik niet voor
gekozen. Lijkt me niet fijn dragen. Aan die van mij zit gewoon een handvat en de
zijflappen kunnen mbv klittenband vastgezet worden tijdens het dragen. Makkelijk!

Een plastic gedeelte is idd. een " must" voor een routekaart.

En tot slot nog de tip ter bescherming van je tank: leg er een zeemleer onder.
Heel makkelijk en het beschermd prima. En kan ook nog goed tegen water. ;)

Oh ja, misschien makkelijk om erbij te vertellen: ik heb een Honda NTV650. *D
 
Ik heb zelf een bagstar erop zitten,zeer tevreden ermee en er kan genoeg in voor een weekie weg.
:^

Het tankdek bescherm de lak tegen krassen (en je knieën tegen de kou van een volle tank benzine 8-) ). En je kan 'm in de kleur van de motor bestellen.

De tas zelf is afneembaar en uitwisselbaar en in allerlei formaten leverbaar.
 
Op dit moment leuke aanbieding bij motoport.. magnetisch, transparant kaartvak bovenop en in 2 volumes te gebruiken.. Kosten: 35 euri
 
De geheugenkaarten van een digitaal toestel werken met magnetische opslag, net als een harde schijf en een pinpas. Het is dan niet handig om zo'n ding te bewaren op een plek met een sterk magneetveld, want dan loop je een zeer groot risico om alle gegevens kwijt te zijn. Geldt ook voor pinpassen, dus kijk uit waar je die neerlegt, in geen geval neerleggen bij luidsprekers, tenzij ze afgeschermd zijn.

Op de universiteit moest ik wel eens een practicum programmeren begeleiden, waarbij de opdrachten op floppy werden ingeleverd. Er waren destijds zo'n 85 deelnemers. Omdat ik (en de anderen) geen zin hadden om 85 floppies elke keer te formatteren, gingen we naar het magnetenlab om daar met een flinke elektromagneet die floppen in 1x allemaal te wissen. Werkt uitstekend!

Trouwens, digitale camera's moeten regelmatig aan de oplader - de mijne na ongeveer 55 foto's. En omdat je dankzij de grote geheugenkaarten van tegenwoordig zoveel foto's kan maken als je wilt, maak je makkelijk heel veel foto's op een dag en moet de batterij dus vaak in de lader. Het is knap vervelend als je nog even die leuke foto wil maken maar de batterij is net leeg.

Groeten!

Een floppy is vele malen gevoeliger voor magnetisme dan het geheugen van een dig. camera :Z

Ik heb de mijne meerdere keren een hele dag in m'n tanktas gehad, zonder problemen. Volgens mij zijn de soort magneten en de sterkte ervan ook niet echt toereikend om van invloed te zijn. Voor pinpassen is het overigens een ander verhaal!

Op een speaker of TV leggen zou ik inderdaad ook niet snel doen.

Voor de batterijen geldt hetzelfde als het geheugen: gewoon meer van meenemen :X ;)
 
ik zou alleen wat zwaardere dingen in de tanktas doen ivm de gewicht verdeling .
Ik heb zelf een tanktas die je kan uitritsen en die heeft 2 kleine vakjes aan de zijkant voor fototoestel en wat kleingeld voor tolwegen.
Het is een magneet tas met een balhoofd riempje altijd vast valt ie der niet af bij het tanken.
Bij het tank verwijder ik niet de hele tas maar til gewoon de achterkant op werkt prima hoor .
Ik heb geen rugzak model ik heb er destijds wel naar staan kijken maar vond ze niet echt fijn zitten aan de tas die ik nu heb zit een handvat en de flappen kan je vast zetten met klittenband.
suc6 met uitzoeken en fijne vakantie.

Mzzl Muppet
 
Een floppy is vele malen gevoeliger voor magnetisme dan het geheugen van een dig. camera :Z

Ik heb de mijne meerdere keren een hele dag in m'n tanktas gehad, zonder problemen. Volgens mij zijn de soort magneten en de sterkte ervan ook niet echt toereikend om van invloed te zijn. Voor pinpassen is het overigens een ander verhaal!

Op een speaker of TV leggen zou ik inderdaad ook niet snel doen.

Voor de batterijen geldt hetzelfde als het geheugen: gewoon meer van meenemen :X ;)

Een geheugen kaartje van een digicam slaat de informatie helemaal niet magnetisch op maar electronisch en geheel zonder bewegende delen. Ongeveer zoals een EEProm. Deze is dus geheel niet gevoelig voor magneetvelden.
Dit in tegenstelling tot een floppy disk. Vergelijk dit maar met de tape van een bandrecorder. Het magnetiseerbare oppervlak wordt langs de lees/schrijfkop gehaald, die daardoor gemagnetiseerd wordt. Lezen gaat in principe met dezelfde kop, door het gemagnetiseerde materiaal er opnieuw langs te halen wordt er een miniem stroompje opgewekt.
 
Een geheugen kaartje van een digicam slaat de informatie helemaal niet magnetisch op maar electronisch en geheel zonder bewegende delen. Ongeveer zoals een EEProm. Deze is dus geheel niet gevoelig voor magneetvelden.
Dit in tegenstelling tot een floppy disk. Vergelijk dit maar met de tape van een bandrecorder. Het magnetiseerbare oppervlak wordt langs de lees/schrijfkop gehaald, die daardoor gemagnetiseerd wordt. Lezen gaat in principe met dezelfde kop, door het gemagnetiseerde materiaal er opnieuw langs te halen wordt er een miniem stroompje opgewekt.
Misschien wil je even uitleggen hoe "electronisch" werkt :?
Dan blijkt namelijk dat er wel degelijk iets van magnetisme wordt gebruikt ;) .

Hmmm.. Off-topic... Terug naar de tanktas.
 
Ik heb een Clover tanktas met zuignappen. Zit muurvast op mijn plastic tank. Niet al te groot en erg handig. Ik maak me dan ook niet druk over magnetiserendedingesen. ;)

[me]Pink weet niet of ze nog gemaakt worden[/me]
 
he book een xj600.
Heb een sportbag tanktas gekocht met onderplaat jaar geleden bij motoport. Kun je gelijk mooi als rugzak gebruiken. Heb er wel een antislip mat onder kocht (zo'n vierkante meter van dat zwarte spul daar je dan stuk uit kan knippen. Heb namelijk al wel krassie op me tank gekregen toen ik geen antislip gebruikte (onder aan tanktas kan toch wel eens wat zandkorrels gaan zitten. Maar zo'n matje eronder ideaal, is wel duur maar (iets van 15euro voor een vierkante meter) maar werkt super.
Maand geleden bij Louis zo'n set zadeltassen en rol gekocht in de aanbieding voor 59 euro. Werkt ook super!!! die kwaliteit/prijs verhouding heb je echt niet in nederland. Maar wel ook van dat antislip aan de zijkant doen!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan