Highsider met nieuwe achterband

Vampie

MF veteraan
8 mrt 2004
6.661
4
Philippines
;( vorige week nog gezegd aan de koffie tafel dat ik nog nooit ben gevallen zolang ik al motor rijd (7 jaar, alleen vergeten af te kloppen)
Vandaag nieuwe achterband laten monteren ( BT020) jaja de eerste 100 KM rustig aan, dat deed ik ook , maar na 200 meter bocht naar rechts licht gas erop en hup een vette highsider. De motor vol op zijn linkerkant geknald en ik met een hoge boog eroverheen. Gelukkig zonder kleerscheuren alleen verschrikkelijk balen natuurlijk. :(
Er stopte wel meteen een auto voor me maar ik schaamde mij kapot dus bedankte hem vriendelijk voor het stoppen en tilde mijn motor op en reed weg Ik zag thuis de schade pas : Tank, stuur, kuip,spiegel,steppies. Gelukkig goed verzekerd.

Zijn er meer mensen met deze ervaring , is die vette laag er niet gewoon met thinner ofzo af te halen? Ik reed echt niet als een gek die bocht door
 
Misschien ook afhankelijk van merk van het bandje. Ik heb 3 weken geleden nieuwe Metzeler ME55A Metronic achter erom laten gooien, maar na 75 km was het complete loopvlak verschoont van die vieze troep en kon ik 'm als vanouds door de bochten smijten (zover je dat dan kan doen met een K1100LT ;) ). Overigens gaat er morgen een nieuwe voorband omheen (ME33 Laser). Ben benieuwd hoeveel tijd die nodig heeft om zijn siliconen jasje eraf te gooien...
 
NA 100 km vind het nog steeds link om te raggen..met een nieuwe band

Die bt020 is in het midden wat harder..ik heb hem ook ..maar is verdomme al weer versleten....ligt gewoon aan mijn rijstijl..

de juiste vorm moet er nog inkomen... ;)
 
Ik vind het ook altijd doodeng hoor...
De laatste keer heb ik een licht schuurpapiertje meegenomen naar
de bandenhandel.
Eerst even op m,n gemak licht geschuurt,tot het vet ervan af was.
 
je kan nog 200 km rechtdoor rijden met je nieuwe band, maar als je dan een bochtje neemt val je nog steeds...
 
Bij het inrijden maken de km's toch niet zo veel uit als je ze maar langzaam steeds verder naar ut randje afrijdt. 300km rechtuit en dan vol de bocht in bv. lijkt me niet verstandig.

[edit] Uh wat Base al zei dus... ;) [/edit]
 
volgens mij, heeft het ook te maken met het goed op temperatuur komen van je band.. Hij moet ff het spul 'uitzweten' Ik heb er nu ook een BT 020 op laten zetten, en ben hem ook voorzichtig aan het inrijden..
 
Heb er vorige maand ook een BT020 op laten zetten. De eerste 200 a 300 kilometer beetje voor beetje scherper door de bocht. Ik heb geen enkele problemen gehad. Misschien lag er inderdaad wat op het wegdek.
 
Ik heb vorig jaar op mn rf'je de 020 dr onder laten zetten. Het was toen feb., regenachtig en waaierig. Ik heb het 1e ritje nou niet echt hele spectaculaire dingen meegemaakt, afgezien van hele kleine uitbrekingen achter. Tis idd heel rustig je band aftasten. Wat wil hij en wat wil hij nog niet.
 
ik rij altijd heeeeel rustig een ommetje en dan naar huis om de zijkanten te schuren
 
Heb er vorige maand ook een BT020 op laten zetten. De eerste 200 a 300 kilometer beetje voor beetje scherper door de bocht. Ik heb geen enkele problemen gehad. Misschien lag er inderdaad wat op het wegdek.

Pas in het begin vooral op in de regen met die band. Vond hem toch heel anders dan een pirelli die ouwe schroeveneters.. ;)
 
*zucht*


NIET SCHUREN , NIKS STAALBORSTEL ben je wel helemaal lekker??(En al helemaal geen alcoholische middelen op je band smeren, dat vind het rubber niet zo leuk |( )

Die banden hebben die troep niet alleen op de band maar ook dieper in het rubber.
Dit als gevolg van het produktieproces van de band.
Deze rommel kan er maar op 1 manier af/uit. Eruit rijden. Heeft weinig te maken met eraf slijten.
Als je 100Km rijd met zo'n band en ff goed de snelweg opgaat en even lekker stukkie hard rijdt(Niet de bochten natuurlijk) dan slingert die troep uit de band en van de band en is ie ingereden.

Als je de mogelijkheid hebt kan je het best ff duitsland in. Goed stukkie 200 rijden en klaar is de klus.
 
Heb er nu 100 km m'n BT019 voorband opzitten. Is nu al lekker ingereden, siliconen zooi is weg.
Dit door bochtjes rijden rustig op te bouwen. na 80 km paar keer klaverblad met opbouwende snelheid, en veel rondjes minirotonde met oplopende snelheid.
Achterband (BT010) ging bij mij net zo snel
 
altijd met een fluwelen handje rijden...
bandjes zijn bij mij na een kwartier rondgereden, gewoon rustig opbouwen.

:^

Heb net mijn voorband laten vernieuwen (ik moet velg+band er nog ff ondersleutelen). Heb even gevraagd wat de inlooptijd is van een band.
Reactie: "mwoah, met deze temperaturen... Effe een paar kilometer rustig aan bandje opwarmen en dan een zooi rotondes nemen om het vlak schoon te maken. Is het laagje er binnen no-time vanaf."
 
gewoon op een doekje wat remreiniger spuiten en vervolgens de band hiermee schoonmaken... dat doe ik altijd bij mijzelf en bij mijn coureur.. die rijdt 1 rondje de band in en kan dan meteen voluit... no problemo *D

ps. ga nooit in de regen rijden met een nieuwe band.. de eerste km's zijn levensgevaarlijk..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat spul is syliconen. Is iets waar ze de mal mee inspuiten alvorens het rubber erin te gieten. Het is een misverstand om te denken dat het OP de band zit en dat je het er met een schuurpapiertje kunt weghalen. is ook logisch.....want als je een krijtstreepje OP de band zet..is die met 100 meter al weg.

de reden dat je de eerste 100 (hou meestal 1 tank aan) rustig aan moet doen, is omdat die meuk IN de band zit en er moet uitzweten.

wat ik meestal doe met nieuwe banden is rustig naar een snelweg rijden....even 40 a 50 km blazen...en dan binnendoor via mooie bochies terug naar huis rijden. Langzaamaan steeds harder. Dan ben je binnen die ene tank benzine je schaamranden soms al bijna kwijt. *D
 
zodra ik mijn nieuwe bandjes heb laten monteren(BT020 op de Honda) maak ik ze thuis eerst schoon met ontvetter ff laten drogen en dan weer een keer met ontvetter ,geeen liters natuurlijk :) gewoon met een doekje .

Ik heb 2 weken terug een BT020 er onder laten leggen en heb gewoon gereden. Zo moeilijk is het niet hoor om eerst ff rustig aan te doen en dan wat bochten te nemen... :X

Al die kunstgrepen... |(
Rijden moet je, niets meer en niets minder... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan