Het Goldwing zijspan zelfbouw project

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Het zelfbouw project Goldwing zijspan begint enige vorm te krijgen, ik ben met de laatste dingen van het frame bezig, bevestigingspunten aan de motor en schoorstangen worden nu uitgemeten zodat ik die van de week kan gaan maken.
hiernaa kan het door een vakman afgelast worden en gespoten en kan ik aan de bak zelf beginnen.
full


verdere gegevens:
breedte van spiegel tot zijspanwiel =190 cm
zijspanwiel staat 280mm voor as van achterwiel
toespoor 10 a 20mm per meter instelbaar
wiel ophanging VW Golf met schijfrem.
wijze van wielophanging: in rubber scharnierbus
wijze van bevestiging aan motor achter: gaffel, voor: klembeugels,
2x schoorstangen: gaffels

alle wielen worden nog vervangen, motor: voor en achter 16 inch
zijspanwiel VW polo.

hebben jullie nog goede tips?
ik ben nog op zoek naar schoorstangen, kan sander vd Bergen leveren maar misschien zijn er nog alternatieven. Zelf maken kan ook maar wil graag gemakkelijk kunnen afstellen en dan moeten er tegengestelde draadeinden gedraaid worden.... gaat mij net iets te ver...vraagt om meer vakmanschap.
 
Hier nog een foto van het zijspanframe, het enigsinds afgekeken van EML, ook wat betreft de bevestigingen.

full


De bovenste bevestiging van de schokbreker komt als laatste dan wordt de rijhoogte definitief vastgesteld. Over het laatste mogen jullie meedenken.

zelf denk ik dat het span als geheel recht moet staan als er een persoon op de motor zit en de bak leeg is, veer van zijspan in laagste stand,
als bak beladen is met 100 Kilo moet veer van span in hoogste stand komen, dan moet de zaak ook ongeveer recht staan.

moto moet ten opzichte van span iets naar buiten staan (wielvlucht) om naar rechtstrekken te compenseren en zijspanwiel een toespoor van 20 a 30mm naar binnen
ter hoogte van voorwiel as, dit is wat ik allemaal gevonden heb op diverse sites.
 
Zet EML zijn spannen ook op kratjes Hertog Jan dan? :+

Ziet er goed uit, ben benieuwd naar het eindresultaat! Hou ons vooral op de hoogte zou ik zeggen :) .
 
Die kratjes zijn best handig tijdens het bepalen van de ophang punten, motor staat op bok en zijspanwiel op een baksteen, de grondspeling komt dan op ongeveer:

grondspeling=krat-30mm-baksteen
30mm veert de zaak ongeveer in.

in elk geval ligt de carterpan nog een stuk lager....

bij EML zullen ze toch wel een lasergestuurd uitlijn systeem hebben, maar als ze van lekker bier houden..... kies je voor Hertog Jan.
 
Ik ga hier maar even door vanaf de topic "Zijspan uitlijnen".

Over het afstellen van de vering: Ik zou inderdaad proberen steeds het zijspan zo recht mogelijk te laten staan, waarbij de voorspanning van de schokbreker de gewichtsvariaties moet compenseren.
Overigens, hoe breed wordt je combinatie (spoorbreedte) ?.
Hoe smaller, hoe eerder de bak omhoog komt, hoe breder, des te meer invloed heeft de bak op het stuurgedrag (groter frontaal opppervlak en grotere "arm" van de kracht die door de bak wordt uitgeoefend.

Ik kan wel eens door de eerder genoemde Motorrad-Gespanne katalogus bladeren om te kijken wat een beetje gangbare maat is als je wilt.

Nog een punt van overweging bij de plaatsing van het stoeltje is de hoeveelheid uitlaatgas in het zijspan. Uit meting blijkt dat dit op kan lopen tot ongezonde waarden (denk jij dat je bakkenist slaapt, is ie in coma van de uitlaatgassen). Dit is geen flauwekul overigens, vooral als je met kinderen in de bak rijdt zou een meting geen gek idee zijn. Ik vermoed dat een verder naar achteren geplaatste bak meer uitlaatgas IN de bak oplevert. De oude Pols voorzag zijn Guzzi indertijd al van een verlengstuk van aan de rechter uitlaat.
 
De spoorbreedte zou op ongeveer 131 cm uitkomen, dat is 6cm meer dan mijn huidige span met de CB550, de wielbasis van de GL1000 is ook iets langer dan van de CB zodat de verhoudinegn ongeveer gelijk bliven.
Wat de uitlaat gassen betreft overweeg ik om een 4 in 1 uitlaat te maken die links uitkomt, het is goed dat je het zegt dit is echt wel iets om rekening mee te houden. Had eigenlijk als reden om de ruimte tussen bak en motor beter te kunnen benutten voor bagage waarom ik de uitlaat wilde aanpassen, bovendien is de uitlaat die ik heb verchroomd en dat wil ik niet.... mijn span moet dirt proof worden, dus alu of RVS komt meer in de richting of hittebestendig zwart op staal.
 
vraagje, wat heb je als swing arm gebruikt?, ik ga binnenkort beginnen aan m'n onderstel en weet eigenlijk niet goed wat ik het beste kan gebruiken.

ziet er goed uit trouwens!!!!
gegroet
 
Zo, weer een kleine update, snel gaat het niet! ben ook nog met een verbouwing bezig dus moet mijn tijd een beetje verdelen.

Op de foto de achterste bevestiging, nog een beetje ruw maar zo wordt het. Voor heb ik geen gaffel maar een schets plaat die aan de buis wordt gelast en dan met twee U beugels aan het motor frame wordt bevestigd.
full


Volgende aflevering:
de schoorstangen zijn al in de maak!
 
Laatst bewerkt:
Zo, weer een kleine update, snel gaat het niet! ben ook nog met een verbouwing bezig dus moet mijn tijd een beetje verdelen.

Op de foto de achterste bevestiging, nog een beetje ruw maar zo wordt het. Voor heb ik geen gaffel maar een schets plaat die aan de buis wordt gelast en dan met twee U beugels aan het motor frame wordt bevestigd.
(Afbeelding)

Volgende aflevering:
de schoorstangen zijn al in de maak!


komt die hele lange plaat nu alleen aan die twee boutjes te hangen?
ben je dan niet bang dat hij gaat doorbuigen?
 
komt die hele lange plaat nu alleen aan die twee boutjes te hangen?
ben je dan niet bang dat hij gaat doorbuigen?

Hij is 8mm dik dus dat zal wel mee vallen
Ik overweeg trouwens wel om nog een bevestiging in het midden te maken.
 
Eens met bmwoman. En verder lijken me de opgelaste nokjes aan de bescheiden kant. Kan je daar niet een gaffelbout monteren en die aan de achterkant aan het frame bevestigen ?
 
bedankt voor de tips,

het is trouwens nog wel de bedoeling dat de zaak doorgelast wordt, dat laat ik op het laatst in een keer door een echte lasser doen.

De bevestiging aan de achterkant is haast niet mogelijk, het frame van de motor is daar dicht dus biedt weinig ruimte, Ik zal nog eens aan wat verstevigingen denken hoewel de twee plaatjes met 10mm dikte toch wel stevig genoeg lijken.
 
Kun je geen beugel kwijt achter de framebuis tussen de opgelaste nokkken en de achterste bevestiging van de schetsplaat, en die met bouten door de schetsplaat vastzetten ?
Dan heb je een derde ophangpunt vlakbij de plaats waar de kracht wordt opgenomen.
 
Dit is een oud topic, de laatste reply was meer dan 14 dagen geleden!

Dat weet ik OMA !!!!!

Het project is gestopt!
Oorzaak is aanschaf van een Guzzi span en de zeer slechte ervaringen met andere Goldwings (waterkoeling), met een GW op een lange reis gaan kan ernstige financiële risicos met zich mee brengen.

Het frame van de zijspan zal warschijnlijk aan de Guzzi komen omdat deze toch iets steviger is dan een Velorex, gebruik makend van de bestaande EZS aansluitingen is de aanbouw vrij simpel.

De Motor zelf heb ik nagenoeg kompleet en wordt een nieuw project:
Goldwing GL1000 caferacer.
 
Jammer dat het project gestopt is.
Een groter radiator zou het probleem met de waterkoeling waarschijnlijk oplossen.

Nog een tip voor je toekomstige laswerk. Het frame wordt dynamisch belast. Dat wil zeggen dat er steeds wisselende belasting/krachten op uitgeoefend worden.
Het is dan noodzakelijk om alle lassen volledig door te lassen. Dus geen hoeklas maar het materiaal geheel aangesloten, zonder dat er ergens een onderbreking is.

Gewone hoeklassen geven aanleiding tot scheurvorming in de las.

Gr,
Henk
 
Bedankt voor de tip, Het is de bedoeling dat de zaak even tijdelijk wordt vastgezet en aan het eind door een prof lasser wordt afgelast.
 
jaja, ik weet het dit is een oud topic,
maar wel een interessant!
zijn er nog meer van dit soort zelfbouw topics verloren gegaan, of weet iemand nog meer van dit soort topics of sites?
 
Terug
Bovenaan Onderaan