650 zuiger in 600

De hard op hard afstand van de krukas en nokkenas veranderd toch :?
Als die assen 2mm verder van elkaar af komen staan dan wordt de ketting te kort. Hierdoor zullen de tandwielen iets naar elkaar toe draaien.
Dan veranderd de kleptiming toch :?
[edit]hier stont poep[edit]
 
Laatst bewerkt:
aha, ik snap eindelijk de verwarring :) je hebt aan de trekzijde van de ketting een bepaald aantal schakels ertussen zitten zodat de ketting strak staat, wanneer je daarna de afstand gaat vergroten moet je natuurlijk wel zorgen dat de ketting daarna óók strak staat en niet alleen aan de lijzijde.... hierdoor kan je dan idd een timingverschil krijgen :)

omdat de merktekens niet meer overeen hoeven te komen wil de ketting strak staan, het is dus toch even een secuur werkje denk ik, niet iets om even snel te doen...
 
OOOHHHHWWW, dus als jij een fiets met variabele assenhartafstand (een atb met achtervering is in principe hetzelfde) zou je geen derraileur meer nodig hebben?
Je zit op een dood spoor B|
IK geloof niet dat wij elkaar helmaal begrijpen :?
 
De verhoudingen blijven ook hetzelfde, alleen verdraaid de nokkenas een paar graden t.o.v. de krukas
Als je dat wilt verkomen moet je slopgaten maken van de gaten in het nokkenastandwiel zodat je het tandwiel t.o.v. de nokkenas een stukje kunt draaien om de zaak weer op tijd te zetten
Ik ben er nog niet helemaal zeker van of je gelijk hebt, maar misschien heb je wel een punt. :)
 
OOOHHHHWWW, dus als jij een fiets met variabele assenhartafstand (een atb met achtervering is in principe hetzelfde) zou je geen derraileur meer nodig hebben?
Je zit op een dood spoor B|

Je blijft lief. :)

Tip. Zet onder je naam: de lieverd
 
ik snap em.
het nokkenas tandwiel moet in de ketting vallen, dus je hebt niet een oneindig aantal instelmogelijkheden ten opzichte van de krukas.
je zit namelijk altijd met de schakels van de ketting, die moeten dan net goed uitkomen anders verspring je een klein stukje omdat de schakel nou net wel of net niet goed zit
 
ik snap em.
het nokkenas tandwiel moet in de ketting vallen, dus je hebt niet een oneindig aantal instelmogelijkheden ten opzichte van de krukas.
je zit namelijk altijd met de schakels van de ketting, die moeten dan net goed uitkomen anders verspring je een klein stukje omdat de schakel nou net wel of net niet goed zit
Mooi gezegd.

De vraag is of zijn kettingspanner het verschil op kan vangen (en uiteraard is dat bij dezelfde ketting lengte).
 
1 tands kleiner kruktandwiel en een 2 tands kleiner nokkenas tandwiel om weer aan je speling te komen :+
 
Mooi gezegd.

De vraag is of zijn kettingspanner het verschil op kan vangen (en uiteraard is dat bij dezelfde ketting lengte).
Beste lievert
Het gaat helemaal niet over de lengte van de ketting, maar om de timing
Als de ketting te kort is dan hoef je daar maar een stukje tussen te zetten
het stukje dat hij dan weer te lang wordt vangt de spanner wel op.
Het probleem is dat je aan de kant waar de ketting aan de nokkenas trekt nooit meer de goeie lengte hebt. Niet verlengen en hij is daar te kort, wel verlengen en hij is te lang en hierdoor lopt je timing niet meer.
 
v.d.v. heeft gelijk.

ten eerste verandert je tandwielverhouding niet, dat gebeurd enkel met andere tandwielen.
ten tweede kan je idd je ketting ongestraft langer maken, ook dat klopt.
Enige waar je rekening mee moet houden, is dat je de afstand, door de dikkere voetpakking, tussen krukas tandwiel en nokkenastandwiel groter maakt.
Nu moet je ervoor zorgen dat deze afstand precies gelijk is aan de lengte van een schakel van je nokkenasketting.
Zodoende kan je je ketting 1 tandje laten verspringen, en staat die toch nog op tijd.
Zou de lengte anders zijn, verdraait dus je nokkenas een beetje, en staat die niet meer op tijd.

Dus zou je uit komen op een verhoging welke gelijk staat aan 0,8 kettingschakel, dan moet je je voetpakking gewoon ietsje dikker maken zodat die precies op 1 uitkomt.
 
Beste lievert
Het gaat helemaal niet over de lengte van de ketting, maar om de timing
Als de ketting te kort is dan hoef je daar maar een stukje tussen te zetten
het stukje dat hij dan weer te lang wordt vangt de spanner wel op.
Het probleem is dat je aan de kant waar de ketting aan de nokkenas trekt nooit meer de goeie lengte hebt. Niet verlengen en hij is daar te kort, wel verlengen en hij is te lang en hierdoor lopt je timing niet meer.

Ik denk dat je gelijk hebt, maar zal 2 mm teveel zijn :?
 
v.d.v. heeft gelijk.

ten eerste verandert je tandwielverhouding niet, dat gebeurd enkel met andere tandwielen.
ten tweede kan je idd je ketting ongestraft langer maken, ook dat klopt.
Enige waar je rekening mee moet houden, is dat je de afstand, door de dikkere voetpakking, tussen krukas tandwiel en nokkenastandwiel groter maakt.
Nu moet je ervoor zorgen dat deze afstand precies gelijk is aan de lengte van een schakel van je nokkenasketting.
Zodoende kan je je ketting 1 tandje laten verspringen, en staat die toch nog op tijd.
Zou de lengte anders zijn, verdraait dus je nokkenas een beetje, en staat die niet meer op tijd.

Dus zou je uit komen op een verhoging welke gelijk staat aan 0,8 kettingschakel, dan moet je je voetpakking gewoon ietsje dikker maken zodat die precies op 1 uitkomt.
Ah, nu komt de aap bij mij uit me mouw. Ik snap het nu pas...traag van begrip ben ik en zal ik blijven. Ik zou me naam nu in =tvb= moeten veranderen :? :+
 
Ik denk dat je gelijk hebt, maar zal 2 mm teveel zijn :?

Tis zelfs 2,5 mm.

Uithuilen en de juiste zuiger lijkt me echt het beste. 2 schakels bij de ketting zetten is veel teveel. Probeer eens met een paar 2,5 mm dikke plaatjes onder je cilinder en het spul losjes in elkaar of je het red met de orginele ketting en hoe je timing uitkomt. In de praktijk kan dat best wel eens meevallen
 
Tis zelfs 2,5 mm.

Uithuilen en de juiste zuiger lijkt me echt het beste. 2 schakels bij de ketting zetten is veel teveel. Probeer eens met een paar 2,5 mm dikke plaatjes onder je cilinder en het spul losjes in elkaar of je het red met de orginele ketting en hoe je timing uitkomt. In de praktijk kan dat best wel eens meevallen

Dat zei ik O-)
 

Jep. Overheen gelezen |(

Zuiger steekt dus 2 mm boven de cilinder uit, wat je kunt doen, cilinder monteren met een stuk 2 mm materiaal eronder ( maakt niet uit wat alu,ijzer, hout, hoeft ook niet in de vorm van een pakking maar 4 stripjes rondom onder de cilinder, ook de voetpakking monteren, zuiger monteren zonder veren. Wat klei in de klepuitsparingen van de zuiger. Dan de kop monteren met kleppen en veren (alleen de binnenste veren zijn nodig)nokkenas op merkteken erin. Vervolgens nokkenas&ketting monteren. Kijken of ketting genoeg ruimte heeft. (heeft een XR een automatische spanner :? ) Als het een mechanische spanner is evt. een ring van 2 mm erachter. Kleppen stellen. Nu de krukas een aantal keren rond draaien, kop demonteren en dikte van de klei opmeten moet minimaal 2 mm dik zijn, als er minder ruimte is de klepuitsparingen wat dieper maken (tot 2 mm ruimte). Van 2mm alu.plaat een voetpakking maken en klaar is Kees. :)

:^

Zo beter?
 
heheheh kvind het echt grappig dat sommige mensen het niet begrijpen. terwijl het zo simpel is :)
mss moet ik het maar eens in paint maken...dan zie je het...
maar de spankant heeft er idd geen ene fuck mee te maken.

en nu even visual maken...als je em ophoogt, dan verdraait de nokkenas dus met de klok mee, dus ehhhhhh vervroeg je de hele teringbende.
weet alleen niet wat de effecten zijn (Geen zin/tijd om te speculeren) maar kheb gelezen dat verlaten beter is voor je hoge toeren.

v.d.v. snapt het iig volgens mij.

stel je eens voor, dat je een strakke ketting hebt (trekkende kant dus), die onder vast zit aan je krukastandwiel. Je pakt de nokkenas vast en 'rolt' hem naar boven.
dat rollen zegt al genoeg. Je brengt de nokkenas hoger, maar daardoor moet hij wel gaan rollen. En dat rollen is dus het veranderen van de timing.
En idd, je kunt dit weer teniet doen door het tandwiel tenopzichte van de nokkenas te verdraaien (uitfrezen dus)
wat ik me nog afvraag...de tandjes zitten redelijk dicht op elkaar. Misschien kun je wel gewoon een tandje laten 'verspringen'...maar das denk ik weer te veel.
 
full

edit: Dit is bekeken vanaf de koppelingskant, omdat daar mn ketting ook loopt.
In ieder geval is de rode kant de trekkende kant...boel draait dus met de klok mee.

wie het nu nog niet snapt....

de kruising tussen de blauwe lijn en de rode lijn (=ketting) blijft gelijk. er verspringt namelijk geen tandje.
Als je dan de as hoger legt, dan trekt ie dus de nokkenas wat verder rond.
Het groene stukje is de rest van de ketting. het gaat erom dat je ziet dat het rode stuk gelijk blijft, en daardoor ook het punt van het nokkenastandwiel wat aan deze schakel verbonden is.
spankant maar weggelaten, die heeft er niets mee te maken.
 
Laatst bewerkt:
Mooi uitgelegd, als ze het nou nog niet snappen dan moeten ze het even vragen op het domme blondjes-forum
 
ja idd..nou snap ik het wel..was gelukkig niet de enige die het niet snapte..opzich als je logisch nadenkt..dan klopt het wel wat martijn zegt...maarja opzich zou het wel lukken dus al zou je je ketting precies 1 schakel langer maken..dan zou de timing het zelfde blijven
 
ja idd..nou snap ik het wel..was gelukkig niet de enige die het niet snapte..opzich als je logisch nadenkt..dan klopt het wel wat martijn zegt...maarja opzich zou het wel lukken dus al zou je je ketting precies 1 schakel langer maken..dan zou de timing het zelfde blijven
Ik vraag me heel hard af of je het nou wel begrijpt :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan