nokkenas-ketting spannen??

kawa-max

Die hard MF'er
18 nov 2002
387
1
Helmond
Ik heb vorig jaar een nieuwe nokkenas-ketting + spanner laten monteren op mijn ZXR750 bj'91. Nu is het volgende het geval, met een koude motor rammelt dat ding nogal behoorlijk (net een stalen bak met knikkers erin, en dan maar schudden), als de motor op temperatuur is dat gerammel weg.
Het gaat hier over een automatische spanner, met zo'n veer erin (die is dus ook vernieuwd vorig jaar). Nu wil ik die spanner handmatig een klikje verder duwen, maar volgens het WPH moet je oppassen met een te hoge kettingspanning, kost je je spanner of ketting. Heeft iemand hier z'n (automatische) spanner al eens handmatig een tandje verder aangedrukt, en hoe kun je er voor waken dat je 'm niet te hard aanspand (=te veel tandjes te ver aandrukt) en heeft er al iemand schade door een te strak gespannen nokkneasketting.
Als ik het goed zie in het WPH moet ik aan de achterkant van de spanner het boutje eruit draaien, veertje eruit halen, schroevendraaier in het gaatje steken en de spanner een tandje verder duwen, veertje weer erin, moertje weer erin draaien en klaar is kees (kawa-max). Klopt dit??

Graag jullie ervaringen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe lang geleden heb je je carburateurs gesynchroniseerd?

Ik had vorig jaar een gare nokkenaskettingspanner EN niet synchrone carburateurs. De monteur die er aan moest gaan sleutelen was ervan overtuigd dat het blok volledig naar de kl#$@## was, zo slecht klonk het.

Je kan overigens de nokkenaskettingspanner wel een tandje naar binnen drukken maar als die er pas een jaar opzit, dan is dat vast niet de oplossing.


Luchtfilter schoonmaken, kleppen stellen, carburateurs synchroniseren (in die volgorde)
 
Ik heb al diverse Kawa's gehad en de laatste die hetzelfde probleem had was een GPZ 900.
De volgens mij meest veilige manier om de spanner een tandje verder te krijgen is niet om dat centrale boutje eruit te halen maar om de spanner zelf (de m6 boutjes waarmee hij op het cylinderblok geschroefd voorzichtig een paar slagen los te draaien.De hele spanner komt zo iets los (een millimeter of zo) en als je heel goed voelt en luistert dan hoor je hem een klikje geven ten teken dat ie 1 tandje strakker springt.
Op deze manier loop je nooit het risico dat je hem te strak gaat zetten en ook niet dat je ketting verspringt (met alle risico's van dien).
 
Hoe lang geleden heb je je carburateurs gesynchroniseerd?
volgorde)

Carbs zijn gesynchroniseerd met dezelfde beurt als het vernieuwen van distributie-ketting met spanner.
Ik heb dat toen in 1 keer laten doen, kleppen stellen, distributie-ketting en spanner vernieuwen, luchtfilter, carbs CO afstellen en synchroon zetten. Dat is nog maar zo'n 1500km geleden gebeurd, dus zou nog goed moeten zijn lijkt mij. Ik ben natuurlijk teruggegaan naar mijn dealert maar die zegt dat het koud rammelen geen kwaad kan, als de motor warm is zijn alle onderdelen een beetje uitgezet en staat de ketting wel mooi strak (of iig strak genoeg) ---> dan is íe ook wel netjes stil. Maar koud is het een tering-rammel. Ik vroeg mij dus of of ik dat spannertje 1 tandje strakker kon zetten en dan maar hopen dat de rammel dan weg is. Vandaar...
 
als je heel goed voelt en luistert dan hoor je hem een klikje geven ten teken dat ie 1 tandje strakker springt.

OK, en alsie dan toevallig iets meer verspringt ?
Je draait het zwikkie weer vast en voila ! ding naar de Kl0te.

ik zou eerder voor de centrale bout optie gaan.
Btw, check je kleppen ook ff, ja ik weet van die beurt, maar anyway ( if you want it done right, do it yourself)
 
Heb hier naast m'n toetsenbord twee gebroken boutjes liggen van m'n nokkenaskettingspanner.

De 1e keer dat ik het ding plaatste had ik de spanner ook niet helemaal aangedrukt.... Heel mooi, alle 4 stukkies zijn precies even lang!
 
OK, en alsie dan toevallig iets meer verspringt ?
Je draait het zwikkie weer vast en voila ! ding naar de Kl0te.

ik zou eerder voor de centrale bout optie gaan.
Btw, check je kleppen ook ff, ja ik weet van die beurt, maar anyway ( if you want it done right, do it yourself)
[/quote]

Als je goed leest dan zie je dat ik zeg om hem niet meer dan een millimeter los te draaien..........dus meer dan een tand verspringen KAN DAN HELEMAAL NIET! De vertanding is ongeveer per millimeter verdeelt.
Ik heb het persoonlijk denk ik al wel bij 50 verschillende kawa's zo gedaan en ze zijn dan weer stil, het probleem zit hem puur in de constructie van de spanner die eigenlijk gewoon in kleinere "stappen" zou moeten werken om er voor te zorgen dat je ketting altijd precies zonder speling rond gaat.
Bij de eerste Kawa die ik zelf ooit kocht is 3 keer de spanner onder garantie vervangen (op het moment van monteren is ie goed.........1000 kilometer later weer hetzelfde) tot ik er de balen van kreeg en zelf met de importeur contact opnam waar ik deze tip kreeg van de technische afdeling daar.
 
Ik heb zojuist nog eens een andere (ander dan mijn vaste dealer) kawa-dealer gebeld en gevraagd of ik mijn spanner één tandje verder kan duwen.
Dat kan dus, volgens hem is mijn geval er duidelijk een van dat de spanner eigenlijk nét tussen twee tandjes in staat. Moet dus een klein duwtje krijgen. dat moet dus vlgs hem via de centrale bout/veer. Meer tandjes verschuiven is vlgs hem moeilijk, dwz het kan eigenlijk niet fout. Er staat zoveel spanning op de ketting dat je de spanner behoorlijk hard moet induwen om meer als één tandje te verschuiven.
Een spanner die tussen twee tandjes instaat werd (ook door hem)wel vaker op deze manier geholpen, ik kon er ook even mee langs komen. Maar ja, ik heb zoiets van "ik wil alles zelf leren/doen, dus dit ook."
Ik kon ook gewoon afwachten, het probleem kon na en x-aantal ook weg zijn (tandje versprongen) en na nog meer km's weer terug zijn (weer tussen twee tandjes in).
Dat word dus hobby-en vanavond.
 
zoals je het wilde doen is de beste en veiligste optie, alleen dan kun je het vergemakkelijken door druk uit te oefenen op de spanner(eerst dop en veer verwijderen!) nu je motor starten(niet aan laten slaan!) je hoort nu 1 of 2 tikjes.
Het is een feit dat er altijd een strakker punt in je ketting zit, als je hem ronddraaid komt er vanzelf een punt dat iets losser staat.
Oefen niet teveel druk uit, alles is kapot te krijgen, het moet wel redelijk "soepel" gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist nog eens een andere (ander dan mijn vaste dealer) kawa-dealer gebeld en gevraagd of ik mijn spanner één tandje verder kan duwen.
Dat kan dus, volgens hem is mijn geval er duidelijk een van dat de spanner eigenlijk nét tussen twee tandjes in staat. Moet dus een klein duwtje krijgen. dat moet dus vlgs hem via de centrale bout/veer. Meer tandjes verschuiven is vlgs hem moeilijk, dwz het kan eigenlijk niet fout. Er staat zoveel spanning op de ketting dat je de spanner behoorlijk hard moet induwen om meer als één tandje te verschuiven.
Een spanner die tussen twee tandjes instaat werd (ook door hem)wel vaker op deze manier geholpen, ik kon er ook even mee langs komen. Maar ja, ik heb zoiets van "ik wil alles zelf leren/doen, dus dit ook."
Ik kon ook gewoon afwachten, het probleem kon na en x-aantal ook weg zijn (tandje versprongen) en na nog meer km's weer terug zijn (weer tussen twee tandjes in).
Dat word dus hobby-en vanavond.

Toch wil ik hier ff kort op reageren.
Stel jezelf eens de eenvoudige vraag: Waarom is hij bij koude motor rumoerig, en bij warme motor stil :?
Zijn constructeurs in japan dom genoeg om een constructiefout meer dan 10 jaar vol te houden :?

Antwoord:
Als je de afstand zou meten vanaf 't hart v/d krukas tot aan de onderzijde van de lagering van de nokkenas, is deze in koude toestand korter dan in warme toestand, dit komt gewoon door het uitzetten van het aluminium.
Hierdoor wordt de ketting dus gespannen, ook al zet de ketting ook uit bij temperatuursverhoging, maar een stuk minder dan het aluminium v/h blok.
In (sommige) spanners die met tandjes werken zit een kleine compensatie hiervoor in de voet van de drukstift.
Als je nu naar je dealer gaat die je ketting "ff netjes spant" dan zal hij de ketting bij een koude motor dus ook "strak" zetten, waardoor het ratelen idd minder wordt of zelfs weg gaat, de klant dus blij weer :]
MAAR......., als het motorblok warm wordt staat de ketting ineens wel heel errug strak, en dat hoor je niet '( in je motorblok is de ketting dus als een achterlijke aan je nokkenassen aan 't trekken wat de lagering niet écht ten goede komt. (gelukkig kan de gemiddelde motor hier nog wel redelijk goed tegen)
De ketting slijt door deze "spanmethode" natuurlijk ook een beetje sneller dan uiteindelijk de bedoeling was, en je spanner/geleideblad is van deze "behandeling" ook niet gediend, en slijt dus ook sneller.
Maar ja je kun als troost de motor "goedkoop" weer stil krijgen als het weer eens zover komt, alleen dat "goedkope" moet op een later tijdstip duur betaald worden :(
Als een dealer mij zo'n "reparatie" aanbiedt zal ik niks zeggen, en secuur technish werk elders laten doen, als ze verstand van motoren hebben, zouden ze dit óók MOETEN weten, een (misschien onwetend) goedkope reparatie aanbieden om later een grotere reparatie uit te moeten voeren lijkt me geen goede zet van een dealer.
 
Tsja...dat zet je aan het denken,niet?! ;)


al denk ik persoonlijk niet dat 1mm verdere indrukking zo'n extra zware belasting is op een hart-op-hart-afstand van twee assen van +/- 30 cm..
 
al denk ik persoonlijk niet dat 1mm verdere indrukking zo'n extra zware belasting is op een hart-op-hart-afstand van twee assen van +/- 30 cm..

Test: span eens een touwtje om je twee wijsvingers, en laat iemand dat touwtje 1 mm indrukken, zou je dat met je handen tegen kunnen houden :?
Tel bij een motorfiets hierbij nog op:
*een ketting geeft niks 'bij' tov een touwtje
*de uitzetting mbt temp. verhoging
*de centrifugaalkracht v/d ketting

ik denk persoonlijk det tripleXS zijn persoonlijke mening 'bij' moet stellen..... ;) )
 
Zijn constructeurs in japan dom genoeg om een constructiefout meer dan 10 jaar vol te houden

Het antwoord hierop is een volmondig JA van mij!

Voorbeelden? kawa dus met zijn kettingspanners, spanningsregelaars van Yamaha's die sneuvelen bij het leven (xv's v-maxen ed.), kettingspanners van cbr 600, startmotorperikelen van virago's, dat zijn zo maar een paar willekeurige..............als ik er meer moet noemen geef maar een gil! *D
 
Goed stel:
Hart-op-hart krukas - inlaatnokkenstok = 300mm
indrukking nu = 10mm
na verstelling = 11mm

Tanhoek = 10/300 (oud) of tanhoek = 11/300 (na verstelling)

Ik ben met je eens dat het een grotere lagerbelasting oplevert,maar pak nu eens voor de gein een zakJapannert en vergelijk je antwoorden eens met de onderstaande tabel:

full


ik pas lekker niets an! :P ;)
 
Ik heb zojuist nog eens een andere (ander dan mijn vaste dealer) kawa-dealer gebeld en gevraagd of ik mijn spanner één tandje verder kan duwen.
Dat kan dus, volgens hem is mijn geval er duidelijk een van dat de spanner eigenlijk nét tussen twee tandjes in staat. [knipknipgum]

Dat kan dus niet. De kettingspanner staat nooit tussen twee 'tandjes' in.

Zodra je je motor start duwt de ketting tegen de spanner, en die staat dan nix nie nergens tussen twee tandjes meer.
 
Goed stel:
Hart-op-hart krukas - inlaatnokkenstok = 300mm
indrukking nu = 10mm
na verstelling = 11mm

Tanhoek = 10/300 (oud) of tanhoek = 11/300 (na verstelling)

Ik ben met je eens dat het een grotere lagerbelasting oplevert,maar pak nu eens voor de gein een zakJapannert en vergelijk je antwoorden eens met de onderstaande tabel:

(Afbeelding)

ik pas lekker niets an! :P ;)

Ook ik kan wat bijleren, leg de grafiek eens ff netjes uit......, volgens mij wordt er ergens een denkfout gemaakt, maar om eerlijk te zeggen begrijp ik deze grafiek onvoldoende om goed te kunnen reageren.....
 
Zijn constructeurs in japan dom genoeg om een constructiefout meer dan 10 jaar vol te houden

Het antwoord hierop is een volmondig JA van mij!

Voorbeelden? kawa dus met zijn kettingspanners, spanningsregelaars van Yamaha's die sneuvelen bij het leven (xv's v-maxen ed.), kettingspanners van cbr 600, startmotorperikelen van virago's, dat zijn zo maar een paar willekeurige..............als ik er meer moet noemen geef maar een gil! *D

De kettingspanners van kawa zijn gemodificeerd naar (ja je leest 't goed) type's met de tandjes waar we 't hier over hebben, gewoon een goede spanner.
Spanningsregelaars van ieder merk sneuvelen meestal door montage van niet orginele onderdelen waaronder inbegrepen imitatie accu's (of doorrijden met slechte accu's) , ook extra belasting v/h boordnet wordt weleens vergeten, net zoals schoonhouden van de contacten.
Als deze zaakjes wél goed geregeld zijn, gaat je regelaar/dynamo zowat een motorleven lang mee
Kettingspanners cbr600 -> mee eens !! (wel nog onvoldoende ervaring met de 600rr omdat deze nog te nieuw zijn)
Startmotorperikelen van de virago zijn al vanaf ongeveer 1992 opgelost......

Noem er nog maar een paar op :+
 
Dat kan dus niet. De kettingspanner staat nooit tussen twee 'tandjes' in.

Zodra je je motor start duwt de ketting tegen de spanner, en die staat dan nix nie nergens tussen twee tandjes meer.
hier ben ik het eigenlijk wel en ook weer níet mee eens, bij een relatief laag toerental is er weinig cenrtrifugaalkracht v/d ketting, de veer v/d spanner wint 't hier zodat de kettingspannerdrukstift tussen de tandjes van de aanslagpal in beweegt.
Als het toerental toeneemt tot het punt waarbij de centrifugaalkracht v/d ketting de veerkracht v/d spanner overwint, ligt de spannerstift tegen de aanslagpal en dan pendeld de drukstift niet meer, waardoor jouw opmerking weer 100% van toepassing is.
 
Ik zal nog eens een poging wagen: de grootte van de indrukkracht (Findruk haaks op de ketting (de spanner dus) is de trekkracht in de ketting volgens: invtanhoek x Findruk.
Deze kracht is dus aanzienlijk groter (stelling van Pietje(Pythagoras)).
Alleen, het verschil van 1mm indrukking vindt je nauwelijks weer in de trekkracht.
De tabel laat je een verhouding zien bij diverse indrukkingen,en zoals je ziet zijn die verhoudingen klein (bij een kleine indrukking t.o.v. een grote hart-op-hart afstand tussen twee kettingwielen,omdat dan het hoekverschil verwaarloosbaar klein is)

Nogmaals: ik ben met je eens dat de lagerbelasting iets toeneemt,maar de ketting is vrij nieuw dus de rek is er nog niet uit...

Wat de spanningsregelaars/gelijkrichters betreft: goede schone contacten, een goede aarde van het kassie èn de juiste plek ervan (niet achter een zijklepje maar vol in de rijwind) scheelt indeed een hoop.
Dan kan zo'n ding een motorleven mee.
Oudere Yamma's waren echter wel beruchte REC/REG-vreters (ik heb in mijn 9-jarig XS 750 bezit er al drie versleten...,dit ondanks goede aarde etc.)

Verders toppie hoor, ik trek je niet in twijfel! ;)
 
Oké jongens, bedankt voor de reacties, het heeft een paar dagen moeten wachten maar ik kom zojuist uit mijn garage voor het vervangen van het veertje van mijn nokkenas-ketting spanner (dacht ik) maar......
Ik heb geen idee wat voor een spanner is gemonteerd bij mij, ik heb geen digi-cam en/of scanner, dus probeer ik het zo uit te leggen.
Volgens het wph zou een spanner gemonteerd moeten zijn die met twee boutjes M.6 tegen het blok aan zit gebout. Daar centraal tussenin zit ook (op een soort verhoging) een bout M.6 met daarachter de veer voor de spanner. Over zo'n spanner hebben we het hierboven in dit topic ook gehad, maar wat heb ik nou?????
Bij mij zit er een spanner, ook met twee M.6 boutjes tegen het blok, zover nog hetzelfde als in het wph. Alleen die verhoging waar de centrale bout in zou moeten zitten is er niet. Ook geen centrale bout! Bij mij zit er een soort spanner (met overal dezelfde dikte)van ±12mm dik (±18mm breed en 45mm hoog) met twee boutjes tegen het blok, en het enige wat er in/aan deze spanner zit is een boutje M.5, dit zit wel centraal tussen de twee andere boutjes in, maar zit in de zijkant van de spanner. Draai ik dit boutje M.5 eruit zit er geen veertje achter maar een rubberen O-ringetje. Dit boutje is ook maar 8mm lang. Je zou zeggen, een O-ringetje duidt op olie, maar dat komt er niet uit als ik het boutje eruit draai.
Kan iemand mij vertellen wat voor een spanner dit is (hydraulisch????), iig niet dezelfde als in het wph staat, en is dit de modificatie van kawa waar P.Ritzen het over had.
Ik heb dat veertje voor mijn spanner zo besteld bij de kawa-boer zonder eerst te kijken wat er bij mij gemonteerd zit, maar ik ging er vanuit dat het plaatje in het wph wel zou kloppen.
Ideeën zijn zeer welkom.
 
Kijk, daar kunnen we wat mee :}
Ik heb een wph dat voor alle modellen (89->95) ZXR zou moeten gelden maar bij geen één model staat dit (mijn) type afgebeeld. Hoekanda, en hoe kom jij aan dit plaatje?? Maakt niet uit trouwens. Ik heb nu het gevoel dat ik met een verouderde spanner zit opgescheept, is dus minder goed denk ik. Kan ik mijn oude spanner zomaar vervangen door het type met een centrale bout en is dit een duur geintje?
 
Klopt, dit is nog een oud type spanner, deze werkt traploos en van het spiraalveertje wat erin zit wil nog weleens het haakje afbreken, met een behoorlijk ketting-geratel als gevolg.....

Ook moet ik nog ff reageren op tripleXS zijn uitleg, dit zal ik op een later tijdstip doen, ik ben blij dat hij niet zomaar alles als zoete koek slikt, en toch ook nadenkt, al ben ik het nu toch niet helemaal met hem eens.....

(oops, er is nog vlug ff een post tussen geglipt.......)
 
http://www.buykawasaki.com/Default.asp?
En dan bij parts diagram geloof ik maar dat vind je zelf vast wel, daar kun je je motortype invullen en dan krijg je fiches te zien.
Ik had ook een foto van een zelfgemaakte spanner maar het plaatje is te groot om hier te uploaden..........
Was gewoon een spanner met een bout er in met een contramoer er op om handmatig te kunnen spannen.
Vervangen voor een nieuw type is gewoon te doen.......wat ie nu precies kost weet ik niet (werk helaas niet bij een Kawa dealer)
 
Terug
Bovenaan Onderaan