Koppakking uit K100 Brik geblazen

CB400F

de zwarte zwabberaar
Donateur
19 nov 2002
8.121
116
Velsen-Zuid
Weer even een verhaaltje

Ik was de vrijdag na hemelvaart aan het werk en toen ik naar huis wilde rijden dacht mijn 4-cilinder BMW ineens dat het een 2-cilinder geworden was. Gelukkig zit er in Badhoevedorp (waar mijn werk ook was) een goede BMW dealer. Meteen stonden er 3 monteurs bij om mij weer op weg te helpen (geweldige service, want het was al na sluitings tijd). Na een paar testjes dachten we in eerste instantie aan een verkeerd staande klep. En die monteur rekende me voor dat in combinatie met een grote beurt €60,- zou gaan kosten om het te fiksen. Dus ik zeg meteen ga je gang.
Maar ja, sommige mensen zit het altijd tegen, dus maandag kreeg ik een telefoontje dat mijn kleppen uitstekend afgesteld waren. Dus zijn conclusie was dat de koppakking er wel uit moest liggen. 3 en 4 hadden immers compressie maar 1 en 2 niet.
Weer even een klein rekensommetje later leerde me dat ik voor het enkel vervangen van een koppakking richting de €600,- mocht gaan denken. Ben ook maar een arme student, dus ik besloot het zelf te doen.
Kreeg meteen een aanhanger van die motorzaak mee en hoefde enkel voor een nieuwe koppakking te betalen (ja bij BMW weten ze wel wat klanten binding is ;) )


En toen kon het grote BMW uit elkaar trekken beginnen

eerst de onderkuip eraf
DSCF0003.sized.jpg


zitten normaal deze paneeltjes
DSCF0004_002.sized.jpg


Toen de radiateur kap
DSCF0005.sized.jpg


Uitlaat eraf
DSCF0008.sized.jpg


Kleppen deksel
DSCF0009.sized.jpg


Carterdeksel en primaire ketting deksel
DSCF0011.sized.jpg


Te oordelen na de manier van montage, was alles er zo in de fabriek opgezet en verder nog nooit open geweest. Dus ik vond dit er erg goed uitzien
DSCF0012.sized.jpg


Ook kwam ik deze grappenmaker nog tegen, blijkt dus een uitwendige Torx te zijn, waar je eigenlijk enkel met een supergripdop, kracht op kan zetten. Gelukkig had ik die maat liggen, dus ging redelijk soepel
DSCF0017.sized.jpg


En daar was ie dan, de kop eraf.
DSCF0018.sized.jpg


En hier dan ook meteen het probleem in beeld.
DSCF0019.sized.jpg


Weet toch zeker dat het er meer zo uit moet zien
DSCF0020.sized.jpg


De kop heb ik ook weer bij die dealer in Badhoevedorp gebracht om te laten vlakken (was ook gratis trouwens) en die man had dus ook nog nooit gezien dat een koppaking er zo tussenuit geblazen was
DSCF0021.sized.jpg



Inmiddels zit de kop er weer op en zit het hele blok weer dicht en staat het er nu zo bij
DSCF0022.sized.jpg


Het enige wat een beetje jammer was, dat ik mijn draadboom even na liep en toen deze jongen tegen kwam. Duurde even voordat ik weer wist wat het was. Het is dus een censoor die aan het brandstofmanagment systeem doorgeeft hoeveel gas er gegeven word
DSCF0023.sized.jpg


Nu is het een kwestie van oliefilter vervangen en blok opnieuw voorzien van olie en koelvloeistof, kappies er weer op en gaan met die banaan.
.
 
is het ook niet, maar was wel weer even flink zoeken waar die sensor ook alweer moest. (natuurlijk kon dat weer niet gemonteerd worden zonder het luchtverdelingshuis te demonteren)
 
Goh, mooie foto-serie. Dus die K-serie van BMW is erg "sleutel-vriendelijk". De kop kan er dankzij de ligging van het blok af, zonder het blok helemaal uit het frame te moeten demonteren. Hmmm, toch maar eens onthouden als ik weer eens aan een andere motor toe ben.
 
Goh, mooie foto-serie. Dus die K-serie van BMW is erg "sleutel-vriendelijk". De kop kan er dankzij de ligging van het blok af, zonder het blok helemaal uit het frame te moeten demonteren. Hmmm, toch maar eens onthouden als ik weer eens aan een andere motor toe ben.
koop dan maar een guzzi, dat is nog sleutel vriendelijker............... :)
 
Niet helemaal, het blok is wel degelijk een onderdeel van het frame. Hmm je kan het niet helemaal zien op de foto's, maar ik heb een steun onder het frame gemaakt en onder de rest van het blok (gewoon een stapel bakstenen) maar gaat verder redelijk gemakkelijk
 
tjonge dit zijn nog eens mooie presentaties van het sleutelwerk aan een brik :9

mooi werk :P

misschien dat aan die zijde een paar kopbouten niet met de juiste spanning vastzaten waardoor die pakking er zo uitgeblazen zou kunnen zijn??
 
Stoere job! Leuk blokkie, die nokkenasketting loopt gaaf :P
Wat is de oorzaak van een doorgeblazen pakking eigenlijk?
 
Dat is inderdaad de enige verklaring die ik ervoor kan geven. Maar goed, aan de montage van het blok te zien, was het blok nog nooit open geweest. Het enige vreemde was dan weer wel, dat BMW normaliter kopbouten met Torx T50 gebruikt en hier zaten imbus bouten in.
 
Leuke serie om eens door te kijken :) . BMW heeft dus komstoters. Heb je nog gekeken naar andere dingen (speling van klepgeleiders bv.?).
 
Spellingen ed heb ik allemaal nagekeken en die vallen binnen de toleranties dus dat laat ik lekker allemaal zitten. Wil nu eigenlijk gewoon weer zo snel mogelijk rijden met die K100 en me weer storten op mijn caferacer project.
 
Het verhaal is nog niet helemaal af. Terwijl ik bezig was kwam ik erachter dat mijn voorpoot keerring lekte. Dus die heb ik gedemonteerd, kom ik erachter dat er ooit iemand met een hamer op heeft zitten slaan. Hele poot is dus vernagelt. Zo maar weer een paar andere ophalen (foto's volgen)
 
En hier nog wat foto's
Ik had al een paar keer wat startproblemen gehad dus ik dacht laat ik ook de startmotor maar even open maken.
DSCF0026.sized.jpg

DSCF0027.sized.jpg


En hier dan de voorpoot, zoals je ziet is de bovenkant beschadigd door er grof met een hamer of iets op te slaan.
Verder zie je dat het ringetje dat de bovenkant op zijn plek moet houden klem zit.
DSCF0028.sized.jpg

Close up van de schade
DSCF0029.sized.jpg


En hier de pitten in de poot, waardoor de keerring lek gegaan is.
DSCF0030.sized.jpg

DSCF0031.sized.jpg


Maar goed, vandaag een andere set poten gehaald en die zitten er nu op. Vanavond even de kappen terug bouwen en dan zou ie het weer moeten doen
 
Goeiedagjesmense,

Ik rijdt zelf ook zo'n k100 brik, met plezier.
Vandaag of morgen moet mijn nokkenaskettinggeleiding vervangen worden, mijn vraag....
Heb je niet toevallig wat foto's van de ontsteking (links onder het kapje, van voor gezien)liggen?
Krijg ik misschien een beetje een idee van wat me te wachten staat.
Hoe heb je de ontsteking (hallgenerator en sensors) weer terug op de goede plaats gezet?
Vooraf gemerkt, of toch opnieuw afgesteld?
Nog tips?

Bedankje vooraf :}
 
Wat je aantreft is eigenlijk heel simpel. Je ziet een pick-up unit en een ontstekings rotor. Daar zet je een paar merktekens op, die doorlopen op het T-stuk (grondplaat in de vorm van een T) en dan kan het haast niet missen. Heb er jammer genoeg even geen foto's van gemaakt.
 
Aan dit soort dingen kun je beter maar gewoon beginnen en op het moment zelf bekijken hoe het in elkaar zit.
In iedergeval bedankt, en jij succes met je cbtje400 project!

Houdoe
 
gaat helemaal lukken.
Je ziet het zo op het moment dat je je ontsteking demonteerd. Overal staan eigenlijk al merktekens op behalve op je pickup unit. de rest spreekt eigenlijk redelijk voor zich
 
gaat helemaal lukken.
Je ziet het zo op het moment dat je je ontsteking demonteerd. Overal staan eigenlijk al merktekens op behalve op je pickup unit. de rest spreekt eigenlijk redelijk voor zich
 
Ik rij zelf ook een k100 uit 86 geloof ik, en heb echt nog nooit iets met het het ding gehad......als ik ga rijden dan is het accu erop en rijden....het is wel een ex-politie uit Engeland

Ik ga deze zomer 10 dagen met het ding naar Frankrijk...zijn er nog dingen die ik in de gaten moet houden ofzo? heb jij ooit problemen gehad?

Ik vindt je k100 project grote klasse (gewoon niet lullen doen!)

gr. Ewald
 
Ja uiteraard heb ik wel problemen gehad, maar ja heb ook al behoorlijk wat kilometers ermee gedraaid. Blok was al over de 2,4 ton heen. Waarvan meer dan 1,4 ton door mijzelf. Ga vanavond een ander blok eronder gooien.
Op zich tijdens lange ritten nooit problemen gehad ermee. Alle problemen die ik tot nog toe gehad heb zijn in de wintermaanden met korte stukjes geweest. Maar als je vooraf gewoon alles op orde hebt (olie goed, filter goed, luchtfilter goed, ringetjes op injectoren netjes, Banden goed, koelvloeistof op peil en goede bougies) dan kan er weinig tot niets mis gaan. En mijn ervaringen met BMW dealers in Frankrijk zijn over het algemeen ook erg postitief (welliswaar voor het koekblik maar goed)
 
Goeiedagjes samen!

>Ga vanavond een ander blok eronder gooien.<

Dat vindt ik knap als je dat lukt! Heb afgelopen paar weken ook het blok omgegooid omdat de startkoppeling kuren had, maar dat ik nou zeg van het is in een paar uurtjes gepiept :X
Waarom gooi je je blok om? In iedergeval succes er mee! Ik hoop dat het voorlopig niet meer hoeft voor mij want sleutelen is leuk maar niet als het een "moet" is...

Doeiii!
 
Goeiedagjes samen!

>Ga vanavond een ander blok eronder gooien.<

Dat vindt ik knap als je dat lukt! Heb afgelopen paar weken ook het blok omgegooid omdat de startkoppeling kuren had, maar dat ik nou zeg van het is in een paar uurtjes gepiept :X
Waarom gooi je je blok om? In iedergeval succes er mee! Ik hoop dat het voorlopig niet meer hoeft voor mij want sleutelen is leuk maar niet als het een "moet" is...

Doeiii!

..zoals ik van hieraf kan zien is die kop helemaal krom of zelfs gescheurd ..dus dan is een nieuw blok met iets meer dan een ton bij Heer Veerman niet zo'n slechte optie }) :+
 
euw, dit is gewoon even voorboorduren op een oud topic, waarschijnlijk lag hier al een deel van de oorzaak namelijk. Ik had problemen met het koel systeem. het bleek dat mijn kop iets week als het blok koud was en dan liep er wat koelvloeistof naar binnen. Oude kop ligt nu bij Spaarnestad motorrevisie, maar die doen het als klusje tussendoor dus dat gaat niet zo snel.
De dealer had nog een goed blok liggen, wat minder dan een ton gedraaid had en voor ruim 100 eurie minder dan dhr. Veerman en ik kreeg nog garantie op de onderdelen ook. Dus ach, waarom niet. Zoals eerder gezegd er stond al ruim 2,4 ton op de teller dus kan gebeuren. En voor wie mij een beetje kent, die weet dat ik wel van een beetje kilometer vreten hou, dus was dat ruil blok een prima optie.
Ben gelukkig inmiddels wel een gevorderde sleutelaar al zeg ik het zelf, dus zou wel in een paar uurtjes moeten lukken. Want ik wil per se de Kauwe Klauwerit rijden. Dus het moet voor zondag gepiept zijn. Heb alles zover voorbereid dat het vanavond echt puur het oude blok demonteren en nieuwe eronder hangen is. Stroomlijn er weer op en gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan