Tips aanschaf Triumph daytona t595, uit '99

7 apr 2004
76
0
almere
Laat ik het kort houden. Ik ben voornemens een Triumph daytona t595 uit 99 aan te schaffen. waar moet ik absoluut op letten bij de aanschaf om in ieder geval geen kat in de zak te kopen? THX zover
 
Kijk even op de site van de motor, http://www.t595.net/.
Daar vind je wel wat info.

Natuurlijk moet je op alle dingen letten waar je bij aanschaf van een andere motor ook op zou moeten letten.

Specifieke kritieke delen weet ik niet, hebben we in ieder geval niets van gemerkt bij de T595 van mijn man.
Waar ga je hem kopen? Bij een particulier of een dealer?

Bel anders ff met Brabant Motors Grave (of ga er even langs, mocht je al die kms er voor over hebben). Zij zijn gespecialiseerd in Triumph. Het zijn nogal lompe mensen in de omgang, tenminste, dat kunnen ze zijn, maar ze verstaan hun vak! Evt. doen ze ook een check op je nieuwe motor, een soort extra beurt (dit wel tegen betaling). www.brabantmotors.nl

Succes! :)
 
Laatst bewerkt:
Kijk even op de site van de motor, http://www.t595.net/.
Daar vind je wel wat info.

Natuurlijk moet je op alle dingen letten waar je bij aanschaf van een andere motor ook op zou moeten letten.

Specifieke kritieke delen weet ik niet, hebben we in ieder geval niets van gemerkt bij de T595 van mijn man.
Waar ga je hem kopen? Bij een particulier of een dealer?

Bel anders ff met Brabant Motors Grave (of ga er even langs, mocht je al die kms er voor over hebben). Zij zijn gespecialiseerd in Triumph. Het zijn nogal lompe mensen in de omgang, tenminste, dat kunnen ze zijn, maar ze verstaan hun vak! Evt. doen ze ook een check op je nieuwe motor, een soort extra beurt (dit wel tegen betaling). www.brabantmotors.nl

Succes! :)


ik geloof niet dat brabant motors zo bekend staat om zijn klantvriendelijkheid en betaalbare service !

maarten
 
Het enige "nadeel"van een T595 zijn/is de stand van de clip ons,die staan erg naar beneden gedraaid,een paar andere L.S.L bv.is een hele verbetering.
Maar het is natuurlijk ook persoonlijk,dus proefrijden met die hap. 8-)
 
zowiezo een proefrit. Zijn er kenmerken te noemen dat ik kan zien of ie al flink op z'n lazer heeft gehad. 'k hoef geen afgetrapte fiets natuurlijk.
 
ik geloof niet dat brabant motors zo bekend staat om zijn klantvriendelijkheid en betaalbare service !

maarten

Zoals gezegd, ze zijn lomp. Maar ze verstaan hun vak zeker, en ieder l*llig klein onderdeeltje is op voorraad. Geen enkele andere dealer die ik ken, heeft dat; overal moet e.e.a. altijd besteld worden bij Triumph Benelux en dat duurt lang... via Brabant Motors heb je je spullen met een week in huis (als je bestelt). Ze sturen het evt. zelfs naar je op.

Al met al ben ik wel tevreden over ze! (en die norsheid van de eigenaars moet je gewoon negeren, bovendien werkt er nu ook een vrouw die erg vriendelijk is).

Anyway, gewoon proberen. ;)
 
Wat moet je weten over een 595...
- Dat het blok fucking heet wordt. Het '99 model heeft het zeker. Volgens mij is het in 2001 gefixt (modeljaar weet ik niet zeker!) maar bij de oudere modellen betekent dit dat de motor het eerste kwartier na een ritje in een beetje fatsoenlijke temperatuur altijd nog even staat na puffen (fan). Wat erger is, is de hitte die je als bestuurders meekrijgt van het blok tijdens het rijden en tijdens stilstaan voor bijvoorbeeld een stoplicht. Dit zul je alleen merken als het echt warm is maar prettig is anders;
- Dat de vering keihard is;
- Dat de clip-ons - zoals eerder gezegd - minder comfortabel laag zitten. De LSL-clip-ons zetten ze omhoog maar ook naar binnen, waarmee je het relatief brede stuur (wat je goed kunt gebruiken om de toch wat lompe 595 te sturen) kwijt raakt: Ik heb niet aan de LSL's kunnen wennen en heb ze er weer af gehaald (duur geintje trouwens, die verhoogde clip-ons);
- De tank is van plastic dus een magneettas is een no-go (òf Bagster kopen òf speciale Triumph-tas);
- Dat er een modificatie is uitgevoerd rond '99 op de aansluiting van de benzineslang op de tank - die had de neiging om los te raken. Dit laatste weet ik heel zeker (wel eens met 800 km op de klok de wegenwacht moeten laten komen...? Ik wel!);
- Mocht je zelf onderhoud willen gaan doen: Triumph heeft haar eigen maat oliesleutel - t'is maar dat je het weet.

Reden voor mij om de T weg te doen, was vooral de hitte die 'ie produceert: De vering is te fixen (duur maar allá) en de clip-ons kun je aan wennen. De hitte verhelp je niet...

Succes met je beslissing!
 
Nou zakt me de broek toch een beetje af...
Hoe kun je een supersport aanschaffen en vervolgens klagen dat de clipons te laag zitten en de vering keihard is? Dan heb je gewoon de verkeerde motor gekozen en kun je beter gaan voor een Fazer. :X
De T595 wordt inderdaad behoorlijk warm, maar volgens mij niet extreem veel meer dan een andere motor met volle kuip.
Er zijn verschillende modificaties geweest voor de T595, maar normaal gesproken zijn die allemaal uitgevoerd als de motor in onderhoud is geweest bij een officiële dealer.
Enig echt minpunt dat ik zo zou kunnen bedenken is dat ie nogal wat lust, net als het baasje: 1:13 is normaal. Sommige dealers beweren wat anders, maar geloof dat maar niet. Lees er desnoods nog 's wat tests op na.
Afstellen kan je eigenlijk niet zelf, daar is een computer voor nodig. Maar dat maakt wel weer dat men echt alles kan aanpassen.
Oh ja, echt vreselijk: een heleboel mensen denken dat een T595 een 600CC machine is. Leuk voor bij het verkeerslicht! ;)

Pluspunten: 3 cilinders (wow, wat een sound!), behoorlijk vermogen (130 PK), flink koppel (100 Nm), super design, lichter dan een 916! }) en een dijk van een wegligging. Hoe Kire erbij komt dat het een lompe motor is snap ik al helemaal niet. Hooguit op het circuit met flitsende chicanes zul je merken dat ie net wat minder wendbaar is dan bijvoorbeeld een Fireblade.

Rij 's op een T595 en je bent verkocht!
Ik doe de mijne in ieder geval nooit meer weg. :}
 
En... ga je nog proefrijden of ben je helemaal afgeknapt?
Ben niet nieuwsgierig ofzo... ;)
 
gaat nog gebeuren. Ik houd je op de hoogte. Ik heb er al wel even opgezeten en dat ding is zo licht als een kinderfiets. Als je een keer tegenwind krijgt kan je volgens mij de vangrail een paar keer van dichtbij bekijken. maar goed, we gaan het meemaken
 
de bedoeling is bij de dealer. en dat laatste advies neem ik in overweging, thx mlies
Ik rij zelf op een sprint 900. Heerlijke machine.
Bij motoplace joop richter in amsterdam hebben ze nog een t595 staan.
Kijk maar eens op www.motoplacejooprichter.nl
Ik zou zelf trouwens voor een daytona 900 gaan ipv de t595.
Bij de t595 zit je heel erg op de neus van de motor en bij de daytona 900 is dat een stuk minder.

succes met je keuze

enne welkom bij de triumph liefhebbers
 
Ik rij zelf op een sprint 900. Heerlijke machine.
Bij motoplace joop richter in amsterdam hebben ze nog een t595 staan.
Kijk maar eens op www.motoplacejooprichter.nl
Ik zou zelf trouwens voor een daytona 900 gaan ipv de t595.
Bij de t595 zit je heel erg op de neus van de motor en bij de daytona 900 is dat een stuk minder.

succes met je keuze

enne welkom bij de triumph liefhebbers

Daytona 900 is toch wel ff heel wat anders... zou ik geen supersport noemen! Ligt super op de weg, maar is toch heel wat lomper. Zelf heb ik voor deze T595 een Daytona 900 gehad en alhoewel ik het een heel fijne motor vond, is hij vergeleken met de T595 toch wel wat verouderd. De techniek van de T595 is -logisch ook, want de Daytona 900 ís ook ouder- veel geavanceerder, bijv. injectie ipv carburateurs. Los van de frame-opbouw die bij de Daytona 900 dusdanig is dat het gewicht erg hoog ligt, dat kan lastig zijn (bij bijzondere manoeuvres etc.)
 
Tsja, de T595 is een moderne motorfiets, gemaakt in de modernste motorfabriek ter wereld. Je mag er dus vanuit gaan dat het op zich een goede machine is. :]

Het belangrijkst is denk ik dat alle service bulletins zijn uitgevoerd.
Voor zover ik weet kun je dat aan de buitenkant niet zien. Vraag om het onderhoudsboekje.
Ik weet dat sommige exemplaren wat condens in de klokken kunnen hebben en dat het nog wel 's wil voorkomen dat de keerring van het versnellingspedaal lekt.
Als je dat controleert moet je wel goed opletten dat het geen kettingvet is dat omlaag lekt.

Ik zou gewoon naar de staat van de motor kijken, hoe is eraan gesleuteld, zitten er scheurtjes in de kuip, zijn de tandwielen en ketting in orde, enzovoort.
Zit de originele demper erop (ovaal, zwart met metaal aan de uiteinden). Als het pijpje aan het uiteinde helemaal open is, is het de sportdemper van Triumph. Daarmee mag je niet het circuit op. De mapping van de chipset moet ook overeen komen met de demper.

Als je kunt kiezen zou ik voor een zwart of rood exemplaar gaan, die zijn wat exclusiever dan de gele en dus ook wat waardevaster.
 
Was niet bedoeld om de T595 af te zeiken maar om de mindere punten aan te geven.

Lomp is een beetje afhankelijk van wat je gewend bent. Zoals ik zei, met de gewone clip-ons is 'ie goed te sturen, met de verhoogde maar vooral ook smallere LSL's viel dat niet mee.

Voor wat betreft de vering en zitpositie - Heeft niet alleen maar met sportiviteit te maken: Tuurlijk wordt een SS nooit een comfi-fiets à la Varadero maar een beetje vering is nooit weg. Om nou te zeggen dat ik verkeerde verwachtingen had tav een SS na een YZF750R en na een zeer tevreden overstap op een R6, gaat me wat ver.

Overigens ga ik HELEMAAL mee in de claim dat een 3-cilinder een super blok is om mee te rijden (leuker dan V2, V4 en 4L).
 
Terug
Bovenaan Onderaan