Weer even een verhaaltje
Ik was de vrijdag na hemelvaart aan het werk en toen ik naar huis wilde rijden dacht mijn 4-cilinder BMW ineens dat het een 2-cilinder geworden was. Gelukkig zit er in Badhoevedorp (waar mijn werk ook was) een goede BMW dealer. Meteen stonden er 3 monteurs bij om mij weer op weg te helpen (geweldige service, want het was al na sluitings tijd). Na een paar testjes dachten we in eerste instantie aan een verkeerd staande klep. En die monteur rekende me voor dat in combinatie met een grote beurt €60,- zou gaan kosten om het te fiksen. Dus ik zeg meteen ga je gang.
Maar ja, sommige mensen zit het altijd tegen, dus maandag kreeg ik een telefoontje dat mijn kleppen uitstekend afgesteld waren. Dus zijn conclusie was dat de koppakking er wel uit moest liggen. 3 en 4 hadden immers compressie maar 1 en 2 niet.
Weer even een klein rekensommetje later leerde me dat ik voor het enkel vervangen van een koppakking richting de €600,- mocht gaan denken. Ben ook maar een arme student, dus ik besloot het zelf te doen.
Kreeg meteen een aanhanger van die motorzaak mee en hoefde enkel voor een nieuwe koppakking te betalen (ja bij BMW weten ze wel wat klanten binding is )
En toen kon het grote BMW uit elkaar trekken beginnen
eerst de onderkuip eraf
zitten normaal deze paneeltjes
Toen de radiateur kap
Uitlaat eraf
Kleppen deksel
Carterdeksel en primaire ketting deksel
Te oordelen na de manier van montage, was alles er zo in de fabriek opgezet en verder nog nooit open geweest. Dus ik vond dit er erg goed uitzien
Ook kwam ik deze grappenmaker nog tegen, blijkt dus een uitwendige Torx te zijn, waar je eigenlijk enkel met een supergripdop, kracht op kan zetten. Gelukkig had ik die maat liggen, dus ging redelijk soepel
En daar was ie dan, de kop eraf.
En hier dan ook meteen het probleem in beeld.
Weet toch zeker dat het er meer zo uit moet zien
De kop heb ik ook weer bij die dealer in Badhoevedorp gebracht om te laten vlakken (was ook gratis trouwens) en die man had dus ook nog nooit gezien dat een koppaking er zo tussenuit geblazen was
Inmiddels zit de kop er weer op en zit het hele blok weer dicht en staat het er nu zo bij
Het enige wat een beetje jammer was, dat ik mijn draadboom even na liep en toen deze jongen tegen kwam. Duurde even voordat ik weer wist wat het was. Het is dus een censoor die aan het brandstofmanagment systeem doorgeeft hoeveel gas er gegeven word
Nu is het een kwestie van oliefilter vervangen en blok opnieuw voorzien van olie en koelvloeistof, kappies er weer op en gaan met die banaan.
.
Ik was de vrijdag na hemelvaart aan het werk en toen ik naar huis wilde rijden dacht mijn 4-cilinder BMW ineens dat het een 2-cilinder geworden was. Gelukkig zit er in Badhoevedorp (waar mijn werk ook was) een goede BMW dealer. Meteen stonden er 3 monteurs bij om mij weer op weg te helpen (geweldige service, want het was al na sluitings tijd). Na een paar testjes dachten we in eerste instantie aan een verkeerd staande klep. En die monteur rekende me voor dat in combinatie met een grote beurt €60,- zou gaan kosten om het te fiksen. Dus ik zeg meteen ga je gang.
Maar ja, sommige mensen zit het altijd tegen, dus maandag kreeg ik een telefoontje dat mijn kleppen uitstekend afgesteld waren. Dus zijn conclusie was dat de koppakking er wel uit moest liggen. 3 en 4 hadden immers compressie maar 1 en 2 niet.
Weer even een klein rekensommetje later leerde me dat ik voor het enkel vervangen van een koppakking richting de €600,- mocht gaan denken. Ben ook maar een arme student, dus ik besloot het zelf te doen.
Kreeg meteen een aanhanger van die motorzaak mee en hoefde enkel voor een nieuwe koppakking te betalen (ja bij BMW weten ze wel wat klanten binding is )
En toen kon het grote BMW uit elkaar trekken beginnen
eerst de onderkuip eraf
zitten normaal deze paneeltjes
Toen de radiateur kap
Uitlaat eraf
Kleppen deksel
Carterdeksel en primaire ketting deksel
Te oordelen na de manier van montage, was alles er zo in de fabriek opgezet en verder nog nooit open geweest. Dus ik vond dit er erg goed uitzien
Ook kwam ik deze grappenmaker nog tegen, blijkt dus een uitwendige Torx te zijn, waar je eigenlijk enkel met een supergripdop, kracht op kan zetten. Gelukkig had ik die maat liggen, dus ging redelijk soepel
En daar was ie dan, de kop eraf.
En hier dan ook meteen het probleem in beeld.
Weet toch zeker dat het er meer zo uit moet zien
De kop heb ik ook weer bij die dealer in Badhoevedorp gebracht om te laten vlakken (was ook gratis trouwens) en die man had dus ook nog nooit gezien dat een koppaking er zo tussenuit geblazen was
Inmiddels zit de kop er weer op en zit het hele blok weer dicht en staat het er nu zo bij
Het enige wat een beetje jammer was, dat ik mijn draadboom even na liep en toen deze jongen tegen kwam. Duurde even voordat ik weer wist wat het was. Het is dus een censoor die aan het brandstofmanagment systeem doorgeeft hoeveel gas er gegeven word
Nu is het een kwestie van oliefilter vervangen en blok opnieuw voorzien van olie en koelvloeistof, kappies er weer op en gaan met die banaan.
.